امسال دهمین سالگرد مراسم گیم اواردز (The Game Awards) است و رویداد سالانه جف کیگلی (Geoff Keighley) جایگاه خود را به عنوان مراسمی پیشرو در صنعت بازی (مانند اسکار بازیها) تثبیت کرده است. البته از لحاظ تبلیغاتی تا حدی اینگونه است که این مراسم برای تریلرهایی که به نمایش میگذارد، بیشتر از جوایز شناخته شده است، اما این نیز در حال تغییر است و اگر چه برندگان آن معمولا آثاری هستند که محبوبیت بالایی نیز دارند، اما آنها به طور گستردهای نمایندهی جامعهی منتقدان نیز هستند. سیستم رایدهی این رویداد از طیف گستردهای از رسانههای بازیهای بینالمللی تشکیل شده است، بنابراین به احتمال زیاد، آثار انتخابی نشریات و منتقدان مورد علاقهی شما نیز به این رویداد راه مییابند.
البته برترین جایزهی این مراسم، بدون شک بهترین بازی سال خواهد بود و شاخصهای واضحی از ویژگیهای بهترین بازی سال بر اساس یک دهه داده وجود دارد. حال به نظر شما مدعیان واقعی در سال ۲۰۲۴ چه کسانی هستند؟ پس از مشخص کردن معیارها، لیستی از نامزدهای احتمالی امسال در این مقاله آورده و آنها را رتبهبندی کردهایم. نکتهی مهم این است که در این مقاله فقط بازیهایی که تا به امروز منتشر شدهاند را لحاظ کردهایم. برخلاف صنعت سینما که اکثر آثار تا زمانی که فصل جشنوارهها در اوایل سپتامبر آغاز میشود به مقدار مشخصی شناخته میشوند، تا زمانی که یک بازی ویدیویی منتشر نشود، هرگز نمیدانید چه تاثیری خواهد داشت یا چقدر خوب خواهد بود. با انتشار بازیهای بزرگ و نزدیکتر شدن مهلت رایگیری، احتمالاً در هفتههای آینده، تغییراتی را داشته باشیم.
در مورد گزینهها میتوان گفت یکی از شگفتیهای امسال بدون شک متافور: ریفانتزیو (Metaphor: ReFantazio) است و به عنوان یکی از رقبای اصلی بهترین بازی سال شناخته میشود. بازسازی سایلنت هیل ۲ (Silent Hill 2) از بلوبر تیم نیز همه را با کیفیت عالی خود شگفتزده کرده، در حالی که بازیهای مورد انتظار The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom و The Plucky Squire نیز کیفیت خوبی ارائه دادند. در دنیای بازیهای مستقل، بازی UFO 50 و Animal Well نظر جامعهی منتقدان را جلب کردند و در این میان بازی Balatro به همه یادآوری کرد که یک اثر کارتی میتواند چقدر عالی باشد.
نامزدهای بهترین بازی سال
آستروبات
با نمرهی متاکریتیک ۹۴ در زمان نگارش مقاله، این بازی پلتفرمر لذتبخش ساختهی شرکت Team Asobi از نظر نمره متا بهترین بازی امسال است، مگر اینکه بستهی الحاقی بازی الدن رینگ (Elden Ring) یعنی Shadow of the Erdtree را در نظر بگیرید که واجد شرایط جایزهی بهترین بازی سال در مراسم گیم اواردز نیست. این اثر همچنین از نظر فنی نیز خیرهکننده است که اگر تاریخ این مراسم را در نظر بگیریم، یک امتیاز مثبت در بخش بهترین بازی سال در نظر گرفته میشود. در گذشته بازیهای خانواده پسند مختلفی مانند آسترو بات نامزد شدهاند، اما به ندرت به رقابت اصلی راه مییابند، مگر اینکه در ردهی داستان نیز قوی باشند که آسترو بات با همه جذابیتهایش، اینطور نیست. این بازی نظر طیف وسیعی از منتقدان و طرفداران را بیشتر از هر بازی دیگری در سال جاری جلب کرده است. کیفیت آن بسیار بالا است، حال و هوای آن شاداب و فوقالعاده است و تعداد کمی از منتقدان از جذابیت نوستالژی خالص آن را درک نمیکنند. در هر صورت این بازی تا اینجای کار عالی عمل کرده است اما اینکه به عنوان بهترین بازی سال انتخاب شود، جای بحث زیادی دارد.
