وقتی با مشکلات پوستی مواجه می‌شویم، پماد اولین راهکار درمانی است که به ذهنمان می‌رسد. اما هم مشکلات پوستی بسیار گسترده هستند و هم پمادها تنوع زیادی دارند. بعضی از پمادها بدون نسخه ارائه می‌شوند و بعضی به تجویز پزشک نیاز دارند. اگر با اگزما و مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنید، برای انتخاب بهترین پماد برای اگزمای پوستی و بهتر شدن وضعیت پوست می‌توانید از این پمادها استفاده کنید.

اگزما چیست؟

اگزما یک بیماری پوستی شایع است. در این بیماری لایه‌ی محافظتی پوست آسیب می‌بیند. از دست رفتن این لایه‌ی محافظتی باعث می‌شود که پوست رطوبت خود را به راحتی از دست بدهد و انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها به سرعت به داخل پوست نفوذ کنند. این شرایط باعث می‌شود که مشکلاتی مثل خشکی، قرمزی پوست، خارش و… در قسمت‌های مختلف پوست ایجاد شود.

اگر دنبال درمان خانگی اگزما هستید و برایتان سوال شده که برای درمان اگزما چی بخوریم؟ لازم است بدانید که این راهکارها درمان قطعی مشکل شما نیستند. فقط با مراقبت دائمی از پوست می‌توانید عوارض این بیماری را کاهش دهید.

اگزما چیست

آیا اگزما درمان دائمی دارد؟

قبل از اینکه دنبال بهترین پماد برای اگزمای پوستی صورت بگردید لازم است بدانید که اگزما درمان قطعی و همیشگی ندارد. پس انتظار نداشته باشید پمادی که می‌خرید معجزه کند و بعد از چند با مصرف پماد، علائم و مشکلات این بیماری را تجربه نکنید.

پمادها و درمان‌هایی که برای اگزما توصیه می‌شوند فقط عوارض و مشکلات ناشی از این بیماری را کنترل می‌کنند. غیر از داروهای موضعی، پزشک ممکن است توصیه‌هایی برای تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی و حتی داروی خوراکی هم داشته باشد. علاوه‌بر‌این پزشک در مورد ارتباط استرس و اگزمای پوستی برای شما توضیح می‌دهد تا با کنترل استرس بتوانید عوارض اگزما را مدیریت کنید.

پماد، کرم یا لوسیون؟ کدام بهتر است؟

قبل از اینکه به سراغ معرفی بهترین پماد برای اگزمای پوستی برویم لازم است که در مورد انواع محصولات مناسب برای حل این مشکل، بیشتر یاد بگیریم.

پماد یک داروی موضعی است. به این معنی که آن را روی پوست، زخم، ضایعه و… قرار می‌دهید. بسته به نوع محصول ممکن است نیاز باشد که آن را ماساژ دهید یا فقط کمی روی پوست پخش کنید. با این تعریف، انواع لوسیون و کرم را هم می‌توانید در دسته‌ی پماد قرار دهید.

پس برای درمان مشکلات و ناراحتی‌های ناشی از اگزمای پوستی، دنبال محصولاتی نباشید که دقیقا کلمه‌ی پماد روی آن‌ها نوشته شده باشه یا صرفا در دسته‌ی پمادها دسته‌بندی شده باشند.

برای کنترل اگزما و ناراحتی‌های ناشی از آن، باید پوست را مرطوب نگه دارید و رطوبت و چربی طبیعی آن را حفظ کنید.

پوست یک لایه‌ی محافظ بیرونی دارد که به آن لایه‌ی شاخی یا سد دفاعی پوست می‌گویند. کار اصلی مرطوب‌کننده‌ها و لوسیون‌ها محافظت از این لایه است. افرادی که به اگزما مبتلا می‌شوند، سد پوستی آن‌ها آسیب دیده است؛ در نتیجه نسبت به عوامل محرک، آلرژن، باکتری و… بسیار حساس‌تر هستند.

