پیلینگ صورت (لایه برداری صورت) یک درمان پوستی و زیبایی برای بهبود ظاهر پوست و شامل اقدامات طبیعی برای بازسازی سلول‌های پوست به کمک طیف وسیعی از تکنیک‌ها است. پیلینگ روش‌های مختلفی دارد و با ابزار و مواد گوناگونی انجام می‌شود. اینکه کدام روش لایه برداری برای چه فردی بهتر است به تشخیص متخصص در این زمینه بستگی دارد. شما می‌توانید از طریق وبسایت دکترتو با بهترین متخصصین پوست در این زمینه آشنا شوید و به شکل آنلاین و از طریق همین سایت نوبت ویزیت حضوری یا آنلاین خود را دریافت کنید. وبسایت دکترتو همچنین به شما امکان مقایسه خدمات پزشکان مختلف با یکدیگر را خواهد داد.

پیلینگ صورت چیست؟

پیلینگ، لایه برداری پوست صورت به کمک ابزار و محلول‌های خاصی است که با پاکسازی و لایه برداری پوست، پوستی جوان‌تر و شاداب‌تر باقی می‌گذارد. لایه‌های پوست پوسته پوسته می‌شوند و پوستی جوان و یکدست باقی می‌ماند. پوست جدید معمولا صاف‌تر با خطوط و چین‌و‌چروک کمتر و یکدستی بیشتر و روشن‌تر است.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

انواع پیلینگ صورت

پیلینگ صورت تنها به یک روش ختم نمی‌شود و‌ انواع مختلفی دارد. در ادامه انواع پیلینگ صورت را برای شما توضیح داده‌ایم:

نوع پیلینگ عمق نفوذ مواد مورد استفاده کاربردها عوارض جانبی دوره نقاهت
پیلینگ سطحی لایه سطحی پوست (اپیدرم) اسیدهای آلفاهیدروکسی (AHA)، اسید بتاهیدروکسی (BHA) لک‌های سطحی، آکنه خفیف، پوست خشک قرمزی خفیف، پوسته‌پوسته شدن ۱-۲ روز
پیلینگ متوسط لایه میانی پوست (درم) اسید تری‌کلرواستیک (TCA) لک‌های عمیق‌تر، چین و چروک‌های متوسط، اسکارهای آکنه قرمزی، تورم، پوسته‌پوسته شدن شدیدتر ۷-۱۰ روز
پیلینگ عمقی لایه‌های عمیق‌تر پوست فنول چین و چروک‌های عمیق، آسیب‌های خورشیدی شدید قرمزی شدید، تورم، تاول، تغییر رنگ پوست، عفونت چند هفته تا چند ماه
پیلینگ مکانیکی لایه سطحی پوست ذرات ساینده (کریستال، الماس) از بین بردن سلول‌های مرده، بهبود بافت پوست قرمزی خفیف، تحریک پوست کوتاه
پیلینگ لیزری لایه‌های مختلف پوست لیزر لک‌ها، چین و چروک، اسکارها، جوانسازی پوست قرمزی، تورم، پوسته‌پوسته شدن چند روز تا چند هفته
پیلینگ شیمیایی لایه‌های مختلف پوست اسیدهای مختلف (گلیکولیک، سالسیلیک، TCA) لک‌ها، چین و چروک، آکنه، بافت‌های آسیب دیده قرمزی، تورم، پوسته‌پوسته شدن، تغییر رنگ پوست بسته به عمق پیلینگ
پیلینگ آنزیمی لایه سطحی پوست آنزیم‌های طبیعی (پاپائین، بروملین) پوست‌های حساس، لک‌های سطحی، آکنه خفیف قرمزی خفیف، تحریک پوست کوتاه
مقایسه انواع پیلینگ صورت

۱. پیلینگ فرچه ای

پیلینگ فرچه ای همانطور که از اسمش پیداست به کمک انواع براش و فرچه‌های مخصوص این کار انجام‌ می‌شود. کل روند پاکسازی پوست به کمک فرچه‌هایی که آسیبی به پوست وارد نمی‌کنند به بهترین شکل انجام می‌شود. (وسایل پاکسازی صورت چیست؟)

پیلینگ صورت چیست؟
پیلینگ همان لایه برداری پوست به کمک ابزار و مواد مختلف است.

