شاید برای شما هم پیش آمده باشد که قصد تهیه عصرانه یا نانی برای صبحانه را داشته باشید اما نتوانید نان دلخواه خود را انتخاب کنید. فطیر از آن دست خوراکی‌هایی است که می‌توانید به صورت آماده آن‌ها را تهیه کنید یا در خانه آن‌ها را بپزید. برای تهیه این نوع نان بسته به نوع آن به شیر، آرد سفید و شکر نیاز دارید. در این مقاله از مجموعه مقالات دیجی‌کالا مگ به طرز تهیه فطیر و دستور پخت آن در شهرهای مختلف پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

طرز تهیه فطیر

فطیر نوعی نان سنتی ایرانی است که در شهرهای مختلف کشور با دستورالعمل‌های مختلف تهیه می‌شود. برای تهیه این نان به پودر خمیر مایه نیاز دارید. در ادامه به مواد لازم برای تهیه فطیر و طرز تهیه آن اشاره کرده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه فطیر ساده

عنوان مقدار
آب گرم نصف پیمانه
آرد الک شده ۴ پیمانه
آب داغ ۲ پیمانه
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
شکر ۲ قاشق غذاخوری
مخمر ۲ قاشق چای‌خوری
روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری
کنجد مقداری
گردوی خرد شده ۱ پیمانه
دارچین ۲ قاشق غذاخوری
شکر نصف پیمانه
آرد سفید گندم زرماکارون - 900 گرم
آرد گندم کامل خوشه فارس - 1 کیلوگرم

طرز تهیه فطیر ساده

مخمر را با یک قاشق غذاخوری شکر و آب گرم (۴۰ درجه سانتی‌گراد) مخلوط کرده و در جای نسبتا گرم قرار دهید تا پف کند. سپس یک فنجان آرد را با بقیه شکر، نمک و آب گرم مخلوط کرده و بعد از ۱۰ دقیقه به مخلوط اضافه کنید و ده دقیقه دیگر صبر کنید. در ادامه روغن مایع را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. باقی‌مانده آرد را کم‌کم به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید تا به خمیر مایه تبدیل شود. خمیر را آن‌قدر ورز دهید تا دیگر به دست نچسبد. روی خمیر آماده شده را بپوشانید و به مدت دو ساعت در جای نسبتا گرم قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود.

فر را با دمای ۱۷۵ دجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت گرم کنید. گردو، شکر و دارچین را با هم مخلوط کنید. روی سطح صافی مقداری آرد بریزید. ۱۰۰ گرم از خمیر را بردارید و آن را با وردنه باز کنید. سپس مقداری مخلوط گردو و شکر وسط نان بریزید و خمیر را دور آن جمع کنید. سپس آن را با دست باز کنید. نان فطیر را به مدت ۱۰ دقیقه در سینی چرب‌شده فر قرار دهید. سپس روی خمیر کمی روغن بمالید و کنجد را روی آن بپاشید. سینی فر را ۲۵ الی ۳۰ دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید. فطیر شما آماده است. نوش جان!

برای مطالعه بیشتر: طرز تهیه نان چرب جنوبی

طرز تهیه فطیر خانگی خوشمزه

طرز تهیه فطیر اردبیلی

اگر به فطیر‌های مغزدار علاقه دارید، فطیر اردبیل را به شما پیشنهاد می‌دهیم. برای تهیه این نان به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

عنوان مقدار
تخم مرغ ۱ عدد
سفیده تخم مرغ ۱ عدد
ماست شیرین ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۵ قاشق غذاخوری
زردچوبه یک چهارم قاشق چای‌خوری
زعفران دم‌کرده ۲ قاشق غذاخوری
خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق غذاخوری
نمک یک پنس
آب ولرم یک چهارم پیمانه
آرد الک‌شده ۲ پیمانه

موادی که برای لایه میانی فطیر نیاز دارید نیز عبارتند از:

عنوان مقدار
آرد ۱ لیوان
شکر نصف لیوان
روغن جامد ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع ۳ قاشق غذاخوری
زردچوبه یک پنس
هل، گلاب، زعفران و پودر زنجبیل به میزان لازم