سد پوستی آسیب‌دیده یک ضرر دیگر هم دارد؛ حفظ رطوبت و چربی طبیعی پوست سخت‌تر می‌شود. وقتی رطوبت و چربی طبیعی پوست از بین برود، مشکلاتی مثل خشکی مزمن و خارش پوست ایجاد می‌شود که بسیار آزاردهنده است و باعث تشدید اگزما و حتی سایر بیماری‌های پوستی می‌شود.

پس در شرایطی مثل باد شدید، رطوبت کم در محیط، هوای سرد، استفاده از صابون‌ها و قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آب، حتما از انواع لوسیون، کرم، پماد و محصولات مرطوب‌کننده استفاده کنید که خشکی پوست را به حداقل برسانید.

بهترین پماد برای درمان اگزمای پوستی

مرطوب‌کننده‌ها

مرطوب‌کننده‌ها با توجه به درصد تشکیل‌دهنده‌ی آب و چربی در این دسته قرار می‌گیرند. هر چقدر که چربی بیشتری داشته باشند برای درمان اگزما تاثیرگذاری بیشتری دارند. البته این مرطوب‌کننده‌ها حس چرب بودن می‌دهند و خیلی سبک نیستند.

ضمنا هر بار که با آب سرو کار دارید و دست‌های خود را می‌شویید و خشک می کنید باید از از مرطوب‌کننده استفاده کنید. همیشه و همه‌جا یک کرم همراهتان داشته باشید.

پمادها

پمادها بیشترین مقدار چربی را در بین محصولات پوستی دارند به همین دلیل موقع استفاده کردن روی پوست‌هایی که آسیب‌دیده و بسیار خشک هستند، کمتر احساس سوزش ایجاد می‌کنند. پمادها وقتی روی پوست حساس استفاده می‌شوند، رطوبت را داخل پوست حفظ می‌کنند.

پمادها معمولا حاوی وازلین و روغن‌های معدنی هستند و به ویژه برای درمان مشکلات ناشی از اگزما توصیه می‌شوند.

کرم‌ها

کرم‌ها از نظر مقدار چربی و وجود روغن‌ها در جایگاه دوم بعد از پماد قرار می‌گیرند. البته چربی کمتری دارند در نتیجه موقع استفاده از آن‌ها پوست شما چرب نمی‌شود. اما قبل از خرید کرم حتما از مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن اطلاع کسب کنید چون بعضی از آن‌ها استابیلایزر و نگهدارنده دارند که موجب تحریک پوست‌های حساس می‌شود.

کرم اگزما ژیناژن مدل soothing حجم 50 میلی لیتر
۴۷ %

۲۷۷,۲۰۰

۱۴۶,۹۲۰ تومان

چه نوع پمادی برای اگزمای پوستی مناسب است؟

این بار که در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها دنبال بهترین پماد برای اگزمای پوستی پا یا اگزما در سایر نواحی پوست هستید، حتما به مواد اولیه‌ی تشکیل‌دهنده‌ی آن دقت کنید. وجود بعضی از مواد اولیه، بیشتر از اینکه مشکل شما را حل کنند، باعث تشدید وضعیت بد پوست می‌شوند. مثلا خیلی از لوسیون‌ها بر پایه‌ی آب هستند. این آب زود تبخیر می‌شود و آنچه می‌ماند مقدار زیادی انواع مواد اولیه‌ی نگهدارنده است که سوزش پوست را تشدید می‌کند.

برای پیشگیری از این مشکل باید دنبال محصولاتی باشید که نگهدارنده‌های کمتری دارند، بدون عطر هستند و از روغن‌های طبیعی در ساخت آن‌ها استفاده شده است. این نکته به‌خصوص برای قسمت‌هایی از پوست که آسیب بیشتری دیده‌اند و مشکلاتی مثل خراش و زخم دارند، اهمیت بیشتری دارد.

