صورت های مالی به مجموعه عملیات تامین مالی و فعالیت های سرمایه گذاری گفته می شود که شامل اطلاعات مهم و پرکاربردی است و از آن ها برای سرمایه گذاری و افزایش اعتبار استفاده می کنند. اگر شما هم می خواهید بدانید صورت های مالی چیست و با انواع صورت های مالی آشنا شوید، این مطلب را دنبال کنید.

صورت های مالی چیست
صورت های مالی چیست

صورت های مالی چیست

صورت های مالی چیه؟ در پاسخ به سوال صورت های مالی چیست، می توان گفت که حسابداری صورت های مالی به اطلاعات مالی مربوط به فعالیت سازمان و شرکت های مختلف گفته می شود که به صورت لیست هایی از اطلاعات جمع آوری شده در زمینه عملکرد مالی سازمان دهی می شوند.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال کامل ترین و معتبرترین دوره آموزش حسابداری ویژه بازار کار در بهترین آموزشگاه حسابداری ایران هستید، پیشنهاد می کنیم از کلاس حسابداری آریا تهران دیدن کنید. آموزشگاه حسابداری بعنوان یکی از معتبرترین آموزشگاه های حسابداری در ایران، برگزارکننده دوره های متنوع آموزش حسابدرای با مدرک فنی حرفه ای می باشد.

این اسناد به صاحبان کسب و کارها کمک می کند تا بتوانند تصمیمات اقتصادی کارآمدتری بگیرند. در حقیقت تحلیل و بررسی و حسابرسی صورت های مالی به مدیر، سرمایه‌ ‏گذار و دیگر ذی‏نفعان شرکت کمک می ‏‌کند تا بتوانند با بررسی وضعیت مالی شرکت به طور کامل و مقایسه آن با شرکت‏‌ های رقبا، تصمیم ‏گیری‏‌ های بهتری برای سرمایه‏ گذاری ‏‌های آینده شرکت انجام دهند.

لیست صورت های مالی اساسی به صورت دوره‌ ‏ای و در قالب فصلی و سالانه ارائه می‌ ‏شوند، برخی دیگر از صورت ها یا اطلاعات مالی شرکت‌ ‏های فعلی در بازار سرمایه ایران و در قالب گزارش ‏‌های ماهانه در سایت کدال منتشر می‌ ‏شود.

پیشنهاد ویژه: یکی از مهم‌ ترین اصول اولیه امور اقتصادی که همه باید با آن آشنا باشند، گردش مالی است. آشنایی با گردش مالی به خصوص برای کارآفرینان مهم است؛ زیرا پیش بینی و برآورد مقدار و زمان موردنیاز برای یک سرمایه‌ گذاری کاملا وابسته به گردش مالی است. اگر می خواهید بدانید گردش مالی چیست و با حسابداری مالی آشنا شوید، مطالعه مقالات مذکور را به شما پیشنهاد می کنیم.

انواع صورت های مالی
انواع صورت های مالی

انواع صورت های مالی

محتوای اطلاعاتی و صورت های مالی شامل چیست؟ همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، صورت های مالی در حسابداری دارای انواع مختلفی می باشند.

اگر به دنبال انواع صورت های مالی حسابداری pdf هستید یا می خواهید بدانید صورت های مالی چند جز دارد، در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع صورت های مالی شرکت ها آشنا شوید. درواقع صورت های مالی سه جز اصلی ترازنامه، صورت سود و زیان و صورت جریان وجوه نقد می باشد که در ادامه به طور کامل توضیح داده ایم.

پیشنهاد ویژه: اگر با انواع حسابداری آشنا نیستید، حتما مقاله انواع حسابداری را بررسی کنید. همچنین اگر نمی دانید اصول حسابداری چیست، مطالعه مقاله مذکور می تواند اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد.

