لارا کرافت یکی از شناختهشدهترین شخصیتها در تاریخ بازیهای ویدئویی و ستارهٔ فیلمهای سینمایی و کمیکهای بسیار است. با بیش از ۲۰ بازی، لارا ماجراجوییهای فراوانی در سرتاسر جهان انجام داده است. علاوه بر این، فرنچایز داری چندین فیلم سینمایی و کمیک و یک مجموعه تلویزیونی در حال ساخت توسط آمازون است. ازآنجاییکه بازیهای زیادی برای انتخاب وجود دارند ما در این مقاله فهرستی از برترین بازیهای Tomb Raider تهیه کردهایم.
۱. Tomb Raider
سال انتشار: ۱۹۹۶ / پلتفرمها: پلیاستیشن وان، کامپیوتر، سگا ساترن
چه جایی بهتر برای شروع به جز اولین بازی در سری؟ همه چیز با Tomb Raider شروع شد. این بازی توسط Core Design ساخته شد و در سال ۱۹۹۶ منتشر شد و به محبوبیت چشمگیری دست یافت. بازی اورجینال روی MS-DOS برای رایانههای شخصی منتشر شد که در آن زمان سیستم عاملی رو به افول بود. این بازی همچنین بر روی سگا سترن و پلیاستیشن نیز منتشر شد و به جایگاه یکی از پر فروش ترین بازیهای پلیاستیشن دست یافت. بااینحال، این دستاورد جلوی موفقیتهای بیشتر بازی را نگرفت و مدت کوتاهی بعد نسخهٔ ویندوز آن در دسترس بازیکنان قرار گرفت که دارای بستههای الحاقی نیز بود. بهعنوان اولین بازی در سری، Tomb Raider بی عیب و ایراد عمل میکند و شما بهخوبی میتوانید ببینید این سری به شهرت خواهد رسید. این بازی شالودهٔ سری شد و Core Design با هر بازی جدید قابلیتها و ویژگیهای بیشتری به آن اضافه کرد. یادگیری کار کردن با tank control راحت است و در مجموع بازی به گونهای طراحی شده بود که تنها بشود آن را با استفاده از کیبورد بازی کرد. هدفگیری خودکار در بازی وجود دارد که اکثر اوقات دقت بالایی دارد و لارا طیف قابلقبولی از حرکات دارد که میتواند در مبارزات از آنها استفاده کند. پازلها خیلی دشوار نیستند زیرا بازی یک بازی اکشن ماجراجویی است و شاید بشود گفت فقط یکی یا دوتا از این پازلها کمی دشوار هشتند. اکثر اوقات شما باید به پرشهای بعدی خود و اینکه چطور با موفقیت بپرید فکر کنید. وقتی پای تاثیرگذاری و میراث در میان است، روی بازی نمیشود قیمت گذاشت و همچنین نمیشود تاثیر بلندمدت آن بر روی تاریخ بازیهای ویدئویی را نیز نادیده گرفت. Tomb Raider شاید نیازمند مقداری میانبر زدن برای کار بر روی سیستمهای عامل مدرن باشد اما حال با عرضهٔ Tomb Raider I–III Remastered این مشکل برطرف شده است. اکنون شما میتوانید از بازی اورجینال در قالبی بسیار دسترسی پذیرتر لذت ببرید.
۲. Tomb Raider: Anniversary
سال انتشار: ۲۰۰۷ / پلتفرمها: پلیاستیشن ۲، ایکسباکس، گیمکیوب، کامپیوتر، پیاسپی
TR: Anniversary توسط استودیوی Crystal Dynamics درست بعد از بازی Tomb Raider: Legend ساخته شد. گیمپلی در کل مثل بازی Legend است اما بهاندازهای بازیکن پسند است تا تجربهٔ بازی را برای بازیکنان جدید لذتبخش کند. گیمپلی راحت و قابلدرک است و دیگر خبری از سیستم tank control نیست. این بار یک رویکرد مدرنتر در پیش گرفته شده است که در آن لارا آزادانه حرکت میکند و هنگام هدفگیری نمایی از روی شانه نمایش داده میشود. برنامهریزی و اجرای پرشها و دیگر حرکات آکروباتیک بسیار راحتتر شده است. بازی پیروی داستان اورجینال است و حال و هوای بازی اورجینال را میشود در آن حس کرد. هر مرحله و پازل همچنان در این نسخه دیده میشود و حتی محل قرارگیری دشمنان تا حد زیادی تغییر نکرده است. اکثر کاتسینها نیز بهصورت ۱:۱ بازسازی شدهاند. تنها چیزی که فرق دارد نحوهٔ رخدادن نبردهای باس است که با استفاده از quick-time event انجام میشود. با گرافیک و ساندترکی فوقالعاده، این بازی، بازی معرف عالیای برای ورود به جهان Tomb Raider است.
