فهرست مقاله
- راز موفقیت یک سالن زیبایی
افتتاح سالن زیبایی برای بسیاری از آرایشگران یک هدف شغلی ایده آل است که می تواند آن ها را به درآمدهای بسیاری برساند. یکی از اصلی ترین شرایط تاسیس آرایشگاه زنانه داشتن مدرک فنی حرفه ای آرایش و پیرایش یا هفت مهارت آرایشگری است که نشان می دهد شما در رشته های اصلی این حرفه از مهارت کافی برخوردار هستید. اما سایر شرایط لازم برای داشتن یک سالن زیبایی موفق چیست؟ آیا می دانید برای موفق شدن در این حرفه چه اقداماتی باید انجام دهید؟
نکته مهمی که قبل از هر اقدامی باید در نظر بگیرید، این است که ابتدا اهداف، روش ها، برآورد و برنامه ریزی مخارج و درآمد خود را روی کاغذ مشخص کنید تا مسیر برایتان به طور کامل روشن و شفاف باشد. اما علاوه بر این موارد، نکات و راز و رمزهایی وجود دارد که دانستن آن ها تاثیر قابل توجهی بر موفقیت کسب و کار شما می گذارد. برای آشنایی با این نکات تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.
ثبت نام و مشاوره رایگان
راز موفقیت یک سالن زیبایی
اگر مدرک آرایشگری خود را دریافت کرده اید و تصمیم دارید آرایشگاه زنانه خود را افتتاح کنید، بسیار مهم است که قبل از هر چیز تحقیق کنید و راز موفقیت مدیران سالن های دیگر را بپرسید. تحقیق کردن و مشورت با کسانی که چند سال قبل از شما این مسیر را رفته اند، می تواند در کسب موفقیت و کمتر شدن اشتباهات شما تاثیر قابل توجهی داشته باشد. به همین منظور، در ادامه این مطلب شما را با راز و رمزهای داشتن یک آرایشگاه زنانه موفق آشنا می کنیم:
۱. هزینه ها را پیش بینی کنید
اگر رویایی فکر کنید، احتمالا تصور می کنید که بلافاصله پس از افتتاح آرایشگاه مشتری ها به سمت شما سرازیر می شوند. اما تصمیم گیری های احساسی برای موفق شدن در کسب و کار شما تاثیر منفی گذاشته و باعث شکست می شوند. بنابراین واقع بین باشید و بدانید که از زمان افتتاح سالن تا شناخته شدن شما و جذب مشتری ممکن است ماه ها و حتی یک سال زمان لازم باشد.
طبیعتا در این مدت درآمد زیادی نخواهید داشت و در بهترین حالت دخل و خرج یکدیگر را خنثی می کنند. اما شما باید بدترین حالت را در نظر بگیرید و به این فکر باشید که چند ماه از جیب خرج کنید و بودجه لازم برای این مدت را از قبل تامین کرده باشید.
برای این منظور باید هزینه اجاره سالن، تجهیزات، پرسنل، هزینه های جانبی مانند برق و آب و گاز، و همچنین هزینه تبلیغات و … را پیش بینی کنید تا در میان راه به مشکلی بر نخورید و بتوانید این مدت را با موفقیت پشت سر بگذارید.
۲. محل مناسبی را برای سالن خود انتخاب کنید
یکی از شرایط تاسیس آرایشگاه زنانه انتخاب محل مناسب است. برای انتخاب محل مناسب نکات مختلفی وجود دارد که باید همه آن ها را بررسی کنید. اولین نکته این است که بهتر است محل پر رفت و آمدی را انتخاب کنید. سالن شما باید در محل یا ساختمانی باشد که به اصطلاح پاخور خوبی دارد و مردم زیادی می توانند به طور اتفاقی سالن شما را ببینند. معمولا ساختمان های اداری تجاری که بیشتر خدمات مربوط به بانوان در آن ها ارائه می شود، می توانند انتخاب مناسبی باشند.
در درجه دوم باید رقابت را در نظر بگیرید. اگر در محل و منطقه مورد نظر شما سالن های زیبایی موفق زیادی وجود دارد، احتمالا تاسیس یک سالن تازه کار و بی تجربه نمی تواند ایده خوبی باشد. بنابراین محلی را انتخاب کنید که رقبای کمتری برای شما وجود داشته باشد و نبودن یا کم بودن آرایشگاه در آن منطقه بتواند یک امتیاز مثبت برای شما تلقی شود. اگر در محل انتخابی شما رقابت زیاد است، باید ویژگی خاصی را ارائه دهید که بتوانید در این رقابت پیروز باشید.
گزینه دیگر برای انتخاب محل مناسب، توجه به سطح درآمد مردم آن منطقه است. در مناطقی که سطح درآمد مردم بالاتر است، تقاضا برای خدمات زیبایی نیز بیشتر است و مردم برای زیبایی و ظاهر خود بیشتر خرج می کنند که در نهایت می تواند درآمد شما را افزایش دهد.
علاوه بر این، توجه به هزینه خرید یا اجاره سالن نیز نکته مهم دیگری است که می تواند انتخاب محل مناسب شما را تحت تاثیر قرار دهد. طبیعی است که میزان اجاره سالن باید متناسب با بودجه شما باشد تا بتوانید از پس مخارج خود بربیایید.
