جان گرین تعدادی از موفق‌ترین رمان‌های نوجوانانه تاریخ را نوشته و تاکنون چندین اقتباس سینمایی و تلویزیونی پرسروصدا هم بر اساس کتاب‌های او ساخته شده است. از اولین اثرش «در جست و جوی آلاسکا» تا آخرین رمانش «زمین بر دوش لاک پشت‌ها»، گرین ماهیت نوجوانی را به بهترین شکل به نمایش می‌گذارد و از دشواری‌های ورود به جهان بزرگسالی، تقلا برای پیدا کردن دوست و همدم، سلامت روان و نیاز انسان به پیدا کردن معنا در زندگی، سخن می‌گوید. جان گرین شاید نویسنده‌ی جوانی باشد، اما همین حالا هم محبوبیت بالایی دارد و تعدادی از بهترین فیلم‌های نوجوانانه اقتباسی قرن ۲۱ را باید مدیون کتاب‌های خواندنی او باشیم.

تا اینجا، پنج فیلم -و یک سریال- از آثار جان گرین ساخته شده‌ است که همه آن‌ها جذابیت خاص خود را دارند، اما بعضی‌هایشان تماشایی‌تر و ماندگارتر هستند، مانند «بخت پریشان» که در دوران اکران به یک پدیده‌ی جهانی تبدیل شد و بسیاری از سینمادوستان را کنجکاو کرد تا کتاب‌های گرین را بخوانند. بعضی از این فیلم‌ها کیفیت رمان اصلی را ندارند یا از آن فاصله می‌گیرند اما اگر سخت‌گیر نباشید، آن‌ها هم راضی‌کننده خواهند بود، خصوصا اگر به دنبال یک اثر سرگرم‌کننده‌ی به اصطلاح تینیجری هستید.

۶- شهرهای کاغذی (Paper Towns)

فیلم‌های اقتباسی جان گرین

  • سال اکران: ۲۰۱۵
  • کارگردان: جیک شریر
  • بازیگران: نات وولف، کارا دلوین، هالستون سیج، آستین آبرامز، جاستیس اسمیت، کیتلین کارور، انسل الگورت
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۲ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۵۸ از ۱۰۰

مخاطبان نوجوان اغلب با آثار جان گرین ارتباط برقرار می‌کنند، چون برداشت او از نوجوانی و خودشناسی، تاثیرگذار و قابل درک است. با این حال، «شهرهای کاغذی»، اقتباس سینمایی رمان سال ۲۰۰۸ او به همین نام، نتوانست به هدف برسد و چندان موفق عمل نکرد. با حضور نات وولف در نقش کیو، شخصیت اصلی درون‌گرا، و کارا دلوین در نقش مارگو روث اسپیگلمن، دختر رویایی دیوانه، «شهرهای کاغذی» مملو از معما و رازهای پنهان است اما برخلاف رمان اصلی، دنبال کردن سرنخ‌ها توسط کیو برای اینکه مارگو را پیدا کند و در این مسیر نحوه‌ی زندگی کردن را یاد بگیرد، چندان جذاب از آب درنیامده است.

رمان اصلی گرین که در همان ابتدای انتشار در فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز قرار گرفت و جایزه‌ی ادگار برای بهترین رمان نوجوانانه را به خانه برد، همان شوخ‌طبعی و جهان‌بینی آثار قبلی او را داشت. اما نسخه سینمایی «شهرهای کاغذی» از این ظرافت‌ها بهره‌ای نمی‌برد و چندان هوشمندانه نیست. کارا دلوین هم که بیشتر در حوزه‌ی مدلینگ فعال است، متأسفانه مهارت‌های بازیگری لازم برای ایفای نقش شخصیت پیچیده‌ای همچون مارگو را ندارد. به طور کلی، «شهرهای کاغذی» سرشار از کلیشه‌های اغراق‌آمیز آثار درام نوجوانانه است و اغلب در کنار بهترین فیلم‌های اقتباسی جان گرین قرار نمی‌گیرد اما اگر از طرفداران این نویسنده هستید، ارزش یک بار تماشا را دارد.