صورت وضعیت مالی یا ترازنامه

همانطور که در مقاله ترازنامه چیست توضیح داده ایم، ترازنامه یا صورت وضعیت مالی یکی از انواع صورت های مالی شرکت های بورسی کدال (صورت های مالی در بورس) می باشد که بیانگر وضعیت مالی کسب و کار در لحظه‌‏ ای از زمان است، به همین خاطر به آن صورت وضعیت مالی گفته می شود. در پاسخ به پرسش عناصر صورت های مالی را نام ببرید، باید گفت که عناصر صورت های مالی ترازنامه و گزارش حسابداری شامل موارد زیر می باشد:

بدهی+ حقوق صاحبان سهام = دارایی

این موارد در ترازنامه، دارایی، بدهی و سرمایه‏‌ های شرکت را در آن لحظه ارائه می‏‌ دهند، در ترازنامه جمع دارایی ‏‌ها می بایست با مجموع بدهی‌ ‏ها و حقوق صاحبان سهام برابر باشد، در اصل حقوق صاحبان سهام که حقوق مالکانه نیز گفته می شود، برابر تفاوت دارایی‌‏ ها و بدهی‌‏ ها و معادل خالص دارایی ‏‌ها نامیده می ‏‌شود.

در ترازنامه دارایی‌ ‏ها را به ترتیب میزان نقدشوندگی از نقدشوندگی کم به زیاد مرتب می ‏‌کنند، در این شرایط‏ حساب مالی ابتدا دارایی‌‏ ها، بدهی‌‏ ها و درنهایت حقوق صاحبان سهام به صورت ستونی گزارش می ‏‌شود.

در چنین حالتی، حساب مالی دارایی‌ ‏ها و بدهی‏ ‌ها مطابق با طبقه ‏بندی دارایی ‏‌ها و بدهی‌ ‏های جاری که تا یک سال آینده به پول نقد تبدیل می‏ ‌شوند یا باید آن را پرداخت کرد و دارایی ‏‌های ثابت و بدهی‏ ‌های غیرجاری تقسیم می ‏‌شوند که شرکت تصمیمی بر نقد کردن آن ‏‌ها در کوتاه مدت یا پرداخت بدهی ‏‌های غیرجاری طی یک دوره مالی ندارد.

پیشنهاد ویژه: جهت مشاهده آموزش ثبت حسابداری و آشنایی با انواع ثبت های حسابداری، به صفحه دانلود رایگان ثبت های حسابداری مراجعه کنید.

صورت حساب مالی سود و زیان

در ادامه پاسخ به سوال صورت های مالی کدامند، باید گفت که میزان درآمد، هزینه‌ ‏ها، سود یا زیان یک واحد تجاری در یک دوره مشخص با استفاده از گزارش صورت های مالی سود و زیان مشخص می شوند. با استفاده از این صورت حساب مالی می‏ ‌توان مشخص کرد که شرکت در مسیر تجاری سوددهی یا زیان قرار دارد.

همچنین این امر می‌ ‏تواند مدیران را از زیان و لزوم تجدیدنظر در بعضی تصمیمات مالی آگاه کند تا بتوانند تصمیمات موثرتر و کارآمدتری داشته باشند و برنامه ‏‌های آینده شرکت را در راستای سود بیشتر و رفع مشکلات درآمدزایی و کاهش هزینه‌‏ ها تنظیم کنند.

متغیرهای سود، ماهیت حساب جریانی دارند و در طول یک دوره مالی در نظر گرفته می شوند اما موارد ترازنامه در لحظه ثبت معنا پیدا خواهند کرد. بر اساس استاندارد تعریف شده برای صورت سود و زیان این گزارش ها شامل درآمد عملیاتی و غیرعملیاتی، هزینه ‏‌های بهای تمام شده کالای فروش رفته، سایر هزینه‌ ‏های عملیاتی و غیر عملیاتی و هزینه‏ ‌های مالی) و همچنین سود ناخالص، سود عملیاتی ویژه، سود هر سهم (EPS) می ‏‌باشد.

پیشنهاد ویژه: جهت آشنایی با انواع استانداردهای حسابداری، مقاله استاندارد های حسابداری به زبان ساده را مطالعه بفرمایید.

پیشنهاد ویژه: جهت مشاهده آموزش صفر تا صد استانداردهای حسابداری زیر نظر اساتید متخصص و باتجربه، به صفحه آموزش استانداردهای حسابداری مراجعه کنید.

