درمان پسوریازیس که یک اختلال خود ایمنی شایع است باید خیلی زود و به صورتی دقیق شروع و پیگیری شود. این بیماری باعث ایجاد لکه‌های قرمز، ضخیم و ملتهب پوستی می‌شود. لکه‌ها اغلب با پوسته‌های نقره ای مایل به سفیدی به نام پلاک پوشیده شده‌اند. در برخی موارد، پوست آسیب دیده ترک می‌خورد، خونریزی یا ترشح می‌کند. بسیاری از افراد در اطراف پوست آسیب دیده احساس سوزش، درد و حساسیت هم خواهند داشت که تمامی این‌ها ضرورت درمان به موقع پسوریازیس را افزایش می‌دهد. کرم‌ها یا پمادهای استروئیدی (کورتیکواستروئیدهای موضعی) معمولاً برای درمان پسوریازیس خفیف تا متوسط ​​در بیشتر نواحی بدن استفاده می‌شوند اما این‌ها تنها بخشی از روش‌های درمان پسوریازیس هستند. برای شروع یک دوره درمانی موثر می‌توانید با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید. برای دریافت نوبت ویزیت آنلاین یا حضوری از پزشکان باتجربه در زمینه درمان پسوریازیس هم می‌توانید از وبسایت دکترتو‌ کمک بگیرید. وبسایتی که چالش دریافت نوبت را برای همه راحت‌تر کرده است.

درمان پسوریازیس چیست؟

البته که بیماری پسوریازیس یک شرایط مزمن است که حتی با درمان‌ها موجود هم به طور کامل از بین نمی‌رود. بنابراین، درمان با هدف کاهش علائم و کمک به بهبودی بیماری است. بهبود دوره‌ای است که فعالیت بیماری کم یا بدون فعالیت باشد و علائم کمتری مشاهده شود. گزینه‌های درمان پسوریازیس شامل مصرف کرم‌ها و پمادهای مختلف (درمان موضعی)، نور درمانی (فوتوتراپی) و مصرف داروهای خوراکی یا تزریقی است. اینکه کدام درمان‌ها برای شما در نظر گرفته می‌شود بسته به شدت پسوریازیس و میزان پاسخ‌دهی بدن به درمان‌های قبلی و اقدامات خود مراقبتی متفاوت است.

ممکن است لازم باشد قبل از یافتن روش درمانی موثر، داروهای مختلف یا ترکیبی از درمان‌ها را امتحان کنید. حتی در برخی موارد مشاهده شده که با وجود روش‌های درمان موفقیت آمیز، بیماری مجددا عود می‌کند.

خدمات زیبایی

از کلینیک های معتبر با هزینه مناسب

۱۵۰۰+ خدمت

روش های دارویی درمان پسوریازیس

دارو‌ درمانی در روند درمان پسوریازیس که به نوعی قاتل پسوریازیس هم هست یکی دیگر از‌ روش‌های موثر برای بهبود مبتلایان به این بیماری است. برخی از موثرترین داروهایی که به این منظور تجویز می‌شوند عبارتند از:

نوع دارو هدف درمانی
سیکلوسپورین یک سرکوب کننده سیستم ایمنی است. این دارو با نام تجاری Neoral، Gengraf و Sandimmune در دسترس است. در صورتی که سایر درمان‌های پسوریازیس موثر واقع نشوند، از این دارو برای درمان پسوریازیس شدید استفاده می‌شود. سیکلوسپورین با آرام کردن سیستم ایمنی عمل می‌کند. همچنین از واکنش بیش از حد در بدن که باعث علائم پسوریازیس می‌شود، جلوگیری کرده یا آن را متوقف می‌کند. لازم است این نکته را بدانید که این دارو بسیار قوی بوده و می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند.
آسیترتین (سوریاتان) این دارو یک رتینوئید خوراکی است. رتینوئیدها نوعی ویتامین A هستند. آسیترتین تنها رتینوئید خوراکی است که برای درمان پسوریازیس شدید در بزرگسالان استفاده می‌شود. این دارو می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند؛ به همین دلیل، ممکن است پزشک این دارو را فقط برای مدت کوتاهی تجویز کند. هنگامی که پسوریازیس وارد مرحله بهبودی می‌شود، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف این دارو را تا زمانی که دوباره شعله‌ور نشده متوقف کنید.
گزینه‌های دارویی درمان پسوریازیس

