ریزش ابرو دلایل متعددی دارد؛ از عدم تعادل هورمونی در بدن تا بیماری‌های خودایمنی و حتی آسیب‌های فیزیکی. درمان این مشکل هم بسته به دلیل ایجاد آن دارد. با توجه به علت ریزش ابرو می‌توانید از انواع روش‌های درمانی از مصرف دارو گرفته تا انواع سرم‌ها و لوسیون‌ها استفاده کنید. در ادامه در مورد دلایل ریزش ابرو و روش‌های حل این مشکل بیشتر بخوانید.

ریزش ابرو چیست؟

ریزش ابرو یکی از مشکلات رایج به‌خصوص برای زنان است. این مشکل دلایل متعددی دارد؛ از عدم تعادل هورمونی در بدن گرفته تا برخی از بیماری‌های خودایمنی. موهای ابرو هم درست مثل موهای روی سر ممکن است باریک شوند یا رشد آن‌ها متوقف شود. تارهای ابرو هم بعد از مدتی می‌ریزند و این کاملا طبیعی است اما اگر ریزش ابروی شما بیشتر از سرعت رشد و جایگزینی آن است و ابروهای شما به مرور خالی‌تر و نازک‌تر می‌شود، یعنی مشکل ریزش ابروی شما جدی است و باید برای درمان آن اقدام کنید.

ریزش ابرو چیست؟

دلایل ریزش ابرو

اگر یکی از ابروها یا هر دوی آن‌ها دچار ریزش شده است یا باریک و نازک می‌شود ممکن است به دلیل عفونت، بیماری‌های پوستی، تغییرات هورمونی یا سیستم ایمنی‌ای باشد که بیشتر از حالت عادی فعالیت می‌کند و باعث ایجاد بیماری‌های خودایمنی شده است.

به غیر از بیماری‌ها مشکلات دیگری مثل کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد  معدنی، آسیب‌های فیزیکی یا حتی استرس هم باعث ریزش ابرو شود. پزشک شما با بررسی کردن تمام شرایط، دلایل مختلف را یکی یکی بررسی می‌کند و مشکل اصلی را پیدا می‌کند.

ریزش ابرو معمولا به دلایل زیر اتفاق می‌افتد و تشخیص آن بر عهده‌ی پزشک است.

آلوپسی آره‌آتا طاسی منطقه‌ای

آلوپسی آره‌آتا یک بیماری خود ایمنی است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن به اشتباه بخشی از بدن شما را به‌عنوان دشمن می‌شناسد و به آن حمله می‌کند. آلوپسی آره‌آتا فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهد تولید مو را کند یا متوقف می‌کند. این طاسی ممکن است در موهای سر یا ابرو اتفاق بیفتد.

انواع مختلفی از آلوپسی وجود دارد:

  • آلوپسی آره‌آتا (Alopecia areata) باعث ایجاد لکه های تصادفی ریزش مو می‌شود.
  • آلوپسی یونیورسالیس (Alopecia universalis) باعث ناپدید شدن کامل تمام موها است.
  • آلوپسی فیبروزینگ فرانتال (Frontal fibrosing alopecia) باعث ایجاد اسکار در پوست سر همراه با طاسی و ریزش ابرو می‌شود.

به گفته‌ی بنیاد ملی آلوپسی آرئاتا، پزشکان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد یک اپیزود از این بیماری می‌شود، اما می‌تواند از راه برسد و با رشد مو در زمانی که بیماری غیرفعال است خود به خود از بین برود. آلوپسی می‌تواند ناخن‌های دست و پا را نیز درگیر کند.

کمبود مواد مغذی

بدن انسان به مواد مغذی از جمله منابع انرژی (کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها)، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. برخی از این مواد مغذی رشد مو را حفظ کرده و بر آن تأثیر می‌گذارند، بنابراین کمبود هر یک از آن‌ها می‌تواند باعث ریزش مو شود.

کمبود ویتامین A یا روی می‌تواند رشد سلولی را کندتر کند و مانع تولید سبوم (روغن) مرطوب‌کننده شود. سایر کمبودهای مواد مغذی که می‌تواند بر ریزش مو تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • بیوتین (ویتامین B-7)
  • ویتامین C (برای تولید کلاژن)
  • آهن
  • ویتامین‌های E، B-12 و D
  • سیستئین
  • اسیدهای چرب امگا ۳

اگزما (درماتیت آتوپیک)

اگزما التهاب پوست است که باعث خارش، قرمزی، ترشح و تحریک پوست می‌شود. این بیماری ناشی از سیستم ایمنی بیش از حد حساس است و می تواند به صورت یک بار تشدید یا یک وضعیت مداوم ظاهر شود.

