برش زدن گوشت می‌تواند بخش مهمی از تهیه غذا باشد. کار با گوشت خام می‌تواند چالش‌هایی را به ویژه در سطح بهداشت ایجاد کند. انتخاب تخته گوشت مناسب بسیار مهم است، چرا که هم می‌تواند آشپزی را لذت بخش تر کند و هم در عدم انتقال باکتری‌های گوشت خام به غذا و دستان شما موثر باشد.انتخاب اول آشپزهای حرفه‌ای تخته گوشت چوبی است. زیرا روی تخته گوشت حرکت تیغه‌های چاقو راحت تر است و باعث مراقب از چاقو می‌شود.انتخاب بهترین تخته گوشت برای نیازهای شما، با دانستن اینکه قرار است برای چه کاری از آن استفاده کنید شروع می‌شود. همانطور که می‌داند  برش گوشت خام کمی پیچیده تر از سبزیجات است، زیرا می‌تواند تخته برش شما را با باکتری آلوده کند. به همین دلیل داشتن تخته‌های برش تخصصی برای گوشت خام بسیار توصیه می شود.

تخته برش از چه موادی باید ساخته شود؟

چوب تا حد زیادی قدیمی ترین ماده‌ای است که تخته‌های گوشت از آن ساخته شده‌اند و هنوز هم احتمالاً محبوب‌ترین مدل تخته گوش است. با این حال، چندین گزینه دیگر برای برش تخته وجود دارد که هر کدام مزایا و معایبی دارند.

تخته گوشت چوبی: بیشتر سرآشپزها تخته‌های چوبی مانند گردو، ساج یا افرا را ترجیح می‌دهند. تخته‌های گوشت چوبی چاقوهای شما را تیز نگه می‌دارند و اثر ضد میکروبی طبیعی دارند. آن‌ها همچنین زیبایی شناختی دارند، به این معنی که می‌توانند به عنوان تخته‌های سرو نیز مورد استفاده قرار بگیرند. یک تخته گوشت چوبی که به خوبی از آن مراقبت شده است مادام العمر دوام خواهد داشت. با این حال تخته گوشت چوبی از نظر شستشو و روغن کاری نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

تخته گوشت بامبو: استفاده از بامبو به جای چوب برای مدتی بسیار محبوب بود، اگرچه آنطور که برخی انتظار داشتند چندان کارایی بالا نداشت. با این حال، استفاده از بامبو برای ساخت تخته گوشت هنوز هم رایج است و یکی دیگر از منابع تجدیدپذیر است. تخته‌های بامبو برای گوشت مناسب است زیرا متخلخل کمتری نسبت به چوب دارند و مایعات کمتری را جذب می‌کنند.

تخته گوشت پلاستیک: تخته‌های گوشت پلاستیکی محبوب هستند زیرا می‌توانند در ماشین ظرفشویی شسته شوند، که راهی برای ضدعفونی کردن آن‌هاست. تخته‌های گوشت پلاستیکی همچنین می‌توانند هر تعداد رنگ زیبا یا شاد باشند. در نظر داشته باشید که ، پلاستیک در اثر استفاده دارای خط و خراش می‌شود، و این ترک‌ها حاوی باکتری هستند، بنابراین فقط برای مدت محدودی قابل استفاده هستند. در نهایت، آن‌ها همچنین چاقوهای شما را سریعتر از چوب کدر می کنند.

تخته گوشت شیشه‌ای: برای اکثر مواقع، شیشه تخته خوبی برای برش تخته نیست؛ اما آن‌هایی که طرفدار وسایل فانتزی هستند از آن استفاده می‌کند. تخته شیشه‌ای قابل شستشو در ماشین است و بنابراین کاملا بهداشتی است. اما مساله این است که برای برش سبزی و میوه مناسب تر است.

ویژگی های تخته گوشت

 نحوه تمیز کردن تخته‌های گوشت

در آشپزی، هنر تهیه غذا از اهمیت بالایی برخوردار است. چه یک سرآشپز باتجربه باشید و چه یک آشپز معمولی، حفظ بهداشت مناسب و ایمنی غذا بسیار مهم است. یکی از جنبه‌هایی که اغلب نادیده گرفته می‌شود، اما نقشی اساسی در حفظ نظافت در آشپزخانه ایفا می‌کند، استفاده از تخته‌های برش ، به خصوص در مورد گوشت است. در حالی که ممکن است خیلی وسواس گونه به نظر بیاید، اما استفاده از تخته اختصاصی برای گوشت به دلایل قانع کننده‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است.

آلودگی متقابل

گوشت خام، به‌ویژه مرغ، می‌تواند حاوی باکتری‌های مضر مانند سالمونلا، E. coli و Campylobacter باشد. اگر اقدامات احتیاطی مناسب انجام نشود، این باکتری‌ها می‌توانند به راحتی به غذاهای دیگر منتقل شوند. استفاده از تخته برش جداگانه برای گوشت، خطر آلودگی با باکتری‌های گوشت خام به غذاهای دیگر مانند میوه‌ها، سبزیجات یا اقلام آماده را کاهش می‌دهد.

