در راهنمای غیر فعال کردن Safe Search گوگل تلاش می‌کنیم به شما توضیح دهیم آیا در وهله‌ی اول می‌توان این ویژگی را در موتور جست‌وجوی گوگل غیر فعال کرد و سپس نحوه‌ی انجام آن را توضیح می‌دهیم.

حالت Safe Search گوگل چیست؟

شرکت گوگل در سال‌های اخیر موفق شده تا قابلیتی به اسم جست‌وجوی امن (Safe Search) را در بدنه‌ی موتور جست‌وجوی خود قرار دهد تا کاربرهای کم سن و سال هم بتوانند در وضعیت امن و بدون مشاهده‌ی نتایج غیر اخلاقی در گوگل پرسه بزنند. در واقع قابلیت مذکور صرفا برای کودکان زیر ۱۳ سال کاربرد دارد و ویژگی جست‌وجوی امن گوگل با این نیت توسعه یافت. با تمام این تفاسیر، از چند سال گذشته اپراتورهای اینترنتی کشور به طور ناگهانی تصمیم گرفتند تا این وضعیت را برای تمام کاربران مستقر در داخل کشور ایران فعال کنند تا نتایج محتوا با مضامین بزرگسالانه از لیست گوگل فیلتر شود.

واقعیت امر، در وضعیت کنونی نمی‌توان با روش‌های عادی قابلیت Safe Search را در گوگل غیر فعال کرد و حتما باید از VPN به این منظور بهره‌برداری کرد. متد و روش‌هایی که در وب‌سایت‌های مختلف وجود دارد، نظیر تغییر DNS به کلادفلیر (۱.۱.۱.۱) در زمان نگارش این مطلب کارایی نداشته و شما صرفا وقتتان را با این دسته از آموزش‌ها تلف خواهید کرد.

۹,۶۱۲,۰۰۰

۹,۳۴۹,۰۰۰

تومان

۵,۳۸۹,۰۰۰

تومان

مزیت‌های استفاده از Safe Search گوگل

به طور کلی چند مزیت را می‌توان برای استفاده از این قابلیت ارائه کرد:

  • حذف حواس‌پرتی‌ در محیط‌های کاری: یکی از معدود ویژگی‌های مثبت قابلیت جست‌‌وجوی امن گوگل به ایجاد محیط‌های کاری مناسب می‌‌توان اشاره کرد. با حذف موارد نامناسب، بهره‌وری و راندمان کاری می‌تواند بیشتر شود.
  • کنترل کودکان: همان‌طور که اشاره شد، والدین قادر هستند از فرزندان خود در برابر محتواهای نامناسب تا حدودی محافظت کنند.
گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 13 4G دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت
۳ %

۹,۶۱۲,۰۰۰

۹,۳۴۹,۰۰۰ تومان

معایب استفاده از Safe Search گوگل

استفاده از قابلیت جستجوی امن گوگل محدودیت و چالش‌هایی را نیز به دنبال دارد:

  • حذف نتایج پزشکی و علمی: برخی از صحنه‌های مربوط به جراحی‌های پزشکی و تصاویری که یک بیماری را نشان می‌دهند با فعال بودن قابلیت Safe Search از نتایج گوگل حذف می‌شوند. بنابراین، دانشجویان و محققین علوم پزشکی که به دنبال یک تصویر یا مطلب خاص هستند، رسما نمی‌توانند نتیجه‌ی مطلوب خود را به آسانی از طریق گوگل پیدا کنند.
  • حذف برخی نتایج به اشتباه: امکان دارد به واسطه‌ی جست‌وجوی ایمن گوگل برخی نتایج به اشتباه از صفحه‌ی اول گوگل حذف شوند؛ چرا که صرفا از کلمات یا تصاویر به ظاهر غیر اخلاقی در نتایج استفاده شده است. این مسئله برای آنلاین شاپ‌ها می‌تواند یک چالش جدی دانسته شود.

غیر فعال کردن Safe Search گوگل در ویندوز، اندروید و آیفون؛ همگی تنها با یک راه حل!

مهم نیست با موبایل اندرویدی و آیفون کار می‌کنید، یا کامپیوتر خانگی؛ به منظور غیر فعال کردن Safe Search گوگل شما صرفا می‌توانید از نرم افزارهای دور زننده‌ی تحریم استفاده کنید تا آی‌پی شما تغییر کند. در غیر این صورت، امکان غیر فعال‌سازی جست‌وجوی امن با آی‌پی ایران در زمان نگارش این مطلب وجود ندارد.

غیر فعال کردن Safe Search گوگل

به این نکته دقت کنید شما می‌توانید به طور مستقیم وارد یک سایت شوید و گوگل در این میان صرفا یک واسط به حساب می‌آید. به همین دلیل، نیاز نیست با تایپ چند عبارت کلیدی سایت را پیدا کنید. وب‌سایت مورد نظر را بوک‌مارک کرده تا در مرتبه‌های بعدی به راحتی وارد آن شوید.

۹,۶۱۲,۰۰۰

۹,۳۴۹,۰۰۰

تومان

۵,۳۸۹,۰۰۰

تومان

در اکوسیستم اپل نیز شرایط مثل ویندوز و اندروید است. به همین دلیل برای غیر فعال کردن Safe Search در آیفون هم شما باید آی‌پی خود را به یک کشور دیگر تغییر دهید. در نظر داشته باشید با تغییر DNS به کلادفلیر مطابق با راهنماهای آموزشی که در وب‌سایت‌های دیگر وجود دارد، دسترسی مرورگرها به اینترنت قطع می‌شود و شما وب‌سایت‌های ایرانی را هم قادر نخواهید بود با مرورگر خود اجرا کنید؛ در صورتی که تمامی چراغ‌های مودم روشن است و به ظاهر به شبکه‌ی جهانی اینترنت متصل شده‌اید!

منبع: دیجی‌کالا مگ

سوال و جواب‌های رایج

جستجوی ایمن گوگل چیست؟

شرکت گوگل در سال‌های اخیر موفق شده تا قابلیتی به اسم جست‌وجوی امن (Safe Search) را در بدنه‌ی موتور جست‌وجوی خود قرار دهد تا کاربرهای کم سن و سال هم بتوانند در وضعیت امن و بدون مشاهده‌ی نتایج غیر اخلاقی در گوگل پرسه بزنند.

source

توسط chehrenet.ir