گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که اهداف هالیوودی رایوت گیمز (Riot Games) به دلیل بی‌تجربگی‌ای که منجر به هزینه‌ی ۲۵۰ میلیون دلاری برای ۱۸ قسمت از یک سریال شد، متوقف شده‌اند.

سریال تلویزیونی آرکین (Arcane) در ۹ نوامبر (۱۹ آبان) به نتفلیکس بازگشت، اما زدن رکورد فصل اول آن دشوار خواهد بود. علاوه بر جمع‌آوری چهار جایزه‌‌ی امی در سال ۲۰۲۲، از جمله جایزه‌ برجسته‌ترین انیمیشن، این سریال محبوب‌ترین برنامه‌ی تلویزیونی در ۸۵ کشور بود که توسط یک سرویس استریمینگ ارائه می‌شد. با این وجود، فصل دوم قبلا به عنوان آخرین فصل این سریال اعلام شده بود، اگرچه در ابتدا برای این سریال یک روایت پنج فصلی در نظر گرفته شده بود. علاوه بر این، علی‌ رغم این واقعیت که رایوت گیمز، شرکت بازی‌سازی مستقر در لس آنجلس، تقریبا پنج سال پیش مسیر بلندپروازانه‌ای را برای گسترش بیشتر خود به سمت سینما و تلویزیون تعیین کرد، این سریال تنها محتوای تلویزیونی یا سینمایی است که توسط این شرکت تولید شده است. رایوت گیمز که بیشتر به‌ عنوان خالق مجموعه بازی «لیگ آو لجندز» (League of Legends) شناخته می‌شود که «آرکین» نیز از آن اقتباس شده، مدیران متعددی را از شرکت‌های برتر استخدام کرد، با این درک که آن‌ها در حال ایجاد یک بخش کامل برای جمع‌آوری یک فهرست از آثار لایو اکشن و انیمیشن‌های تلویزیونی و فیلم‌هایی بر اساس آثار رایوت گیمز هستند.

نیکولو لورن (Nicolo Laurent)، مدیرعامل وقت این شرکت، هدف خود را روشن کرد و تا آنجا پیش رفت که در مصاحبه‌ای متعهد شد که در حال ساخت «بهترین شرکت سرگرمی قرن بیست و یکم» است. اما با وجود تمام این صحبت‌ها در مورد آرزو‌هایش، این شرکت عملا به جز «آرکین» چیزی برای نشان دادن ندارد که ظاهرا هزینه ساخت و بازاریابی آن در مجموع ۲۵۰ میلیون دلار هزینه برای شرکت داشته و آن را به گران‌ترین سریال انیمیشنی در سرویس‌های استریمینگ یا تلویزیون تبدیل کرده است. به گفته‌ی منابع داخل و بیرون شرکت در آن دوره، هزینه‌های بی‌حساب و کتاب و جاه‌طلبی‌های محقق نشده، بازتابی از بی‌تجربه بودن این شرکت در پیمایش در پیچیدگی‌های تولید آثار سرگرمی است.

رایوت گیمز

با این وجود، مارک مریل (Marc Merrill)، یکی از بنیانگذاران و مدیر تولید این شرکت با اعتراف به کسب تجربه از این قضیه، مجددا بر تعهد شرکت به تولید فیلم و سریال با کیفیت بالا تاکید کرد. مریل گفته است:

جاه طلبی‌های ما در زمینه‌ی سرگرمی تغییر نکرده است. ما هرگز قصد نداشتیم مانند یک استودیوی معمولی با یک جدول زمانی سنتی کار کنیم. آنچه که با تجربه بیشتر تغییر کرده، انتظارات ما از خودمان بود. ما متوجه شدیم که ارائه آن به بهترین شکل زمان بسیار بیشتری از آنچه در ابتدا انتظار داشتیم می‌برد و بنابراین با در نظر گرفتن این موضوع، توسعه و اهداف تیم‌های خود را مجددا برنامه‌ریزی کردیم.

