صورت سود و زیان که به صورت درآمد و هزینه نیز معروف است، بعنوان یکی از مهم ترین گزارش های مالی محسوب می شود که عملکرد مالی یک شرکت را طی یک دوره زمانی مشخص نشان می‌ دهد. به عبارتی ساده تر صورت سود و زیان خلاصه‌ ای از درآمدها و هزینه‌ هایی را ارائه می دهد که شرکت در طی دوره مالی مورد نظر محقق می‌ کند. اگر می خواهید بدانید انواع صورت سود و زیان چیست و با فرمول صورت سود و زیان آشنا شوید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

صورت سود و زیان چیست
صورت سود و زیان چیست

صورت سود و زیان چیست

در پاسخ به سوال صورت حساب سود و زیان چیست، می توان گفت که صورت سود و زیان در حسابداری یکی از مهم ترین صورت های مالی محسوب می شود که نشان دهنده عملکرد مالی شرکت در طول یک دوره مدت زمان مشخص می باشد. به عبارتی ساده تر، صورتحساب سود و زیان خلاصه‌ ای از درآمدها و هزینه‌ هایی است که شرکت در طی دوره مالی مورد نظر به تحقق می رساند.

اگر می خواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد میکنیم آموزش حسابداری در تهران از پایه مجتمع فنی آریا تهران را از دست ندهید. آموزشگاه حسابداری در تهران آریا تهران بعنوان یکی از معتبرترین آموزشگاه های حسابداری در ایران، برگزارکننده دوره های متنوع آموزش حسابدرای با مدرک فنی حرفه ای می باشد.

درواقع صورت سود و زیان به زبان ساده (صورت سود و زیان ساده) با درآمد یا فروش شروع شده و با سود یا زیان خالص به اتمام می رسد. بنابراین سود یا زیان خالص جزو مهم ترین عنصری محسوب می شود که سرمایه داران بر آن تمرکز دارند، چرا که درآمد مثبت خالص یا همان سود خالص انعکاس کننده افزایش حقوق صاحبان سهام و در نتیجه افزایش کلی ارزش سهام خواهد بود.

اما درآمد در صورت سود و زیان خالص منفی که همان ضرر است، نشان دهنده کاهش ارزش سهام خواهد بود. این صورت حساب با ارائه خلاصه‌ ای از اینکه کسب‌ و کارها چگونه درآمدها و هزینه‌ های خود را از طریق فعالیت‌ های عملیاتی و غیرعملیاتی کسب می‌ کنند، محاسبه می‌ شود.

پیشنهاد ویژه: اگر به مطالعه درباره انواع صورت های مالی علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم مقاله صورت های مالی چیست را مطالعه بفرمائید.

انواع صورت سود و زیان

به طور خلاصه صورت سود و زیان ترازنامه دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم. انواع صورت سود و زیان ۱۴۰۳ عبارتند از:

صورت سود و زیان تلفیقی

گزارش سود و زیان تلفیقی با ترکیبی از درآمدها و هزینه‌ های شرکت اصلی و فرعی ایجاد می‌ شود. در صورت های سود و زیان تلفیقی، درآمدها و هزینه‌ هایی که بوسیله معاملات بین شرکت‌ های گروه ایجاد شده‌ اند کسر می شود. دیدگاه تلفیقی بیان دارد که هزینه‌ ها و درآمد‌های ناشی از معاملات بین شرکتی گروه به‌ معنای انتقال دارایی از یک شرکت به شرکت دیگر است و بر روی دارایی‌ های گروه تاثیری ندارد.

پیشنهاد ویژه: در این قسمت جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله هزینه چیست را به شما پیشنهاد می کنیم.

صورت سود و زیان جامع

در مورد صورت سود و زیان جامع جدید (صورت سود و زیان جدید) باید بگوییم که صورت سود و زیان حسابداری میانه جامع بر صورت سود و زیان استاندارد جدید مربوط به درآمدها و هزینه‌ های عملیاتی دوره تمرکز دارد ولی در برخی اوقات هزینه‌ ها و درآمدهایی نیز وجود دارند که به طور مشخص مستقیما به حساب حقوق صاحبان سرمایه منظور می‌ شود. از آنجایی که این گونه اقلام بعضا در تصمیم‌ گیری اقتصادی استفاده کنندگان صورت‌ های مالی موثرند، در صورت سود زیان حسابداری جامع گزارش می‌ شوند.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال یادگیری صفر تا صد نرم افزار پرکاربرد سپیدار به طور تخصصی و حرفه ای هستید، پیشنهاد می کنیم همین حالا در کلاس های آموزشی آموزشگاه سپیدار تهران شرکت کنید. همچنین جهت یادگیری کامل و جامع نرم افزار هلو، پیشنهاد می کنیم دوره نرم افزار هلو آریا تهران را تجربه کنید.

