قزاقستان، سرزمین پهناور استپ‌های آسیای مرکزی، نه تنها به خاطر تاریخ غنی و مناظر طبیعی خیره‌کننده‌اش، بلکه به خاطر فرهنگ غنی غذایی‌اش نیز مشهور است. اگر قصد دارید سفری به این کشور زیبا داشته باشید، فرصت را از دست ندهید تا طعم‌های بی‌نظیر غذاهای سنتی قزاق را تجربه کنید. از “بش بارماق”، غذای ملی این کشور، تا دسرهای خوشمزه و شیرینی‌های محلی، تنوع غذایی قزاقستان شما را شگفت‌زده خواهد کرد. با یک جستجوی ساده برای قیمت تور قزاقستان، می‌توانید سفری به یاد ماندنی را برنامه‌ریزی کنید و در عین حال، از لذت چشیدن غذاهای خوشمزه این کشور بهره‌مند شوید.

کورداک (Kuurdak)

کورداک، یک غذای گوشتی و پرکالری قزاقی است که گاهی سیرنه هم نامیده می‌شود. در این غذای سنتی، گوشت بره یا گاو به همراه پیاز، سیب زمینی و ادویه‌های معطر مانند زیره و پاپریکا پخته می‌شود. با تفت خوردن گوشت و سبزیجات، عطر دلپذیری در هوا پخش می‌شود. کورداک ترکیبی خوشمزه از طعم‌ها و بافت‌هاست و بسیار سیرکننده است. این غذای محبوب قزاقی از نظر طعم و بافت شبیه به بس‌بارماق، غذای ملی این کشور است.

Kuurdak: How The Kyrgyz Do Meat and Potatoes

کازی (Kazy)

کاژی یک سوسیس سنتی قزاقی است که از گوشت اسب تهیه می‌شود و بسیار معطر و خوش طعم است. گفته می‌شود که این نوع سوسیس معمولا فقط در مناسبت‌های خاص و برای مهمانان ویژه سرو می‌شود. این خوراکی لذیذ با پر کردن گوشت اسب چرخ کرده و چاشنی دار در یک پوشش و سپس خشک کردن و تخمیر آن تهیه می‌شود. نتیجه نهایی یک سوسیس با عطر قوی و طعم مشخص است. چاشنی معمولا ترکیبی از سیر، فلفل سیاه و سایر ادویه‌ها است. کاژی معمولا به صورت نازک برش داده شده و همراه با نان یا به تنهایی میل می‌شود.

بسبارماق (Besbarmak)

بسبارماق، غذای ملی قزاقستان و بسیاری از اقوام ترک‌زبان است. این غذای گوشتی با خمیر، به معنی “پنج انگشت” است، چرا که کوچ‌نشینان آن را با دست می‌خوردند. در تهیه بسبارماق از مواد محلی هر منطقه استفاده می‌شود. در جنوب با برنج، در شمال سابقاً بدون خمیر و پس از شوروی با خمیر سرو می‌شد.

لاقمان (Laghman)

لاغمان یک سوپ نودل خوشمزه و پرطرفدار قزاقی است. نودل‌های ضخیم آن به صورت دستی کشیده شده و با انواع سبزیجات تفت داده می‌شود. گوشت گوسفند یا گاو و یا برای گیاهخواران توفو به آن اضافه می‌شود. ادویه‌هایی مثل زیره، گشنیز و فلفل چیلی طعم آن را لذیذتر می‌کنند. لاقمان یک غذای مقوی است که برای شب‌های سرد یا بعد از یک روز گردش در طبیعت قزاقستان عالی است.

Lagman Recipe

پلو با گوشت قرمز (Pilav)

پلو یکی از غذاهای محبوب قزاقستان است. برنج خوش عطر با تکه‌های آبدار گوشت (مانند اسب، گوسفند یا مرغ)، پیاز، هویج و مخلوطی از ادویه‌های معطر مانند زیره، گشنیز و پاپریکا پخته می‌شود. زعفران به برنج رنگ طلایی و عطر ملایم گل می‌دهد. هر لقمه ترکیبی هماهنگ از طعم‌ها را نشان می‌دهد، با گوشت ترد و ادویه‌های معطر که یک غذای واقعا رضایت‌بخش ایجاد می‌کنند.

مانتی (Manti)

مانتی یکی از غذاهای سنتی شرق و آسیای مرکزی است. این غذا شبیه راویولی بزرگ اما بسیار خوشمزه‌تر است. مواد داخل مانتی از گوشت چرخ کرده، چربی گوسفند و پیاز تشکیل شده است. گاهی کدو حلوایی، سیب زمینی و سبزیجات هم به آن اضافه می‌شود. این غذا بخارپز می‌شود و کالری بالایی دارد.

باوورساق (Baursak)

باورساق یکی از انواع نان سنتی در میان اقوام ترک است. شکل آن شبیه دونات مربع یا گرد است که در روغن سرخ می‌شود. تاریخچه پیدایش این غذا با شیوه زندگی عشایری اقوام ترک مرتبط است. در چنین شرایطی، تهیه نان باید سریع و آسان بوده و شرایط سخت صحرایی در نظر گرفته می‌شد. باورساق‌های امروزی در دیگ و به روش سرخ کردن عمیق پخته می‌شوند. در میان اقوام ترک تقریبا هیچ جشن سنتی بدون این دونات‌های خوشمزه کامل نمی‌شود.