اگر دنبال محصولاتی هستید که برای بهبود مشکلات ناشی از اگزمای پوستی تاثیر مثبتی دارند، در بین مواد اولیه‌ی تشکیل‌دهنده‌ی آن دنبال این مواد باشید:

  • شی باتر
  • آلوئه‌ورا
  • گلیسرین
  • هیالورونیک اسید
  • پترولاتیوم (وازلین)
  • ویتامین E
  • نیاسینامید
  • مرطوب‌کننده‌ها

بهترین پماد برای اگزمای پوستی

برای اگزمای پوستی دو دسته از انواع پماد و محصول توصیه می‌شود که شامل موارد زیر است:

هیدروکورتیزون موضعی

کرم‌ها و پمادهای هیدروکورتیزون موضعی یکی از انواع پمادهایی هستند که بدون تجویز پزشک در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند. این دارو یک استروئید با قدرت کم است و با کاهش سوزش، خارش و التهاب روی پوست‌های مستعد اگزما اثر می‌گذارد. این داروی موضعی در اشکال مختلفی از جمله پماد، کرم، لوسیون و ژل وجود دارد. برای تسکین موقت خارش و بثورات ناشی از اکثر انواع اگزما می‌توانید از این محصولات استفاده کنید.

این دارو را معمولاً یک تا چهار بار در روز و تا هفت روز استفاده می‌کنند. برای راهنمایی بیشتر به توضیحات روی پماد یا دستور پزشک متخصص مراجعه کنید. در استفاده از این پماد زیاده‌روی نکنید.

این داروهای موضعی با وجود اینکه بدون نسخه به فروش می‌رسند، ممکن است عوارض جانبی زیر را داشته باشند:

  • خشکی یا پوسته شدن پوست
  • آکنه
  • خارش
  • سوزش
  • تغییر رنگ پوست

مرطوب‌کننده‌های ترمیم‌کننده‌ی سد پوستی

این مرطوب‌کننده‌ها را می‌توانید بدون نسخه و بعضی از آن‌ها را با نسخه تهیه کنید. این محصولات به حفظ آب در پوست، ترمیم آسیب و کاهش خشکی، قرمزی و خارش کمک می‌کنند.

مرطوب‌کننده‌های مناسب برای اگزما

از چه محصولاتی استفاده نکنیم؟

وجود بعضی از مواد اولیه در تهیه‌ی پمادها و کرم‌ها می‌تواند مشکلات ناشی از اگزما را تشدید کند. در حالت کلی وقتی محصولی را برای کنترل اگزما می‌خرید، چه پماد، چه لوسیون و چه انواع کرم، دقت کنید که آن محصول حاوی مواد زیر نباشد. چون این مواد پوست‌های مستعد حساسیت و اگزما را به شدت تحریک می‌کند:

  • عطر
  • رنگ
  • اسانس‌ها
  • رتینول یا رتینوئیدها
  • لانولین
  • اوره

وجود عطر و رایحه در محصولات بهداشتی ممکن است برای شما وسوسه‌کننده باشد اما اگر پوست شما مستعد اگزما است، اصلا انتخاب خوبی نیست. با وجود اگزما، استفاده از این محصولات می‌تواند باعث خارش، بثورات پوستی و حتی واکنش آلرژیک شود. به همین دلیل متخصصان پوست توصیه می‌کنند که اگر دچار اگزما هستید از کرم‌ها، پمادها و محصولات بدون عطر استفاده کنید.

نکات مهم درباره‌ی انتخاب پماد مناسب برای اگزما

با وجود این همه محصولی که در بازار وجود دارد، انتخاب کردن بهترین بهترین پماد برای اگزمای پوستی صورت کار سختی است. محصولی که برای یک نفر جواب می‌دهد، ممکن است برای فرد دیگر مناسب نباشد. وقتی شرایط پوست شما تغییر می‌کند، اثرگذاری محصولات هم تغییر می‌کند. حتی تولیدکننده‌ی این محصولات هم ممکن است فرمولاسیون کرم‌ها و پمادهای خود را گاهی اوقات تغییر دهند. بهترین محصول برای کنترل اگزما، محصولی است که شما با آن راحت باشید و نتیجه گرفته باشید. برای انتخاب این محصول حتما به نکته‌های زیر توجه کنید:

اگر می‌دانید به یک ماده‌ی خاص حساسیت دارید، حتما فهرست مواد اولیه‌ی به کار رفته در ساخت پماد را بخوانید.