از آنجایی که فولیکول‌های مو در پوست جاسازی شده‌اند، اگزما ممکن است در رشد مناسب مو اختلال ایجاد کند.

۹۹,۰۰۰

۹۱,۰۰۰

تومان

پسوریازیس (Psoriasis)

پسوریازیس یک اختلال خودایمنی است که باعث می‌شود سلول های پوست به سرعت تکثیر شوند به طوری که لکه‌های قرمز، ضخیم، پوسته پوسته و دردناک ایجاد می‌شود که فولیکول‌های مو را مسدود کرده و رشد را متوقف می‌کند.

درماتیت تماسی (Contact dermatitis)

درماتیت تماسی در اثر تماس با یک آلرژن یا یک محرک سمی ایجاد می‌شود. در صورت بروز این مشکل ممکن است احساس خارش کنید یا احساس سوزش داشته باشید. اگر ناحیه‌ی نزدیک ابروهای شما تحت تاثیر قرار گرفته باشد، التهاب ممکن است رشد مو را مهار کند.

درماتیت سبورئیک (Seborrheic dermatitis)

درماتیت سبورئیک معمولاً یک بیماری مداوم و مزمن است. دانشمندان معتقدند که این بیماری در اثر قارچ یا تولید بیش از حد چربی در پوست ایجاد می‌شود.‌ درماتیت سبورئیک منجر به شوره حتی در ابروها می‌شود.

کچلی قارچی (کرم حلقوی)

کچلی قارچی که به عنوان کرم حلقوی شناخته می‌شود یک بیماری قارچی است. این بیماری پوستی لکه‌های قرمز، خارش‌دار، برجسته و حلقه مانند، همراه با ترشح و تاول ایجاد می‌کند. هنگامی که این تکه‌ها روی ابروها ظاهر می‌شوند، معمولاً موها می‌ریزند و لکه‌های طاس باقی می‌مانند.

مشکلات تیروئید

بیماری تیروئید یکی از علل شایع ریزش ابرو است. غده‌ی تیروئید هورمون‌هایی تولید می کند که متابولیسم را تنظیم می‌کنند. وقتی این غده بیش از حد یا خیلی کم هورمون تولید می‌کند، بدن شما از تعادل خارج می شود و تعدادی از فرآیندهای طبیعی را مختل می کند که شامل رشد مو هم می‌شود.

کم‌کاری تیروئید همچنین می‌تواند باعث خستگی، افزایش وزن و مه‌مغزی شود، در حالی که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید اغلب تپش قلب، چشم‌های برآمده و کاهش وزن دارند.

بیماری هانسن (Hansen’s disease)

بیماری هانسن (جذام) توسط باکتری ایجاد می‌شود و به صورت زخم در سراسر پوست ظاهر می‌شود. در بسیاری از کشورها هنوز رایج است ولی در بیشتر مناطق دنیا بسیار نادر است. جذام لپروماتوز شامل ضایعات و ریزش مو در سراسر بدن، بی‌حسی و ضعف اندام است.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب بیش از حد می‌تواند باعث تغییرات فیزیولوژیکی شود، از جمله کاهش ارسال اکسیژن به فولیکول‌های مو و نوسان سطح هورمون که موجب ریزش ابرو می‌شود.

بارداری و زایمان

بارداری و زایمان می‌تواند هورمون‌ها و سایر جنبه‌های بیوشیمی بدن شما را به یک سقوط مارپیچ تبدیل کند. این نوسانات سریع ممکن است چرخه‌ی رشد موهای شما را به هم ریخته و باعث ریزش مو شود.

تلوژن افلوویوم (Telogen effluvium)

تلوژن افلوویوم (TE) یک ریزش غیر طبیعی مو است که زمانی رخ می دهد که چرخه‌ی رشد طبیعی مو با تغییرات هورمونی یا سایر تغییرات در بدن قطع شود.

پیری

هم مردان و هم زنان در دهه‌ی ۴۰ زندگی خود کم‌کم موهای خود را از دست می‌دهند، زیرا سطح استروژن در زنان و تستوسترون در مردان کاهش می‌یابد.

کندن مداوم یا استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی

برداشتن بیش از حد ابروها آسیب‌های جزئی ایجاد می‌کند و در نهایت ممکن است رشد مو در آن نقطه متوقف شود. آرایش زیاد ممکن است در صورت استفاده‌ی طولانی مدت باعث آسیب مشابه شود.

شیمی درمانی

برای مبارزه با سرطان، شیمی درمانی به گونه‌ای طراحی شده است که تمام سلول‌هایی که به سرعت تقسیم می‌شوند را دنبال کند و هدف قرار دهد. این شامل فولیکول‌های مو می‌شود. به همین دلیل است که وقتی افراد تحت این درمان قرار می‌گیرند، موها به صورت دسته‌ای می‌ریزند.

