تاثیر نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) مانیتور بر تجربه بازی

در دنیایی که تنها راه پیشرفت در هر مسیری، آگاهی بالا و اطلاعات کامل است؛ درصورتیکه گیمر هستید، باید با مشخصات وسایلی که با استفاده از آن‌ها درگیر برد و باخت‌های متوالی می‌شوید، بیش‌تر از سایر وسایل آشنا باشید. یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی که روی عملکرد بازی‌های شما تاثیر کاملا محسوس و قابل لمسی دارد، نرخ نوسازی یا همان Refresh Rate صفحه نمایش پیش روی شماست. نرخ نوسازی نمایشگر ویژگی قابل اهمیتی است که تاثیر بالایی روی قیمت مانیتور دارد و یکی از اصلی‌ترین دلایل خرید یا رد کردن مانیتور توسط کاربر محسوب می‌شود. اگر شما هم دوست دارید تا با مفهوم Refresh Rate مانیتور بیشتر از قبل آشنا شوید و علاقه دارید تا با آگاهی بیشتری برای خرید مانیتور اقدام کنید تا بتوانید از بازی کردن لذت بیشتری ببرید، تا پایان این مطلب آموزشی همراه ما باشید.

نرخ نوسازی چیست؟ تعریف Refresh Rate به ساده‌ترین لحن ممکن

پنلی که در قلب یک نمایشگر قرار دارد، برای اینکه بتواند تصویر محتوایی که آن را به اجرا درآورده‌اید (روی آیکون Play کلیک کرده‌اید) در لحظه به شما نمایش دهد، نیاز دارد تا پیکسل‌های افقی و عمودی را کنار هم قرار دهد تا باعث تشکیل شدن تصویر با رنگ‌ها و ویژگی‌هایش روی همان نمایشگر شود. بنابراین در این زمان بحثی به نام نرخ نوسازی به میان می‌آید. در حقیقت نرخ نوسازی به معنای تعداد دفعاتی است که یک صفحه نمایش می‌تواند در مدت زمان ۱ ثانیه تصویر را به طور کامل تشکیل دهد و به ازای هر بار تغییر (هنگام پخش فیلم یا محتوای آنلاین مانند بازی آنلاین) تصویر جدید را هم با کم‌ترین اتلاف وقت ممکن تشکیل دهد.در پایان از این تعریف هم لازم است بدانید که واحدی که نرخ نوسازی بر حسب آن محاسبه و بیان می‌شود، هرتز است که به صورت HZ نمایش داده می‌شود.

نسبت میان نرخ نوسازی با کیفیت نمایش

نرخ نوسازی با سرعت تشکیل تصویر و کیفیت نمایش رابطه مستقیمی دارد. در حقیقت هر چقدر میزان نرخ نوسازی بر حسب هرتز بیشتر باشد، سرعت تشکیل تصویر بالاتر خواهد بود، تصویر قابل انتظار نمایش با سرعت بالاتری به‌روزرسانی می‌شود و در نهایت گیمر یا کاربر با تصویر با کیفیت‌تری روبه‌‎رو خواهد شد.

انواع نرخ نوسازی مانیتور

تاثیر نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) مانیتور بر تجربه بازی

همانطور که اشاره شد، هر چقدر میزان Refresh Rate یک نمایشگر بیشتر باشد، تصویر تشکیل شده در هر ثانیه شفاف‌تر و روان‌تر خواهد بود؛ بنابراین هنگام خرید مانیتور گیمینگ به میزان رفرش ریت به اندازه رزولوشن (بر حسب پیکسل)، زاویه دید، ابعاد و اندازه، تراکم پیکسلی (برحسب ppi) و قیمت محصول اهمیت دهید و ارزش قائل شوید.

نرخ نوسازی ۶۰ هرتزی

نرخ تازه سازی ۶۰ هرتز به این معنی است که صفحه نمایش در هر ثانیه ۶۰ بار تصویری که برای نمایش دادن انتخاب شده است را، نوسازی می‌کند. در حال حاضر نرخ نوسازی ۶۰ هرتز کم‌ترین میزان فرش ریتی است که برای انواع مانیتور گیمینگ و معمولی قرار دارد.

نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی

طبیعی است که طبق روند محاسبه رفرش ریت، نمایشگر در هر ثانیه ۹۰ بار تصاویر را نوسازی کند و باعث شود تا تاخیر در پخش نسبت به رفرش ریت ۶۰ هرتزی کم‌تر و نتیجه نهایی شفاف‌تر باشد.

نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی

معمولا مانیتورهای ۱۲۰ هرتزی یکی از بهترین مانیتورها برای نمایش بازی و انواع محتوا هستند. اگر پنل یک نمایشگر در هر ثانیه ۱۲۰ بار محتوای در حال پخش را نوسازی کند، نسبت تغییرات در لحظه تصویر یک نمودار صعودی و خوبی خواهد داشت و می‌تواند کمک بسیار خوبی هنگام بازی کردن باشد.

نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی

نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی معمولا در مانیتورهای گیمینگ یا High Level با کاربری مالتی مدیا قرار دارد و می‌تواند برای بازی‌های آنلاین هم رفرش ریت کاملا مناسبی به حساب بیاید.

نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتزی

اگر تا به حال تجربه بازی با مانیتور ۴K با نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتز را داشته باشید، به طور قطع متوجه تغییر مثبت و ارتقا سطح بازی خود به عنوان یک گیمر خواهید بود. نرخ نوسازی ۲۴۰ هرتزی یعنی صفحه نمایش در هر ثانیه ۲۴۰ بار یک تصویر را نوسازی کند و کوچک‌ترین تغییرات ممکن را در با کم‌ترین تاخیر ممکن (در حد ۱ الی ۳ میلی‌ثانیه) به پیش روی شما قرار دهد.

نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتزی

ترکیب نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتزی با پنل LTPO OLED آنقدر قوی است که قطعا گیمرهای حرفه‌ای به دنبال آن می‌روند. در حال حاضر نرخ تازه سازی ۳۶۰ هرتز بالاترین میزان رفرش ریت است.

رفرش ریت به غیر از گیمرها برای چه مشاغل دیگری مهم و قابل ارزش است؟

نرخ نوسازی می‌تواند برای افرادی با عنوان شغلی گرافیست و ویدیو ادیتور هم قابلیت بسیار مهمی به حساب بیاید؛ همچنین می‌تواند کمک بزرگی در زمینه تشکیل تصویر سریع محسوب شود.

تاثیر نرخ نوسازی روی کیفیت بازی؛ نرخ نوسازی بالاتر چه سودی برای گیمر دارد؟

تاثیر نرخ تازه‌سازی (Refresh Rate) مانیتور بر تجربه بازی

سود نرخ نوسازی برای گیمرها بیشتر از چیزی است که به چشم می‌آید. در واقع گیمرهایی که اکثرا مشغول بازی کردن گیم‌های آنلاین و شوتری هستند، از همه بیشتر به مانیتور با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و بالای ۱۲۰ هرتز نیاز دارند.

تصویری روان‌تر با رفرش ریتی بیشتر

اگر با مشکل Screen Tearing آشنا باشید، می‌دانید که این مشکل در زمانی به وجود می‌آید که نرخ نوسازی صفحه نمایش پایین باشد و پردازنده گرافیکی هم توان پردازش پایینی داشته باشد تا تصویری که نیاز به تشکیل دارد، به صورت کاملا یکپارچه تشکیل نشود و تصویر به صورت قطعه قطعه روی نمایشگر قرار گیرد. این مشکل برای گیم‌های آنلاین به معنای واقعی یکی از بدترین مشکل‌ها است و باعث دلسرد شدن و باخت گیمر در بازی‌های آنلاین و حساس می‌شود. زمانی که نرخ نوسازی بالا باشد، این اتفاق رخ نمی‌دهد و تصاویر به شکل روانی به شکل پی در پی روی نمایشگر به تصویر کشیده می‌شوند.

کاهش تصاویر تار

یکی از معضلاتی که گیمرها هنگام بازی ممکن است با آن مواجه شوند، مشکل نمایش تصاویر به شکل تار و مه‌آلود است. اگر مانیتوری که برای بازی استفاده می‌کنید، از لحاظ نرخ نوسازی با نوع پردازنده گرافیکی سیستم گیمینگ و رم (RAM) آن همخوانی نداشته باشد، پس باید متاسفانه منتظر مواجه شدن با مشکل Motion Blur مانیتور باشید. اگر سرعت تصاویری که فایل اصلی آن را به اجرا درآورده‌اید از میزان نرخ نوسازی مانیتور بیشتر باشد، معضل موشن بلر روی نمایشگر رخ خواهد داد و باعث تار شدن محتوای انتخابی می‌شود.

دقت بالاتر، ری اکشن بهتر گیمر، بازی حرفه‌ای‌تر

اگر شما گیمر باشید، پس قطعا با اهمیت دقت کردن هنگام انواع بازی آنلاین و آفلاین هستید، هرچقدر نرخ نوسازی بالاتر باشد، تصاویر زودتر تشکیل می‌‎شود، تغییرات در مدت زمان کم‌تری روی محتوا اجرا می‌شود و در واقع زمان تاخیر تشکیل تصاویر پی در پی کم‌تر می‌شود و در نهایت گیمر می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن، بهترین واکنش را از خود به نمایش بگذارد و به بازیکنی حرفه‌ای و سرعتی تبدیل شود.

source

توسط chehrenet.ir