بنابراین هدف از تهیه ی صورت سود و زیان جامع‌، ارائه کلیه‌ درآمدها و هزینه‌ های‌ شناسایی‌ شد‌ه‌، اعم از تحقق‌‌ یافته‌ و تحقق‌‌ نیافته‌ است‌ و صورت سود و زیان ادواری دوره‌، یکی‌ از اقلام‌ صورت سود و زیان بودجه شده جامع‌ را تشکیل می‌ دهد. سایر اقلام تشکیل‌ دهنده صورت سود و زیان جامع اکسل از جمله سایر هزینه‌ ها و درآمدهای شناسایی‌ شده و تعدیلات سنواتی می باشد.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با انواع اصطلاحات حسابداری به انگلیسی را یاد بگیرید، بر روی لینک کلیک کنید.

صورت سود و زیان انباشته

صورت سود و زیان انباشته چیست؟ سود و زیان انباشته، جزو حساب‌ های دائمی مربوط به سال‌ های گذشته فعالیت یک شرکت یا بنگاه اقتصادی است که مانده‌ آن به سال بعد منتقل می شود و در بسیاری از شرکت‌‌ ها از جمله سهامی و غیره سهامی با این حساب به یک شیوه برخورد می‌ شود.

پیشنهاد ویژه: اگر نمی دانید سود انباشته چیست، ابتدا پیشنهاد می کنیم با مطالعه مقاله ذکر شده، در این باره اطلاعات لازم را بدست آورید.

این حساب به این صورت محاسبه می‌ شود که حاصل جمع سود انباشته‌ ابتدایی دوره و خالص سود و زیان، از سود سهام نقدی و سود سهم، کسر شد‌ه و عدد حاصل، سود و زیان انباشته آن دوره مالی را نشان می دهد. فرمول محاسبه نمونه صورت سود و زیان انباشته به شرح زیر است:

سود سهمی دوره – سود سهام نقدی – سود انباشته‌ی ابتدای دوره + خالص سود و زیان = سود انباشته

پیشنهاد ویژه: اگر با وظایف مدیر مالی در حسابداری مالی آشنا نیستید و می خواهید بدانید مدیر مالی کیست و چه وظایفی را برعهده دارد، مقاله رشته حسابداری مالی چیست را مطالعه کنید.

مراحل تهیه گزارش سود و زیان چیست

به طور کلی ثبت صورت سود و زیان تخمینی در دو روش تک مرحله ای و چند مرحله ای ارائه می شود که در ادامه به طور کامل هر دو روش را ارائه داده ایم:

  1. روش تک‌ مرحله‌ ای: در روش تک مرحله ای ابتدا باید کلیه درآمدها لیست شوند. در ادامه کلیه هزینه‌ ها به ادامه لیست اضافه خواهند شد و درنهایت از کم کردن مجموع هزینه‌ ها از مجموع درآمدها، سود یا زیان قبل از کسر مالیات مشخص خواهد شد.
  2. روش دومرحله‌ ای: در روش دو مرحله ای تمامی درآمدهای عملیاتی و همه هزینه‌ های عملیاتی لیست خواهند شد و از تفاضل آن‌ ها، سود یا زیان ناویژه حاصل خواهد شد. سپس درآمدهای غیر عملیاتی و هزینه‌ های غیر عملیاتی به لیست اضافه خواهند شد. در آخر از تفاضل نتیجه این دو مرحله، سود یا زیان قبل از کسر مالیات مشخص می‌ شود.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال یادگیری جامع و صفر تا صد حسابداری فروش هستید پیشنهاد می کنیم در کنیم همین حالا در کلاس
های آموزشی آریا تهران صفر تا صد حسابداری فروش را یاد بگیرید.

طبیعی است که اگر جمع درآمدها از جمع هزینه ها بالاتر باشد، فعالیت شرکت سودآور خواهد بود اما در غیر این صورت، اگر مجموع هزینه‌ ها از مجموع درآمدها بیشتر باشد، فعالیت شرکت زیان‌ ده است.