اولین باری که از یک محصول استفاده می‌کنید، حتما مقداری از آن را روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید. این قسمت می‌تواند سمت داخل مچ یا بازو باشد. آن سمت را برای مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت نشویید تا بتوانید نشانه‌های آلرژی به محصول را بررسی کنید. اگر نشانه‌هایی مثل بثورات پوستی، خارش، سوزش و قرمزی را مشاهده کردید، به آن محصول حساسیت دارید.

اگر موقع تست محصول به آن حساسیت نشان دادید، به پزشک مراجعه کنید و خوددرمانی نکنید.

برای پیدا کردن بهترین پماد با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

اگر پوست فوق‌العاده حساس دارید، توصیه‌ی متخصصان پوست این است که از محصولات ساده‌تر استفاده کنید. حالا محصول ساده یعنی چه نوع محصولی؟

محصولات ساده‌تر محصولاتی هستند که فهرست مواد اولیه‌ی تشکیل‌دهنده‌ی آن‌ها طولانی نیست. معمولا با یکی دو نمونه روغن معدنی و چند ماده‌ی اولیه‌ی ابتدایی تهیه می‌شوند و عطر و اسانس اضافه ندارند. محصولاتی با فرمولاسیون ساده و کمترین مواد تشکیل‌دهنده برای پوست‌های مستعد اگزما بهترین انتخاب است.

وجود مواد اولیه‌ی کمتر به معنی مواد افزودنی و نگهدارنده‌های کمتر است. در نتیجه التهاب و تحریک پوست با استفاده از این محصولات به حداقل می‌رسد. پس هر چقدر فهرست مواد اولیه‌ی تشکیل‌دهنده‌ی یک محصول کوتاه‌تر باشد، برای پوست حساس بهتر است.

راهنمای خرید پماد مناسب برای اگزما

کدام پماد برای دریافت سریع‌ترین نتیجه مناسب است؟

فرض کنید که یک مهمانی یا رویداد مهم پیش رو دارید و حالا درست در بدترین موقعیت ممکن، پوست شما ملتهب شده و هیچ محصول آرایشی هم نمی‌توانید استفاده کنید. در این موقعیت باید دنبال محصولاتی باشید که سریع‌تر نتیجه بدهند.

اگر نمی‌دانید از کدام پماد شروع کنید، توصیه‌ی متخصصان پوست استفاده از کرم‌ها یا پمادهای هیدروکورتیزون است. این پمادها یک محصول دارویی محسوب می‌شوند و حاوی هدروکورتیزون ۱ درصد هستند. در صورت بروز التهاب می‌توانید دو بار در روز از این پمادها استفاده کنید تا سریع‌ترین نتیجه را مشاهده کنید.

بعد از اینکه التهاب پوست کمتر شد و مشکلاتی مثل قرمزی پوست و پوسته پوسته شدن را مشاهده نکردید می‌توانید از مرطوب‌کننده حاوی موادی مانند وازلین و سرامیدها برای حفظ سد پوستی و جلوگیری از تشدید اگزما در آینده استفاده کنید.

چه زمانی باید از پماد اگزما استفاده کنیم؟

در مراقبت از پوست، فقط انتخاب کردن محصولات مناسب اهمیت ندارد. باید بدانید که محصول را چه زمانی استفاده کنید که نوشدارو بعد از مرگ سهراب نباشد. حتی باید بدانید که محصولات را چند بار در روز استفاده کنید.

می‌توانید روزانه از کرم‌ها و پمادهای مناسب اگزما استفاده کنید؛ حتی چندین بار در روز. این کار شاید خسته‌کننده باشد ولی از تشدید اگزما جلوگیری می‌کند. پس منتظر نمانید که پوست شما ملتهب شود و حساسیت نشان دهد. در واقع استفاده از کرم‌ها و محصولات مناسب برای اگزما، بیشتر جنبه‌ی پیشگیری دارند.

قانون ۲ دقیقه!