۳. Tomb Raider II
سال انتشار: ۱۹۹۷ / پلتفرمها: پلیاستیشن وان، کامپیوتر
دومین بازی در سری لارا به دنبال خنجر جادویی Dagger of Xian میفرستد که یک فرقهٔ ایتالیایی نیز به دنبال آن است. ارائه کلی و کنترلهای بازی بهبود نیافتهاند که باتوجهبه فاصله زمانی یکساله بین دو بازی خیلی شوکهکننده نیست. هرچند پازلهای جدید و منحصربهفردی در بازی وجود دارند تا به بازیکنان چالشهای تازهای برای فائق آمدن ارائه کنند. سلاحهایی در بازی وجود دارند که فقط لارا میتواند استفاده کند مثل M16، یک نارنجکانداز و یک آکج. حرکات جدیدی به گیمپلی اضافه شدهاند مثل بالارفتن از نردبان و چرخش ۱۸۰ درجه در حین شنا یا پرش. لارا همچنین میتواند وسایل نقلیه را براند. گرافیک بازی شاید ابتدایی به نظر برسد و عادتکردن به tank control کمی وقتگیر باشد اما در کل Tomb Raider II بازیای سرگرمکننده است. اگر دارید بازیها را به ترتیب سال انتشار بازی میکنید، میتوانید بهبودهای کوچک و شکلگیری چشماندازی که Core Design برای فرنچایز در سر داشت را مشاهده کنید. Tomb Raider II بر روی استیم و GOG در دسترس است و میشود آن را بر روی چندین سیستمعامل مدرن اجرا کرد.
۴. Tomb Raider: The Last Revelation
سال انتشار: ۱۹۹۹ / پلتفرمها: پلیاستیشن وان، کامپیوتر، دریمکست
The Last Revelation در ابتدا قرار بود آخرین بازی در سری باشد اما پس از واکنش منفی هواداران Core Design تغییر نظر داد. با تجربهٔ بازی شما شاهد به سرانجام رسیدن تمام چیزهایی هستید که Core Design در طول سالها بر روی آنها کار کرده است. یکی از اولین چیزهایی که متوجهش خواهید شد رفتار بهبودیافته دشمن و گرافیک با جزئیات بیشتر است. همه چیز از بازیهای قبلی مثل حرکات لارا، پرشهای پیچیده، سلاحها و وسایل نقلیه در این بازی وجود دارند. این همچنین شامل پازلها نیز میشود که تعدادی از بهترینها در سری را در بر میگیرد. داستان بازی نیز جالب و گیرا است زیرا این بار لارا مثل بازی اول سعی در متوقف کردن افراد شرور ندارد و در عوض باید هرچه سریعتر خدای باستانی Set را پس از آزادکردن او به طور تصادفی دوباره زندانی کند. داستان همچنین اشاراتی به گذشتهٔ لارا و دوران نوجوانی او و استادش وُن کروی میکند.