صورت مالی جریان وجوه نقد

صورت مالی جریان وجوه نقد، درواقع ورود و خروج یا به عبارتی دیگر تغییرات وجه نقد که از طریق سرمایه ‏گذاری، فعالیت‌‏ های عملیاتی و فعالیت ‏‌های تامین مالی در یک دوره زمانی روی می‌ ‏دهد را ارائه می ‏‌دهند. فعالیت ‏‌های اقتصادی که بعنوان منبع تامین این وجوه نقد شناخته می شوند، شامل فعالیت‌‏ های عملیاتی، سرمایه‏ گذاری و وجوه نقد می باشند.

فعالیت‏‌ های عملیاتی که منبع اصلی کسب درآمد هستند، درآمدهای نقدی از طریق فعالیت‏ اصلی شرکت بوجود می آیند، فعالیت‌ ‏های سرمایه‏ گذاری شامل دادن وام به افراد مختلف و دریافت قسط‏‌ های آن و خرید و فروش منابع مختلف هستند، در روش آخر وجوه نقد از طریق دریافت از بانک و افراد مختلف ایجاد می شوند. این صورت حساب مالی اطلاعات دقیق درباره چگونگی ایجاد و مصرف وجه نقد در شرکت را ارائه می دهند.

با توجه به این صورت حساب مالی می ‏‌توان توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌ ‏ها، داخلی یا خارجی بودن منابع تامین مالی شرکت توانایی شرکت در پرداخت سهم سود به سهامداران و انعطاف‏ پذیری شرکت در زمینه مالی، عملیات تجاری یا تولید را مشخص نمود.

پیشنهاد ویژه: اگر نمی دانید حسابداری وجوه نقد چیست و با استانداردهای آشنا نیستید، بر روی لینک حسابداری وجوه نقد و تحریر دفاتر قانونی کلیک کنید.

صورت سود و زیان جامع

هزینه های مالی در صورت سود و زیان چیست؟ تفاوت صورت سود و زیان جامع و صورت سود و زیان در این امر می باشد که در صورت سود و زیان، موارد درآمدی و هزینه هایی درج می شود که به تحقق رسیده باشند اما در صورت سود و زیان جامع تمامی هزینه هایی که تحقق نیافته و درآمد و هزینه هایی که نمی توان آن ها را تحت عنوان سود و زیان دوره مالی گزارش کرد نیز مشاهده می‌ ‏شود.

صورت سود و زیان جامع تعدیلات سنواتی، برداشت سهامدار یا سود تقسیمی میان سهامداران که جزو هزینه ‏‌های عملیاتی محسوب نمی شود بلکه یک نوع کاهش مربوط به سرمایه و حقوق صاحبان سهام است را در بر می گیرد.

اهمیت صورت های مالی

تا به اینجای مقاله با خلاصه صورت های مالی آشنا شدید و متوجه شدید که صورت های مالی کاربرد بسیاری دارند، حال در ادامه قصد داریم درباره اهمیت گزارشات و صورت های مالی با شما صحبت کنیم. از آنجایی که صورت های مالی در پیشرفت و برنامه ریزی برای اهداف آینده شرکت ها و سازمان ها کاربرد دارند، دارای اهمیت بسزایی می باشند. در ادامه این مطلب به شرح اهمیت صورت های مالی پرداخته می شود.