۳. پرسنل حرفه ای استخدام کنید
اگر یک آرایشگر تازه کار هستید و صرفا می خواهید یک سالن آرایشگری کوچک یا همان مغازه آرایشگری افتتاح کنید این گزینه در مورد شما صادق نیست. اما افرادی که قصد راه اندازی یک سالن آرایشگاهی واقعی را دارند، نمی توانند به صورت انفرادی سالن خود را راه اندازی کنند. شما باید نیروهای خوبی را در کنار خود داشته باشید تا بتوانید شروع خوبی داشته باشید. اگر در ابتدای کار محدودیت بودجه دارید، می توانید به جای استخدام به شراکت نیز فکر کنید. البته بدون شک نمی توانید خدمه و وردست و یا منشی را به عنوان شرکا در نظر بگیرید. در نهایت شما در ابتدای کار نیاز به جذب نیروهایی دارید که پرداخت حقوق آن ها هم باید جزو هزینه های اولیه راه اندازی سالن در نظر گرفته شود.
نوع قرارداد سالن زیبایی با پرسنل بر میزان درآمد موفقیت شما بسیار تاثیرگذار است. همچنین حفظ تعادل بین تعداد نیرو و کیفیت خدمات در این بخش اهمیت زیادی دارد. شما باید نسبت به بودجه اولیه و شرایط منطقه نیروهایی را جذب کنید که بتوانید خدمات خوبی را به مردم ارائه دهید و مخاطب را در اولین مراجعه به مشتری وفادار تبدیل کنید. اما در همین حالت باید شرایط اقتصادی را نیز در نظر بگیرید. شاید برای شروع کار شما به منشی نیازی نداشته باشید و بتوانید فرایند رزرو نوبت و پاسخ به تلفن ها را خودتان انجام دهید. اما حضور نیروهایی که کارهای اصلی خدمات به مشتریان را بر عهده دارند ضروری است.
۴. دکوراسیون و فضای آرایشگاه را دست کم نگیرید
سالن های زیبایی حرفه ای معمولا دارای فضای بسیار تمیز، شیک، آرامش بخش و مطمئنی هستند و بهترین خدمات را به مشتریان خود ارئه می دهند. پاکیزگی یکی از مهم ترین بخش های مربوط به آرایشگاه است که می تواند مشتریان را به خود جذب کند. از تمیز و پاکیزه بود تمام تجهیزات، لوازم و … اطمینان حاصل کنید.
ابزارها و وسایلی که برای کار آرایشگری استفاده می کنید را از بهترین و باکیفیت ترین برندها انتخاب کنید و از طریق مشتریان خود را حفظ نمایید. استفاده از موسیقی آرام، نورپردازی زیبا، اتاق انتظار با ظرفیت مناسب، دکوراسیون سالن زیبایی شیک و مدرن و … همگی نقش مهمی در جذب مشتری خواهند داشت.
۵. قیمت های منطقی برای خدمات خود در نظر بگیرید
قیمت یکی از مهمترین موارد جذب مخاطب است. قیمت خیلی کم مخاطب شما را نگران می کند که شما یک آرایشگر مبتدی هستید و قصد تمرین دارید. قیمت بالا نیز برای آرایشگرانی که هنوز به برند مطرح تبدیل نشده اند مشتری را آزرده میکند. در بخش های مرفه تر بودن به شما امکان مانور بیشتری میدهد. پیشنهاد می شود اگر قصد دارید قیمت پایین تری برای شروع کار اعلام کنید، این قیمت را به صورت آفر و تخفیف ارائه کنید و مشتری را از قیمت واقعی خدمت آگاه کنید.
۶. خدمات متنوعی را ارائه دهید
بسیاری از خانم ها ترجیح می دهند تمام کارهای آرایشی و زیبایی خود مانند کوتاه کردن مو، رنگ کردن موها، کاشت ناخن یا مانیکور و پدیکور و … را در یک مکان انجام دهند و از این طریق در زمان خود صرفه جویی کنند.
پیشنهاد می شود برای هر خدمات آرایشی مانند پدیکور و پارافین تراپی، میکاپ، شینیون، مانیکور، کوتاهی مو، رنگ کردن مو و … که قرار است در سالن زیبایی خود ارائه دهید، یک فضای مجزا داشته باشید. با این کار مشتریان بیشتری خواهید داشت.
۷. تبلیغات کنید
در بین تمامی موارد در مورد تبلیغات صحبت کردیم اما این مطلب به قدری مهم است که باید به عنوان یک نکته جدا به آن پرداخته شود. ظاهر سالن، تابلو بیرونی سالن و بنر های محلی از مهمترین مواردی هستند که بایستی به آن دقت کنیم. پخش تراکت در منطقه میتواند به آگاه سازی مخاطبان کمک زیادی کند. اما در این مورد نباید زیاده روی کرد.
تبلیغات اینترنتی مانند اینستاگرام نیز میتواند به شما کمک کند اما در ابتدای کار شاید بازده زیادی نداشته باشد. اما به مرور می توانید روی این پلتفرم برای جذب مشتری حساب کنید.
انتخاب نوع تبلیغات و نحوه اطلاع رسانی رابطه مستقیمی با منطقه کاری شما دارد. در برخی از مناطق تبلیغات کاغذی نتیجه بهتری دارد و در برخی مناطق تبلیغات الکترونیکی . مجلات تبلیغاتی که دامنه توزیع محدود دارند نیز میتواند یکی از گزینه های تبلیغاتی شما باشد.
در این مقاله از رز سرخ بسیاری از نکات ضروری برای داشتن یک سالن زیبایی موفق را بیان کردیم. به طور کلی می توان گفت برای اینکه در هر کاری موفق شوید، ابتدا باید درباره آن به خوبی تحقیق کنید، از افراد با تجربه در این زمینه سوال کنید تا بتوانید از تجربیات آن ها استفاده کرده و خطای کمتری در کار خود داشته باشید.
source