۵. Tomb Raider: Legend
سال انتشار: ۲۰۰۶ / پلتفرمها: پلیاستیشن ۲، پلیاستیشن ۳، ایکسباکس، ایکسباکس ۳۶۰، کامپیوتر، گیمکیوب، پیاسپی
اولین بازی ساخته شده توسط Crystal Dynamics پس از اینکه Eidos تصمیم به تغییر سازنده گرفت. شک و تردیدهای زیادی پیرامون بازی وجود داشت اما Crystal Dynamics از پس برآوردهکردن انتظارات برآمد که کار سادهای نبود. داستان این بار دربارهٔ ماجراجویی لارا به دنبال شمشیر افسانهای اکسکالیبور است. در این پروسه او همچنین از اسرار خانوادگیاش باخبر میشود. لارا در این بازی با یک تیم متشکل از شخصیتهایی به نام زیپ و الیستر همکاری میکند. Tomb Raider: Legend معرف یک سیستم کنترل جدید بود که به معنای بهپایانرسیدن دوران سیستم tank control بود. کنترلها در این بازی بسیار روانتر هستند و در بازیهای مدرن بیشتر به کار گرفته میشوند. علاوه بر این اگر موفق شوید در حین مبارزه حرکتی پیچیده را اجرا کنید بازی با اسلوموشن به شما پاداش میدهد. مراحل بازی تعدادی از بهیادماندنیترین بخشهای آن هستند که شامل سکانسهای اکشنی میشوند که ضربآهنگ بازی را به جلو میراند. پازلها در مقایسه با دیگر بازیهای سری نسبتاً ساده اما سرگرمکننده هستند. در کل Legend عنوان جدید و عالی در سری بود و دومین گزینهٔ برتر برای معرفی فرنچایز به بازیکنان جدید است. بازی به نسبت کوتاه است و تکمیل آن حدوداً شش ساعت وقت میگیرد.
۶. Tomb Raider
سال انتشار: ۲۰۱۳ / پلتفرمها: پلیاستیشن ۳، پلیاستیشن ۴، ایکسباکس ۳۶۰، ایکسباکس وان، کامپیوتر
ریبوت کردن یک فرنچایز کار سادهای نیست و اگر سازندگان مواظب نباشند مشکلات زیادی به وجود میآید. خوشبختانه این مورد دربارهٔ بازی Tomb Raider (2013) صادق نبود که داستانهای جدیدی را پس از به سرانجام رسیدن Underworld به بازیکنان ارائه کرد. بازی در عوض سفر بهدور دنیا در یک جزیره به نام یاماتای جریان دارد. در این بازی شما در نقش لارای جوان قرار میگیرید که بهتازگی شغلش بهعنوان یک Tomb Raider را آغاز کرده است. پس از اینکه طوفانی ناگهانی کشتی لارا را غرق میکند، او خود را گرفتار در جزیرهای ناشناخته مییابد که باید در آن زنده بماند، دوستانش را نجات دهد و از اسرار پیرامون ملکه هیمیکو پرده بردارد. حال و هوای بازی واقعگرایانه است و شما شاهد زخمیشدن، تقلا و تلاشهای لارا در موقعیتهای بدی که گرفتارشان میشود خواهید بود. بازی با درنظرگرفتن معیارهای امروز بازیهای ویدئویی قابلقبول است و شما احتمالاً متوجه انیمیشن روانتر لارا خواهید شد زیرا در ساخت شخصیت او از Performance capture استفاده شده است که در بازی Underworld نیز به کار گرفته شده بود. شما همچنین قابلیت آپگرید کردن سلاحها و تجهیزاتتان را دارید و بازی حتی دارای بخشهای اختیاری با چالش مختص به خود است. درجهٔ سختی پازلها از آسان تا خیلی پیچیده است به این معنا که هم بازیکنان تازهوارد و هم بازیکنان قدیمی میتوانند از حل این پازلها لذت ببرند.