در مورد هزینه‌ی ۲۵۰ میلیون دلاری، مریل از تایید آن خودداری کرد، اما گفت که آن‌ها با هزینه‌ای که برای ارائه‌ی سریالی که شایسته‌ی وقت بازیکنان بوده، مشکلی ندارند. با وجود اشتباهاتش در هالیوود، رایوت گیمز از زمان عرضه‌ی بازی لیگ آو لجندز، یک اثر چندنفره‌ی آنلاین که ۱۸۰ میلیون بازیکن فعال ماهانه در سراسر جهان را به خود جذب کرده است، در سال ۲۰۰۹، در دنیای بازی‌های ویدیویی نقش پررنگی داشته است. در حالی که این بازی رایگان است، اما سهم بزرگی از درآمد تخمینی ۳ میلیارد دلاری داشته که رایوت گیمز در سال گذشته از فروش اسکین‌ها یا آیتم‌های فروخته‌ شده در بازی بدست آورده است.

علاوه بر این، این شرکت با موفقیت در زمینه‌ی ورزش‌های الکترونیکی و موسیقی از دفاتر مرکزی گسترده‌اش در چندین ساختمان در سانتا مونیکا (Santa Monica) گسترش یافته است. همین چند سال پیش گفته می‌شد که این شرکت یکی از بزرگترین مستاجرین املاک اداری در لس‌آنجلس است!

«آرکین» زاییده فکر کریستین لینکه (Christian Linke) و الکس‌ یی (Alex Yee)، اعضای تیم پشتیبانی بازیکنان رایوت گیمز بود که هیچ تجربه‌ای در تهیه‌کنندگی نداشتند و‌ صرفا ایده‌ای برای یک سریال تلویزیونی برگرفته از دنیاسازی بازی داشتند. در سال ۲۰۱۶، این شرکت به آن‌ها فرصتی داد و اجازه‌ی ساخت یک قسمت پایلوت با استودیوی فورتیشه (Fortiche)، یک استودیوی انیمیشن مستقر در پاریس که قبلا فقط روی موزیک ویدیو‌ها و سایر مواد تبلیغاتی کوتاه مدت با این شرکت کار کرده بود را داد. منابع آگاه با جزئیات تولیدی، هزینه‌ی نه قسمت اول ۴۰ دقیقه‌ای سریال را ۸۰ میلیون دلار تخمین زدند. دومین دسته‌ی ۹ تایی قسمت‌ها که در حال پخش هستند، هزینه‌ای نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار داشته‌اند. به گفته‌ی افراد درون این شرکت، چیزی که هزینه‌ها را بسیار فراتر از هزینه‌های معمولی انیمیشن می‌برد، هم رویکرد دشوار کار و هم گرانی‌های مکرری بود که به دلیل تاخیر در تحویل فیلمنامه پس از شروع تولید فصل دوم بود، در حالی که تنها بخشی از داستان این فصل نوشته شده بود.

اما حتی عجیب‌تر از هزینه‌ی تولید، این است که این شرکت ۶۰ میلیون دلار از پول خود را برای تبلیغ فصل اول آرکین خرج کرد که به طور تصاعدی بیشتر از چیزی است که یک استودیو معمولا در نظر گرفته و بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که خود نتفلیکس هزینه کرده بود. نمایندگان نتفلیکس از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده‌اند. همچنین در حالی که هزینه‌های بازاریابی فصل دوم مشخص نیست، تخمین‌زده می‌شود که بسیار کمتر از فصل اول باشد. در هر صورت برای شرکتی که میلیارد‌ها دلار در محصولات مجازی خود تولید می‌کند، این هزینه مانع از گسترش این شرکت در هالیوود نشد. لورن که با موفقیت آرکین جسارت پیدا کرده بود، گسترش سرگرمی را به عنوان وسیله‌ای برای افزایش ارزش رایوت گیمز و تنوع بخشیدن به آن به روشی که این شرکت قبلا با موفقیت لیگ آو لجندز در ورزش‌های الکترونیکی انجام داده بود، دید.

