آیا می‌دانستید که حتی یک اختلال کوچک در شنوایی می‌تواند تأثیرات بزرگی بر زندگی اجتماعی و تحصیلی کودک‌تان بگذارد؟ تصور کنید که فرزندتان به دلیل مشکلات شنوایی از بازی کردن با هم سن و سالانش محروم شود یا در کلاس درس دچار مشکل شود. این یک نگرانی واقعی است که بسیاری از والدین با آن روبرو می‌شوند. نقش شما در مراقبت از سلامت گوش کودک‌تان بیش از آنچه فکر می‌کنید مهم است. با شنوایی‌سنجی منظم می‌توانید از این مشکلات پیشگیری کنید و آینده‌ای روشن و پر از صداهای دلنشین برای او بسازید.

شنوایی سنجی کودکان یا غربالگری شنوایی، از جمله مهم‌ترین آزمایشاتی است که در بدو تولد توسط متخصص انجام می‌شود. به این ترتیب والدین می‌توانند از همان زمان تولد، از وجود مشکل در حس شنوایی کودک خود اطلاع پیدا کرده و اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند. خوب است بدانید فاصله بین ۶ ماهگی تا دو سالگی در کودکان مرحله رشد سیستم مرکزی شنوایی آنها است، پس کم شنوایی و مشکل در شنیدن می‌تواند تبعات بسیار جبران ناپذیری همچون عدم برقراری ارتباط مناسب با اطرافیان را برای کودک از این سنین به همراه داشته باشد.

پاسخ به سوالات رایج والدین درباره شنوایی سنجی کودکان

آشنایی با علامت‌های کم شنوایی و مشکلات ناشی از آن، نمونه‌ای از مهم‌ترین سوالاتی هستند که والدین در خصوص مسئله سلامت شنوای کودک می‌پرسند و یکی از دغدغه‌های اصلی آنها در زمان تولد کودک به حساب می‌آید. در این زمینه باید بدانید در صورتی‌ که، کودکی کم صحبت می‌کند یا گفتار آن غیر قابل فهم است امکان دارد که دچار مشکل کم شنوایی باشد.
علاوه بر آن بلند کردن صدای تلویزیون برای شنیدن محتواهای در حال پخش، عدم پاسخ‌دهی هنگام صحبت کردن با کودک یا پاسخ‌های اشتباه به سوالات و عصبی شدن در محیط‌های شلوغ مواردی هستند که به دلیل مشکلات شنوایی در کودکان ایجاد می‌شوند‌.
از طرفی با توجه به اینکه سطح شنوایی کودک در سال‌های ابتدایی زندگی، تاثیر مستقیمی روی یادگیری گفتار و مهارت‌های اجتماعی او دارد، تشخیص به موقع کم شنوایی و انجام تست‌های شنوایی سنجی کودکان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.
لازم است بدانید که اولین تست شنوایی سنجی از کودک در بدو تولد انجام می‌شود و بعد از آن بهتر است که بین ۹ ماهگی تا ۲.۵ سالگی حتماً این تست مجدد تکرار شود تا شنوایی کودک مورد بررسی قرار بگیرد. در نهایت باید سطح شنوایی کودک، پیش از ورود به مدرسه برای کسب اطمینان از توانایی آموزش و یادگیری، در فاصله بین ۴ تا ۵ سالگی انجام شود. از جمله آزمون‌هایی که در این زمینه برای کودکان در نظر گرفته شده است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• آزمایش OAE یا تست گسیل‌های صوتی گوش
• آزمایش ABR یا تست شنوایی ساقه مغز
• آزمایش ASSR یا تست پاسخ پایدار شنوایی
پس با آگاهی کامل نسبت به موضوع شنوایی در کودکان و شناخت روش‌های بررسی و ارزیابی آن، می‌توان از بروز بسیاری از مشکلات که تاثیر مستقیمی بر آینده کودکان دارد جلوگیری کرد.