۷. Rise of the Tomb Raider
سال انتشار: ۲۰۱۵ / پلتفرمها: ایکسباکس ۳۶۰، ایکسباکس وان، کامپیوتر، پلیاستیشن ۴
بازی دوم در سری Survivor و دنبالهٔ Tomb Raider (2013)، بازی Rise of the Tomb Raider مثل فرزند میانی خانواده است: خوب اما اغلب نادیده گرفته شده. داستان یک سال پس از وقایع بازی اول شروع میشود و لارا به سیبری سفر میکند تا شهر افسانهای Kitezh را پیدا کند. او همچنین با مزدوران Trinity مبارزه میکند که به آدم بدهای استاندارد سری تبدیل شدهاند. آنها نیز به دنبال اسرار و آثار باستانی هستند اما میخواهند از آنها برای اجرای نقشههای شرورانه استفاده کنند. با از طرف دیگر، لارا نیز از اسرار خانوادگیاش و جزئیات تحقیقات لرد کرافت باخبر میشود. یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی ارائهٔ کلی آن است. بازیهای زیادی در سیبری جریان ندارند و به فولکلور روسی میپردازند در نتیجه این بخش از داستان بسیار جذاب و گیراست. علاوه بر این لارا به طیف وسیعی از سلاحها دسترسی دارد که معمولاً یک حالت دیگر تیراندازی دارند و سلاح محبوب تیروکمان نیز در این بازی وجود دارد. طراحی کلی Kitezh واقعاً تحسینبرانگیز است و ساندترک بازی فوقالعاده است و استادانه حال و هوای داستان را دنبال میکند. بازی همچنین دارای چهار بسته الحاقی است. یکی از آنها مأموریت جانبی جالب است و سه تای دیگر موضوعی بیشتر زامبی مانند دارند و در بعضی موارد خیل عظیمی از دشمنان بهسوی شما حملهور میشوند. دلیل ساخت این بخشها احتمالاً بهخاطر سرگرمکننده بودن گان پلی بازی است.
۸. Shadow of the Tomb Raider
سال انتشار: ۲۰۱۸ / پلتفرمها: ایکسباکس وان، پلیاستیشن ۴، کامپیوتر
آخرین بازی در سومین سری بازیهای Tomb Raider و پایانی حماسی برای آن. یک چیزی که بهسرعت متوجهش خواهید شد این است که چطور این سری سوم از Tomb Raider (2013) تکامل پیدا کرده است. اکشن روانتر شده است و سکانسهای اکشن فوقالعادهاند و پازلها بیش از هر زمانی چالش برانگیزند. این بار لارا مشابه The Last Revelation باید هر چه سریعتر جلوی آخرالزمان مایایی که باعث شروعش شده است را بگیرد. در بازی خبری از ماجراجویی در نقاط مختلف جهان نیست و در عوض لارا به آمریکای مرکزی و جنوبی سفر میکند. ارائه کلی بازی یکی از بهترینها در سری است و همه چیز از گرافیک و طراحی صدا با استادی هرچهتمامتر انجام شده است. شما همچنین میتوانید لباسهای مختلفی برای لارا انتخاب کنید و بعضی از آنها لباسهای کلاسیک او هستند. سیستم مبارزه و گیمپلی بازی تغییر زیادی نکرده است و مقبرهها و پازلها دشواری خود را حفظ کردهاند. علاوه بر این یک بسته الحاقی برای بازی منتشر شده که دارای محتویات جدید و اطلاعات بیشتر دربارهٔ داستان بازی است.
