لیزر موهای زائد چیست ؟

لیزر مو یا ریمو مو های زائد در واقع در معرض قرار دادن فولیکول های مو در برابر حرارت زیاد یا پالس لیزر که در طی مدت مشخص موجب از بین رفتن فولیکول مو می‌شود. در ادامه خیلی وسیع تر و کامل تر بررسی خواهیم کرد .

لیزر موهای زائد چیست

لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر موهای زائد یکی از روش های مدرنی است که با استفاده از نور مشخصی ملانین های موجود در فولیکول مو را درگیر کرده و در طی جلسات مشخص موجب نابودی و رفع فولیکول می‌شود .

لیزر ها که ممکن است مجموعه پالس های نوری شدید باشند و یا الکساندرایت و یا دیود لیزر  با جذب نوع خاصی از ملانین و ایجاد حرارت روند رشد مو را می‌کاهند . ملانین در شکل های مختلفی وجود دارد ؛ یوملانین و فئو ملانین؛که یو ملانین رنگ قهوه و سیاه است و فئو مربوط به رنگ قرمز و بور است .

هر نوع لیزری فقط توانایی جذب یوملانین را داشته و در جذب فئو ملانین ها بسیار ضعیف است .

به همین علت است که لیزر مو های زائد فقط روی موهای تیره جوابدهی داشته و روی موهای بور یا قرمز جوابدهی بالایی ندارد.

پیشینه اختراع لیزر

تئودور میمن اولین کسی بودکه نخستین دستگاه لیزر را در سال 1960 کشف کرد این دستگاه  لیزر روبی بود که بسیار کند بود و فقط رشد مو را کند می‌کرد و از اونجایی که طول موج آن بسیار کوتاه بود به بافت های اطراف هم آسیب میرساند .

بعد از آن دکتر ریچارد اندرسون به همراه همسرش در سال 1994 مجدد به تحقیق درباره لیزر پرداختند و بعد از آزمایش های فراوان توانستند لیزری را کشف کنند که فولیکول مو را تمام از بین میبرد و به بافت اطراف آن آسیبی وارد نمی کرد .

لیزر موهای زائد

بعد از آن مقاله ای علمی نوشته و آن را به سازمان غذا و دارو امریکا ارسال کردند که مورد تایید این سازمان قرار گرفت و عملا از سال 1997 دستگاه های لیزر موهای زائد وارد بازار شد .البته باگ هایی هم درباره این دستگاه ها وجود داشت که با پیشرفت علم و با شناخت نقص های انواع لیزر، لیزر های الکساندرایت و لیزر های یگ وارد بازار شدند که اپشن هایی نظیر شناخت نوع پوست برای کمتر آسیب رساندن به بافت های اطراف و عرض پالسی کنترل شده …. را دارا بودند. ( برای آشنایی با دستگاه های لیزر به روز کلیک کنید )

عملکرد لیزر موهای زائد

به طور کلی لیزر یک طول موج بوده که شامل فوتون و پالس مدت دار است که بافت فولیکول مو را در گیر کرده و به سایر بافت ها آسیبی نمیرساند .

درواقع نوعی اشعه غیر بونیزه کننده است که پرتوهای متمرکز نوری را که با ایجاد حرارت همراه هستند به داخل فولیکول مو هدایت می‌کند و دارای عرض پالسی یا در واقع فرکانس قابل تنظیم است که در هر زمان مشخص چه میزان تخلیه فوتونی صورت گیرد .

آیا نتایج لیزر دائمی است؟

خب بیاین در این جا واژه دائمی بودن را به طور کامل بررسی کنیم.

از نظر FDA یا سازمان غذا و دارو آمریکا دائمی بودن به معنای افزایش بازه زمانی که موها مجدد رشد میکنند و از حجم آن ها کاسته می‌شود و به این معنا نیست که تا پایان عمر فرد هیچ رشدی دیگر نخواهد داشت.

موارد بسیار زیادی وجود داشته است که فرد طی مدت مشخص مجدد با بازگشت مو ها همراه بوده است .

اما باید توجه داشت که این موضوع قابل پیشگیری است و با شارژ های سالیانه و ماهانه که انجام می‌شود قابل کنترل و عدم بازگشت است .