پیشنهاد ویژه: اگر نمی دانید صورت معاملات فصلی چیست و با نحوه ارسال صورت معاملات فصلی آشنا نیستید، مطالعه مقاله فوق را به شما پیشنهاد می کنیم.

انواع سود در صورت سود و زیان

در ادامه با انواع سود در شکل کلی صورت سود و زیان خام آشنا خواهید شد.

  • سود ناخالص یا سود ناویژه: با کم‌ کردن بهای تمام‌ شده‌ محصولات فروش رفته از میزان فروش محصولات، سود ناخالص یا سود ناویژه حاصل خواهد شد.
  • سود عملیاتی یا سود قبل از کسر مالیات: این سود با کم‌ کردن هزینه‌ های عمومی اداری فروش و هزینه‌ های استهلاک از سود ناخالص، حاصل می شود.
  • سود خالص: با کم کردن هزینه‌ های غیر عملیاتی و مالیات از مجموع سود عملیاتی و درآمدهای غیر عملیاتی، سود خالص ایجاد می شود.

پیشنهاد ویژه: همانطور که می دانید گردش مالی یکی از مهم‌ ترین اصول اولیه امور اقتصادی که همه باید با آن آشنا باشند، اگر اطلاعات و شناخت کافی درباره اهمیت گردش مالی ندارید، حتما مقاله ترنور مالی چیست را مطالعه کنید.

آموزش صورت سود و زیان

یکی از مهم‌ ترین مباحث دوره آموزش صورت سود و زیان در حسابداری، بررسی و ارائه انواع صورت‌ های مالی می باشد. حسابرس، از واحدهای دیگر سازمان برای ارائه اطلاعات مالی کمک می‌ دریافت می کند تا بتواند با بررسی و تجزیه و تحلیل فرایندها، به کشف ایرادات و نواقص بپردازد.

پیشنهاد ویژه: همانطور که می دانید یکی از وظایف مهم حسابداران، مربوط به تحریر دفاتر قانونی با دقت کامل و بدون هیچ گونه خطا و اشتباهی می باشد. اگر می خواهید تحریر دفاتر قانونی را از صفر تا صد یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم از دوره آموزش تحریر دفاتر قانونی آریا تهران دیدن کنید.

حسابرس شرکت درواقع چارچوب و استانداردهای حسابداری را برای شرکت اجرا می‌ کند. شخصی که به عنوان حسابرس فعالیت می‌ کند، باید روی تمامی مباحث حسابداری از جمله گزارش سود و زیان، تسلط داشته باشد.

در دوره حسابرسی صورت سود و زیان آموزشگاه آریا تهران، علاوه بر آموزش قانون مالیات، قانون تجارت، استانداردهای حسابداری و حسابرسی عملیاتی، به مباحثی از جمله ارائه صورت‌ های مالی و نحوه مدیریت مالی پرداخته می شود. در این دوره، با روش تهیه صورت سود و زیان جامع و همچنین انواع روش محاسبه صورت سود و زیان مانند تهیه صورت سود و زیان به روش جذبی، صورت سود زیان فروش و غیره به صورت کاملا جامع و کامل آشنا خواهید شد.

پیشنهاد ویژه: دوره مدیر مالی یکی از دوره های تخصصی در آکادمی آریا تهران می باشد که زیر نظر اساتید متخصص و با کامل ترین سرفصل های آموزشی برگزار می شود و می تواند برای افراد علاقه مند به یادگیری دانش مدیر مالی، فرصتی بی نظیر فراهم کند. جهت شرکت در این دوره کاربردی، همین حالا به صفحه آموزش مدیریت مالی مراجعه کنید.

هدف از تهیه صورت سود و زیان چیست

در پاسخ به سوال هدف از تهیه صورت سود و زیان چیست، باید گفت که هدف از تهیه صورت سود و زیان ارائه یک گزارش از عملکرد شرکت در طول دوره مالی برای سهامدار می باشد که میزان سودآوری فعالیت‌ های شرکت را در طی یک دوره نشان می دهد.

مدیران و سهامداران از طریق گزارشات سود و زیان قادر خواهند بود تا یک دید دقیق از اتفاقاتی که داخل شرکت آن‌ ها می‌ افتد کسب نمود‌ه و کسب و کار خود را با رقبا و یا از نظر عملکردی نسبت به سال‌ های گذشته مقایسه نمایند. گزارشات سود و زیان به مدیران کمک می کند تا بتوانند در زمینه افزایش ظرفیت تولید، بهبود محصولات، گسترش محیط جغرافیایی شرکت، حذف بخشی از خط تولید و… تصمیمات موثرتر و کارآمدتری داشته باشند.