  • شفاف ‏سازی اطلاعات شرکت: صورت های مالی اساسی طبق استاندارد جدیدبا ارائه جزئیات دقیق و کامل و همچنین تفکیک داده‌‏ های شرکت ها، باعث شفاف‏ سازی دارایی ها، میزان استهلاک، انواع هزینه‌ ‏های جاری و غیر جاری، میزان سود سهامداران به صورت تفکیک شده، زمینه سرمایه‏ گذاری، میزان نقدینگی و تغییرات آن ها می شود.
  • کمک به ارزیابی میزان مالیات: زمانی که درآمد یک شرکت بالا باشد، مالیات آن نیز بالا خواهد بود. در برخی اوقات، مدیران از میزان کاهش دارایی شرکت پس از پرداخت مالیات و ارسال اظهارنامه مالیاتی شگفت زده می شوند، اما با استفاده از صورت ‏‌های مالی می ‏‌توان میزان مالیات را قبل از پرداخت آن به طور دقیق مشخص کرد تا برنامه‌‏ های شرکت بر اساس دارایی خالص برنامه ریزی شوند.
  • جلوگیری از بروز اشتباه: صورت های مالی نمونه ۱۴۰۳ دارای اهمیت بسزایی در جلوگیری از بروز اشتباهات می باشد. شما با استفاده از این صورت های مالی، می توانید از بروز اشتباهات کوچک و بزرگ جلوگیری کنید و عواملی که باعث پیشرفت و موفقیت شرکت می شوند را بررسی و شناسایی نمایید.
  • دقت در برنامه ‏ریزی: تنظیم صورت های مالی نمونه سازمان حسابرسی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به طور اصولی چشم ‏انداز روشن و شفافی را در انواع زمینه‌‏ برنامه اموال ترسیم کرده و به مدیران در برنامه‏ ریزی خرید بیشتر سهام، سرمایه‏ گذاری در بخش‌‏ های مختلف یا فروش بخشی از سهام و دارایی کمک کرده و باعث جلوگیری از ورشکست شدن می شود.
  • جلب اعتماد سهامداران: برخی از شرکت‌‏ ها به منظور جلب اعتماد سهامداران میزان سود را بالاتر و هزینه و بدهی ‏‌ها را پایین‌‏ تر نشان می دهند و آن‏ را پنهان می‏‌ کنند. باید بدانید که شاید این کار در کوتاه مدت باعث همکاری سهامداران با شرکت‌‏ ها شود اما در طولانی مدت اعتماد آن‌ ‏ها از بین خواهد رفت.
  • بهبود چرخه پرداخت: با مشخص شدن میزان پرداخت‌ ‏ها از جمله پرداخت وام، حقوق کارکنان، سهامداران و همچنین مشخص کردن اعداد و بررسی صورت ‏‌های مالی انجام می‏‌ پذیرد، اگر در پرداخت ‏‌ها مشکلی ایجاد شود باعث بروز مشکل در کل سیستم مالی شرکت می ‏‌گردد، اما با بررسی صورت ‏‌های مالی می‌‏ توان از این مشکلات جلوگیری نمود.

پیشنهاد ویژه: داشتن سوالات مصاحبه استخدامی یکی از مسائلی است که دارای اهمیت بسیاری می باشد چرا که می تواند به شما کمک کند تا بتوانید شانس بیشتری برای استخدام در مراکز معتبر کسب کنید. برای دریافت نمونه سوالات مصاحبه حسابداری، به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

مزایا و معایب صورت های مالی
مزایا و معایب صورت های مالی

مزایا و معایب صورت های مالی

ارائه صورت های مالی در هر سازمان و موسسه دارای مزایا و معایبی می باشد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم. برخی از خصوصیات صورت های مالی (خصوصیات کلی صورت های مالی) عبارتند از:

  • ارزیابی توانایی یک شرکت در حوزه ایجاد درآمد
  • ارزیابی توان مالی یک شرکت برای بازپرداخت بدهی
  • پیگیری جریان های مالی شرکت و شناخت مشکلات مانع در برابر سودآوری
  • کمک به شناخت و و محاسبه نسبت های مالی
  • شفاف سازی جزئیات معاملات تجاری

از معایب صورت‌ ‏های مالی می‌‏ توان به امکان دستکاری شدن آن‏‌ ها اشاره کرد چرا که دقت و شفافیت در صورت ‏‌های مالی از اهمیت بسزایی برخوردار است و تصمیم‏ گیری با توجه به اطلاعات غلط نتایج بدی را به همراه دارد. به طور مثال می‏ ‌توان با اطلاعات نادرست سرمایه‏ گذاران و سهامداران را قانع کرد که سرمایه شما سوددهی کافی داشته و وضعیت مالی آن مطلوب است؛ اما درحقیقت این چنین نباشد، البته در شرکت ‏‌های بورسی با انجام حسابرسی صورت‏‌ های مالی این اتفاقات کمتر پیش می آید.

پیشنهاد ویژه: اگر قصد دارید وارد رشته حسابداری شوید و نمی دانید مزایا و معایب این رشته چیست یا معدل لازم برای رشته حسابداری چیست، حتما مقاله مذکور را مطالعه کنید.

اجزای صورت های مالی چیست

صورتهای مالی چند جز دارد؟ اجزای صورت های مالی شامل بدهی ها، دارایی ها، سرمایه و سهام افراد شرکت، جزو مهم ترین و اصلی ترین اجزای صورت های مالی بخش عمومی به شمار می روند. بر اساس کاربرد این گزارش ها و اهدافی که صورت‌‏ های مالی برای آن تهیه می ‏‌شوند، تمرکز و نوع بررسی این سه جزء در آن ها کاملا متفاوت است.