۱. قرص درمان پسوریازیس

طیف وسیعی از گزینه های درمانی برای پسوریازیس از جمله مصرف داروهای خوراکی وجود دارد. داروهای خوراکی نوعی درمان سیستمیک هستند، به این معنی که کل بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این داروها می‌توانند بسیار قوی باشند، بنابراین پزشکان معمولا آن‌ها را فقط برای پسوریازیس شدید تجویز می‌کنند. در بسیاری از موارد، این داروها برای افرادی است که موفقیت چندانی با سایر درمان های پسوریازیس نداشته‌اند. متاسفانه قرص‌های مصرفی برای درمان پسوریازیس می‌توانند عوارض و مشکلات مختلفی ایجاد کنند.

متن انگلیسی:
There’s no cure for psoriasis. But treatment can help you feel better. You may need topical, oral, or body-wide (systemic) treatments
ترجمه متن:
هیچ درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد. اما روش‌های درمانی موجود می‌تواند به شما در داشتن احساس بهتر کمک کند. ممکن است به درمان‌های موضعی، خوراکی یا سیستمیک هم نیاز داشته باشید.

webmd

۲. متوترکسات

متوترکسات یک داروی قوی بوده که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آن را برای درمان بزرگسالان مبتلا به پسوریازیس شدید و ناتوان‌کننده تایید کرده است. متوترکسات با سرکوب سیستم ایمنی بیش فعال که باعث پسوریازیس می‌شود، عمل می‌کند.

۳. امپول سینورا برای پسوریازیس

آمپول سینورا برای کاهش علائم و نشانه‌های آرتریت روماتوئید (RA) و همچنین برای جلوگیری از ایجاد آسیب ساختاری و برای بهبود عملکرد فیزیکی بیماران بزرگسال مبتلا به RA متوسط ​​تا شدید که به اندازه کافی به یک یا چند مورد واکنش نشان نداده‌اند، استفاده می‌شود. 

پزشک تصمیم خواهد گرفت که آیا این دارو باید به تنهایی یا همراه با سایر داروها مصرف شود. این دارو همچنین می‌تواند در آرتریت ایدیوپاتیک نوجوانان (بیشتر از ۲ سال)، آرتریت پسوریاتیک، اسپوندیلیت آنکیلوزان، بیماری کرون در بزرگسالان یا کودکان (بیش از ۶ سال)، کولیت اولسراتیو، پسوریازیس پلاکی، هیدرادنیت چرکی در بزرگسالان (بیش از ۱۲ سال) و یووئیت غیر عفونی در بزرگسالان و کودکان (بیش از ۲ سال) مصرف شود.

۴. سالیسیلیک اسید

اسید سالیسیلیک خارجی‌ترین لایه پوست را نرم کرده و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. اما استفاده طولانی مدت از آن می‌تواند منجر به نازک شدن و از بین رفتن پوست شود. با وجود این نگرانی‌ها، اسید سالیسیلیک می‌تواند به طور موثر پسوریازیس را درمان کند اما برای جلوگیری از عوارض جانبی شدید، سالیسیلیک اسید باید به مقدار کم و فقط در صورت نیاز و زیر نظر پزشک مصرف شود.

درمان پسوریازیس چیست؟
درمان‌های دارویی تزریقی و موضعی از جمله کرم‌ها و پمادها را می‌توان برای پسوریازیس استفاده کرد.

۵. کورکومین

براساس آزمایشات انجام شده کورکومین ممکن است علائم پسوریازیس را در صورت استفاده خوراکی یا موضعی بهبود بخشد.

۶. روغن ماهی یا چربی های امگا ۳

از میان تمام مکمل‌های غذایی که تأثیرشان بر پسوریازیس مورد تحقیق قرار گرفته‌، آکادمی پوست آمریکا روغن ماهی را موثرترین مورد در بین آن‌ها اعلام کرده است. اگر رژیم غذایی شما فاقد امگا ۳ است، ممکن است با پزشک یا متخصص تغذیه در مورد مصرف مکمل‌های روغن ماهی صحبت کنید.