روی فطیرها معمولا براق و طلایی است. برای تزیین فطیر به مواد زیر نیاز دارید:

عنوان مقدار
زرده تخم مرغ ۱ عدد
ماست شیرین یا شیر ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده ۱ قاشق غذاخوری
کنجد و سیاه‌دانه به میزان دلخواه

تخم‌ مرغ را هم بزنید تا منسجم شود. ماست شیرین، روغن مایع، زردچوبه، رعفران دم‌کرده، خمیر مایه، شکر، نمک و آب ولرم را با یکدیگر ترکیب کنید. آرد را آرام‌آرام به مواد اضافه کنید تا خمیری یک‌دست و نچسب داشته باشید. کمی روغن روی خمیر بریزید. خمیر را درون ظرفی بگذارید و روی آن را با نایلون بپوشانید و در محیطی نسبتا گرم قرار دهید. پس از یک‌ساعت خمیر را ورز دهید و آن را به اندازه‌های دلخواه تقسیم کنید.

مقداری آرد را با حرارت ملایم تفت دهید. سپس روغن مایع و جامد را به آن اضافه کرده و مجدد تفت می‌دهیم. شکر را به مواد اضافه کنید و آن قدر هم بزنید تا ذوب شود. زردچوبه، هل، گلاب، زعفران و پودر زنجبیل را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. کمی صبر کنید تا مواد خنک شوند.

کمی از خمیر فطیر را بردارید و مواد میانی را درون آن قرار دهید و با دست خمیر را پهن کنید. با وسیله دلخواه خود روی نان طرحی ایجاد کنید. برای طلایی شدن نان‌ها زرده تخم مرغ، ۱ قاشق ماست شیرین یا شیر و مقداری زعفران را با یکدیگر ترکیب کرده و روی نان‌ها بمالید. فر را که از قبل روشن و گرم کرده‌اید روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و نان را برای ۲۵ دقیقه درون فر قرار دهید.

برای مطالعه بیشتر: طرز تهیه نان برنجی خانگی

۲۴۰,۰۰۰

۱۹۲,۰۰۰

تومان

۷۸,۰۰۰

۵۸,۵۰۰

تومان

۷۸,۰۰۰

۵۸,۵۰۰

تومان

طرز تهیه فطیر اراک

با تهیه فطیر اراک سوغات این شهر را به منزل خود ببرید. موادی که برای تهیه فطیر اراک نیاز دارید عبارتند از:

عنوان مقدار
آرد ۴ پیمانه
شیر ولرم ۱ پیمانه
روغن یک‌سوم پیمانه
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
شکر نصف پیمانه
نمک ۱ قاشق چای‌خوری
زردچوبه ۱ قاشق چای‌خوری
پودر زنجبیل ۱ قاشق چای‌خوری
رازیانه ۱ قاشق چای‌خوری
زیره ۱ قاشق چای‌خوری

مواد مورد نیاز برای تزیین فطیر اراک:

عنوان مقدار
شیر ۲ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ ۱ عدد
زعفران به مقدار دلخواه

شیر ولرم را درون ظرفی ریخته و مقدار خمیر مایه را به آن اضافه کنید و هم بزنید. سپس مقداری روغن مایع به مواد اضافه کرده و مجدد هم بزنید. تا مایعی یکدست داشته باشید. شکر، نمک، زیره، زردچوبه، پودر رازیانه و زنجبیل را به مواد اولیه اضافه کنید و هم بزنید. مواد باید طوری مخلوط شوند که اثری از دانه‌های شکر باقی نماند. آرد الک‌شده را آرام‌آرام به مواد اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا گوله نشوند و خمیری صاف و یکدست داشته باشید. خمیر را با دست ورز دهید تا نرم شود. خمیر را درون ظرفی بگذارید و روی آن را با پارچه‌ای تمیز بپوشانید و در محیطی نسبتا تاریک قرار دهید. پس از دو ساعت خمیر را به ۱۰ قسمت تقسیم کنید. هر قسمت را با وردنه پهن کنید و درون سینی فر بچینید.