صورت های مالی اساسی چیست

صورت های مالی اساسی چیست؟ یکی از سوالاتی که در کتاب های مختلف مطرح می شود این است که صورت های مالی اساسی را توضیح دهید یا اینکه صورت های مالی اساسی کدامند.

صورت های مالی اساسی حسابداری مطابق با استانداردهای حسابداری شامل ترازنامه (صورت وضعیت مالی)، صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد، صورت سود و زیان جامع و یادداشت های توضیحی می باشند.

صورت های مالی جداگانه چیست

صورت های مالی جداگانه، به صورت های مالی ارائه‌ شده توسط واحد تجاری گفته می شود که به موجب الزامات این استاندارد، واحد تجاری باید سرمایه‌ گذاری در واحدهای تجاری فرعی، واحدهای تجاری وابسته و مشارکت های خاص را به بهای‌ تمام‌ شده‌ پس‌ از کسر هرگونه‌ کاهش ارزش انباشته یا به مبلغ‌ تجدید ارزیابی‌ به عنوان‌ یک نحوه‌ عمل‌ مجاز جایگزین طبق استاندارد حسابداری ۱۵ حسابداری سرمایه‌ گذاری ها یا در مواردی خاص طبقه بندهای ۱۲، ۱۳ و ۱۴، به ارزش منصفانه گزارش کند.

تهیه صورت های مالی به عهده کیست

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که تهیه صورت های مالی به عهده کیست؟ بر اساس استانداردهای حسابداری و صورت های مالی، تهیه صورت ‏‌های مالی، یادداشت‏‌ های ضمیمه و افشای اطلاعات بر عهده شرکت و هیات مدیره شرکت و اظهارنظر درباره آن بر عهده حسابرس می باشد.

به طور کلی تهیه صورت‌ ‏های مالی می بایست بر اساس نمونه فرم‏ ‌های سازمان حسابرسی بوده و تمامی وقایع مهم در وضعیت مالی شرکت در آن ثبت شود و همچنین یادداشت‏ ‌های ضمیمه برای شفاف ‏سازی بیشتر امری ضروری می باشد.

صورت های مالی تلفیقی

صورت های مالی تلفیقی، به صورت هایی گفته می شود که واحدهای تجاری اصلی و فرعی آن ها را با توجه به ضوابط تلفیق تهیه می کنند. این صورت های مالی جدید سازمان حسابرسی با هدف بررسی وضعیت مالی شرکت های مادر در کنار شرکت هایی که زیر نظر آن ها فعالیت می کنند تنظیم می شوند.

تفاوت صورت های مالی جدید و قدیم

تفاوت صورت های مالی جدید و قدیم در چیست؟ درواقع تفاوت صورت های مالی قدیم و جدید در استانداردهای آن ها می باشد که با مطالعه این مقاله می توانید در این باره اطلاعات لازم را کسب کنید.

تفاوت صورت های مالی حسابرسی شده و نشده
تفاوت صورت های مالی حسابرسی شده و نشده

تفاوت صورت های مالی حسابرسی شده و نشده

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که تفاوت صورت های مالی حسابرسی شده و نشده در چیست؟ مطابق با قوانین مالیاتی کشور و قوانین صورت های مالی، برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی، با ارسال اظهارنامه مالیاتی، وظیفه دارند صورت های مالی حسابرسی شده به سازمان امور مالیاتی کشور را ارائه دهند.

به‌ همین خاطر، صورت‌ های مالی می بایست توسط موسسات حسابرسی مجاز از سمت سازمان حسابرسی، موردبازبینی و ممیزی قرار گیرند. در فرایند بازبینی صورت‌ های مالی، ممکن است خطا یا تخلفی در محاسبات تشخیص داده شود.

تفاوت بین آمار و ارقام گزارش‌ شده توسط حسابرسان، ایجاد تفاوت صورت های مالی حسابرسی شده و نشده را به همراه دارد. شرکت‌ ها یا اشخاص حقیقی، باید این خطاها را قبول کنند و نسبت به اصلاح آن‌ ها اقدام نمایند؛ در غیر این صورت، حسابرسان باید تخلف را به بازرسان کل کشور و سازمان حسابرسی گزارش دهند.