اما در اوایل تلاش‌های این شرکت باعث ایجاد اشتباهات گران قیمتی شدند. در اوایل سال ۲۰۲۰، منابع گفتند که این شرکت با موفقیت از برادران روسو، دو برادر تهیه‌کننده‌ای که مجموعه فیلم «انتقام‌جویان» (Avengers) را در مارول کارگردانی کرده بودند، برای توسعه‌ی یک پروژه سینمایی در دنیای لیگ آو لجندز استخدام کرد. سپس وقتی این شرکت در رویکرد خلاقانه‌ای که از روسوها درخواست کرده بود تجدید نظر کرد، این توافق نافرجام در مورد مذاکره منجر به این شد که رایوت گیمز مجبور شد ۵ میلیون دلار به آن‌ها بپردازد تا از پروژه کنار بروند. در ادامه رایوت گیمز مدیران مجربی را از دیزنی، پارامونت، اچ‌بی‌او مکس و از همه مهم‌تر نتفلیکس به خدمت گرفت که یکی از این افراد با تجربه با سابقه‌ی ۱۵ ساله بازاریابی، شاونا اسپنلی (Shauna Spenley) بود که در پایان سال ۲۰۲۰ به عنوان رئیس بخش سرگرمی جهانی انتخاب شد. او به نوبه‌ی خود مدیران اجرایی دیگری از نتفلیکس، از جمله برایان رایت (Brian Wright) که به عنوان مدیر ارشد محتوا وارد کار شد و‌ امیلی بریگز (Emily Briggs)، مدیر مالی و استراتژی دیگری را به این شرکت آورد.

آرکین

اسپنلی تصریح کرد که این شرکت را به عنوان یک مبدا برای تقاطع اجتناب‌ ناپذیر سرگرمی و بازی می‌بیند، اما در بهره‌برداری مناسب از گنجینه‌ای در مقیاس مارول که متشکل از صد‌ها شخصیت بازی است که او در اختیار دارد، خواستار صبر شد. او درباره‌ی رایوت گیمز در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۲۲ گفت: «ما فقط می‌توانیم آرزوی گفتن داستان‌های خارق‌العاده از این دنیای گسترده‌ای را داشته باشیم که آن‌ها ساخته‌اند.» چیزی که در مورد رویکرد این شرکت قابل توجه بود، این بود که این شرکت بازی خود را که می‌خواست در قالب سریال تلویزیونی توسعه دهد حفظ کرد و سعی داشت که هر تجربه‌ای که در تولید محتوای ویدیویی طولانی مدت نداشته را با افراد متخصص بیرونی جبران کند.

این استراتژی یک انحراف قابل‌ توجه از دوران آثار الهام‌گرفته از بازی بود که قبل از جریان داغ فعلی وجود داشت. از «آخرین بازمانده از ما» (The Last of Us) تا «پنج شب با فردی» (Five Nights at Freddys) بود. استودیو‌ها به طور معمول به دلیل اقتباس‌های نامناسب از آثاری که واقعا آن‌ها را آنقدر خوب درک نمی‌کردند، در این زمینه شکست می‌خوردند. از شکست فیلم «برادران سوپرماریو» (Super Mario Bros) در سال ۱۹۹۳ گرفته تا اقتباس محکوم به فنای «دوم» (Doom) با بازی دواین جانسون (Dwayne Johnson) در سال ۲۰۰۵، این بازار شکست‌های زیادی به خود دید. با این حال، آنچه از نظر تئوری منطقی بودT در واقعیت برای این شرکت به خوبی کار نکرد. از یک طرف، بین تیم سرگرمی که برای تحقق بخشیدن به چشم‌انداز لورن و سایر اعضای شرکت وارد شده بودند، اختلاف‌های زیادی وجود داشت و منابع متعددی به افراد بدبینی اشاره کردند که هرگز به این ایده ایمان پیدا نکردند.

اما از طرف دیگر چالش بنیانگذاران شرکت یعنی مریل و براندون بک نیز وجود داشت که به نظر می‌رسید با توجه به استاندارد‌های بالای خلاقانه‌‌ای که برای همه چیز در شرکت اعمال کرده بودند، نسبت به تعهد به یک جدول توسعه‌ی کامل بی‌تفاوت بودند. مریل گفته که که تفکر آن‌ها برای انجام پروژه‌ها تکامل یافته است، اما این از اعتقادات محکم شرکت در مورد حفظ کنترل کیفیت سرچشمه می‌گیرد.

ما قطعا انتظارات خود را برای خروجی به طور مجدد مشخص کردیم، اما این برای ما مانند ساخت یک بازی باورنکردنی مشکل خاصی ندارد. ما معتقدیم که مهمترین چیز این است که کار را به درستی انجام دهیم.