۷. بهترین کرم برای درمان پسوریازیس

برخی از انواع بهترین کرم برای درمان پسوریازیس عبارتند از:

  • وینزورا
  • کرم اتودرم بایودرما
  • مرطوب‌کننده پوست مرطوب کرل هیدروتراپی
  • کرم مرطوب کننده پسوریازیس CeraVe

دنبال بهترین مرطوب‌کننده برای پسوریازیس هستی؟

برای درمان مشکلات پوستی نوبت بگیر.

۸. پماد کورتیکواستروئید برای درمان پسوریازیس

کورتیکواستروئیدهای موضعی قوی را که توسط پزشک تجویز می‌شوند می‌توان در نواحی کوچک پوست یا روی لکه‌های ضخیم خاص استفاده کرد. استفاده بیش از حد از کورتیکواستروئیدهای موضعی می‌تواند منجر به نازک شدن پوست شود.

۹. مرطوب کننده ‌های خاص پوست

اگر به پسوریازیس مبتلا هستید پوست خود را مرطوب نگه دارید. حفظ رطوبت پوست می‌تواند به بهبود پوست کمک کند و خشکی، خارش، قرمزی، درد و پوسته‌ریزی را کاهش دهد. مرطوب‌کننده خود را بر اساس میزان خشکی پوست خود انتخاب کنید. پمادها غلیظ، سنگین و در حفظ رطوبت خوب هستند. در مقابل لوسیون‌ها نازک‌تر هستند و راحت‌تر هم جذب پوست می‌شوند. (بهترین پماد برای خشکی پوست دست)

بعد از حمام یا دوش گرفتن زمان خوبی است که به آرامی روی پوست لوسیون بزنید. در طول روز و زمانی که لباس عوض می‌کنید هم می‌توانید مجددا از لوسیون استفاده کنید. مصرف مرطوب‌کننده را به خصوص در ما‌ه‌های سرد و خشک بیشتر کنید.

۱۰. داروهای کند کننده تولید سلول پوستی مانند آنترالین‌ هل

آنترالین برای درمان پسوریازیس استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای درمان سایر بیماری‌های پوستی هم استفاده گردد.

واکنش‌های آلرژیک مانند بثورات پوستی، کهیر پوستی با خارش، تورم صورت، لب‌ها یا زبان و درد در محل تزریق برخی از عوارض مصرف این دارو هستند.

۱۱. تزریق کورتیکواسترویید

اگر پسوریازیس متوسط ​​تا شدید دارید که با درمان‌های موضعی برطرف نشده است، ممکن است پزشک یک داروی تزریقی را توصیه کند. یک کورتیکواستروئید تزریقی ممکن است سریع‌تر از درمان موضعی برای کاهش خارش، قرمزی و تورم تاثیر بگذارد. تزریق این دارو باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود و ممکن است بنابر تشخیص پزشک حتی مقدار دوز دارو بیش از یک تزریق باشد.

۱۲. پماد ویتامین D3

کرم‌های آنالوگ ویتامین D معمولاً همراه یا به جای کرم‌های استروئیدی برای پسوریازیس خفیف تا متوسط ​​در برخی از نواحی مانند اندام‌ها، بدن یا پوست سر استفاده می‌شود. این پماد با کند کردن تولید سلول‌های پوست کار کرده و اثر ضد التهابی دارند.

۱۳. ویتامین A یا کرم‌های رتینوئید

رتینوئید شکل مصنوعی ویتامین A است. انواع مختلفی برای درمان پوست استفاده می‌شود اما رتینوئیدی که برای درمان پسوریازیس روی پوست اعمال می‌گردد تازاروتن (tah-zare-oh-teen) نام دارد.