۵- دل بیچاره (Dil Bechara)

دل بیچاره (Dil Bechara)

  • سال اکران: ۲۰۲۰
  • کارگردان: موکش چبارا
  • بازیگران: سوشانت سینگ راجپوت، سانجانا سانگی، سیف علی خان، سواستیکا موکرجی، ساسواتا چترجی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸.۳ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۷ از ۱۰۰

«دل بیچاره» اقتباس هندی‌‌ محبوب‌ترین کتاب جان گرین، «بخت پریشان» -یا همان «خطای ستارگان بخت ما»- است که این داستان را از یک دریچه فرهنگی متفاوت بازگو می‌کند. فارغ از شباهت‌هایش به نسخه‌ی آمریکایی، «دل بیچاره» اقتباس قابل‌قبولی است که پیام‌های امیدبخش و خوش‌بینانه‌ای را مخابره می‌کند. داستان پیرامون یک دختر مبتلا به سرطان به نام کیزی (سانجانا سانگی) اتفاق می‌افتد که در یک گروه حمایت از بیماران، با مانی (سوشانت سینگ راجپوت) مرد جوانی در دوره بهبودی، آشنا شده و عاشق او می‌شود. یکی از تفاوت‌های اصلی بین «دل بیچاره» با فیلم «بخت پریشان» این است که شخصیت‌های اصلی نوجوان نیستند، بلکه در اوایل دهه بیست زندگی خود به تصویر کشیده شده‌اند؛ این رویکرد با آثار عاشقانه رایج بالیوودی مطابقت دارد.

«دل بیچاره» برای پیام‌های امیدبخش و بازی خوب سانجانا سانگی و سوشانت سینگ راجپوت در هند مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. متاسفانه، بخش زیادی از پوشش خبری فیلم به خاطر مرگ ناگوار سوشانت بود که در سن ۳۴ سالگی خودکشی کرد. «دل بیچاره» آخرین نقش سینمایی‌اش است و او تنها یک ماه قبل از اکران فیلم درگذشت. به همین دلیل، فیلم حس و حال متفاوتی پیدا کرد و برای تماشاگران، به مثابه یک خداحافظی ناراحت‌کننده با این بازیگر جوان بود. «دل بیچاره» پس از انتشار در پلتفرم استریم هندی دیزنی‌پلاس هات‌استار، رکوردشکنی کرد و بیش از ۹۵ میلیون بیننده داشت.

۴- بگذار برف ببارد (Let It Snow)

فیلم‌های اقتباسی جان گرین

  • سال اکران: ۲۰۱۹
  • کارگردان: لوک اسنلین
  • بازیگران: ایزابلا مرسد، شامیک مور، اودیا راش، لیو هیوسن، میچل هوپ، کرنان شیپکا، متئو نوسکا، جیکوب باتالون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۵.۹ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۱ از ۱۰۰

فیلم کمدی-رمانتیک کریسمسی «بگذار برف ببارد» بر اساس رمان آنتولوژی به همین نام ساخته شده که شامل سه داستان کوتاه می‌شود و جان گرین تنها یکی از آن‌ها را نوشته است. (دو قصه‌ی دیگر را مورین جانسون و لورن میراکل نوشته‌اند که هر دو از چهره‌های آشنای ادبیات نوجوان هستند.) قصه‌ی فیلم «بگذار برف ببارد» در جریان یک طوفان سنگین برف اتفاق می‌افتد و با تکیه بر طنز، روحیه‌ی شاد کتاب اصلی را حفظ کرده است. فیلم عمق و پیچیدگی بهترین فیلم‌های اقتباسی جان گرین را ندارد اما دقیقا همان نوع شادی و نشاط ملایم و دلپذیری را ارائه می‌دهد که مخاطبان از یک فیلم کریسمسیِ نتفلیکسی انتظار دارند. هدف سازندگان هم از ابتدا همین بود، اینکه یک اثر سرگرم‌کننده پیرامون تعطیلات خلق کنند.

با حضور چند بازیگر جوان آینده‌دار، «بگذار برف ببارد» عناصر کمدی، درام و عاشقانه را در مدت زمان کوتاه ۹۲ دقیقه‌ای در خود جای داده است و قصه‌اش را هم بیهوده کش نمی‌دهد. شوخی‌های بامزه و شخصیت‌‌های دوست‌داشتنی -که شبیه آن‌ها را در دیگر آثار جان گرین دیده‌اید- از دیگر نکات مثبت فیلم است. «بگذار برف ببارد» ادعایی ندارد و همراه با یک فنجان نسکافه، گزینه‌ای ایده‌آل برای تماشا در فصل زمستان است. در فصل تابستان اما تماشای آن را چندان توصیه نمی‌کنیم.