متافور: ریفانتزیو
بازیهای نقشآفرینی متمایز استودیوی زیرو (Zero) و شرکت اتلوس (Atlus) مدتهاست که مورد توجه قرار گرفتهاند، اما بازی پرسونا ۵ که نامزد جایزهی بهترین بازی سال و برندهی بهترین بازی نقشآفرینی در سال ۲۰۱۷ شد، آنها را به سطح جدیدی از محبوبیت و تحسین رسانده است. اکنون نیز متافور اینجاست تا بر آن موج محبوبیت سوار شود. با مکانیکهای عالی نقشآفرینی، داستان سرایی جذاب و شخصیتهای به یاد ماندنی در ژانری مورد علاقهی طرفداران، این میتواند لحظهای باشد که برند بازیهای اتلوس در این ژانر از فاینال فانتزی برتری مییابد. البته علی رغم افزایش محبوبیت، هنوز هم بازیهای اتلوس آن چنان که باید ترند نیستند و مبارزات نوبتی قدیمی برای برخی ناامیدکننده است؛ هرچند برندهی بهترین بازی سال گذشته یعنی بازی بالدورز گیت ۳ نیز نوبتی بود. این وسط متافور از معروفیت برند پرسونا برخوردار نیست و باید دید چقدر فروش خواهد داشت. این بازی با نمرهی متاکریتیک ۳ که امسال تنها آسترو بات و بستهی Shadow of the Erdtree را جلوی خود میبیند، اگر هم بهترین بازی سال نشود، ممکن است که در بخش بهترین اثر نقشآفرینی برنده شود.
فاینال فانتزی ۷ ریبرث
بازی فاینال فانتزی ۷ ریبرث امسال بهعنوان محصولی بزرگ از یک مجموعه بازی معروف در ژانری محبوب، با عناصر داستانی و گیمپلی جذاب و امتیاز متاکریتیک بیش از ۹۰ یکی از بهترین آثار چند سال اخیر است. این بازی همچنین از پشتیبانی زیادی توسط طرفداران در جامعهی پلیاستیشن بهره میبرد زیرا این بازی یک بازی انحصاری برای پلیاستیشن ۵ است و در سال ۲۰۲۳ مورد انتظارترین بازی شد. به گفتهی خود ناشر بازی یعنی استودیوی اسکوئر انیکس (Square Enix)، فروش بازی کمی ضعیف بوده و همچنین نظرات منتقدان در مورد آن آنقدر که نمرهی متاکریتیک ۹۲ بازی نشان میدهد یکدست نیست. در هر صورت به نظر میرسد که بازی متافور اندکی از ریبرث جلو بزند و این صحبت ممکن است از تعصب نشات گرفته باشد، اما به هر حال، تعصب نیز در رایگیری جوایز بسیار تاثیرگذار است.
بالاترو
در بازیهای مستقل، بازی پوکر و روگلایک بالاترو همراه با آثاری مانند Animal Well و UFO 50 با امتیاز متاکریتیک ۹۰ و بالاتر، عملکرد بهتری نسبت به بقیه داشتهاند. همچنین این بازی به طور گستردهتری در جامعه شناخته میشود و نه تنها محبوب است، بلکه افرادی که آن را دوست دارند احتمالا هر ازگاهی آن را بازی میکنند و بعید است که قبل از رای دادن نیز از این کار دست بکشند. این اثر یک بازی کارتی است که اصلا عناصر داستانی ندارد و این چیزی است که از نظر تاریخی آن را به بهتری گزینه برای بردن بازی سال تبدیل نمیکند. از سوی دیگر جذابیت بینالمللی آن گسترده است که این عامل مهمی برای داوران خواهد بود. نسخهی موبایل آن نیز در بهترین زمان منتشر شده است و بر اساس آنچه به گوش میرسد، تعدادی از رایدهندگان در مورد آن به عنوان بهترین بازی سال فکر میکنند.