اقلام صورت سود و زیان

صورت سود و زیان جامع شامل چه اقلامی است؟ در پاسخ به این سوال ابتدا باید بگوییم که احتمال تفاوت هایی در صورت گزارش سود و زیان هر شرکت با شرکت های دیگر وجود دارد. بنابراین بدیهی است که تفاوت های جرئی بین صورت های سود و زیان شرکت های مختلف مشاهده کنید.

از طرفی دیگر هزینه ها و درآمدها با توجه به هر نوع شرکت و فعالیت اقتصادی متفاوت می باشد. همچنین صورت حساب سود و زیان شرکت خدماتی با نمونه صورت سود و زیان شرکت بازرگانی، صورت سود و زیان حسابداری صنعتی یا صورت سود و زیان تولیدی اکسل با هم متفاوت است.

از این رو نمی توان یک چک لیست از پیش تعیین شده و ثابت برای همه شرکت‌ ها تعریف کرد، اما با این حال، به طور معمول در گزارش سود و زیان، ۱۱ نوع هزینه و درآمد وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. درآمد: به میزان فروش محصولات و خدمات شرکت درآمد گفته می‌ شود. درآمد حاصل از فروش در ابتدای صورت، گزارش شود.
  2. هزینه فروش: در بخش هزینه فروش باید بهای تمام شده کالای فروش رفته، گزارش شود. انواع هزینه‌ های مستقیم از جمله دستمزد و حقوق کارگران، هزینه خط تولید، هزینه خرید مواد اولیه و… در این بخش محاسبه می‌ گردد.
  3. سود ناخالص: با کسر هزینه فروش از میزان درآمد، سود ناخالص حاصل می شود و یک معیار ساده برای ارزیابی سوددهی فعالیت اقتصادی به شمار می رود.
  4. سود خالص: درآمد واقعی شناسایی شده یک شرکت در طول دوره مالی سود خالص نام دارد.
  5. هزینه عملیاتی: هزینه‌ های عملیاتی در حقیقت به مخارجی گفته می شود که برای تبلیغات، بازاریابی، حقوق کارگران، حمل و نقل، بیمه، خرید تجهیزات و… پرداخت می‌ شوند.
  6. سود و زیان عملیاتی: به سود یا زیانی می گویند که پس از کسر هزینه عملیاتی (بدون احتساب مالیات و بهره) شناسایی می‌ شود.
  7. هزینه‌ های مالی: در صورتی که برای تولید محصولات و خدمات از بانک استقراض کرده باشید یا به نوعی برای تامین مالی، از تسهیلات استفاده کرده باشید، باید سود تضمین شده، میزان بهره، جرایم دیرکرد و… را در این بخش وارد نمایید.
  8. سود قابل تخصیص: با اضافه کردن سود خالص دوره محاسبه صورت به سود انباشه دوره‌ های قبلی به دست می‌ آید.
  9. مالیات بر درآمد: یک هزینه روتین و جاری است که عدد آن برای هر کسب و کار متفاوت است.
  10. استهلاک: درواقع جایگاه هزینه استهلاک در صورت سود و زیان مربوط به هزینه‌ ای است که برای نوسازی یا تعمیر قطعات، ماشین آلات و تجهیزات فرسوده باید پرداخته شود.
  11. هزینه‌ های دیگر: هزینه تحقیق و توسعه کسب و کار، سود یا زیان حاصل از سرمایه گذاری شرکت، نوسانات ارزی و نرخ تسعیر ارز و… در این قسمت درج می‌ شود.

فرمول صورت سود و زیان چیست

برای به دست آوردن سود یا زیان هر شرکت، فرمول ساده و مشخصی وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. اطلاع از فرمول صورت سود و زیان، یکی از مهم ترین پایه‌ ها و مفاهیم اولیه حسابداری محسوب می شود. اگرچه هنگام تهیه صورت سود و زیان، باید هزینه‌ ها و مخارج مختلفی را در گزارش ثبت کنید، اما در نهایت این فرمول است که محاسبه سود و زیان را برای شما میسر می کند که به شرح زیر است:

سود دوره مالی = میزان درآمد‌های دوره مالی – هزینه‌ های دوره مالی

زیان دوره مالی = میزان هزینه‌ های دوره مالی – درآمد‌های دوره مالی

با توجه به این فرمول اگر میزان درآمدهای حاصل از فروش و ارائه خدمات شرکت شما بیشتر از هزینه‌ های تولید محصولات و ارائه خدمات باشد، سود خواهید کرد. همچنین اگر میزان هزینه‌ های شما در دوره مالی بررسی شده، بیشتر از درآمد‌های حاصل شده در همان دوره مالی باشد، ضرر و زیان برای شرکت ثبت می شود.