ایمنی مواد غذایی

تخته‌های گوشت حکاکی شده می‌توانند در طول زمان شیارها و خراش‌هایی ایجاد کنند و محیطی مطلوب برای رشد باکتری‌ها فراهم کنند. اگر از همان تخته برش برای گوشت خام و سایر مواد استفاده کنید، باکتری‌های موجود در گوشت می‌توانند در این شکاف‌ها به دام افتاده و سایر غذاهای آماده شده روی تخته را آلوده کنند. داشتن تخته برش ابزاری اختصاصی برای گوشت، احتمال انتقال باکتری‌ها را به حداقل می‌رساند و به حفظ ایمنی مواد غذایی کمک می‌کند.

برای اکثر مواقع، شیشه تخته خوبی برای برش تخته نیست؛ اما آن‌هایی که طرفدار وسایل فانتزی هستند از آن استفاده می‌کند. تخته شیشه‌ای قابل شستشو در ماشین است و بنابراین کاملا بهداشتی است. اما مساله این است که برای برش سبزی و میوه مناسب تر است.

انتقال بو و طعم

گوشت خام، به ویژه ماهی و مرغ، می‌توانند بو و طعم قوی داشته باشند. اگر از یک تخته خردکن برای انواع مختلف غذا استفاده کنید، این بوها و طعم های تند می‌تواند به مواد دیگر منتقل شود و بر طعم و کیفیت آن‌ها تأثیر بگذارد. با داشتن تخته برش جداگانه برای گوشت می‌توانید از انتقال بو و طعم ناخواسته جلوگیری کنید.

خرید آنلاین تخته گوشت

جداسازی آلرژن

برخی از افراد نیازهای غذایی خاص یا آلرژی دارند. استفاده از تخته برش جداگانه برای گوشت به جلوگیری از آلودگی متقابل با غذاهای حساسیت زا کمک می‌کند. برای مثال، اگر فردی به غذاهای دریایی حساسیت دارد، داشتن تخته برش مشخص برای ماهی، خطر مواجهه تصادفی با مواد آلرژی زا را کاهش می‌دهد.با اتخاذ این روش، می‌توانید به طور موثر خطر آلودگی متقابل را کاهش دهید، از بیماری‌های ناشی از باکتری غذا محافظت کنید و بالاترین استانداردهای بهداشتی را در آشپزخانه خود رعایت کنید.

برای نوارهای برش پلاستیک، کامپوزیت یا فلز، بهترین راه برای ضدعفونی کردن آن‌ها در ماشین ظرفشویی روی حرارت زیاد است. همچنین محلول‌های ضدعفونی‌کننده‌ای وجود دارد که می‌توانید برای تمیز کردن این تخته گوشت‌ها استفاده کنید. اما تمیز کردن تخته گوشت چوبی کمی پیچیده تر است. شستن آن با آب گرم و صابون بعد از هر بار استفاده بهترین راه برای تمیز نگه داشتن آن است. اما اگر احساس می کنید که نیاز به تمیز کردن عمیق تری دارد، چند گزینه مختلف وجود دارد:

لیمو و نمک: اگر آب لیمو را روی تخته برش بمالید، سپس نمک را با نصف لیمو روی تخته بمالید، آن را کاملا تمیز می‌کنید. بهتر است اجازه دهید محلول حداقل به مدت پنج دقیقه این محلول روی تخته گوشت بماند تا تخته شما کاملا ضدعفونی شود. سپس می‌توانید آن را بشویید و خشک کنید، از آن استفاده کنید.

محلول سفید کننده: یک قاشق غذاخوری سفید کننده را در یک گالن آب رقیق کنید. محلول را روی تخته برش خود بمالید و بگذارید سه یا چهار دقیقه خیس بخورد. حدود یک دقیقه آن را کاملاً بشویید، سپس اجازه دهید در هوا خشک شود. مطمئن شوید که برای این کار فقط از سفید کننده خانگی بدون عطر استفاده کنید. این روش بر روی تخته های برش پلاستیک نیز قابل استفاده است.

هنگام استفاده از تخته برش برای گوشت، مهم است که مرتباً آن را ضدعفونی کنید تا مطمئن شوید که هیچ باکتری روی آن رشد نمی کند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این کار این است که از مراقبت از تخته‌های برش خود با دور انداختن تخته‌های پلاستیکی زمانی که بیش از حد لکه‌دار می‌شوند و در صورت ایجاد فرورفتگی یا بریدگی روی تخته‌های چوبی، سنباده بزنید.

خرید آنلاین تخته گوشت

هنگام انتخاب بهترین تخته برش برای گوشت چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

هنگام انتخاب بهترین تخته برش برای گوشت، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود. از جنس تخته تا دوام آن برای داشتن یک تخته گوشت با کیفیت مهم است. برخی از این خصوصیات را با هم مرور می‌کنیم.

