از آنجا که پوست کودکان حساس‌تر از پوست بزرگسالان است، خیلی زودتر از آنها دچار مشکلات و ناهنجاری‌های پوستی مانند آفتاب سوختگی می شوند. مراقبت نامناسب از پوست در خردسالی می تواند منجر به مشکلات پوستی در بزرگسالی شود.

مسلما کودکان در اوقات فراغت و تابستان دوست دارند در فضای بیرون و پارکها باشند و بازی کنند؛ در نتیجه معمولاً در این زمان بیشترین احتمال برای آسیب های ناشی از نور خورشید وجود دارد. از طرفی خانواده هایی که نوزاد دارند مجبورند همیشه با کودک خردسال خود بیرون بروند و لازم است نحوه مراقبت از پوست کودکان در برابر آفتاب را بدانیم. در ادامه این مطلب بسیار کاربردی از سایت میکاپ ۱۱۰ با ما همراه باشید.

چگونه از پوست کودکان در برابر آفتاب مراقبت کنیم؟ 

آنجا که در تابستان دیگر خبری از برف و باران و مدرسه نیست، کودکان تابستان را خیلی دوست دارند و می توانند در گرمای آن ساعت ها با دوستان خود در بیرون از خانه بازی کنند. قوی‌ترین زمان تابش نور خورشید بین 10 صبح تا 4 بعد از ظهر است، بنابراین برنامه ریزی کنید که کودک خود را قبل از ساعت 10 صبح یا بعد از ساعت 4 بعد از ظهر به بیرون ببرید. البته توجه داشته باشید که نور خورشید از سطوح موادی مثل آب، سیمان و شن نیز بر روی پوست منعکس می شود. در این مواقع با استفاده از ضد آفتاب برای مراقبت از پوست کودکان اهمیت بیشتری دارد. 

راه های مختلفی برای مراقبت از پوست کودکان در برابر نور خورشید است. با دانستن این روش ها، خانواده می تواند از پوست کودک خود در برابر اشعه های خورشید مراقبت کند:

  • از انواع ضد آفتاب استفاده کنید.
  • استفاده از لباس پوشیده و مایو
  • مرطوب کردن بدن کودک
  • از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • استفاده از کلاه آفتاب گیر
  • بازی کردن در سایه 
  • هیدراته نگه داشتن آب بدن کودک

چگونه از پوست کودکان در برابر آفتاب مراقبت کنیم؟ 

روشهای پیشگیری از آفتاب سوختگی کودکان

کودکان می توانند به سرعت دچار آسیب های کوتاه مدت و طولانی در برابر آفتاب سوختگی شوند؛ بنابراین مراقبت از کودک در برابر اشعه های خورشید از اهمیت زیادی برخوردار است و  هنگام بیرون رفتن با فرزندتان، حتماً روشهای پیشگیری از آفتاب سوختگی کودکان را رعایت کنید:

از ضد آفتاب استفاده کنید

کرم ضد آفتاب، مخصوصا برای نوزادان بالای شش ماه، از بهترین روشهای مراقبت از پوست کودکان در برابر آفتاب است. یک ضد آفتاب با حداقل فاکتور مراقبت در برابر آفتاب 15 برای کودکان خریداری کنید که دارای عبارت “طیف گسترده” بر روی برچسب محصول باشد. طیف گسترده به این معنی است که از پوست در برابر دو اشعه UVA و UVB مراقبت می کند. 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار مجدد از آن استفاده کنید. حتماً ضد آفتاب را در تمام قسمتهایی از پوست بدن که در معرض آفتاب است، مانند نوک گوش ها، پشت گردن و بالای پاها استفاده کنید. اگر کودک شما داخل آب رفت، به محض بیرون آمدن و پاک شدن کرم ضد آفتاب هنگام خشک کردن بدن، دوباره آن را تکرار کنید.

استفاده از لباس پوشیده و مایو

در طول فصل گرما، کودک باید لباس های روشن و بلند که بازوها و پاهای او را می پوشاند بر تن کند. زیرا رنگ های روشن در مقایسه با رنگ های تیره که جذب کننده گرما هستند، گرما را منعکس می کنند و باعث خنکی پوست می شوند. چه فرزند شما کم مو باشد و چه پر مو، پوشیدن کلاه برای مراقبت از او در برابر اشعه های مضر نور خورشید واجب است و هنگام شنا حتما مایو بپوشند.

از عینک آفتابی استفاده کنید

یک راه ساده برای مراقبت از پوست کودکان در برابر آفتاب و مناطق حساس اطراف چشم کودکان مقابل اشعه خورشید، استفاده از عینک آفتابی بزرگ کودکانه است. بچه ها معمولا دوست دارند عینک بزنند و عینک آفتابی از چشم و پوست اطراف آن در برابر اشعه های مضر خورشید مراقبت می کند. 

استفاده از عینک افتابی برای کودکان


استفاده از کلاه آفتاب گیر

کلاه از پوست صورت در برابر نور خورشید مراقبت می کند. کلاه تابستانی نواحی حساس صورت را می پوشاند و از صورت و گردن مراقبت می کند. کلاه لبه دار، کلاه حصیری، کپ و … انتخاب خوبی برای محافظت پوست صورت کودک در هنگام بیرون رفتن هستند. یک کلاه با زبانه در پشت برای مراقبت از گردن و یک لبه در جلو که به اندازه کافی گشاد باشد که کل صورت را سایه می‌اندازد، انتخاب کنید. لبه ای که از گوش هم مراقبت کند بهتر از لبه ای است که فقط از صورت مراقبت می کند.