در شناسایی درآمدها و هزینه‌ ها، می بایست ۱۱ بخش توضیح داده شده را در نظر داشته باشید اما درنهایت این فرمول، گزارش سود و زیان را تشکیل خواهد داد.

صورت سود و زیان جامع
صورت سود و زیان جامع

صورت سود و زیان جامع

صورت سود و زیان جامع چیست؟ صورت سود و زیان جامع یکی از انواع صورت های مالی شرکت ها به شمار می رود که شامل کلیه درآمدها و هزینه های مربوط به تولید محصول یا ارائه خدمات در یک دوره مالی مشخص می باشد.

در این صورت مالی، شرکت می بایست تمامی جزئیات مربوط به درآمدها و هزنیه ها را گزارش کند چه این درآمدها و هزینه ها تحقق یافته باشند یا خیر. تحلیلگران بنیادی با استفاده از صورت سود و زیان اشخاص حقیقی جامع می توانند وضعیت کلی درآمدها و هزینه‌ های شرکت را در یک دوره زمانی با دوره‌ های قبلی مقایسه و ارزیابی کنند. صورت سود و زیان جامع شرکت را می‌ توان تکمیل کننده صورت سود و زیان دانست.

جدول صورت سود و زیان جامع
جدول صورت سود و زیان جامع

جدول صورت سود و زیان جامع

در تصویر بالا می توانید جدول صورت سود و زیان جامع را مشاهده نمایید.

تفاوت صورت سود و زیان و ترازنامه

تفاوت صورت سود و زیان و ترازنامه در چیست؟ در پاسخ به سوال تفاوت ترازنامه و صورت سود و زیان چیست، باید بگوییم که صورت سود و زیان، تمام وقایع مربوط به یک دوره مالی و وضعیت مالی شرکت طی یک بازه زمانی را نمایش می‌ دهد در صورتی که ترازنامه مشابه یک عکس فوری، تصویر لحظه‌ ای از عملکرد شرکت را در یک تاریخ مشخص ارائه می‌ دهد و میزان دارایی‌ ها، بدهی‌ ها و حقوق صاحبان سهام شرکت را تعیین می‌ کند.

تفاوت صورت سود و زیان و سود و زیان جامع

تفاوت صورت سود و زیان و سود و زیان جامع بسیار زیاد است. مهم ترین و اصلی ترین تفاوت صورت سود و زیان با صورت سود و زیان جامع در حسابداری در این است که در صورت سود و زیان، فقط هزینه‌ ها و درآمدهای تحقق یافته شرکت آورده می‌ شود در صورتی که در صورت سود و زیان جامع، علاوه‌ بر موارد تحقق یافته، هزینه‌ ها و درآمدهای تحقق نیافته نیز اعلام می‌ شوند.

نحوه تهیه صورت سود و زیان در سپیدار

با توجه به ایجاد تغییرات سرفصل‌ ها از سمت سازمان امور مالیاتی از سال ۹۸، در نرم‌ افزار سپیدار نیز تغییراتی در نحوه تهیه صورت سود و زیان انجام پذیرفته است. در دوره آموزشی که برای شما عزیزان آماده کرده ایم، نحوه تهیه ترازنامه و تهیه صورت سود و زیان در سپیدار بر اساس آخرین تغییرات سرفصل‌ ها را نیز به طور کامل آموزش داده ایم.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با بهترین و پرکاربردترین انواع نرم افزارهای حسابداری آشنا شوید، حتما مقاله نرم افزار حسابداری را مطالعه کنید.

صورت سود و زیان تلفیقی چیست

صورت سود و زیان تلفیقی یا CFS، که مخفف شده عبارت Consolidated financial statement می باشد، به صورت‌ های مالی گروهی گفته می شود که در آن دارایی‌ ها، بدهی‌ ها، حقوق صاحبان سهام، درآمد، هزینه‌ ها و جریان‌ های نقدی شرکت اصلی و شرکت‌ های تابع آن بعنوان یک واحد اقتصادی واحد ارائه می‌ شود.