۲. پیلینگ لیزری

لایه برداری پوست با لیزر چین و چروک و جای زخم را کاهش می‌دهد، رنگ پوست را یکنواخت می‌کند، پوست را سفت و لکه‌ها را از بین می‌برد. لیزرها پرتوهای نوری هستند که لایه‌های بیرونی پوست را تبخیر می‌کنند و باعث رشد فیبرهای کلاژن جدید می‌شوند. بسته به نوع و قدرت لیزر مورد استفاده، این روش ممکن است تا حدودی دردناک باشد و حدود یک هفته یا بیشتر زمان بهبودی نیاز دارد. به طور متوسط، بیماران می‌توانند انتظار داشته باشند که نتایج پیلینگ لیزری پوست بین ۳ تا ۵ سال پس از انجام آن باقی بماند.

متن انگلیسی:
Studies show that lasers and other light treatments can reduce acne. Rarely can these treatments alone clear acne. To give you the best results, your dermatologist may recommend using another acne treatment, such as medicine that you apply to your skin
ترجمه متن:
مطالعات نشان می‌دهد که لیزر و سایر درمان‌های نوری آکنه را کاهش می‌دهند. این درمان‌ها به‌ندرت به‌تنهایی می‌توانند آکنه را از بین ببرند. برای اینکه بهترین نتیجه را داشته باشد ممکن است متخصص پوست استفاده از درمان دیگری مانند یک دارو را توصیه کند.

aad

۳. پیلینگ مکانیکی

لایه برداری مکانیکی با از بین بردن فیزیکی پوست مرده عمل می‌کند. این روش نسبت به لایه برداری شیمیایی ملایم‌تر است و برای پوست‌های معمولی تا چرب کار بیشتری دارد. در مقابل هم پیشنهاد می‌شود از انجام لایه برداری مکانیکی روی پوست‌های حساس یا خشک خودداری کنید.

پوست حساسی داری ولی می‌خوای پیلینگ انجام بدی؟

قبل انجام با متخصص مشورت کن.

۴. پیلینگ شیمیایی صورت

لایه برداری شیمیایی به ظرفیت لایه برداری پوست در ترکیب با یک یا چند ماده یا عنصر شیمیایی بستگی دارد. بسته به ماده فعال اصلی، انواع مختلفی از لایه برداری شیمیایی از نوع خفیف گرفته تا شدیدتر وجود دارد.

متن انگلیسی:
Regardless of your skin type, avoid exfoliators that contain irritating or coarse particles, which can injure your skin. Many scrubs that have exfoliants in them are too harsh for your skin
ترجمه متن:
صرف نظر از نوع پوستتان، از لایه بردارهای حاوی ذرات تحریک‌کننده یا درشت که می‌توانند به پوست آسیب برسانند، خودداری کنید. بسیاری از اسکراب‌هایی که لایه بردار در آن‌ها وجود دارد، برای پوستتان خیلی خشن هستند.

healthline

۵. پیلینگ آنزیمی

لایه برداری آنزیمی همانطور که از اسمش پیداست حاوی آنزیم‌هایی است که معمولاً از میوه‌ها به دست می‌آید و سلول‌های مرده پوست صورت را از بین می‌برد. بر خلاف AHAها یا BHAها، لایه برداری آنزیمی باعث افزایش گردش سلولی نمی‌شود و این باعث شده این روش گزینه خوبی برای افرادی با پوست حساس باشد.

۶. پیلینگ هالیوودی

لایه برداری هالیوودی که با نام لایه برداری کربن هم شناخته می‌شود، یک روش لایه برداری برای افزایش ظاهر صاف پوست با از بین بردن منافذ، رنگدانه‌ها، چین‌وچروک‌ها و آکنه است. این روش درمانی برای انواع پوست کاملاً مناسب است، اما فردی با پوست حساس یا آسیب دیده برای احتیاط می‌تواند نتایج مؤثرتری را در مقایسه با سایر موارد تجربه کند. به شکلی که اگر پوست آسیب‌دیده‌تری دارید ممکن است به شما توصیه شود این روش را به طور مکرر انجام دهید. این روش یک راه عالی برای ایجاد ظاهری خوب و‌ پوستی شفاف در برنامه مراقبت روزانه به شمار می‌رود. پیلینگ هالیوودی با احتیاط و مهارت زیادی انجام می‌شود و برای مدت طولانی اثرات آن باقی خواهد ماند.

