عفونت‌های ریه در کودکان یکی از چالش‌های عمده در حوزه سلامت کودکان است که می‌تواند به عوارض جدی و حتی تهدیدکننده‌ی زندگی منجر شود. در ادامه عفونت‌های شایع در ریه کودکان، نشانه‌ها و علل مختلف آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. همچنین، موثرترین روش‌های درمان و مدیریت این عفونت‌ها را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه شوید.

موثرترین درمان عفونت ریه در کودکان

عفونت ریه چیست؟

عفونت ریه یا پنومونی، نوع بیماری التهابی است که در بافت‌های ریه پدیدار شده و رشد می‌کند. علت پدیدار شدن این بیماری در اغلب موارد؛ باکتری‌ها ویروس‌ها و گاهی قارچ‌ها هستند. عفونت ریه در نامگذاری عامیانه و رایج بین مردم به ذات الریه و سینه پهلو هم شناخته می‌شود.

عفونت ریه چه علائمی دارد؟

علائمی که به صورت مشخص مسئله وجود عفونت در ریه و به خصوص ریه کودکان را پدیدار می‌کنند به چندین دسته تقسیم می‌شوند، در قسمت پیش رو به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

  1. سرفه: اولین نشانه بارز یک بیماری عفونی و علی الخصوص عفونت ریه در کودکان سرفه کردن‌های مکرر است. در مواقع حادتر، معمولاً این سرفه‌ها با خلط‌های چرکی همراه هستند.
  2. درد قفسه سینه: معمولاً کودکانی که دچار عفونت ریه هستند، بیشتر مواقع نوعی درد را در ناحیه قفسه سینه خود به خصوص هنگام تنفس و مواقع سرفه احساس می‌کنند.
  3. تنگی نفس: کودکان به دلیل ضعف جسمانی، خیلی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. هنگام راه رفتن، دویدن، سرفه کردن و انجام فعالیت‌های مختلف که نیاز به حرکات فیزیکی شدید و تنفسی‌های مداوم دارند؛ ممکن است احساس کنند که نمی‌توانند به خوبی نفس بکشند و در مواقع حادتر حتی در حین انجام فعالیت‌های عادی هم ممکن است دچار مشکل شوند.
  4. خستگی و ضعف: بیماری‌های عفونی به دلیل مبارزه مداوم گلبول‌های سفید با آنها، بدن را به سمت ضعف شدید می‌برند. بدن در نتیجه گرفتاری به بیماری عفونی احساس خستگی داشته و به تبع، این موضوع در کودکان بیشتر است؛ چرا که آنها به صورت ذاتی قوت جسمی کمتری دارند و این خستگی و ضعف بیشتر خود را نمایان می‌کند.

چند نکته دارای اهمیت:

  • نشانه‌ها و علائمی که در رابطه با عفونت ریه در کودکان ذکر کردیم به صورت عینی قابل مشاهده هستند و نیز از نشانه‌های اولیه به شمار می‌روند؛ ولی برای تشخیص قوی‌تر و اینکه متوجه شوید شدت بیماری و وسعت عفونت در ریه کودکان تا چه اندازه‌ای است، باید حتماً به پزشک متخصص عفونت ریه کودکان مراجعه کنید تا روند درمان خیلی سریع آغاز شده و بیماری، سلامت را بیش از حد به خود درگیر نکند.
  • متاسفانه عفونت ریه در کودکان از جمله بیماری‌هایی است که بسیار کودکان را دچار مشکل کرده و در نهایت منجر به از دست دادن جانشان می‌شود. این بیماری خیلی دیر خود را نشان می‌دهد و وقتی بروز و نمو پیدا کند خیلی سریع پیشرفت کرده و حتی کودک بیمار به مرحله جراحی و تخلیه عفونت نمی‌رسد؛ بنابراین حتماً والدین با مشاهده کوچک‌ترین نشانه‌های بیماری عفونی به خصوص عفونت ریه در کودک، آن را با آنفولانزا و یا سرماخوردگی اشتباه نگیرند و خیلی سریع به پزشکی مناسب و متخصص در زمینه عفونت ریه کودکان مراجعه کنند.

درمان عفونت ریه در کودکان چگونه است؟

در مواقعی که بیماری شدت نگرفته، پزشکان متخصصی همچون دکتر محسن رئیسی؛ با تجویز داروهای ابتدایی نظیر شربت‌های مختلف و آنتی بیوتیک‌ها به درمان سریع عفونت ریه کودک می‌پردازد. ولی در صورتی که بیماری وسعت گرفته باشد و ریه را به خود درگیر کند؛ با استفاده از روش‌های قوی‌تر و تخصصی‌تر حتی جراحی به رفع و درمان بیماری اقدام می‌کنند.