هیدراته نگه داشتن آب بدن کودک

خشکی بدن و خشکی پوست کودکان به خصوص در روزهای گرم و آفتابی تابستان سلامت پوست آنها را به خطر می اندازد. به همین دلیل نوشیدن مایعات فراوان در فصل گرما برای سلامتی پوست کودک بسیار ضروری است. کودک خود را تشویق به نوشیدن آب و خوردن سبزیجات و میوه هایی که دارای آب فراوان هستند کنید. از طرفی مصرف بیش از حد آب و مایعات نیز منجر به از دست دادن مواد معدنی مفید از طرقه ادرار می شود و می تواند کودک را مریض کند. اما نوشیدن مقدار کافی مایعات، آب بدن را هیدراته نگه می دارد و از آن در برابر بیماری ها جلوگیری می کند. در روزهای گرم می توانید بطری های رنگارنگ جالبی برایشان خریداری کنید و داخل آن را تکه های میوه یا هر چیزی که کودک را جذب می‌کند بریزید. آب دمای بدن کودک را پایین نگه داشته و آسیب گرما را کم می کند.

در سایه ماندن

جهت مراقبت از پوست کودکان در برابر آفتاب، بهتر است در ساعات اوج نور خورشید بیرون نباشند. از ساعت 10 صبح تا 4 عصر، اشعه خورشید بسیار قوی است. حتی در فصولی غیر از تابستان به خصوص در محیط هایی که اطراف شما شن، آب یا برف وجود دارد، بهتر است در این ساعات در خانه باشند. 

 

مراجعه به متخصص پوست برای درمان آفتاب سوختگی پوست کودک

مراجعه به متخصص پوست برای درمان آفتاب سوختگی پوست کودک

اگر کودک علائم آفتاب سوختگی جزئی دارد، می‌توانید آن را در خانه درمان و برطرف کنید. برای آفتاب سوختگی شدید، از کمپرس سرد بر روی ناحیه آفتاب سوخته استفاده کنید تا زمانی که کودکتان بتواند به پزشک مراجعه کند و درمان شود. نوزاد یا کودک خود را در سریع ترین زمان به نزدیکترین پزشک متخصص پوست یا اورژانس ببرید. زیرا مراقبت از پوست نوزاد یا کودک بسیار ضروری است.

درمان توسط متخصص پوست شامل درمان زیر است:

  • مسکن ضد درد
  • انواع پماد ضد سوختگی
  • پانسمان برای کمک به درمان 
  • برای پیشگیری یا درمان عفونت در محل آفتاب سوخته آنتی بیوتیک تجویز می شود.
  • همچنین امکان دارد کودک شما برای پیشگیری یا درمان کم آبی شدید، نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.

جمع بندی

کودکان پوست حساسی دارند که به راحتی در برابر نور خورشید آسیب می بیند. مراقبت از پوست کودکان در برابر آفتاب یکی از مهم ترین کارهایی است که والدین باید برای حفظ سلامت کودکان خود انجام دهند. آفتاب به عنوان یکی از اصلی ترین تهدیدات سلامت پوست، نقش مهمی در ایجاد مشکلات و عوارض پوستی دارد. دوری از آفتاب، استفاده از لباس های محافظ، کلاه و عینک، ضد آفتاب، توجه به میزان آب بدن کودک در هوای گرم و زیر نور آفتاب بهترین راه برای مراقبت از پوست کودکان است. بهترین کرم ضد آفتاب برای کودکان حاوی مواد معدنی، اسانس و مواد معدنی است و بدون عطر است. در صورت تشدید علائم سوختگی پوست کودک در برابر آفتاب، حتما باید جهت درمان فوری، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سوالات متداول

1- درمان آفتاب سوختگی کودکان چیست؟

برای درمان آفتاب سوختگی در کودکان، یک مرطوب کننده موضعی، ژل آلوئه ورا، کرم هیدروکورتیزون یا مسکن موضعی روی پوست سوخته بمالید. در صورت وجود تاول به آن دست نزنید، زیرا ممکن است موجب عفونت شود. کودک خود را از نور خورشید تا زمان بهبودی سوختگی دور کنید.

2- نوزاد چقدر می تواند زیر نور خورشید بنشیند؟

بهتر است تا قبل از شش ماهگی نوزاد را زیر نور مستقیم آفتاب نبرید. با این حال، اگر نوزاد شما زردی داشته باشد، ممکن است پزشک از شما بخواهد که او را به مدت 15 دقیقه در روز جلوی نور خورشید قرار دهید.

3- چگونه کودک را زیر نور خورشید نگه داریم؟

در طول فصل گرما، کودک باید لباس های روشن و بلند که بازوها و پاهای او را می پوشاند بر تن کند. زیرا رنگ های روشن در مقایسه با رنگ های تیره که جذب کننده گرما هستند، گرما را منعکس می کنند و باعث خنکی پوست می شوند. همچنین چه فرزند شما کم مو باشد و چه پر مو، پوشیدن کلاه برای مراقبت از او در برابر اشعه های مضر نور خورشید واجب است. استفاده از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب نیز از راه های مراقبت از پوست کودکان در برابر آفتاب است.

 

لطفا به این مطلب امتیاز بدین ☺️

source

توسط chehrenet.ir