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom
این بازی یک اثر نوآورانه از یک سری بازی محبوب است که در عین حال نوستالژیک نیز محسوب شده و به عنوان اولین ماجراجویی پرنسس زلدا در یک مجموعه بازی که نام او را یدک میکشد، جذابیت زیادی دارد و این باعث میشود که داوران از نظر احساساتی تحریک شوند که به آن رای دهند. عناصر کلاسیک در کنار المانهای کودکانه و مناسب همهی سنین آن، نقطه ضعفی برای آن حساب میشود. البته نینتندو قبلا فقط یک بار در این بخش برنده شده و آن مربوط به بازی The Legend of Zelda: Breath of the Wild بوده است. علی رغم این که بازیهای این شرکت در بخشهای مختلف نامزد میشوند اما در بخش بهترین بازی سال عملکرد ضعیفی دارند. این بازی با نمرهی متاکریتیک ۸۶ بازی بدی محسوب نمیشود، اما برای این سری داستانی چندان عالی نیست. این بازی که در واقع توسط یک توسعهدهندهی خارجی یعنی Grezzo ساخته شده است، بحث و هیجانی که از یک بازی جدید زلدا انتظار دارید را ایجاد نکرده است و بعید است که بهترین بازی سال انتخاب شود.
بازسازی سایلنت هیل ۲
نسخهی بلوبر تیم (Bloober Team) از بازی کلاسیک وحشت بقای کونامی دقیقا نوعی از بازسازی است که میتواند به بهترین بازی سال منجر شود. این بازی تا حد زیادی به نسخهی اصلی وفادار است، اما مایل به پذیرش چند ریسک خلاقانه نیز بوده است و همهی اینها در حالی است که که یک جهش فنی رو به جلو داشته است. در گذشته بازسازیهای رزیدنت ایول ۲ و ۴ از کپکام، هر دو نامزد بهترین بازی سال بودند اما برنده نشدند. بازیهای ترسناک در گیم اواردز معمولا از آن دست بازیهایی هستند که ممکن است نامزد بهترین بازی سال شوند، اما برنده نخواهند شد و این در مورد بازسازیها هم صدق میکند و شاید دلیل آن این است که بهترین بازی سال باید اثری باشد که طیف گستردهای از مخاطبان را سرگرم کند. المانهای شگفتانگیز زیادی در بازسازی سایلنت هیل ۲ وجود دارد و اکثر منتقدان انتظار نداشتند که بلوبر تیم بتواند نسخهای با این کیفیت را ارائه دهد.
در زیر چند بازی دیگر برای نامزدی بهترین بازی سال وجود دارد، اما شانس آنها در برابر آثار بالا بسیار کم است.
- دراگونز داگما ۲: یک بازی بزرگ نقش آفرینی جهان باز با امتیاز متای ۸۶ است که قاعدتا باید در موقعیت خوبی برای رقابت بر سر نامزدی بهترین بازی سال باشد. اما این اثر به جای داستان محور بودن، گیمپلی محور است و طراحی خاص آن باعث شده تا طرفداران خاص خود را داشته باشد. در نتیجه احتمالا بهترین بازی سال نمیشود.
- هلدایورز ۲: این اثر تیراندازی بازی جذابی در نیمهی اول سال ۲۰۲۴ و یک موفقیت غیرمنتظره و گسترده بود که در مورد آن برای چندین ماه بحثهایی وجود داشت. منتقدان هم نظر مثبی در مورد این بازی داشتهاند اما این بازی صرفا یک اثر چندنفره است و چنین بازیهایی کم پیش میآید که برنده شوند، مگر اینکه یک شاهکار مانند اورواچ باشند.
- Animal Well: انیمال ول یک بازی مستقل جذاب است که مورد تحسین منتقدان نیز قرار گرفته و اتمسفر و گیمپلی فوقالعادهای دارد. این بازی همچنین توسط Bigmode، ناشر جدیدی به ریاست یوتیوبر محبوبی با نام Dunkey، منتشر شده است که تا حدی به آن شهرت جزئی بخشیده است اما متاسفانه بازی خیلی دسترسپذیری بالایی ندارد و بعید است که برنده شود.