۷. پیلینگ صورت خانگی (پیلینگ صورت در منزل)

پیلینگ ضورت در خانه هم روشی برای پاکسازی پوست اشت. در این روش اصولا به کمک مواد طبیعی یا محصولات کارخانه‌ای ملایم‌تر اقدام به پاکسازس پوست می‌کنند. با این روش هرگونه پوست اضافی و آلودگی پوستی از بین می‌رود و ظاهری یکدست، نرم و لطیف به جا می‌ماند.

می‌خوای تو خونه پیلینگ انجام بدی؟ قبلش کلیک کن و مشاوره بگیر.

فواید پیلینگ صورت

برخی از فواید پیلینگ صورت عبارتند از:

  • بهبود خاصیت ارتجاعی، صافی و رطوبت پوست
  • بهبود آسیب‌های ناشی از پیری
  • برای کاهش خطوط و چین و چروک‌ها
  • اصلاح ظاهر اسکارها (به عنوان مثال برای از بین بردن جای جوش)
  • اصلاح لکه‌ها و هایپرپیگمانتاسیون
  • بهبود برخی از اشکال کراتوز

پلینگ صورت مناسب چه افرادی است؟

پیلینگ صورت برای هر نوع پوست، از روشن تا تیره انتخابی عالی است. لایه برداری همچنین یک گزینه ایده آل برای افرادی است که از بیماری‌ها و مشکلات پوستی ناخواسته مانند چین و‌چروک، خطوط، آکنه، جای زخم، لکه‌های تیره، هایپرپیگمانتاسیون و پیری زودرس پوست در اثر آفتاب رنج می‌برند. این روش برای پاکسازی عمیق پوست بسیار مناسب است.

چه افرادی نباید پیلینگ صورت انجام دهند؟

انجام پیلینگ صورت به افراد زیر توصیه نمی‌شود: 

  • خانم‌هایی که در دوران شیردهی یا بارداری هستند.
  • افرادی که دارای درماتوزهای التهابی مانند پسوریازیس (یک بیماری پوستی با لکه‌های قرمز، خارش دار و پوسته پوسته)، درماتیت اتوپیک (نوعی اگزما)، پمفیگوس (یک بیماری پوستی که در آن تاول‌های آبکی روی پوست ایجاد می‌شود) هستند.
  • در صورت ابتلا به روزاسه (یک بیماری پوستی که در آن رگ‌های خونی صورت بزرگ شده و ظاهری برافروخته و قرمز رنگ به بینی و گونه‌ها می‌دهد.)
  • اگر دچار عفونت فعال باکتریایی، ویروسی، قارچی و اورپتیک هستید.
  • در صورت ابتلا به سرطان‌های صورت به ویژه ملانوم صورت (نوعی سرطان که از ملانوسیت‌ها یعنی سلول‌هایی که رنگدانه ملانین را می‌سازند شروع می‌شود.).
  • در صورت وجود زخم‌های باز روی پوست
  • اگر ایزوترتینوئین (دارویی که برای درمان آکنه کیستیک شدید استفاده می شود) را در ۱۲ ماه گذشته مصرف کرده‌اید.
  • در صورت مصرف آکوتان (دارویی که برای درمان آکنه کیستیک شدید استفاده می شود.) در ۶ ماه گذشته
  • افرادی که در ۴۸ ساعت گذشته از محصولات مراقبت از پوست حاوی مواد سفید کننده یا روشن کننده پوست استفاده کرده‌اند.
  • سابقه استفاده از داروهایی با خاصیت حساسیت به نور (مانند داکسی سایکلین که برای درمان بسیاری از عفونت‌های باکتریایی مختلف مانند UTI که بیشتر به عنوان عفونت‌های دستگاه ادراری، آکنه، بیماری‌های مقاربتی مانند سوزاک و کلامیدیا و پریودنتیت (بیماری لثه) شناخته می‌شود و استروژن‌های اگزوژن که برای درمان علائم یائسگی و جلوگیری از پوکی استخوان استفاده می‌شود.)