شرکت‌ ها و واحدهای اقتصادی، به منظور جلوگیری از ایجاد تفاوت صورت های مالی حسابرسی شده شرکت های تولیدی و حسابرسی نشده، می بایست از نرم افزارهای حسابداری با امکانات پیشرفته استفاده نمایند. با استفاده از نرم‌ افزارهای حسابداری حرفه‌ ای، امور مالی و ثبت اطلاعات اقتصادی به‌ راحتی امکان‌ پذیر خواهند بود و همین امر، از بروز خطا در محاسبات جلوگیری خواهد کرد.

تفاوت ترازنامه و صورت های مالی

تفاوت ترازنامه و صورت های مالی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ترازنامه ها، دارایی های متعلق به شرکت و میزان بدهی های آن را نمایش می دهد اما صورت های مالی وضعیت مالی شرکت را نشان می دهند. به طور کلی تزازنامه قسمتی از صورت های مالی به شمار می روند در حالی که صورت های مالی بخشی از ترازنامه نیستند.

تفاوت صورت های مالی تلفیقی و جداگانه

تفاوت صورت های مالی تلفیقی و جداگانه در این امر می باشد که صورت های مالی تلفیقی شامل اطلاعات مالی و عملکردی می باشد که از چندین شرکت یا واحد کسب و کار جمع آوری شده است. در صورتی که صورت های مالی اصلی فقط اطلاعات مالی و عملکرد یک شرکت خاص را ارائه می‌ دهند.

صورت های مالی تجدید ارائه شده

صورت های مالی تجدید ارائه شده به معنای اقلام صورت های مالی سال قبل یا سال های قبل به دلیل تغییرات در مانده اقلام یا به دلیل تغییر در طبقه بندی مجددا ارائه می شود. تجدید ارائه به ارقام مقایسه ای که در صورت های مالی می گذاریم بستگی دارد. یعنی در صورتی که صورت مالی دو ساله باشد، سال قبل تجدید ارائه خواهد شد اما در صورتی که ارقام ۳ سال در صورت مالی وجود داشته باشد باید ۲ سال قبل تجدید ارائه شود.

صورت های مالی تجمیعی

درباره صورت های مالی تجمیعی باید بگوییم که به منظور تهیه صورت‌ های مالی استاندارد و همسو با استانداردهای IFRS، سامانه تلفیق صورت‌ های مالی به عنوان ابزاری برای تهیه صورت‌ های مالی یکپارچه توسط شرکت‌ های زیرمجموعه یک هلدینگ، اعم از شرکت یا بانک و نیز تهیه صورت‌ های مالی تجمیعی و تلفیقی هلدینگ‌ ها ارائه شده است.

صورت های مالی جریان وجوه نقد

صورت های مالی جریان وجوه نقد (Cash Flow Statement) یکی از انواع صورت‌ های مالی به شمار می رود که نشان دهنده جریان نقدینگی در شرکت می باشد. به عبارتی دیگر در این گزارش، جریان‌ های ورودی و خروجی وجه نقد به شرکت به طور کامل مشخص شده و میزان تغییرات در آن ها نیز ارائه داده می‌ شود.

صورت های مالی حسابداری تعهدی

همانطور که در مطالب قبل گفته شده، امکان گزارش گیری و تهیه صورت های مالی مختلفی وجود دارد. در مقایسه با روش های سنتی نیز، گزارش های حسابداری تعهدی، بسیار دقیق تر و کامل تر است. در صورت های مالی حسابداری تعهدی، می بایست ۴ صورت مالی زیر وجود داشته باشد که به شرح زیر است:

  • صورت وضعیت مالی
  • صورت تغییر در وضعیت مالی
  • گردش حساب تغییرات
  • صورت مقایسه بودجه و عملکرد

تهیه این گزارش‌ ها نیز به این امر بستگی دارد که شما مراحل پیاده سازی روش تعهدی را در سازمان انجام داده باشید. این امر بئین معناست که باید دفتری به نام دفتر تعهدی ایجاد کنید. تعریف زیر فصل‌ ها و حساب‌ ها نیز باید توسط حسابدار انجام پذیرد. پس از آن می‌ توان صورت وضعیت مالی را از حساب‌ ها استخراج نمود و ارائه داد.