درمان غیر دارویی پسوریازیس

علاوه بر روش های درمان دارویی پسوریازیس که در قسمت قبل گفته شد، پزشکان می‌توانند این بیماری و علائم آن را با برخی روش‌های غیر دارویی هم کنترل کنند. در ادامه روش های درمان غیر دارویی بیماری پسوریازیس را نام برده و هر یک را توضیح داده‌ایم:

۱. نور درمانی و لیزر درمانی

این درمان شامل قرار گرفتن کنترل شده در معرض نور فرابنفش طبیعی یا مصنوعی است. این روش درمانی را می‌توان به تنهایی یا در ترکیب با سایر داروها و روش‌های درمانی انجام داد.

نور درمانی و لیزر درمانی عبارتند از:

  • نور درمانی UVB
  • درمان UVB باند باریک
  • درمان پسورالن و اشعه ماوراء بنفش A (PUVA).
  • لیزر درمانی اگزایمر

۲. دوری از محرک ها

فاصله گرفتن از محرک‌ها می‌تواند در درمان پسوریازیس موثر باشد. برخی محرک‌های رایج و خطرناک برای بیماری پسوریازیس عبارتند از:

  • بریدگی و خراشیدگی
  • نیش حشرات
  • آفتاب سوختگی
  • نوشیدن مقادیر زیاد الکل
  • سیگار
  • فشار
  • تغییرات هورمونی به ویژه در زنان

۳. محافظت از پوست در مقابل نور خورشید

یک کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر، بدون عطر و برای پوست‌های حساس به بیماران مبتلا به پسوریازیس توصیه می‌شود. پرتوهای فرابنفش بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر بسیار قوی هستند، بنابراین لازم است که با آگاهی کافی از پوست خود محافظت کنید.

مبتلایان پسوریازیس برای محافظت از پوست باید چه کاری انجام دهد؟
در صورت ابتلا به پسوریازیس باید از پوست در مقابل نور خورشید محافظت کنید.

روش های خانگی درمان پسوریازیس

در کنار روش‌های درمانی علمی و‌ اثبات شده، بنابر گفته برخی افراد روش‌های خانگی مختلفی هم وجود دارد که در درمان پسوریازیس کمک‌کننده هستند. در ادامه برخی از این روش‌ها را نام برده و‌ توضیح‌ داده‌ایم:

۱. درمان پسوریازیس با سرکه انگبین

اگرچه سرکه حاوی برخی مواد مغذی و آنتی اکسیدان است، اما شواهد کافی و مورد تایید درباره فواید آن برای بیماری‌هایی مانند پسوریازیس وجود ندارد. اگر تصمیم به استفاده از این نوع سرکه برای درمان بیماری خود دارید، حتما آن را با مقدار مساوی آب رقیق کنید تا از تحریک پوست جلوگیری شود.

۲. درمان پسوریازیس با زالو

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی مزمن است که با لکه‌های پوستی ملتهب و پوسته پوسته نمایان می‌شود و اغلب شامل اختلال در گردش خون در نواحی آسیب دیده است. به همین منظور زالو درمانی یک رویکرد امیدوار کننده و‌ موثر برای بهبود جریان خون و کاهش التهاب ناشی از آن خواهد بود.

۳. درمان پسوریازیس با خاکشیر

دانه‌های گیاه شنبلیله یا خاکشیر، سرشار از ویتامین‌های ضروری مانند C و K، اسید فولیک و آهن بوده که می‌تواند از تحریک پوست جلوگیری کند و علاوه بر این مانع از خشکی و‌ خارش پوست در افراد مبتلا به پسوریازیس شود.

۴. درمان پسوریازیس با حجامت

حجامت یک روش درمانی طب سنتی برای پاکسازی سموم بدن است. افراد زیادی معتقد هستند که این روش می‌تواند عوارض ناشی از ابتلا به بیماری پسوریازیس را درمان کند و شرایط بیماری را تسکین‌ دهد.

می‌خوای با حجامت پسوریازیس رو درمان کنی؟ قبلش کلیک کن و مشاوره بگیر.

۵. درمان پسوریازیس با سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل خواص ضدعفونی‌کننده آن می‌تواند به تسکین خارش یا تحریک پوست ناشی از ابتلا به پسوریازیس به ویژه در قسمت پوست سر کمک کند. افرادی که می‌خواهند این روش درمان خانگی را انجام دهند بهتر است سرکه را چند بار در هفته به طور مستقیم به پوست سر اعمال کنند.