زرده تخم مرغ را با هم‌زن دستی هم بزنید و مقداری شیر به آن اضافه کنید. آن‌قدر هم بزنید تا مخلوطی صاف و یکدست داشته باشید. زعفران را به مخلوط خود اضافه کنید و با فرچه‌ای تمیز مواد را روی نان‌های فطیر بمالید. یک‌ربع به خمیر استراحت دهید. در این فاصله فر را روشن کنید تا گرم شود. سینی فر را درون طبقه وسط فری که دمای آن ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد است قرار دهید. پس از ۲۵ دقیقه فطیر شما آماده است. نوش جان!

طرز تهیه فطیر سراب نیز مشابه طرز تهیه این فطیر است. با این تفاوت که در آن از آرد بربری استفاده می‌شود.

برای مطالعه بیشتر: طرز تهیه نان شیرمالی در خانه

زعفران یاقوت تیموری  - 2.304 گرم

طرز تهیه فطیر بستان آباد

اگر به نان‌های مغزدار علاقه دارید طرز تهیه فطیر مغزدار بستان آباد مناسب شما است. مواد لازم برای فطیر بستان آباد عبارتند از:

عنوان مقدار
مایه خمیر یک قاشق غذاخوری
آب یک چهارم پیمانه
آرد ۲ پیمانه
شکر ۱ قاشق چای‌خوری
روغن مایع نصف پیمانه
ماست پرچرب شیرین یک پیمانه
زنجبیل ۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۳ عدد

مواد لازم برای تهیه لایه میانی فطیر بستان آباد

عنوان مقدار
کره ۵۰ گرم
آرد ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم شده ۱ غذاخوری

مایه خمیر را با آب و شکر مخلوط کنید و اجازه دهید به عمل بیاید. سپس روغن مایع، ماست، رنجبیل و تخم مرغ را با همزن دستی یا چنگال هم بزنید تا موادتان صاف و یکدست شود. آرد را آرام‌آرام به مواد اضافه کنید و همزمان هم بزنید تا گوله نشود. روی خمیر را با پارچه‌ای بپوشانید و اجازه دهید یک ساعت استراحت کند. در این فاصله آرد، کره و زعفران را با یکدیگر مخلوط کنید تا لایه میانی فطیر آماده شود. پس از آن خمیر را به قسمت‌های مختلف تقسیم کنید و مقداری از مواد میانی را درون آن بریزید. خمیر را با وردنه باز کنید و مواد میانی را درون آن بریزید. زردۀ تخم مرغ را با زعفران ترکیب کرده و با استفاده از فرچه‌ای تمیز روی فطیرها بمالید. نان‌ها را درون سینی فر چیده و اجازه دهید در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد بپزد.

برای مطالعه بیشتر: طرز تهیه نان خرمایی

طرز تهیه فطیر خانگی طرز تهیه فطیر

طرز تهیه نان فطیر تبریز

اگر قصد تهیه نانی سنتی برای وعده‌های غذایی خود را دارید، فطیر تبریز انتخاب خوبی برای شما است. با مقداری آرد، شکر، خمیر مایه و کمی مغزیجات می‌توانید این نان خوشمزه را تهیه کنید. در ادامه به طرز تهیه فطیر مغزدار تبریز و مواد اولیه آن می‌پردازیم.

مواد اولیه برای تهیه نان فطیر تبریز

عنوان مقدار
آرد ۲۵۰ گرم
تخم مرغ ۲ عدد
زنجبیل نصف قاشق چای‌خوری
نمک یک پنس
شکر ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع نصف پیمانه
خمیر مایه یک قاشق چای‌هئری
کنجد به میزان لازم
گردو به میزان لازم
بادام به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
زرده تخم مرغ ۱ عدد
زعفران دم‌کرده به میزان لازم