صورت های مالی خدماتی

صورت های مالی خدماتی یا به عبارتی دیگر صورت های مالی شرکت های خدماتی، یکی از مهم ترین بخش های حسابداری به شمار می روند که حاوی اطلاعات مهم و ارزشمندی هستند و برای آن که بتوانند جنبه‌ های مختلف سازمان را پوشش دهند، در پنج نوع مختلف ارائه می‌ شوند.

نام واحد تجاری، عنوان، تاریخ صورت مالی و بدنه صورت مالی از موارد مهمی محسوب می شوند، که می بایست برای هر صورت مالی ذکر شوند، تا بتوان با استفاده آن‌ ها وضعیت، عملکرد و انعطاف‌ پذیری مالی شرکت را به بهترین شیوه ممکن بررسی کرد. از این رو می‌ توان انواع صورت‌ های مالی را به صورت زیر تقسیم کرد:

  • صورت سود و زیان
  • صورت سود و زیان جامع
  • صورت‌وضعیت مالی (ترازنامه)
  • صورت جریان‌ های نقدی

لازم به ذکر است که صورت های مالی دوره بسیار کاربردی و مفید برای افرادی است که قصد دارند در زمینه صورت های مالی حرفه ای شوند و در این زمینه مهارت لازم را بدست آورند.

صورت های مالی سهام

صورت های مالی سهام، اطلاعات مالی شرکت ها را نمایش می دهند که شامل درآمد، هزینه ها، سود و زیان، دارایی ها و بدهی ها می باشد. این صورت ها به سرمایه گذاران کمک می کند تا بتوانند عملکرد مالی شرکت را به طور دقیق بررسی کنند و تصمیمات کارآمدتری بگیرند.

صورت های مالی غیر اساسی

صورت های مالی غیر اساسی، درواقع گزارش‌ های مالی هستند که به صورت منظم توسط شرکت‌ ها تهیه می‌ شوند اما با توجه به استانداردهای حسابداری به طور رسمی شناخته نشده اند. این گزارشات به طور معمول برای نیازهای داخلی شرکت یا سایر افراد خارج از شرکت تهیه می‌ شوند و معمولا شامل جزئیات دقیق و کامل نمی باشند و بر اساس سلیقه های شخصی یا نظرات فرد تهیه‌ کننده آن استوار است.

صورت های مالی فصلی

صورت های مالی فصلی درواقع گزارشی هستند که همانطور که از اسمش پیداست، شرکت ها و سازمان ها به صورت دوره ای و فصلی تهیه می شود تا از این طریق مدیران و حسابداران بتوانند به حمع آوری و ارائه اطلاعات مالی و عملکرد خود در طول فصل های مالی بپردازند.

این گزارش حاوی اطلاعات مالی از جمله فروش، سود و زیان، هزینه‌ ها و سایر موارد مالی مرتبط با فعالیت‌ های شرکت در طول فصل مربوطه می‌ باشد. مهم ترین هدف از تهیه گزارش فصلی، اطلاع‌ رسانی به سرمایه‌ گذاران، بانک‌ ها، مدیران و دیگر نهادهای مالی و اقتصادی است تا بتوان از وضعیت مالی و عملکرد شرکت در طول هر فصل مطلع شوند و تصمیمات خود را مطابق این اطلاعات اتخاذ کنند.

صورت های مالی مجموعه

صورت های مالی مجموعه و جداگانه چیست؟ در پاسخ به سوال صورت های مالی مجموعه چیست، باید گفت که صورت‌ های مالی مجموعه حاوی اطلاعات مالی کلیه فعالیت‌ های یک شرکت یا سازمان می باشد در صورتی که صورت‌ های مالی جداگانه تنها شامل اطلاعات مربوط به یک شرکت خاص می باشد.

صورت های مالی میان دوره ای

صورت های مالی میان دوره ای درواقع گزارش هایی هستند که برای سنجش عملکرد یک واحد اقتصادی، در دوره‌ های مالی کوتاه‌ تر از یک سال مالی تهیه می‌ شوند. این دوره‌ ها به طور معمول سه ماهه، شش ماهه و یا ۹ ماهه می باشند. هدف صورت های مالی میان دوره ای نمونه سازمان حسابرسی، به روز رسانی آخرین مجموعه کامل صورت های مالی سالانه می باشد.