چه کسانی نباید لیزر موهای زائد را انجام دهند

تقریبا تمامی افراد توانایی انجام لیزر موهای زائد را دارند به جز

  1. خانم های باردار به دلیل تغییرات هورمونی که دارند نباید لیزر ار انجام دهند چون عملا جوابی نمیگیرند و گاهی اوقات ممکن است با بیشتر شدن مو های زائد مواجه شوند . در کنار آن در بارداری خطر ایجاد هایپرپیگمانتیسیون بسیار بالا بوده و همچینی پوست بسیار حساس است و خطر ایجاد سوختگی بسیاری وجود دارد .
  2. افرادی که هر نوع زخم باز یا کلویید در سطح پوست دارند در ان قسمت نباید کار لیزر موهای زائد را انجام دهند .
  3. افرادی که هر گونه آنتی بیوتیک نظیر تترا سایکلین ، داکسی سایکلین و … دارند؛ که موجب از بین بردن آب میان بافتی پوست می‌شود تا پایان دوره درمان ممنوعیت استفاده از دستگاه لیزر را دارند .
  4. استفاده از لیزر موهای زائد در دوره شیردهی زیر نظر پزشک متخصص ممانعتی ندارد اما بهتر است در نواحی نظیر قفسه سینه واطراف پستان این کار انجام نشود .
  5. افرادی که مصرف قرص راکوتان یا هر گونه قرص در جهت درمان آکنه را دارند باید 6 ماه بعد از پایان مصرف دوره این قرص ها در جهت لیزر موهای زائد مراجعه کنند .
  6. قبل از لیزر اگر فردی لایه برداری های زیاد انجام داده بود و یا در معرض آفتاب ( سولاریوم و آفتاب گرفتن ) بود باید حداقل 2 هفته گذشته باشد و بعد برای لیزر موهای زائد مراجعه کند .
  7. افرادی که دچار بیماری های خود ایمنی هستند .

آیا لیزر برای تمامی نواحی بدن قابل انجام است

لیزر تقریبا برای تمامی نواحی بدن قابل استفاده است اما نواحی که دارای موهای ضخیم مشکی یا نهایت قهوه ای هستند !!!!

توجه کنید که انجام لیزر در نواحی که دارای موهای کرکی است اصلا توصیه نشده و باعث می‌شود که موها کلفت تر شده و 2 دوره به دوره لیزر شما اضافه شود .

ناحیه بعدی که لیزر آن را خیلی پیشنهاد نمی‌کنیم صورت است . چون صورت ترکیبی از موهای کلفت و هورمونی و موهای نازک کرکی است و بهتر است از الکترولیز در جهت رفع موهای هورمونی استفاده کنیم که مو هیا کرکی را درگیر نکنیم .

اما در شرایطی که صورت فرد 70 تا 80 درصد ان را موهای کلفت و مشکی تشکیل داده است لیزر توصیه می‌شود .

البته در رابطه با لیزر آقایان قسمت خط ریش و خط گردن لیزر گزینه مناسبی است .

لیزر سرطان زا است !!!

و اما پرچالش ترین بخش لیزر که بین پزشکان بسیار زیادی اختلاف وجود دارد بحث مضر بودن دستگاه لیزر است .

در ابتدا کلام باید گفت که این یک شایعه ای بی اساس است . تاکنون هیچ مدرک درست علمی و یا مقاله علمی بر پایه مضر بودن دستگاه لیزر ارائه داده نشده است .از طرفی این روش ، توسط سازمان های معتبر از جمله FDA تایید شده است و چندین سال است که مورد استفاده افراد قرار گرفته است و به قول معروف امتحان خودش رو پس داده است .

لیزر موهای زائد

در روش لیزر موهای زائد از اشعه های غیر یونیزه‌کننده استفاده می‌شود که پرتوهای متمرکز نوری را به سمت فولیکول‌های مویی هدایت می‌کند. این امواج نوری بدون ایجاد هیچ گونه جهش سلولی تنها چند میلی‌متر به داخل پوست نفوذ می‌کنند در واقع نفوذ فقط به فولیکول مو بوده و بافت های اطراف حرارت بسیار کمی را حس خواهند کرد .

source

توسط chehrenet.ir