مایه خمیر و شکر را با یک چهارم پیمانه آب ولرم مخلوط کنید. پس از ۱۰ دقیقه خمیر مایه به عمل می‌آید. آرد، نمک، ومقداری زردچوبه را با یکدیگر مخلوط و الک کنید. مواد را آرام‌آرام به خمیر مایه اضافه کنید و هم بزنید تا آرد گوله نشود. خمیر را با دست ورز دهید. تخم مرغ و روغن مایع به خمیر اضافه کنید و ورز دهید. خمیر فطیر را درون ظرفی که کف آن را چرب کرده‌اید قرار دهید و روی آن را با پارچه‌ای تمیز بپوشانید. پس از یک ساعت در ظرف دلخواه خود کاغذ روغنی بگذارید و خمیر را با وردنه باز کنید. زرده تخم مرغ و زعفران را با یکدیگر ترکیب کنید و با فرچه‌ روی نان‌ها بمالید. خمیرها را درون سینی فر گذاشته و سینی را به مدت ۴۵ دقیقه درون فر قرار دهید. در این طرز تهیه محلی می‌توانید قبل از قرار دادن خمیرها درون فر روی آن‌ها کنجد، بادام یا گردو بپاشید.

برای مطالعه بیشتر: طرز تهیه نان تابه‌ای خانگی

طرز تهیه فطیر تبریز

طرز تهیه فطیر سنتی میانه

طرز تهیه این فطیر شبیه طرز تهیه فظیر مغزدار اردبیل است. مواد اصلی فطیر سنتی میانه آرد، شیر و مایه خمیر است. در ادامه به طرز تهیه فطیر با شیر که مخصوص میانه است می‌پردازیم. مواد لازم برای تهیه این فطیر عبارتند از:

عنوان مقدار
آرد ۵۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
شیر ۱ پیمانه
شکر ۱ قاشق چای‌خوری
آب ولرم ۱ پیمانه
روغن مایع ۲ قاشق غذاخوری
مایه خمیر ۱ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق غذاخوری
زنجبیل نصف قاشق چای‌خوری
شیر نصف قاشق چای‌خوری
کنجد، گردو و بادام (به دلخواه) به میزان لازم

مایه خمیرف آب ولرم و شکر را در ظرفی در بسته ریخته و با یکدیگر ترکیب کنید. آرد، نمک، زنجبیل، سفیده تخم مرغ و شیر را با یکدیگر ترکیب کرده و سپس مخمر را به آن اضافه کنید. خیر به دست آمده را آن‌قدر ورز دهید تا یک‌دست شود. سپس کمی روغن به آن اضافه کرده و مجدد ورز دهید. روی خمیر را با پارچه یا نایلونی تمیز بپوشانید. برای یک ساعت به خمیر استراحت دهید. در این فاصله کره محلی، روغن مایع و آرد را با یکدیگر تفت دهید تا مواد میانی فطیر شما مزه خام نداشته باشد. سپس کمی زردچوبه و زنجبیل به آن اضافه کنید. خمیر به عمل آمده را به ۴ قسمت مساوی تقسیم کرده و با وردنه ‌آن‌ها را پهن کنید. مواد میانی را وسط خمیر بریزید و روی آن را با خمیر بپوشانید و یک ربع صبر کنید. در این فاصله فر را روشن کنید تا گرم شود. پس از یک ربع، زرده تخم مرغ و شیر مغزیجات خرد شده را روی خمیرها بریزید. خمیرها را درون فر با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد و برای ۳۰ دقیقه قرار می‌دهیم. فطیر میانه شما آماده است. نوش جان!

طرز تهیه فطیر افغانی

افغانستان کشوری با غذاها و دسرهای محلی بسیار است. فطیر یا نان شیرین یکی از نان‌های محلی این کشور است که برای تهیه آن به موارد زیر نیاز دارید:

عنوان مقدار
آب ولرم ۱۰۰ گرم
مایه خمیر ۸ گرم
شکر ۱۰۰ گرم
تخم مرغ ۱ عدد
پودر هل نصف قاشق چای‌خوری
روغن مایع ۵۰ گرم
آرد نان فانتزی نیم کیلو
نمک یک پنس
شیر ۱۰۰ گرم