به همین خاطر در گزارش ها بر فعالیت ها، رویدادها و شرایط جدید تمرکز می شود و اطلاعات گزارش شده در گذشته، تکرار نمی‌ شود. سازمان حسابرسی کشور بر اساس استانداردهای حسابداری شماره ۲۲ (تجدیدنظر شده ۱۴۰۰) شرایط گزارشگری مالی میان‌ دوره‌ ای را ارائه نموده است.

صورت های مالی نمونه پیمانکاری

صورت های مالی نمونه پیمانکاری حاوی مجموعه‌ ای از گزارش‌ های مالی می باشد که وضعیت مالی، عملکرد و جریان‌ های نقدی یک شرکت پیمانکاری را ارائه می‌ دهد. این صورت‌ ها به طور معمول شامل ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت جریان وجوه نقد و صورت تغییرات در حقوق صاحبان سهام می باشد.

چک لیست افشا در صورت های مالی

نمونه ای از صورت های مالی یک شرکت
نمونه ای از صورت های مالی یک شرکت

نمونه ای از صورت های مالی یک شرکت

کتاب صورت های مالی دوازدهم حسابداری

کتاب صورت های مالی دوازدهم حسابداری یکی از مهم ترین کتاب های درسی پایه دوازدهم رشته حسابداری محسوب می شود که به دانش آموزش کمک می کند تا بتوانند با خلاصه ای از صورت های مالی آشنا شوند. اگر به دنبال کتاب حسابداری تهیه و تنظیم صورت های مالی یا صورت های مالی حسابرسی شده کدال هستید، می توانید به سایت های معتبر مراجعه نمایید.

صورت های مالی به انگلیسی

در این قسمت صورت های مالی به زبان انگلیسی همراه با ترجمه برای شما قرار داده شده است. صورت های مالی به انگلیسی Financial statements ترجمه می شود.

جمع بندی

همانطور که می دانید صورت های مالی مجموعه عملیات تامین مالی و فعالیت های سرمایه گذاری می باشد که شامل اطلاعات مهم و پرکاربردی هستند و مدیران و صاحبان کسب و کار با استفاده از آن ها می توانند تصمیمات دقیق و هوشمندانه ای برای شرکت و سازمان خود اتخاذ نمایند. در این مقاله گام به گام صورت های مالی به ترتیب ارائه شده است و به پرسش صورت های مالی چند نوع است و مسئولیت تهیه و ارائه صورت های مالی واحد گزارشگر، به طور کامل توضیح داده ایم تا شما عزیزان بتوانید با انواع صورت های مالی به طور کامل و جامع آشنا شوید. اگر سوال یا ابهامی دارید، می توانید در بخش نظرات مطرح کنید و منتظر کارشناسان ما باشید.

سوالات متداول
صورت های مالی را نام ببرید.

در پاسخ به سوال چند نوع صورت های مالی داریم، باید بگوییم که انواع صورت های مالی شامل صورت وضعیت مالی یا ترازنامه، صورت حساب مالی سود و زیان، صورت مالی جریان وجوه نقد، صورت سود و زیان جامع می باشد که در این مقاله به طور کامل و جامع توضیح داده ایم.

هدف از حسابرسی صورت های مالی چیست؟

یکی از مهم‌ ترین اهداف تهیه صورت‏ حساب مالی ارائه اطلاعات مهم از جمله وضعیت مالی، عملکرد مالی و منعطف بودن واحد تجاری برای گرفتن تصمیمات درست می‏‌ باشد. مدیران می‌ ‏توانند با استفاده از این صورت‌ ‏های مالی برنامه ‏ریزی کارآمد و موثری برای شرکت ها و سازمان ها اتخاذ نمایند.

ویژگی صورت های مالی چیست؟

از مزایای صورت های مالی می توان به ارزیابی توانایی یک شرکت در حوزه ایجاد درآمد، ارزیابی توان مالی یک شرکت برای بازپرداخت بدهی، پیگیری جریان های مالی شرکت و شناخت مشکلات مانع در برابر سودآوری و… اشاره کرد که در مقاله به آن اشاره کرده ایم.

source

توسط chehrenet.ir