فراموش نکنید که صورت سود و زیان تلفیقی تنها زمانی که شرکت مادر و دیگر شرکت‌ های زیرمجموعه آن شخصیت حقوقی مستقلی را تشکیل دهند، قابل ارائه خواهد بود. IFRS10 جزو مهم ترین استاندارد حسابداری محسوب می شود که به بررسی موضوع صورت سود و زیان تلفیقی و نحوه تهیه این نوع از صورت های مالی می پردازد.

اصلی ترین هدف IFRS10، در رابطه با صورت حساب سود و زیان تلفیقی می باشد که اصول ارائه گزارش سود و زیان را برای یک واحد تجاری (شرکت مادر) که یک یا چند واحد تجاری دیگر (شرکت‌ های فرعی) را کنترل می‌ کند مشخص کند.

اگر می خواهید با صورت سود و زیان شرکت های بازرگانی (صورت سود و زیان موسسات بازرگانی) آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

جدول صورت سود و زیان
جدول صورت سود و زیان

جدول صورت سود و زیان

در تصویر بالا می توانید نمونه ای از جدول صورت سود و زیان اکسل را مشاهده کنید.

نمونه صورت سود و زیان

در تصویر بالا می توانید نمونه ای از صورت سود و زیان خرید و فروش را مشاهده کنید.

نمونه صورت سود و زیان جامع
نمونه صورت سود و زیان جامع

نمونه صورت سود و زیان جامع

نمونه صورتحساب سود و زیان شرکت سهامی عام
نمونه صورتحساب سود و زیان شرکت سهامی عام

نمونه صورتحساب سود و زیان شرکت سهامی عام

در تصویر بالا نمونه ای از صورتحساب سود و زیان شرکت سهامی عام را می توانید مشاهده کنید.

صورت سود و زیان شرکت بازرگانی

صورت سود و زیان در شرکت بازرگانی چیست؟ در صورت سود و زیان در شرکت های بازرگانی (صورت سود و زیان بازرگانی) حداقل می بایست میزان فروش خالص، بهای تمام شده کالای فروش رفته، سود یا زیان ناخالص، هزینه های عملیاتی و سود یا زیان خالص در صورت درآمد درج شوند.

  • فروش خالص: در صورت حساب سود و زیان شرکت بازرگانی (صورت سود و زیان موسسه بازرگانی)، برای مشخص شدن میزان فروش خالص می بایست مبلغ مانده تخفیفات نقدی فروش و برگشت از فروش و تخفیفات از مانده حساب فروش کسر شود.
  • بهای تمام شده کالای فروش رفته: برای مشخص شدن بهای تمام شده کالای فروش رفته بایستی موجودی کالای پایان دوره را از جمع مقادیر موجودی کالای اول دوره و خرید خالص طی دوره و هزینه های حمل کالا کسر شود.
  • سود یا زیان ناخالص: جهت مشخص شدن سود یا زیان ناخالص می بایست فروش خالص از بهای تمام شده کالای فروش رفته کسر شود.
  • سود و زیان خالص: در صورت سود و زیان جامع شرکت بازرگانی، جهت مشخص شدن سود و زیان خالص باید میزان هزینه های عملیاتی از جمله هزینه های فروش و هزینه های اداری، از میزان سود یا زیان ناخالص کسر شود.
نمونه صورت سود و زیان شرکت بازرگانی
نمونه صورت سود و زیان شرکت بازرگانی

نمونه صورت سود و زیان شرکت بازرگانی

در این بخش یک نمونه صورت سود و زیان شرکت بازرگانی برای شما آورده شده است. همچنین در دوره آموزشی شما می توانید با انواع نمونه صورت سود و زیان شرکت بازرگانی اکسل آشنا شوید.

صورت سود و زیان شرکت تولیدی

ترازنامه و صورت سود و زیان شرکت تولیدی به شکل زیر تولید می شود.

برگشت از فروش و تخفیفات – فروش ناخالص = فروش خالص

برگشت از خرید و تخفیفات – خرید ناخالص = خرید خالص

هزینه حمل مواد خریداری شده + خرید خالص = بهای تمام شده مواد خریداری شده

موجودی مواد پایان دوره – بهای تمام شده مواد خریداری شده = مواد مستقیم مصرف شده

هزینه کار مستقیم + سربار کارخانه + مواد مستقیم مصرف شده = هزینه های تولید (بهای تمام شده عوامل تولید طی دوره)

کالای درجریان ساخت اول دوره + هزینه های تولید = بهای تمام شده کالای در جریان ساخت طی دوره (موجودی کالای آماده برای ساخت)