موثرترین درمان عفونت ریه در کودکان

روند درمان عفونت ریه در کودکان چگونه است؟

به طور کلی معمولاً متخصصان درمان عفونت ریه در کودکان به اقتضای نوع مراجعانشان که کودکان هستند، سعی می‌کنند بهترین روش درمان و کم دردترین روش را انتخاب کنند که کودک حین پروسه درمان دچار آزار و ناراحتی‌های افزون بر بیماری خود نشود؛ اما ناگریز باید به پزشک اعتماد کرد و در برخی مواقع حتی انتخاب سخت‌ترین روش‌های درمان را هم به صلاح فرزند خود دانسته و با پزشک متخصص همکاری‌های لازم انجام شود.

مراقبت‌های حین درمان عفونت ریه در کودکان

معمولاً پزشکان برای روند درمان و طی دوران نقاهت توصیه‌هایی می‌کنند:

  • والدین از بخور آب گرم برای باز کردن مجاری تنفسی و بهتر نفس کشیدن کودک خود استفاده کنند.
  • از غذاهای تند و حساسیت زا و نیز غذاهایی که طبع بدن را به سمت گرمایش شدید می‌برند پرهیز کنند.
  • استفاده از دمنوش‌هایی مانند آویشن و نیز مایعات زیاد همواره در دستور کار درمان قرار دارد در حالی که کودکان هنگام گرفتاری با عفونت ریه معمولاً تمایلی به خوردن مایعات ندارند؛ ولی انتظار می‌رود والدین با در نظر گرفتن روش‌های مناسب به حل این موضوع بپردازند.

این موارد، کلی هستند؛ اما برای انجام این توصیه‌ها و حتی افزودن یا کاستن از نکاتی که در این دوران باید به آنها توجه داشته باشید، حتما باید با پزشک خود مشورت کرده و نکات لازم که متناسب با روند درمان، نوع درمان، نوع و شدت بیماری خودتان هست را از پزشک خود بپرسید.

موثرترین درمان عفونت ریه در کودکان

برای درمان عفونت ریه کودکان به کدام دکتر مراجعه کنیم؟

مسئله مهم در انتخاب دکتر مناسب برای درمان عفونت ریه کودکان، تخصص دکتر و البته ارتباط گرفتن کودک با پزشک انتخابی است. پزشک متخصص انتظار می‌رود که بتواند خیلی سریع بیماری و شدت آن را تشخیص داده و به درمان آن بپردازد. پزشکان متخصص فراوانی در این حوزه مهم فعالیت دارند، مثل دکتر محسن رییسی فوق تخصص ریه کودکان  که علاوه بر تخصص لازم، هم با تجربه هستند و هم زمینه و شرایط لازم جهت ارتباط‌گیری با کودکان را دارند. لازم به ذکر است، با مراجعه به سیستم نوبت‌دهی این پزشک حاذق در زمینه بیماری‌های عفونی ریه کودکان، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن نوبت خود را دریافت کنید.

سخن پایانی

به طور کلی بیماری‌های عفونی همواره از جمله بیماری‌های هستند که علاوه بر درگیر کردن منطقه هدف در بدن، مناطق دیگر از نقاط بدن را هم درگیر می‌کنند و ممکن است عفونت به بخش‌های مختلف و مهم سرایت کرده و در نتیجه فرد را از انجام حتی حرکات ابتدایی و روزانه هم عاجز کند. بنابراین انتظار می‌رود حتی اگر با کوچک‌ترین علائم و نشانه‌هایی از حضور عفونت در بدن مواجه شدید حتماً به پزشک مورد نظر و البته متخصص در حوزه عفونی مراجعه کرده و اقدام به درمان بیماری در مراحل اولیه کنید. باید این را بدانید که روش‌های استفاده از درمان برای عفونت ریه کودکان و بزرگسال متفاوت است. پزشکان به درمان عفونت ریه در کودکان با استفاده از تکنیک‌های مناسب و متناسب با قوای جسمی کودکان می‌پردازند. پس حتماً پزشکی مناسب با بخش درگیر به عفونت مورد نظر (که در این مقاله به عفونت ریه در کودکان پرداخته شد) انتخاب کنید و با اعتماد به پزشک خود روند درمان را پیش ببرید.

source

توسط chehrenet.ir