آرکین

ناظران رایوت گیمز می‌گویند که لورن توانست برنامه‌ی خود را عملی کند زیرا خود بنیانگذاران در آن زمان هیچ نظارت اجرایی مستمری بر شرکت نداشتند و به او اجازه دادند تا بدون دخالت برنامه‌ی خود را پیش ببرد. اما یکی از نمایندگان شرکت با این موضوع مخالفت کرد و گفت که مریل و بک حتی در یک دوره نسبتا سخت نیز درگیر پروژه بودند. در ماه مه ۲۰۲۳، لورن اعلام کرد که می‌خواهد با خانواده‌اش به زادگاهش یعنی فرانسه بازگردد. دیلن جادجا (Dylan Jadeja)، رئیس رایوت گیمز جایگزین او شد که از تجارت سرگرمی بیزار نبود اما تمرکز شرکت را بر روی بازی‌سازی منعطف کرد.

مریل معتقد است که هرگز به طور کامل تغییر استراتژیک قابل توجهی رخ نداده است و پیام لورن یعنی «بهترین شرکت سرگرمی قرن بیست و یکم» مدت‌ها است که اشتباه تعبیر شده است و گفت: «نیکولو این عبارت را به طور گسترده در هنگام صحبت در مورد آینده به کار می‌برد و اغلب آن را با با بازی‌های موجود در زیر نظر شرکت همراه می‌کرد.» با این حال، بخش سرگرمی که زمانی یکی از پنج بخش عملیاتی رایوت گیمز بود که در اصطلاح به عنوان یکی از ستون‌های شرکت شناخته می‌شد، اساسا منحل شد. رهبران بخش‌های مختلف کسب و کار سرگرمی در سایر بخش‌های شرکت پراکنده شدند. برنامه‌های بلندپروازانه برای ساختن بخشی از ساختمان این شرکت در ساختمان ElementLA برای اسکان تیم و تحت تاثیر قرار دادن هالیوود کنار گذاشته شد، اما یکی از نمایندگان شرکت مخالفت کرد که این پروژه هرگز فراتر از بررسی اولیه توسط شرکت نبوده است. این نماینده همچنین خاطرنشان کرد که بخش سرگرمی مورد توجه قرار نگرفت و انحلال این بخش محصول جانبی یک دستور گسترده‌تر تحت دستور جادجا برای حذف برخی ساختمان‌ها در سراسر شرکت و تقویت همکاری بود.

کنار رفتن بخش گفته شده به‌ عنوان تایید استقبال از بازار دشوار بازی‌های ویدیویی در پی همه‌گیری کرونا، شناخته می‌شود، زیرا فعالیت مصرف‌کنندگان بازی‌ها شروع به کاهش به سطوحی قبل از کووید کرد. در ژانویه، این شرکت ۳۵۰ کارمند را اخراج کرد که مطمئنا تعدادی قابل توجه اما مطابق با تعداد افراد اخراجی بسیاری از شرکت‌های پیشرو در صنعت بازی در اوایل سال ۲۰۲۴ بود. یک دور دیگر از اخراج‌ها نیز در اکتبر انجام شد اما این بار تعداد کمتری اخراج شدند. با این وجود بخش سرگرمی در واقع یک مرکز هزینه‌ی قابل توجه برای این شرکت نبود و برآورد‌های داخلی نشان می‌دهد که حتی بیش از ۲ درصد از هزینه‌های عملیاتی را نیز شامل نمی‌شود.

آرکین

در ماه آگوست، این شرکت یک تغییر ساختاری را اعلام کرد که مریل قبلا به آن اشاره کرده بود که به طور مؤثری فرآیند توسعه را روی تلاش‌های ساخت لایو اکشن و انیمیشن تقسیم کرد. همچنین خروج اسپنلی نیز اعلام شد که در یادداشتی که در داخل شرکت منتشر کرده بود، از رفتنش به عنوان «تصمیمی تلخ» یاد کرد. هفته‌ها بعد اعلام شد که او به‌ عنوان مدیر ارشد اجرایی اچ‌بی‌او مکس قراردادی را امضا کرده است. در ساختار جدید، لایو اکشن به عنوان بخشی از بازوی تحقیق و توسعه‌ی شرکت تعیین شد. جادجا در نامه‌ای داخلی توضیح داده است که «ما این کار را به عنوان تحقیق و توسعه در نظر می‌گیریم، بنابراین می‌خواهیم آن را به طور جداگانه پرورش دهیم و آنچه را که در درازمدت ممکن است بررسی کنیم.»