۹. Tomb Raider Underworld
سال انتشار: ۲۰۰۸ / پلتفرمها: پلیاستیشن ۳، ایکسباکس ۳۶۰، پلیاستیشن ۲، کامپیوتر
Underworld سرانجامی هیجانانگیز و سومین عنوان در سری Legend است. بازی از تکنولوژیهای و رویکردهای جدید به گیمپلی بهره میبرد و از موتوری کاملاً جدید استفاده میکند. این بازی از موتور جدید CDC استفاده میکند که با موتوری که در Legend و Anniversary به کار گرفته شد فرق دارد. بازی همچنین حرکات و گیمپلی لارا را طراحی مجدد کرده و اولین بازیای است که از فناوری ضبط حرکت استفاده میکند. داستان مأموریت لارا برای یافتن پتک میولنیر را دنبال میکند که کلید ورود به هلهایم و رویارویی با افراد و اتفاقات در گذشتهٔ او هستند. Underworld را میشود دنبالهٔ مستقیم Legend در نظر گرفت اما بازی رویدادهایی از Anniversary را در خود گنجانده است که در نهایت به پایانی هیجانانگیز ختم میشود. لارا میتواند تمامی حرکات آکروباتیک خود را اجرا کند اما این بار آنها بسیار واقعگرایانهتر هستند. علاوه بر این او در سکانسهایی بهخصوص موتورسواری میکند که برای حل پازلها نیز مورداستفاده قرار میگیرد. هرچند باید گفت که یکی از بهیادماندنیترین لحظات بازی بهدستآوردن میولنیر است که دشمنان را درجا میکشد. ساخت بازی دو سال و نیم طول کشید و یکبار بهخاطر ساخت موتور جدید تأخیر خورد. با اینکه بازی ظاهری چشمنواز دارد سازندگان در پورت کردن آن به مشکل خوردند و کمبود نیروی کار داشتند. بههرحال، به نظرم سازندگان توانستند بهخوبی از پس مشکلات بربیایند زیرا بازی بر روی تمامی پلتفرمهای محبوب در آن زمان منتشر شد. تغییراتی در نسخههای پلیاستیشن ۲ و Wii ایجاد شد که در آنها مراحل به خصوصی کوتاهتر شده و پازلها فرق دارند. در کل Underworld ارائهدهنده داستانی جذاب و سرانجامی درخور برای سهگانه است و همچنین دارای تعدادی از بهترین لباسها در سری است.
۱۰. Lara Croft and the Guardian of Light
سال انتشار: ۲۰۱۰ / پلتفرمها: پلیاستیشن ۳، ایکسباکس ۳۶۰، کامپیوتر، نینتندو سوییچ
این بازی برداشت جالبی از لارا و ماجراجوییهایش ارائه میکند. Guardian of Light یک بازی ایزومتری ماجراجویی است که موفق میشود ماهیت سری را به شکلی استادانه حفظ کند. یک خدای باستانی مایایی، Xolotl پس از اینکه گروهی از مزدوران آن را از لارا ربودند آزاد میشود. حال با کمک یک جنگجوی باستانی مایایی به نام Totec لارا باید پیش از طلوع آفتاب جلوی این خدا را بگیرد. داشتن پروتاگونیست ثانوی در Tomb Raider اتفاق جدیدی نیست اما Guardian of Light برای اولینبار در تاریخ فرنچایز قابلیت گیمپلی چندنفره را ارائه میکند. یک بازیکن لارا را کنترل میکند و بازیکن دوم کنترل Totec را در اختیار دارد. این رویکرد موفقیتآمیز بود زیرا بازیکنان میتوانند با کمک یکدیگر پازلها را حل کنند و با همکاری تیمی بهراحتی دشمنان را از سر راه بردارند. یکی از بزرگترین نقاط قوت بازی چالشها و پازلها هستند. پازلها بهخصوص بسیار سرگرمکننده هستند و به شکل قابلقبولی چالشبرانگیز هستند. گیمپلی روان است و یادگرفتن سیستم مبارزه بازی کار سادهای است. لارا در ابتدا از قلاب و سلاحهای کمریاش استفاده میکند و با پیشروی در بازی به سلاحهای بیشتر دسترسی پیدا میکند و توتک از نیزه و سپر استفاده میکند. بازی همچنین دارای پنج بسته الحاقی است که سه تا از آنها چالشها و پازلهای جدید ارائه میکنند و دو بسته الحاقی دیگر skinهایی هستند که به شما اجازه میدهد در قالب شخصیتهای Legacy of Kain و سری Kane and Lynch بازی کنید.