کالای در جریان ساخت پایان دوره – بهای تمام شده کالای در جریان ساخت طی دوره = بهای تمام شده کالای ساخته شده طی دوره

کالای ساخته شده اول دوره – بهای تمام شده کالای ساخته شده طی دوره = بهای کالای آماده فروش

قیمت تمام شده کالای فروش رفته – مبلغ حاصل از کالای فروش رفته = سود ناویژه

کالای ساخته شده پایان دوره – بهای کالای آماده فروش = بهای تمام شده کالای فروش رفته

سود ناویژه – بهای تمام شده کالای فروش رفته = هزینه های عملیاتی (هزینه های دوره)

هزینه های عملیاتی (هزینه های دوره) – سود ناویژه = سود ویژه عملیاتی

هزینه های مالی (بهره و سایر هزینه های بانکی) – سود ویژه عملیاتی = سود ویژه قبل از کسر مالیات

مالیات – سود ویژه قبل از کسر مالیات = سود ویژه

صورت سود و زیان شرکت تولیدی
صورت سود و زیان شرکت تولیدی

نمونه صورت سود و زیان شرکت تولیدی

در تصویر بالا می توانید نمونه ای از صورت حساب سود و زیان شرکت تولیدی را مشاهده کنید.

صورت سود و زیان شرکت خدماتی

صورت سود و زیان شرکت های خدماتی به چه صورت است؟ صورت سود و زیان خدماتی (صورت سود و زیان موسسات خدماتی)، صورت درآمد میزان درآمد ها، هزینه ها و سود یا زیان انتهای دوره را که حاصل فعالیت های عملیاتی و غیر عملیاتی می باشند را نشان می دهد. در هنگام سود و زیان هنگامی که وجه نقدی دریافت شود درآمد ثبت خواهد شد. زمانی هم که هزینه ها پرداخت شوند در بخش هزینه های شرکت ثبت می شوند.

این روش حسابداری تعهدی نیز نام دارد، یعنی تا زمانی که هزینه و درآمد پرداخت و دریافت نشوند، در اسناد شرکت ثبت نخواهند شد. لازم به ذکر است که هزینه ها و درآمدهایی که بوسیله صدور سهام بدست می آیند در صورت عملکرد نمایش داده نمی شوند. این هزینه ها و درآمدها در گزارشی جداگانه به نام گزارش حقوق صاحبان سهام قابل مشاهده خواهند بود.

در ادامه این مطلب می توانید نمونه از صورت سود و زیان شرکتهای خدماتی را مشاهده کنید.

نمونه صورت حساب سود و زیان شرکت خدماتی
نمونه صورت حساب سود و زیان شرکت خدماتی

نمونه صورت حساب سود و زیان شرکت خدماتی

در تصویر بالا نمونه ای از صورت سود و زیان در شرکت های خدماتی برای شما آورده شده است. شما عزیزان در دوره نیز می توانید انواع صورت سود و زیان شرکت خدماتی در اکسل را مشاهده کنید.

صورت سود و زیان شرکت پیمانکاری

در حسابداری صورت سود و زیان شرکت های پیمانکاری، حسابدار می بایست از دقت کافی برخوردار باشد چرا که اطلاعات به موقع به حسابدار داده نمی شود و کارهایی که در طول پروژه انجام می شود در مقایسه با کل کاری که در نهایت باید انجام شود، در امور حسابداری پیمانکاری مؤثر است.

شما نیز می توانید با استفاده از نرم افزار حسابداری پیمانکاری به منظور انجام امور مربوط به صورت سود و زیان پیمانکاری، باعث افزایش دقت حسابدار خود شوید. برای محاسبه میزان صورت سود و زیان شرکت پیمانکاری دو روش وجود دارد که عبارتند از:

  • شناسایی سود پیمانکاری بر اساس درصد پیشرفت کار
  • محاسبه سود پیمانکاری بر اساس کار تکمیل شده

در حسابداری پیمانکاری به روش اول، برای محاسبه سود ناخالص، درآمد و هزینه ها از فرمول های زیر استفاده می کنیم:

برآورد باقی مانده هزینه های لازم برای تکمیل پیمان + هزینه های واقعی = کل هزینه های برآوردی پیمان

کل هزینه های برآوردی پیمان – درآمد یا مبلغ کل پیمان = کل سود ناخالص برآوردی پیمان

درآمد شناسایی شده پیمان در دوره قبل – درصد پیشرفت کار * کل درآمد برآوردی پیمان = درآمد دوره جاری پیمان

هزینه های شناسایی شده پیمان در دوره قبل – درصد پیشرفت کار * کل هزینه برآوردی پیمان = هزینه دوره جاری پیمان

هزینه های دوره جاری پیمان – درآمد دوره جاری پیمان = سود ناخالص دوره جاری پیمان

نمونه صورت سود و زیان شرکت پیمانکاری
نمونه صورت سود و زیان شرکت پیمانکاری

نمونه صورت سود و زیان شرکت پیمانکاری

در تصویر بالا نمونه صورت سود و زیان شرکت پیمانکاری برای شما آورده شده است.