۳- لاک پشت‌ها تمام راه پایین (Turtles All the Way Down)

لاک پشت‌ها تمام راه پایین (Turtles All the Way Down)

  • سال اکران: ۲۰۲۴
  • کارگردان: هانا مارکس
  • بازیگران: ایزابلا مرسد، کری سیکینو، فلیکس ملارد، جودی ریس، مالیا جانسون، جی. اسمیت-کامرون، پورنا جاگاناتان
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۶ از ۱۰۰

فیلم «لاک پشت‌ها تمام راه پایین» (که هر کسی آن را به یک شکل ترجمه می‌کند، از «لاک پشت رو لاک پشت» تا «زمین بر پشت لاک‌پشت‌ها») همزمان هم موفق است و هم شکست‌خورده، چرا که حس دلنشینی دارد و از بازی تاثیرگذار ایزابلا مرسد بهره می‌برد، اما فاقد عمقی است که در کتاب اصلی وجود داشت. فیلم داستان دختر ۱۶ ساله مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی را روایت می‌کند که در تلاش است تا راز ناپدید شدن پدر میلیاردر دوست دوران کودکی‌اش را کشف کند. «لاک پشت‌ها تمام راه پایین» تمام اجزای آشنای داستان‌های جان گرین را دارد، اما روابط میان شخصیت‌ها کم‌عمق از آب در آمده است و روایت قصه هم کمی آشفته است.

با وجود این نقاط ضعف، بزرگترین برگ برنده‌ی فیلم، نحوه‌ی نمایش اختلال وسواس فکری-عملی، چرخش افکار و مشکلات سلامت روان شخصیت اصلی است. این فیلم مخاطبان را به درون ذهن آزا (ایزابلا مرسد) می‌برد، جایی که او برای ارتباط با دیگران تلاش می‌کند، اما به خاطر نگرانی بیش از حد و ترس از باکتری‌ها نمی‌تواند به پسری نزدیک شود و بعدا توسط دوست صمیمی‌اش دیزی (کری سیکینو) به خاطر خودخواهی بیش از حد مورد انتقاد قرار می‌گیرد. «لاک پشت‌ها تمام راه پایین» دغدغه‌های نوجوانانه را به خوبی به نمایش می‌گذارد، از چالش‌های دوستی با آدم‌های جدید، تا غم فقدان و ترس از بزرگ شدن.

۲- بخت پریشان (The Fault in Our Stars)

فیلم‌های اقتباسی جان گرین

  • سال اکران: ۲۰۱۴
  • کارگردان: جاش بون
  • بازیگران: شیلین وودلی، انسل الگورت، لورا درن، سام ترمل، نات وولف، ویلم دفو، مایک بیربیگلیا، لاته فربیک
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۷.۷ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۸۱ از ۱۰۰

اقتباسی از رمان پرفروشی به همین نام، «بخت پریشان» مانند «دل بیچاره»، قصه‌ی عاشقانه‌ی دو نوجوان مبتلا به سرطان را روایت می‌کند. هیزل (شیلین وودلی) و آگوستوس (انسل الگورت) در یک گروه حمایت از افراد سرطانی با یکدیگر آشنا و به دوستان نزدیکی تبدیل می‌شوند. این دوستی رفته‌رفته عمیق‌ و به عشق تبدیل می‌شود. رابطه‌ی هیزل و آگوستوس به دلیل شرایطی که دارند، پرفرازونشیب دنبال می‌شود اما آن‌ها با این بیماری سخت مبارزه می‌کنند تا از فرصت باقی‌مانده به بهترین شکل استفاده کنند.«بخت پریشان» اولین رمان جان گرین نیست، اما همان کتابی است که او را به شهرت رساند و همان‌طور که در مقدمه اشاره شد، اقتباس سینمایی آن در سال ۲۰۱۴ به یک پدیده فرهنگی تبدیل شد؛ بیشتر به این دلیل که یک درام نوجوانانه‌ی نامتعارف بود که تراژدی را با طنز ترکیب کرد و پس از آن فیلم‌های متعددی تلاش کردند تا فرمول‌های آن را تکرار کنند.