جنس تخته گوشت

جنس تخته برش نقش بسزایی در عملکرد و دوام آن دارد. همانطور که در بالا بحث شد، مواد متداول شامل تخته پلاستیک، چوب، تخته بامبو و مواد کامپوزیت در ساخت تخته گوشت به کار می‌رود. هر ماده‌ای مزایا و معایب خود را دارد. تخته پلاستیکی به طور کلی مقرون به صرفه است، به راحتی تمیز می‌شود و می توان آن را در ماشین ظرفشویی قرار داد. تخته‌های چوبی و کاملاً بامبو دارای خواص ضد میکروبی طبیعی هستند اما نیاز به نگهداری بیشتری دارند. ویژگی‌های هر ماده را در نظر بگیرید و یکی را انتخاب کنید که مطابق با ترجیحات و نیازهای شما باشد.

اگر آب لیمو را روی تخته برش بمالید، سپس نمک را با نصف لیمو روی تخته بمالید، آن را کاملا تمیز می‌کنید. بهتر است اجازه دهید محلول حداقل به مدت پنج دقیقه این محلول روی تخته گوشت بماند تا تخته شما کاملا ضدعفونی شود. سپس می‌توانید آن را بشویید و خشک کنید، از آن استفاده کنید.

اندازه و ضخامت

اندازه تخته برش باید به اندازه‌ای باشد که به راحتی اندازه گوشتی که معمولاً با آن کار می‌کنید را در خود جای دهد. یک تخته برش بزرگتر فضای کافی برای برش فراهم می‌کند و خطر ریختن شیار آب میوه روی لبه را کاهش می‌دهد. ضخامت تخته باید به اندازه کافی محکم باشد تا در برابر خرد کردن و برش دادن زیاد بدون تاب برداشتن یا خم شدن بیش از حد مقاومت کند.

سطح برش

به دنبال تخته برشی با سطح صاف باشید. سطح صاف به جلوگیری از شیارها و خراش‌های عمیق که در آن باکتری‌ها می‌توانند رشد کنند کمک می کند. سطوح غیر متخلخل راحت تر تمیز می‌شوند و خطر جذب بو و لکه‌ها را کاهش می‌دهند.

ثبات

اطمینان حاصل کنید که تخته برش دارای گیره‌های اکسوی پایدار و غیر لغزنده برای جلوگیری از حرکت در هنگام برش گوشت است. به دنبال تخته‌هایی با پایه‌های لاستیکی یا دستگیره‌های خوب غیرلغزنده باشید که روی میزها یا سطوح دیگر پایداری می‌کنند.

تعمیر و نگهداری

الزامات نگهداری تخته برش را در نظر بگیرید. برخی از مواد تخته برش، مانند تخته پلاستیکی، قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند و تمیز کردن نسبتاً آسانی دارند. تخته چوب و بامبو برای حفظ کیفیت و جلوگیری از جذب رطوبت نیاز به شستشوی دست و روغن کاری دوره‌ای دارند. سطح نگهداری را که مایل به انجام آن هستید ارزیابی کنید و طبق آن تخته‌های برش را انتخاب کنید.

استانداردهای ایمنی مواد غذایی

به دنبال تخته‌های برش کامپوزیتی باشید که استانداردهای ایمنی مواد غذایی را رعایت می‌کنند. برخی از تخته‌های برش توسط سازمان‌های نظارتی برای رعایت الزامات بهداشتی و ایمنی خاص تأیید شده‌اند.

ترجیحات شخصی

در نهایت، ترجیحات شخصی خود مانند رنگ، طرح و برند را در نظر بگیرید. در حالی که این عوامل به طور مستقیم بر عملکرد تخته برش تأثیر نمی‌گذارند، می‌توانند به رضایت و لذت کلی شما در هنگام استفاده از آن کمک کنند.

با در نظر گرفتن عوامل فوق، می‌توانید تخته برشی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند، ایمنی غذا را تضمین کند و تجربه تهیه گوشت شما را افزایش دهد.

کلام آخر

در هنگام خرید توجه به اندازه مناسب تخته برای فضای موجود در آشپزخانه مهم است. همچنین وزن تخته باید متناسب با استفاده روزانه شما باشد.: داشتن دستگیره‌های قابل تنظیم برای سهولت کاربری تخته گوش خوب است.همچنین توجه به نحوه قرارگیری تخته پس از استفاده برای طولانی‌تر شدن عمر آن مهم است.اگر هنوز در انتخاب نوع تخته برش تردید دارید، باید یادآوری کنیم که سرآشپزهای حرفه‌ای توصیه می‌کنند که هر آشپزخانه باید حداقل دو عدد تخته گوشت داشته باشد. یکی برای تکه کردن گوشت‌های خام (تخته پلاستیکی) و دیگری برای خرد کردن میوه‌ها و سبزیجات (تخته چوبی).

source

توسط chehrenet.ir