صورت سود و زیان در روش ادواری

اجزای تشکیل دهنده صورت سود و زیان در سیستم ادواری به شرح زیر است:

  • خرید
  • برگشت از خرید
  • تخفیفات نقدی خرید
  • فروش کالا
  • برگشت از فروش
  • تخفیفات نقدی فروش
  • درآمد
  • درآمدهای عملیاتی
  • درآمدهای غیرعملیاتی
  • هزینه ها
  • هزینه های عملیاتی
  • هزینه های بازاریابی و توزیع و فروش
  • هزینه های غیرعملیاتی
  • موجودی کالای ابتدا دوره
  • موجودی کالا پایان دوره
  • کنترل کسری و اضافه کالا

صورت سود و زیان در روش دائمی

اجزای تشکیل دهنده صورت سود و زیان در روش دائمی به شرح زیر است:

  • بهای تمام شده کالای فروخته شده
  • برگشت از خرید
  • تخفیفات نقدی خرید
  • فروش کالا
  • برگشت از فروش
  • تخفیفات نقدی فروش
  • درآمد
  • درآمدهای عملیاتی
  • درآمدهای غیرعملیاتی
  • هزینه ها
  • هزینه های عملیاتی
  • هزینه های بازاریابی و توزیع و فروش
  • هزینه های غیرعملیاتی

صورت سود و زیان بانک ها

صورت سود و زیان بانک ها یکی دیگر از مباحثی است که در دوره آموزش به آن پرداخته می شود تا شما عزیزان بتوانید با روش های تهیه صورت سود و زیان بانک آشنا شوید و مهارت کسب کنید. علاوه بر این موضوع در دوره به آموزش تهیه انواع صورت های سود و زیان از جمله ترازنامه و صورت سود و زیان شرکت های بورسی، صورت سود و زیان خودرو و… پرداخته می شود.

صورت سود و زیان به انگلیسی

صورت سود و زیان به لاتین چگونه نوشته می شود؟

صورت سود و زیان به انگلیسی (صورت سود و زیان انگلیسی)، Profit and loss statement ترجمه می شود.

نمونه صورت سود و زیان به زبان انگلیسی، Example of profit and loss statement ترجمه می شود.

صورت سود و زیان تلفیقی به انگلیسی، Consolidated profit and loss statement ترجمه می شود.

صورت سود و زیان جامع به انگلیسی، Comprehensive profit and loss statement ترجمه می شود.

جمع بندی

در این مقاله به ارائه اطلاعات کامل و جامعی درباره صورت سود و زیان در حسابداری مالی پرداخته شد تا شما عزیزان بتوانید با انواع روش ها و مراحل تهیه صورت سود و زیان در حسابرسی آشنا شوید و در این زمینه تخصص لازم را بدست آورید. اگر می خواهید بدانید صورت سود و زیان یعنی چه و با طریقه محاسبه صورت سود و زیان آشنا شوید، این مقاله می تواند بهترین راهنمای شما باشد.

سوالات متداول
صورت سود و زیان حسابداری چیست؟

صورت سود و زیان تعریف بسیار واضح و شفافی دارد. همانطور که گفته شد، صورت سود و زیان یکی از مهم ترین صورت های مالی محسوب می شود که نشان دهنده عملکرد مالی شرکت در طول یک دوره مدت زمان مشخص می باشد.

صورت سود و زیان شامل چیست؟

صورت سود و زیان دارای انواع مختلفی از جمله صورت سود و زیان تلفیقی، صورت سود و زیان جامع و صورت سود و زیان انباشته می باشد که در این مقاله به طور جامع درباره هر یک توضیحات کامل ارائه داده ایم.

چگونه صورت سود و زیان تهیه کنیم؟

مراحل تهیه صورت سود و زیان به صورت تک مرحله ای و دو مرحله ای می باشد که در مقاله هر دو روش را کاملا توضیح داده ایم.

source

توسط chehrenet.ir