شیلین وودلی و انسل الگورت نقش‌های اصلی را به بهترین شکل بازی کرده‌اند و بخش عمده‌ای از موفقیت «بخت پریشان» به خاطر شیمی بی‌نظیر و تعهد آن‌ها به این دو نقش است. فیلم همچنین اقتباسی وفادارانه از رمان گرین بود که طرفداران کتاب را خوشحال کرد و البته باعث شد فروش کتاب از مرز ۲۳ میلیون نسخه عبور کند. عملکرد تجاری فیلم را هم نباید نادیده گرفت، «بخت پریشان» با بودجه‌ی ۱۲ میلیون دلاری، به فروش حیرت‌انگیز ۳۱۷ میلیون دلاری رسید. این ساخته‌ی جاش بون، فارغ از لحظات دردناکی که دارد و قلب شما را به درد می‌آورد، درباره‌ی زندگی است؛ از شکنندگی زندگی تا لحظات کوچک روزمره‌ای که به آن معنا می‌بخشد. زندگی کوتاه است و همه‌ی عزیزان ما تا ابد در کنارمان باقی نمی‌مانند، بنابراین باید قدر داشته‌هایمان را بدانیم و اجازه ندهیم به‌راحتی از دست بروند.

۱- در جستجوی آلاسکا (Looking for Alaska)

در جستجوی آلاسکا (Looking for Alaska)

  • سال پخش: ۲۰۱۹
  • توسعه‌دهنده: جاش شوارتز
  • تعداد اپیزودها: ۸
  • بازیگران: چارلی پلامر، کریستین فروست، دنی لاو، جی لی، سوفیا واسیلویا، لندری بندر، اوریا شلتون، جردن کانر
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: ۸ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: ۹۲ از ۱۰۰

«بخت پریشان» شاید در میان فیلم‌های اقتباسی از جان گرین جایگاه اول را داشته باشد اما وقتی به حوزه‌ی تلویزیون می‌رسیم، این «در جستجوی آلاسکا» است که حرف اول و آخر را می‌زند. اقتباسی از اولین کتاب گرین به همین نام، این سریال جوهره‌ی رمان را حفظ می‌کند اما به شکلی هوشمندانه از آن فاصله می‌گیرد. «در جستجوی آلاسکا» همچنین از ساختار اپیزودیک بهترین استفاده را می‌برد زیرا سازندگان فرصت کافی پیدا کرده‌اند تا شخصیت‌ها را توسعه دهند و در اسرار نوجوان مرموز قصه، آلاسکا یانگ کاوش کنند. این سریال هم مطابق انتظار با عناصری همچون امید، غم، عشق و جوانی پیوند خورده است و به منبع اصلی خود احترام می‌گذارد.

«در جستجوی آلاسکا» همان عمق روانشناختی و تفکرات فلسفی کتاب گرین را دارد؛ همان ویژگی‌هایی که آن رمان را به یک اثر کالت کلاسیک تبدیل کرد. مایلز (چارلی پلامر)، یک پسر نوجوان است که در آکادمی کالور کریک ثبت نام می‌کند؛ این محیط تازه زندگی او را تغییر می‌دهد، زیرا دوستان خوبی پیدا و معنای زندگی را کشف می‌کند و درس‌های مهمی هم می‌آموزد. «در جستجوی آلاسکا» برای کسانی که فیلم‌های نوجوانانه متعددی تماشا کرده‌اند، آشنا خواهد بود، زیرا همان مسیر مورد انتظار را طی می‌کند اما خوشبختانه سازندگان در پیاده‌سازی فرمول‌ها وسواس به خرج داده‌اند. با رعایت تعادل میان جنبه‌ی سرگرم‌کننده‌ی قصه و پرداختن به مضامین جدی، «در جستجوی آلاسکا» فراتر از یک درام نوجوانانه‌ی معمولی است و از نقش‌آفرینی درجه‌یک چارلی پلامر و کریستین فروست هم بهره می‌برد. این سریال را از هر نظر باید موفق بدانیم و یک اقتباس فوق‌العاده از رمان نوجوانانه‌ی تفکربرانگیز جان گرین است.

منبع: screenrant

source

توسط chehrenet.ir