۱۱. Lara Croft and the Temple of Osiris
سال انتشار: ۲۰۱۴ / پلتفرمها: ایکسباکس وان، پلیاستیشن ۴، کامپیوتر، نینتندو سوییچ
بهخاطر موفقیت بازی قبلی، اسکوئر انیکس تصمیم گرفت به ما یک ماجراجویی ایزومتریک دیگر ارائه کند. بااینحال تغییرات حداقلی هستند و بازی بی شک فلسفه سری که درد نمیکند را دستمال نمیبندند را دنبال میکند اما کانسپتهای دیگر را توسعه میدهد. این بار شما میتوانید با چهار نفر بازی کنید که هر یک سلاحها و مهارتهای مختص به خود را دارند. داستان بازی در مصر قرار دارد که لارا با کمک کارتر بل و خدایان محبوس Isis و Horus سعی میکند جلوی Set را پیش از اینکه بتواند بشریت را به بردگی بگیرد متوقف کنند. در طول داستان آنها باید قطعات Osiris را جمعآوری کنند تا بتوانند جلوی نقشهٔ ست را بگیرند و جهان را نجات دهند. ارائه کلی بازی عالی است و ساندترک و گرافیک علیرغم ایزومتریک بودن از کیفیت فوقالعاده خوبی برخوردار هستند. پازلها و چالشها در بعضی بخشها پیچیدهتر از سایرین هستند و اگر دارید بازی را با دوستانتان انجام میدهید همکاری با یکدیگر کلید اصلی موفقیت شماست. در مجموع اگر از بازی Guardian of Light لذت بردید تجربهٔ این بازی را به شما توصیه میکنیم. اسپینآف بودن بازی نباید دلیلی برای نادیدهگرفتن آن باشد. Lara Croft and the Temple of Osiris چهار بستهٔ الحاقی دارد که به شما اجازه میدهد در قالب شخصیتهای بازیهای Deus Ex، Hitman و and Tomb Raider: Legend بازی کنید. بسته الحاقی چهارم حاوی دشمنان و پازلهای جدید است تا با دوستانتان از پس آنها بربیایید.
۱۲. Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft
سال انتشار: ۱۹۹۸ / پلتفرمها: پلیاستیشن وان، کامپیوتر
برای ساخت Tomb Raider III، استودیوی Core Design تصمیم گرفت یک نسخهٔ آپگرید شده از موتور خود را بسازد و با شروع بازی شما میتوانید بهبود در گرافیک و گیمپلی را بهوضوح مشاهده کنید. در آن زمان، قابلیتهای جدیدی که موتور ارائه میداد نورپردازی بهتر و پولی گونهای مثلثی بودند. Core Design ابتدا قصد داشت یک بازی نسل جدید از Tomb Raider بسازد که بر روی یک موتور جدید اجرا شده و انیمیشنهای آن نیز کاملاً جدید باشند هرچند به دلیل محبوبیت خیرهکننده فرنچایز و تقاضای مشتریان این ایده کنار گذاشته شد. بازی در ابتدا با علم به اینکه پلیاستیشن ۱ پلتفرم اصلی آن خواهد بود ساخته شد. درنتیجه همه چیز به گونهای ساخته شد تا با سخت افزار و قابلیتهای پلیاستیشن همخوانی داشته باشد. بهعنوان مثل هنگام ذخیره بازی شما یکی از Save Crystals را استفاده میکنید که لارا در طول بازی پیدا میکند. این بدین معناست که شما میتوانستید بازی را در مواقع دلخواه ذخیره کنید و نه فقط در یک جای مخصوص. داستان بازی نیز جالب است اما این بار شما به دنبال یک اثر باستانی نیستید و لارا به دنبال چهار قطعه یک شهاب سنگ است که در جهان پراکندهاند. لوکیشنهای جدیدی در بازی تعبیه شدهاند مثل هند، اقیانوس آرام جنوبی، لندن، نوادا و در نهایت قطب جنوب. سلاحهای زیادی برای انتخاب وجود دارند و تعدادی اسلحه جدید مثل Desert Eagle، MP5 و موشک انداز نیز به بازی اضافه شدهاند. Tomb Raider III دارای بخشهای زیرآبی فراوانی است پس باید همواره مواظب پیراناها باشید که میتوانند شما در عرض چند ثانیه بکشند. بازی همچنین دارای یک بستهٔ الحاقی به نام The Lost Artefact است که شامل شش مرحله جدید میشود.