درمان ریزش ابرو

هنگامی که با همکاری پزشک علت ریزش ابرو خود را مشخص کردید، می‌توانید مناسب ترین درمان را انتخاب کنید.

  • ماینوکسیدیل (Rogaine) یک داروی بدون نسخه (OTC) و واسطه‌ی هورمونی و موضعی است که در نسخه‌های مختلف برای مردان و زنان موجود است. این دارو می‌تواند رشد ابرو را در طی چند ماه تنظیم کند.
  • کورتیکواستروئیدها به صورت موضعی، تزریقی یا قرص می‌توانند برای درمان آلوپسی آره آتا، اگزما، درماتیت یا پسوریازیس با کاهش التهاب و پاسخ ایمنی استفاده شوند.
  • طب سوزنی ممکن است برای تسکین آلوپسی آره‌آتا، احتمالاً با کاهش دادن حملات به پیاز فولیکول مو و تحریک گردش خون عمل کند.
  • روغن کرچک یک درمان خانگی طولانی‌مدت برای رشد مو است. ممکن است فولیکول‌های مو را به رشد بیشتر تحریک کند.
  • آنترالین که معمولا برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شود، یک ضد التهاب و مشتق طبیعی آنتراکینون است. این دارو اغلب برای کسانی که ریزش موی ابرو ناشی از یک فرآیند التهابی دارند، تجویز می‌شود.
  • مکمل‌های غذایی با آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۶ برای ریزش مو در زنان و احتمالاً در مردان نیز موثر است.
  • برای موارد ناشی از اختلالات هورمونی، متخصص غدد ممکن است داروهای تجویزی مانند هورمون محرک تیروئید، استروژن یا تستوسترون را تجویز کند.
  • ترمیم کاشت ابرو شبیه جایگزینی موهای سر است. این شامل برداشتن بخشی از پوست از محلی با موهای فراوان و پیوند فولیکول‌های مو به ناحیه‌ی ابروهای پراکنده است.
  • برخی افراد به سادگی ریزش موهای ابروی خود را با آرایش دائمی یا میکروبلیدینگ (خالکوبی نیمه دائمی) پنهان می‌کنند.

درمان ریزش ابرو

پیشگیری از ریزش ابرو

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در بسیاری از مواقع می‌توانید در ابتدای ریزش ابرو از آن پیشگیری کنید. معمولا در اولین قدم پزشک برای شما یک آزمایش خون می‌نویسد که بسیاری از دلایل ایجاد ریزش ابرو با نتیجه‌ی این آزمایش بررسی می‌شود. مثلا انواع کمبودهای غذایی در همین آزمایش مشخص می‌شود.

مصرف پروتئین، میوه‌ها و سبزیجات از دیگر روش‌های پیشگیری است. سعی کنید راهیی برای آرامش بیشتر و کاهش استرس خود پیدا کنید مثلا ماساژ یا مدیتیشن.

از دستکاری کردن ابروهای خود اجتناب کنید. در اطراف ابروها از محصولات شیمیایی خیلی قوی استفاده نکنید. موقع استفاده از محصولاتی برای دکلره یا رنگ مو، حتما روی ابروهای خود وازلین بمالید.

پیشگیری از ریزش ابرو

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر شروع به تجربه‌ی ریزش ابرو کردید، باید برای تعیین علت به پزشک مراجعه کنید. پزشکان می‌توانند علائم دیگری را مشخص کنند و آزمایش‌های مناسب را برای تشخیص بیماری زمینه‌ای تجویز کنند. پس از آن، برنامه‌ی درمانی مناسب را با توجه به علت مشکل توصیه می‌کنند.

جمع‌بندی

ریزش ابرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله غدد درون ریز، بیماری‌های خودایمنی یا آسیب فیزیکی. گزینه‌های درمانی شامل داروها و کرم‌ها است و تا درمان‌های جایگزین و روش‌های زیبایی را شامل می‌شود.

منبع: Healthline

سوالات متداول

مهم ترین دلیل ریزش ابرو چیست؟

ریزش ابرو دلایل متعددی دارد؛ از کمبود مواد مغذی گرفته تا بیماری‌های پوستی و خودایمنی.

چطور از ریزش ابرو پیشگیری کنیم؟

با کاهش استرس و داشتن یک رژیم غذایی متعادل و مراجعه‌ی منظم به پزشک برای چکاپ می‌توانید از ریزش ابرو پیشگیری کنید.

ساده‌ترین دلیل ریزش ابرو چیست؟

ساده‌ترین دلیل ریزش ابرو کمبود مواد مغذی است که با مصرف مکمل‌های مورد نیاز برطرف می‌شود.

source

توسط chehrenet.ir