- یوفو ۵۰: نوع خاصی از منتقدان و بازیکنان با ردهی سنی خاص عاشق این مجموعهی خارقالعادهی شرکت Mossmouth از ۵۰ بازی تخیلی دهه ۸۰ میلادی شدهاند. این بازی یک دستاورد واقعا جذاب در طراحی بازی است، اما برای برنده شدن بیش از حد سنتی است.
- Like a Dragon Infinite Wealth: جدیدترین نسخه از سری نقشآفرینی Like a Dragon یا همان یاکوزای قدیم مانند سری پرسونا در حال افزایش محبوبیت و شهرت در غرب است. سریال تلویزیونی Like a Dragon: Yakuza که توسط آمازون ساخته شده ممکن است به محبوبیت بازی کمک کند، اما بازی متافور: ریفانتزیو احتمالا راه آن را برای نامزدی مسدود کرده است.
- بلکمیث ووکونگ: به عنوان یک بازی اکشن ماجراجویی چینی با محبوبیت زیادی مواجه شد و از حمایت مردمی و بینالمللی زیادی برخوردار است. اما با امتیاز متاکریتیک ۸۲، نسبت به سایر رقبا ضعیفتر عمل کرده است.
نامزدهای کمتر شناختهشدهی دیگر عبارتند از: Satisfactory ،The Plucky Squire، هیدس ۲، شاهزاده ایرانی: تاج گمشده و همچنین بازی Warhammer 40000: Space Marine 2.
بازیهای منتشر نشده
در ادامه بازیهایی آورده شدهاند که احتمالا شانس خوبی برای نامزدی دارند اما هنوز منتشر نشدهاند. بهتر است توجه داشته باشید که بازی Indiana Jones and the Great Circle که در ۶ دسامبر (۱۶ آذر) وارد بازار میشود، به دلیل محدودیت گیم اواردز و این واقعیت که بازیهایی که تا ۱۷ نوامبر (۲۷ آبان) عرضه میشوند در مراسم امسال در نظر گرفته میشوند، واجد شرایط نیست و در گیم اواردز سال آینده لحاظ خواهد شد.
- Dragon Age: The Veilguard: یک بازی با عناصر نقشآفرینی قوی و داستانی پر از شخصیتهای مورد علاقهی طرفداران است. این مجموعه گذشته خوبی نیز دارد و بازی Dragon Age: Inquisition جایزه بهترین بازی سال را در سال ۲۰۱۴ برنده شد. این بازی نیز اگر به اندازه کافی خوب باشد، احتمالا برای نامزدی انتخاب میشود.
- STALKER 2: Heart of Chornobyl: بازیهای سبک تیراندازی اغلب در ردهی بهترین بازی سال نخواهند بود، اما این یکی با داستانی خوب هم در داخل بازی و هم در خارج از آن (توسعهدهندهی بازی یک استودیوی اوکراینی است) شانس خوبی دارد. البته این در صورتی است که بتواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد.
- Life Is Strange: Double Exposure: این مجموعه بازی از نظر داستان همواره خوب عمل کرده است و حداقل از این نظر یک مزیت دارد، اگرچه منتقدان از زمانی که سازندهی اصلی سری یعنی Don’t Nod این مجموعه را کنار گذاشته، نسبت به Life Is Strange سردتر شدهاند.
- متال گیر سالید دلتا: اگر برداشت این اثر از نسخهی اصلی به اندازه کافی جسورانه باشد و اگر داوران این جسارت را بپذیرند، این بازسازی ممکن است نامزدی را به خود اختصاص دهد. هرچند گزارشها حاکی از آن است که بازی آنگونه که باید چیز جدیدی برای ارائه ندارد و صرفا یک بازسازی کامل و دقیق است.
- کال آو دیوتی: بلک آپس ۶: احتمالا بزرگترین بازی سال از نظر فروش است، اما یک مجموعه بازی که سالانه نسخه جدید میدهد باید کاری واقعا ویژه انجام دهد تا توجه هیئت داوران را به خود جلب کند.
مراسم گیم اواردز ۲۰۲۴ در ۱۲ دسامبر (۲۲ آذر) برگزار خواهد شد.
منبع: Polygon
source