گوگل قصد دارد اندروید ۱۶ را زودتر از روال معمول و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵ عرضه کند. این خبر که بر اساس گزارش‌ها و شواهد موجود در مستندات اندروید ۱۵ به دست آمده، می‌تواند نویدبخش تجربه کاربری بهتر و ارائه سریع‌تر ویژگی‌های جدید به کاربران اندروید باشد.

طبق روال گذشته، گوگل نسخه‌های جدید اندروید را در ماه‌های آگوست، سپتامبر یا اکتبر منتشر می‌کند. برای مثال، اندروید ۱۴ اوایل اکتبر سال گذشته در دسترس کاربران قرار گرفت. اما به نظر می‌رسد امسال گوگل قصد دارد سنت شکنی کند. کارشناسان Android Authority با بررسی فایل CDD اندروید ۱۵ به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد گوگل در حال برنامه ریزی برای انتشار اندروید ۱۶ در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵ است. در این فایل، دو بار به “۲۵Q2” برای اشاره به نسخه بعدی اندروید استفاده شده است. “۲۵Q2” به معنای “سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵” است.

گوگل از زمان انتشار اندروید ۱۴ QPR2 در ماه مارس، از تاریخ‌ها برای ارجاع به نسخه‌های اندروید استفاده می‌کند. به عنوان مثال، اندروید ۱۴ QPR2 در گوگل با عنوان “۲۴Q1” شناخته می‌شد و اندروید ۱۴ QPR3 “24Q2” نام داشت. اندروید ۱۵ با برچسب “۲۴Q3” و اندروید ۱۵ QPR1 با برچسب “۲۴Q4” معرفی شده‌اند.

اندروید 16

شواهد دیگری نیز حکایت از انتشار زودهنگام اندروید ۱۶ دارد. به عنوان مثال، در مستندات اندروید ۱۵ به وصله‌ای اشاره شده که یک API جدید را در بخش بلوتوث پیاده‌سازی می‌کند. این وصله هنوز ادغام نشده است زیرا نسخه ۲۴Q4 “اجازه هیچگونه تغییر API را نمی‌دهد”. این موضوع منطقی به نظر می‌رسد، زیرا ۲۴Q4 همان اندروید ۱۵ QPR1 است و تغییرات API فقط در نسخه‌های اصلی اندروید مجاز است. بنابراین، این وصله به “۲۵Q2” و به روزرسانی اصلی اندروید ۱۶ موکول شده.

مزایای احتمالی انتشار زودهنگام اندروید ۱۶:

  • هماهنگی با کنفرانس Google I/O: انتشار اندروید ۱۶ در سه ماهه دوم سال تضمین می‌کند که گوشی‌های پیکسل سال آینده با نسخه قدیمی اندروید روانه بازار نخواهند شد.
  • جلوگیری از تکرار تجربه پیکسل ۹: گوگل با این کار می‌تواند از تکرار اتفاقی که برای پیکسل ۹ افتاد جلوگیری کند. پیکسل ۹ به جای اندروید ۱۵ با اندروید ۱۴ عرضه شد و انتقادهای زیادی را به دنبال داشت.
  • استفاده از مدل جدید توسعه trunk-based: کارشناسان معتقدند که تغییر رویکرد گوگل در انتشار اندروید می‌تواند به استفاده از مدل جدید توسعه “trunk-based” مرتبط باشد. این مدل به طور بالقوه می‌تواند به بهبود ثبات پلتفرم و سرعت بخشیدن به زمان توسعه کمک کند.

به هر حال، انتشار اندروید ۱۶ در سه ماهه دوم ۲۰۲۵ می‌تواند خبر بسیار خوبی برای کاربران و توسعه‌دهندگان باشد. این تغییر رویکرد نشان می‌دهد که گوگل به دنبال ارتقای تجربه کاربری و افزایش سرعت ارائه ویژگی‌های جدید به کاربران اندروید است.

۹,۶۱۲,۰۰۰

۹,۲۹۵,۰۰۰

تومان

۵,۳۵۵,۰۰۰

۵,۲۸۹,۰۰۰

تومان

منبع: Android Authority

source

توسط chehrenet.ir