مراحل انجام پیلینگ صورت

مراحل انجام پیلینگ صورت برحسب اینکه  کدام نوع لایه برداری انتخاب شود متفاوت است. اما برخی مراحل کلی برای انجام پیلینگ صورت وجود دارد که در ادامه توضیح داده‌ایم:

  • بهتر است پیش از شروع لایه برداری پوست را رطوبت رسانی کنید تا نرم شود.
  • بدن را هیدراته نگه دارید.
  • از وارد کردن فشار اضافی به پوست که منجر به ایجاد زخم می‌شود خودداری نمایید.
  • پوست را به صورت اصولی ماساژ دهید.
  • فاصله بین لایه برداری‌ها را جدی بگیرید.
  • مواد مورد استفاده در لایه برداری باید پیش از شروع کار برحسب نوع پوست هر فرد انتخاب شود.

طرز استفاده از پیلینگ جوش (پیلینگ جوش سرسیاه)

قلم‌های پیلینگ جوش سرسیاه را تخلیه می‌کنند بدون اینکه آسیب جدی به پوست وارد شود. توصیه شدت که پیش از استفاده از این قلم پوست را مرطوب و نرم کنید تا خروج جوش‌های سرسیاه راحت‌تر اتفاق افتد. قلم خود را با الکل ضدعفونی کنید و سپس شروع به کشیدن آن روی پوست نمایید. با کشیدن قلم روی پوست جوش‌ها خارج می‌شوند و پوستی صاف و یکدست باقی می‌ماند. تورم و قرمزی پس از انجام این پاکسازی طبیعی بوده و در مدتی کوتاه از بین خواهد رفت.

مراقبت های قبل از پیلینگ صورت

نکات زیر را به عنوان روش‌های مراقبتی قبل از پیلینگ صورت جدی بگیرید و رعایت نمایید:

  • آماده کردن ذهن: اولین قدم برای شروع برداری شیمیایی عمدتا آمادگی ذهنی است که اهمیت زیادی هم دارد.
  • انتخاب روش لایه برداری مناسب: موفقیت هر نوع لایه برداری بستگی به این دارد که آیا برای پوست شما مناسب است یا خیر. با متخصص مراقبت از پوست خود مشورت کنید تا در مورد نوع پوست، عادات مراقبت از پوست و سایر اطلاعات پزشکی مرتبط صحبت کنید و بهترین روش لایه برداری را به شما پیشنهاد دهد
  • نام هرگونه داروی مصرفی را با متخصص در میان بگذارید: مهم است که در مورد داروهایی که استفاده می‌کنید به متخصص مراقبت از پوست خود بگویید. بسته به این اطلاعات، متخصص مراقبت از پوست به شما توصیه می‌کند که به طور موقت داروی خود را متوقف کنید تا اختلالی ایجاد نشود.
  • از یک هفته قبل‌تر پوستتان را لایه برداری نکنید: از آنجایی که لایه برداری شیمیایی یک لایه برداری عمیق است، مهم است که حداقل یک هفته قبل از قرار ملاقاتتان هیچگونه لایه برداری انجام ندهید. علاوه‌براین، مراقب مواد موجود در محصولات مراقبت از پوست روزانه خود باشید که ممکن است اثر لایه برداری داشته باشند. اگر قبل از درمان از چنین محصولاتی استفاده کنید، ممکن است به پوست خود آسیب وارد کنید.
  • استفاده از لوازم آرایش را کنار بگذارید: چند روز قبل از پیلینگ صورت آرایش کردن را کنار بگذارید و اجازه دهید پوستتان سم زدایی شود.
  • از آفتاب دوری کنید: اکثر لایه‌بردارهای شیمیایی به پوست‌هایی که آسیب‌دیدگی پوستی ندارند، بهتر پاسخ می‌دهند. بنابراین قبل از درمان تا حد امکان از آفتاب دوری کنید و در مواقعی که بیرون خانه هستید حتما از کلاه لبه‌دار و ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کنید.
  • هیدراته نگه داشتن بدن: در روز لایه برداری شیمیایی پوست شما باید به خوبی هیدراته شود. مطمئن شوید که استفاده از محصولاتی که پوست را خشک می‌کند چند روز قبل از لایه برداری متوقف متوقف کرده‌اید و به یاد داشته باشید که باید مقدار زیادی آب بنوشید.
آماده سازی پوست پیش از پیلینگ چگونه است؟
مراقبت های قبل از پیلینگ صورت باید جدی گرفته شود.