۱۳. Tomb Raider Chronicles
سال انتشار: ۲۰۰۰ / پلتفرمها: پلیاستیشن وان، کامپیوتر، دریمکست
این بازی معمولاً بهعنوان بدترین بازی در فرنچایز شناخته میشود و بهنوعی یک مایه ننگ است که بازیکنان بهندرت دربارهاش صحبت میکنند. دلایل بسیارند اما بهطورکلی میشود گفت سازندگان خسته شده بودند و Core Design به دو گروه تقسیم شده بود. تصمیم گرفته شد تیم جدید بر روی یک بازی برای پلیاستیشن ۲ کار کند که بعداً با نام Angel of Darkness منتشر شد و تیم قدیمی بر روی Chronicles کار کند. ساخت کات سینهای FMV به ExMachina سپرده شد که پیش از آن تبلیغاتی با استفاده از شخصیت لارا ساخته بود. داستان بازی عجیب اما به نوبه خود خاص است. پیروی رویدادهای بازی قبلی، لارا مرده و مدفون شده در زیر اهرام تصور میشود. سه دوست و همکار قدیمی لارا یک مراسم برای او برگزار میکنند و از ماجراجوییهایش میگویند. با اینکه این رویکرد به خودی خود جالب است اگر به داستان توجه نداشته باشید جزئیات میتوانند باعث سردرگمی شما شوند. ارائه کلی و گیمپلی بازی در مقایسه با بازی قبلی تغییر چندانی نکرده است. یکی از برجستهترین بخشهای بازی نشان دادن سکانسهای مرگ جدید برای لارا و حرکات تازهای است که او میتواند انجام دهد مثل راه رفتن روی طناب، پشتک زدن حین خارج شدن از تونلها و آویزان شدن از میلههای افقی. نسخهٔ ویندوز بازی با ادیتور مراحل ارائه شد که به بازیکنان اجازه میداد مراحل خودشان را طراحی کنند. با اینکه Tomb Raider Chronicles بهترین بازی در سری نیست تجربهٔ آن را به شما توصیه میکنیم.
۱۴. Lara Croft Tomb Raider: The Angel of Darkness
سال انتشار: ۲۰۰۳ / پلتفرمها: پلیاستیشن ۲، کامپیوتر
Angel of Darkness اولین بازی منتشر شده فرنچایز بر روی پلیاستیشن ۲ بود. این بازی یک پروژه جاه طلبانه برای خلق برداشتی جدید بر روی سری با اکشن بهتر و مدرنتر و در عین حال بهره برداری هرچه بیشتر از سخت افزار نسل ششم بود. Core Design همچنین قصد داشت این بازی اولین عنوان در یک سهگانه ی جدید از بازیها برای نسل جدید کنسولها در آن زمان باشد. متاسفانه بازی چندین بار تأخیر خورد و بسیاری از بخشهای بازی کوچکتر شده یا کاملاً حذف شدند. داستان بازی جالب است و ما لارا را در پاریس مییابیم که برای قتل یک دوست قدیمی برایش پاپوش درست شده است. او از دست پلیس فرار کرده و باید بی گناهی خود را ثابت کند و در عین حال دربارهٔ یک فرقه جادوی سیاه مرموز تحقیق کند. آنچه که جالب است این است که Core Design از بازیهای قبلی خود Last Revelation و Chronicles پیروی کرده و در بازی به بعضی از رویدادها اشاره میشود که باعث عمق بخشیدن بیشتر به جهان Tomb Raider میشود. یکی از اولین چیزهایی که با شروع بازی متوجهش میشوید این است که خبری از تفحص در مقبرهها نیست و بعداً در مناطق شهری گشت و گذار میکنید. Angel of Darkness همچنین تنها بازیای است که در آن یک شخصیت کاملاً متفاوت، کرتیس را کنترل میکنید. قابلیتهای جدید مختص به بازی نیز وجود دارند بهعنوان مثال تمامی کاتسینها زنده هستند و نوار استقامت به گیمپلی اضافه شده است که پیش از پیشروی به یک منطقهی دیگر باید آپگرید شود. ارائه کلی بازی خوب است و گرافیک بازی جذابیت خاص خودش را دارد اما به هیچ عنوان بهخوبی بعضی از بازیهای پلیاستیشن ۲ نیست.
منبع: AltarofGaming
source