کارتا (karta)

کارتا یکی از غذاهای محبوب و سنتی قزاقستان است که شباهت‌هایی به کاژی دارد. این غذا با پر کردن روده سمت راست اسب با چربی و پختن آن تهیه می‌شود. پس از پخت، کارتا را به تکه‌های کوچک برش می‌دهند و معمولاً همراه با کاژی سرو می‌کنند. طعم غنی و بافت منحصر به فرد کارتا، آن را به یک غذای لذیذ در میان مردم قزاق تبدیل کرده است.

سوپ قزاقستان (Kazakh Soups)

سوپ یکی از غذاهای اصلی قزاقستان است. سورپو معروف‌ترین سوپ آن‌هاست که از گوشت گوسفند، آب و گاهی سیب‌زمینی و هویج تهیه می‌شود. کِسپه سوپ دیگری است که با رشته فرنگی، هویج و سبزیجات سرو می‌شود. نرین هم سوپی است که از آب گوشت بشبارماق و رشته‌های بسیار نازک همراه با گوشت خرد شده درست می‌شود.

ظرف غذای ماهی (Kazakh Fish Dishes)

در حالی که قزاقستان کشوری محاط در خشکی است، غذاهای ملی آن شامل غذاهای ماهی نیز می‌شود. اگرچه این غذاها به اندازه غذاهای گوشتی رایج نیستند، اما وقتی سرو می‌شوند، جایگاه مهمی در سفره دارند. معروف‌ترین غذای ماهی قزاقی، کوکتال است که یک ماهی گرم و دودی است که روی چوب پخته شده و با سبزیجات سرو می‌شود.

Kazakh Fish Dishes

شیرینی جات قزاقستان (Kazakh Sweets)

شیرینی‌جات در آشپزی سنتی قزاقستان نقش پررنگی ندارند اما آن‌هایی که وجود دارند بسیار لذیذ هستند. شک شک از تکه‌های کوچک خمیر سرخ شده در روغن و مخلوط با عسل تهیه می‌شود و با کشمش و آجیل تزیین می‌شود. بالقایماق کرم پخته شده‌ای است که با اضافه کردن آرد و عسل به کرم روی حرارت ملایم درست می‌شود. ژنت از پنیر کوتاژ، ارزن، شکر، کره و کشمش تهیه شده و شبیه حلوا است.

کورت (Kurt)

کورت یک پنیر خشک منحصر به فرد و معطر است که در قزاقستان به عنوان یک میان وعده محبوب شناخته می شود. این پنیر خشک شده از شیر تخمیر شده کره اسب یا گوسفند تهیه می شود و دارای طعم و بافت متمایز است. پنیر برش داده شده و شکل گرفته، معمولاً به صورت توپ های کوچک، و تا زمانی که سفت و خرد شود، خشک می شود. عطر پنیر تند و کمی تند است، در حالی که طعم آن شدید و شور است. کورت اغلب به عنوان یک میان وعده به تنهایی یا همراه با سایر میان وعده های کوچک در پایان غذا سرو می شود.

ایرمشیک (Irimshik)

ایرمشک یکی از شیرینی‌های سنتی و خوشمزه قزاقستان است که با ترکیبی از آرد، شکر، تخم‌مرغ و کره تهیه می‌شود. این شیرینی خوشمزه معمولاً به شکل‌های مختلفی مانند حلقه‌ای یا پیچیده پخته می‌شود و با پودر قند تزیین می‌شود. ایرمشیک بافت نرم و طعمی شیرین دارد و اغلب در مهمانی‌ها و جشن‌ها سرو می‌شود.

کوکتال (Koktal)

کوکتال یک غذای دودی خوشمزه قزاقستانی است که به شیوه‌ای خاص تهیه می‌شود. راز طعم بی‌نظیر آن در استفاده از شاخه‌های بید در فرآیند دودی کردن است. این ماهی معمولا از ماهی‌های بزرگ آبهای شیرین تهیه می‌شود و به دلیل طعم و بافت خاصش بسیار معروف و لذیذ است.

جمع بندی مطالب

غذاهای قزاقستان، آمیزه‌ای از طعم‌های اصیل و فرهنگ غنی این کشور است. از گوشت‌های لذیذی مانند بس بارماق و کاژی گرفته تا نان‌های سنتی مثل باورشاک و نان‌های تنوری، هر لقمه از غذاهای قزاقستان، داستانی از تاریخ و آداب و رسوم این سرزمین را روایت می‌کند. اگر قصد سفر به قزاقستان را دارید، حتما چشیدن این غذاهای خوشمزه را در برنامه خود قرار دهید. بسیاری از هتل های قزاقستان، رستوران‌هایی با منوهای متنوع دارند که فرصتی عالی برای چشیدن غذاهای محلی را فراهم می‌کنند.

source

توسط chehrenet.ir