مراقبت های بعد از انجام پیلینگ صورت

بعد از انجام پیلینگ صورت نباید پوست را به حال خود رها کنید. لازم است با رعایت موارد و نکات احتیاطی و مراقبتی زیر به افزایش اثربخشی این لایه برداری کمک کنید:

  • به طور اصولی کرم ضد آفتاب بزنید و با این کار از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.
  • از سایر مواد لایه بردار فاصله بگیرید.
  • پوست خود با آب خنک شست‌وشو دهید.
  • از یک پاک کننده ملایم برای پوست خود استفاده کنید.
  • از رفتن به سونا اجتناب کنید.
  • تمرینات ورزشی سنگین را کنار بگذارید.
  • از آرایش خودداری کنید.
  • رطوبت پوست خود را حفظ کنید.
  • هیچگونه روش لایه برداری دیگری انجام ندهید.
  • رتینول را کنار بگذارید.
  • دوش آب گرم نگیرید.
  • از دست زدن به صورت خود اجتناب کنید.
  • اجازه دهید پوست به طور طبیعی لایه برداری کند.
  • از مصرف غذاهای اسیدی خودداری کنید.
  • از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خودداری کنید.

عوارض پیلینگ صورت

پیلینگ صورت هم مانند بسیاری دیگر از روش‌های زیبایی یا درمانی، عوارضی به همراه دارد. رایج‌ترین عوارض احتمالی پیلینک صورت عبارتند از:

  • عفونت
  • باقی ماندن جای زخم
  • واکنش‌های آلرژیتیک
  • آسیب چشم
  • خارش
  • هایپرپیگمانتاسیون
  • درد
  • تورم
  • تغییر رنگ پوست
  • تاول
  • میلیا
  • حساسیت به نور
  • تغییرات بافت پوست
  • پوسته پوسته شدن
  • فولیکولیت و آکنه
  • عود تبخال
  • هیپوپیگمانتاسیون
  • تلانژکتازی
  • کبودی

قیمت پیلینگ صورت در دکترتو کلینیک

برای اطلاع از هزینه پیلینگ صورت در کلینیک‌های مختلف تمامی شهرها می‌توانید از دکترتو کلینیک کمک بگیرید. کافیست پس از مراجعه به وبسایت دکترتو به قسمت دکترتو کلینیک بروید و در دسته‌بندی مرتبط هزینه جوانسازی پوست را مشاهده کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پیلینگ صورت راهی عالی برای بدست آوردن پوستی شفاف، یکدست و بدون لک است. روشی که انواع مختلفی دارد و متخصصان براساس نیاز پوست و نوع آن بهترین روش را برای بیمار خود انتخاب می‌کنند. به همین‌ خاطر پیش از انتخاب خودسرانه یا دریافت نوبت انجام هر یک از انواع پیلینگ، بهتر است برای مشاوره از یک پزشک متخصص زیبایی پوست در این زمینه نوبت دریافت کنید.

برای یافتن بهترین پزشکان در زمینه پیلینگ صورت می‌توانید از وبسایت دکترتو کمک بگیرید. در این وبسایت امکان جست‌وجوی پزشکان به تفکیک تخصص، شهر و خدماتی که ارائه می‌دهند وجود دارد. شما می‌توانید پزشکان مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و از بهترین آن‌ها نوبت ویزیت آنلاین یا حضوری دریافت نمایید. همچنین می‌توانید از خدمات ویزیت آنلاین متخصص پوست کمک بگیرید.

دکترتو مراقب زیبایی شماست!

source

توسط chehrenet.ir