آب ولرم، مایه خمیر و شکر را با یکدیگر ترکیب کرده و درب ظرف را ببندید. در ظرفی دیگر تخم مرغ، پودر هل، شکر و روغن مایع و آرد را با یکدیگر مخلوط کنید. مواد را با مایع خمیر به عمل آمده ترکیب کنید. خمیر را به آرامی ورز دهید و شیر را کم‌کم به آن اضافه کنید. خمیر را آن‌قدر ورز دهید تا به دست نچسبد. سپس روی آن را با نایلون یا پارچه‌ای تمیز بپوشانید و اجازه دهید استراحت کند. پس از یک ساعت خمیر را برداشته و به ده قسمت تقسیم کنید. هر چانه با وردنه پهن کنید. خمیرها را درون سینی فر قرار دهید و روی آن‌ها را بپوشانید و نیم ساعت به آن استراحت دهید. با استفاده از زعفران و کنجد خمیرها را تزیین کنید و اجازه دهید ۲۰ الی ۲۵ دقیقه درون فر با دمای ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد بپزند.

می‌توانید از شهد برای شیرین شدن نان‌های خود استفاده کنید. در ظرفی آب و شکر را با یکدیگر مخلوط کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا قوام بیاید. مقداری گلوکز و جوهر لیمو و زعفران حل شده را با یکدیگر ترکیب کنید و اجازه دهید شربت غلیظ شود. پس از خنک شدن شربت آن‌ها را روی فطیر بریزید و نان‌ها را نوش جان کنید.

شیر کم چرب دومینو - 1 لیتر بسته 4 عددی
۱۵ %

۱۴۸,۰۰۰

۱۲۶,۰۰۰ تومان

نکات تکمیلی طرز تهیه فطیر

  • اگر فر ندارید می‌توانید از یک تابه بزرگ استفاده کنید و قبل از قرار دادن خمیر دیواره‌های تابه را چرب کنید. پس از طلایی شدن یک طرف فتیر آن را برگردانید تا طرف دیگر نیز طلایی شود.
  • اگر خمیر به دست می‌چسبد علاوه‌بر مواد مقداری آرد گندم و روغن به آن اضافه کنید تا چسبندگی‌اش از بین برود.
  • نان‌ها فطیر را پس از پخت در یک دستمال پارچه‌ای بپیچید تا نرم و تازه بمانند.
  • برای خوشمزه‌تر شدن فطیر می‌توانید مقداری زنجبیل به آن اضافه کنید.
  • اضافه کردن آرد باعث خشک شدن نان و مانع پف کردن خمیر شما می‌شود.
  • قرار دادن یک کاسه آب در داخل فر باعث ایجاد رطوبت شده و نان‌های شما را نرم‌تر می‌کند.
  • اگر به فر دسترسی ندارید می‌توانید نان فطیر را در قابلمه آماده کنید. در تهیه فطیر خانگی در قابلمه حتما قابلمه را از قبل روی حرارت کم قرار دهید تا گرم شود.
  • طرز تهیه فطیر در توستر همانند طرز تهیه فطیر در فر است. حتما توجه داشته باشید ظرف مورد نظر خود را چرب کنید.

سخن آخر

طرز تهیه فطیر خانگی ساده است. قبل از تصمیم گرفتن برای تهیه این نان باید نوع آن را انتخاب کنید. چرا که هر کدام از نان‌ها مواد اولیه متفاوتی دارند. به عنوان مثال در طرز تهیه نان فطیر شیرین شما می‌توانید از شربت برای شیرین شدن نان استفاده کنید. برای خوشمزه‌تر شدن فطیرهای خود می‌توانید از دانه‌های هل، پودر دارچین و … استفاده کنید.

هل سبز مصطفوی - 10 گرم

منبع

ifpnews.com

سوالات متداول

۱. چرا نان فطیر خشک می‌شود؟

اضافه کردن آرد زیاد باعث خشک شدن نان فطیر و مانع از پف کردن آن می‌شود.

۲. از چه موادی می‌توان برای خوشمزه‌تر شدن فطیر استفاده کرد.

در طرز تهیه فطیر خانگی یا طرز تهیه فطیر پف دار می‌توانید از دارچین، زنجبیل یا دانه‌های هل برای خوشمزه‌تر شدن نان خود استفاده کنید.

source

توسط chehrenet.ir