۶. درمان پسوریازیس با عسل

یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۲۲ نشان داد که استفاده از عسل خام روی پلاک‌های پسوریازیس به مدت ۱ هفته به بهبود علائم آن کمک کرده است. همچنین تحقیق دیگری که‌پیش از آن و در سال ۲۰۱۷ انجام گرفت هم نشان داد که استفاده از عسل مانوکا روی ضایعات پوستی آتوپیک (AD) به مدت ۱ هفته به بهبود علائم بیماری کمک می‌کند. اگرچه AD و پسوریازیس دو بیماری متفاوت هستند، اما علائم پوستی مشابهی دارند.

۷. درمان قطعی پسوریازیس با گانودرما

قارچ گانودرما به طور سنتی در طب چینی به دلیل مزایای بالقوه‌ای که برای سلامتی دارد مصرف می‌شود. اعتقاد بر این است که این قارچ دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که ممکن است به بهبود سلامت پوست به خصوص در بیماران مبتلا به پسوریازیس کمک کند.

متن انگلیسی:
Mirikizumab (Simlandi) is an investigational IL-23 p19 inhibitor that is being studied for the treatment of moderate to severe plaque psoriasis. It targets a subunit of the IL-23 cytokine, which is thought to play a crucial role in the chronic inflammation characteristic of psoriasis
ترجمه متن:
Mirikizumab (Simlandi) یک مهارکننده تحقیقاتی IL-23 p19 است که برای درمان پسوریازیس پلاکی متوسط ​​تا شدید در حال مطالعه است. این دارو یک زیرواحد از سیتوکین IL-23 را هدف قرار می‌دهد که احتمالا نقش مهمی در التهاب مزمن مشخصه پسوریازیس دارد.

everyone

۸. برای درمان پسوریازیس چه بخوریم؟

بهترین غذاها در صورت ابتلا به پسوریازیس عبارتند از:

  • ماهی، پروتئین بدون چربی یا پروتئین‌های گیاهی
  • میوه و سبزیجات
  • حبوبات (لوبیا و عدس)
  • آجیل و دانه‌ها
  • روغن زیتون
  • مقدار کمی لبنیات کم چرب
  • غلات کامل

همچنین لازم است افراد مبتلا به پسوریازیس از مصرف گوشت‌های قرمز حاوی یک اسید چرب غیر اشباع چندگانه به نام اسید آراشیدونیک که می‌تواند به ضایعات پسوریازیس کمک کند اجتناب کنند. بنابراین، رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز ممکن است التهاب پسوریازیس را بدتر کند. در نتیجه اجتناب از مصرف گوشت قرمز مانند همبرگر یا استیک می‌تواند به کاهش شدت ضایعات پسوریازیس کمک کند.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

درمان پسوریازیس برای رهایی فرد مبتلا از شرایط پوستی که تجربه می‌کند موضوع مهمی است. خارش، درد، پوسته پوسته شدن‌ و تاول‌هایی که وجودشان گاهی اوقات به قدری دردناک و آزاردهنده است که تحمل بیمار را از بین می‌برد. برای همین موضوعی که اهمیت دارد مراجعه به پزشک در زمان درست و به‌موقع و‌ همینطور شروع دوره درمان زیر نظر یک پزشک متخصص پوست باتجربه در این زمینه است. 

اگر برای پیدا کردن یک فرد متخصص نگران هستید و چالش دارید به وبسایت دکترتو سر بزنید. در دکترتو پس از اعمال فیلترهای مورد نظرتان با لیستی از بهترین پزشکان روبه‌رو خواهید شد. شما می‌توانید شرایط هر پزشک را با سایر پزشکان مقایسه کنید و‌ در نهایت از بهترین پزشک برای خود نوبت بگیرید. فرقی ندارد به نوبت حضوری نیا‌ز دارید یا ویزیت آنلاین دکتر پوست امکان دریافت هر دو نوع نوبت در وبسایت دکترتو وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!

source

توسط chehrenet.ir