با این وجود، رایوت گیمز با شروع فصل دوم سریال به همان اندازه که زمانی که فصل یک تمام شد به ساخت یک پروژه نزدیک بود، در حال کار روی پروژه‌ جدیدی نیست. این در حالی است که نویسندگان مختلف آمده‌اند و رفته‌اند و حتی یک فیلمنامه‌ سفارش داده شده که اصلا خوب نبوده است. مریل خاطرنشان کرد که این شرکت تمام فیلمنامه‌های یک فصل را برای یک سریال لایو اکشن برگرفته از لیگ آو لجندز از جاستین پیاسکی (Justin Piasecki) که به عنوان یکی از بهترین فیلمنامه‌نویسان در سال ۲۰۲۳ معرفی شده است خریداری کرده است. پروژه دیگری که شانس اجرایی شدن را دارد ممکن است پروژه‌ی انیمیشن بلند آرکین باشد که لینکه در دست ساخت قرار داده است. در مصاحبه‌های مطبوعاتی برای فصل دوم، او احتمال وجود پروژه‌های بیشتری را مطرح کرده است که از دنیای لیگ آو لجندز الهام گرفته‌اند. او همچنین گفت:

من درک می‌کنم که چرا با این تغییر ممکن است برخی افراد احساس کنند که ما در حال دور شدن از آرزو‌هایمان در زمینه دیگر رسانه‌های سرگرمی هستیم، اما مطلقا اینطور نیست زیرا ما پروژه‌هایی در زمینه‌ی تلویزیون و سینما در دست توسعه داریم که بسیار هیجان‌انگیز هستند.

فصل دوم آرکین

علی‌ رغم هزینه‌ای ۳ میلیون دلاری که نتفلیکس برای هر اپیزود سریال پرداخت کرده است، آرکین مطمئنا برای رایت گیمز سودآور نخواهد بود، به استثنای چین، جایی که شرکت مادر رایوت گیمز، یعنی شرکت تنسنت ۳ میلیون دلار دیگر برای هر اپیزود به رایوت خواهد داد. انواع جریان‌های درآمد جانبی، از جمله فروش اسکین و آیتم‌هایی که با پخش فصل اول آرکین در دسترس نبودند، سعی می‌کنند به جبران کسری مخارج در فصل دوم کمک کنند، اما در بهترین سناریوی در نظر گرفته شده، شاید سود و مخارج با یکدیگر برابر شوند.

بنابراین به نظر می‌رسد که رسیدن به نتیجه ارتقای تلاش‌ها در زمینه‌ی دیگر رسانه‌های سرگرمی ممکن است برای رایوت گیمز زمان بیشتری ببرد. با این حال، این شرکت قبلا شاهد تغییرات بزرگی بوده است و به دلیل یک دعوای حقوقی در سال ۲۰۱۸ که در پایان سال ۲۰۲۱ به مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار حل و فصل شد، به خاطر فرهنگ محل کار آغشته به تبعیض جنسی شهرت پیدا کرد. اما این شرکت در سال‌های اخیر گام‌های بزرگی برای پاکسازی تبعیض جنسیتی برداشته است و اخیرا هالیوود ریپورتر این شرکت را به عنوان بهترین مکان برای کار در هالیوود معرفی کرده است.

در همین حال، با اینکه انتظارات برای فصل دوم آرکین زیاد است و اگرچه ممکن است نتفلیکس متوجه شود که مخاطبان بالقوه‌ی این فصل می‌توانند با این واقعیت که پنج قسمت نیمه تکمیل‌ شده در ماه آگوست به‌ صورت آنلاین به سرقت رفته، کمتر شوند اما بر اساس چیزی که تاکنون دیده‌ایم، کیفیت بالای این سریال در فصل دوم نیز حفظ شده است. در یادداشتی در ماه اوت مبنی بر اعلام تجدید ساختار، جادجا مجددا تعهد خود را به دیگر آثار سرگرمی تایید کرد، اما این با یک اعتراف صریح که به نظر می‌رسید راه پر پیچ و خمی را که این استودیو طی کرده بود، نشان می‌داد:

جاه‌طلبی‌های ما در زمینه‌ی دیگر آثار سرگرمی همچنان زیاد هستند، اما ایجاد یک محصول سینمایی و تلویزیونی با استاندارد‌هایی که داریم واقعا سخت است.

منبع: Variety

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

source

توسط chehrenet.ir