تمام متخصصان پوست توصیه می‌کنند که پوست مستعد اگزما را حداقل یک بار در روز مرطوب کنید اما در حالت ایدئال بهتر است که این کار را دو بار انجام دهید. همیشه بعد از بیرون آمدن از حمام بدنتان را با انواع کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب‌کننده مرطوب کنید. بهتر است که این کار را بلافاصله بعد از بیرون آمدن از حمام یعنی حدود ۲ تا ۳ دقیقه بعد انجام دهید. به این قانون، قانون ۲ دقیقه می‌گویند. این فاصله‌ی دو دقیقه‌ای بهترین زمان برای استفاده از انواع محصولات پوستی است تا بیشترین نتیجه و تاثیر را داشته باشند.

وقتی از حمام خارج می‌شوید در فاصله‌ی دو دقیقه بعد از خروج بهترین زمان برای استفاده از محصولاتی است که هیالورونیک اسید دارند. پس از این فرصت استفاده کنید و استفاده از پمادها و کرم‌های حاوی هیالورونیک اسید را به تاخیر نیندازید.

بهترین پماد برای اگزمای پوستی کودکان

بهترین راهکار برای کنترل اگزما در کودکان، پیشگیری از عود کردن عوارض این بیماری است. این پیشگیری‌ها شامل استفاده‌ی منظم از انواع مرطوب‌کننده‌ها و لوسیون‌ها و همین طور پوشیدن لباس‌های نرم و نخی و… است. اما اگر پیشگیری‌ها کافی نبود یا به هر دلیلی علائم بیماری بروز کردند، راهکارهای زیر برای حل این مشکل مناسب است:

داروهای استروئیدی موضعی یا همان پمادهای حاوی استروئید (استروئیدها یا کورتیزون‌ها) بهترین پماد برای اگزمای پوستی کودکان برای التیام بثورات اگزمای تحریک‌شده (التهاب) استفاده می‌شوند. دقت کنید که بعضی از این پمادها بدون نسخه ارائه نمی‌شوند و فقط باید با مراجعه به پزشک و تحت نظر متخصص پوست از این داروها استفاده کنید.

استروئیدهای موضعی در غلظت‌ها و اشکال مختلف (مانند لوسیون، پماد، کرم، ژل و روغن) وجود دارد. در صورت استفاده‌ی صحیح، استروئیدهای موضعی بسیار ایمن و موثر هستند. پزشک بهترین دوز را برای درمان مشکل پوست کودکتان تجویز می‌کند.

داروهای غیر استروئیدی اگزما (پماد تاکرولیموس، کرم پیمکرولیموس، پماد کریزابورول) با استفاده از مواد موثره‌ی متفاوت از استروئیدها، اگزمای تحریک‌شده را بهبود می‌بخشند. این پمادها به عنوان بهترین پماد برای اگزمای پوستی کودکان برای اگزمای خفیف و در مناطق حساس و ظریف پوست مانند پلک، زیر بغل و کشاله‌ی ران مفید هستند.

اگزما در کودکان

کرم سوختگی و اگزما کودک اُرینا مدل کالاندولا حجم 50 میلی لیتر

جمع‌بندی

اگزما یک مشکل پوستی شایع است ولی درمان قطعی و همیشگی ندارد. با راهکارهایی که در مورد آن صحبت کردیم می‌توانید بهترین پماد را برای کنترل عوارض اگزما تهیه کنید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت دیجی‌کالا مگ را بخوانید.

منابع: Nationaleczema, Health, Healthychildren

سوالات رایج درباره‌ی بهترین پماد برای اگزمای پوستی

آیا اگزما با پماد درمان نمی‌شود؟

اگزما درمان قطعی و همیشگی ندارد. با پماد می‌توانید عوارض و مشکلات ناشی از این بیماری را کاهش دهید.

بهترین پماد برای اگزمای پوستی کدام است؟

کرم‌ها و پمادهای هیدروکورتیزون موضعی یکی از انواع پمادهایی هستند که بدون تجویز پزشک در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند و برای اگزما تاثیرگذارند.

بهترین پماد برای اگزمای پوستی کودکان کدام است؟

برای کودکان پیشگیری اهمیت زیادی دارد. انواع لوسیون و کرم حاوی استروئیدها یا کورتیزون‌ها وجود دارد که با مشورت پزشک می‌توانید از آن استفاده کنید.

source

توسط chehrenet.ir