Samakpirozi-hearing-test

نقش والدین در مراقبت از سلامت گوش کودکان: سوالات و پاسخ‌ها

کودکان در سنین پایین به خصوص قبل از نوجوانی آینه رفتار پدر و مادر خود هستند و تمامی واکنش‌های خود را پس از هماهنگی با والدین انتخاب می‌کنند. به همین دلیل پدر و مادر می‌توانند نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت شنوایی کودکان ایفا می‌کنند.
اولین قدم در این زمینه، آموزش آسیب‌های شنوایی به کودکان است. به طور مثال باید به آن‌‌ها توضیحات لازم در خصوص استفاده درست از وسایل صوتی که نویز زیادی تولید می‌کنند و احتمال آسیب رساندن به گوش را دارند دهید. در همین راستا می‌توانید از دستگاه‌های مخصوص یا اپلیکیشن‌های تعیین‌کننده سطح نویز صداها، برای آموزش به کودکان و جلوگیری از آسیب رساندن به سطح شنوایی آنها استفاده کنید. باید بدانید این مسئله به اندازه انجام تست‌های شنوایی سنجی کودکان حائز اهمیت بوده و باید به آن توجه شود. به کمک این وسایل کودک می‌تواند صداهای بیشتر از ۸۵ دسی‌بل را شناسایی کرده و از وسایل محافظ شنوایی برای مراقبت از گوش‌ها استفاده کند.
همچنین والدین باید به کودکانی که تمایل به شنیدن موسیقی‌های خاص دارند، استفاده از وسایل محافظت از شنوایی را آموزش دهند. در این حالت باز هم می‌توانند به کمک ابزار تعیین‌کننده سطح نویز صدا، محدوده مناسبی را برای حفاظت از سطح شنوایی تعیین نمایند. والدین باید به این نکته توجه کنند که شنیده شدن صدای موسیقی از هندزفری کودکان، به مفهوم بلند بودن صدایی است که گوش می‌دهند. پس باید به آنها تذکر دهند تا ولوم صدا را برای محافظت از سطح شنوایی خود تنظیم کنند.
از نکات مهم دیگری که باید مد نظر قرار دهید، سنجش دوره‌ای سطح شنوایی کودکان به کمک تست‌ها و پرسش و پاسخ شنوایی سنجی به شمار می‌آید.

چرا شنوایی سنجی کودکان مهم است؟ پاسخ به سوالات شما

در پاسخ به این سوال باید بدانید که اگر کم شنوایی و ناشنوایی کودکان تشخیص داده نشود و اقدامات درمانی صورت نپذیرد، مشکلاتی مانند موارد زیر را به همراه خواهد داشت:
• به تاخیر افتادن رشد مغزی در کودکان
• اختلال در گفتار و زبان
• عدم برقراری ارتباط مناسب با دیگران
• عملکرد ضعیفی در یادگیری
• افت تحصیلی شدید
در مقابل اگر این مشکل در سن پایین‌تر از ۶ ماه تشخیص داده شود، امید بیشتری برای درمان آن وجود دارد. بنابراین در حال حاضر مسئله اهمیت شنوایی سنجی کودکان و توجه به سطح شنوایی آن، با توجه به نقشی که در سطح یادگیری کودک ایفا می‌کند به صورت جدی توسط والدین دنبال می‌شود. همچنین در این راستا آزمون‌ها و آزمایش‌های مختلفی برای تست سطح شنوایی کودکان به وجود آمده‌اند که در سرعت بخشیدن به مراحل درمان نقش مهمی ایفا می‌کنند. پس باید برای پیشگیری از بروز مشکلات حاد، به صورت دوره‌ای در زمان‌های در نظر گرفته شده به پزشک متخصص یا ادیومتریست برای سنجش سطح شنوایی فرزند خود مراجعه نمایید.

Samakpirozi-hearing--test

اهمیت شنوایی سنجی در کودکان و نقش والدین در این فرآیند

تشخیص ناشنوایی و کم‌شنوایی کودکان در سنین پایین به جهت درمان به موقع، دریافت نتیجه بهتر و جلوگیری از پیشرفت این عارضه بسیار حائز اهمیت است. بنابراین در اینجا نقش والدین در شنوایی سنجی به خوبی نمایان می‌شود. به عنوان مهم‌ترین دستاوردهای تشخیص به موقع مشکلات شنوایی در کودکان می‌توان به توسعه زبان و گفتار در کودکان کم‌شنوا و موفقیت تحصیلی در آنها اشاره نمود. علاوه بر آن تاثیر این مسئله بر رفتار و روابط اجتماعی کودکان و ارتقاء اعتماد به نفس کودکان کم‌شنوا به جهت بهبود کیفیت زندگی بسیار حائز اهمیت است.
در نهایت باید به این نکته توجه کنید که تشخیص زود هنگام مشکلات شنوایی در کودکان و توسعه زبان و گفتار آنها، باعث جلوگیری از مشکلات بسیار بزرگ‌تری در آینده می‌شود و سلامت آنها را تضمین خواهد کرد.

سخن آخر

حس شنوایی نقش بسیار مهمی در یادگیری گفتار کودکان و برقراری ارتباط اجتماعی آنها دارد. بنابراین والدین باید توجه ویژه‌ای به سلامت حس شنوایی آن‌ها داشته باشند و از بدو تولد تست‌های مورد نظر را برای شنوایی سنجی کودکان انجام دهند. این مسئله باعث می‌شود که در همان ماه‌های ابتدایی تولد با تشخیص پزشک، کارهای درمانی آغاز شده و احتمال درمان این مشکل افزایش یابد. توجه نمایید که برای بررسی شنوایی در کودکان خود میتوانید به کلینیک سمعک پیروزی مراجعه کنید، این مرکز بطور تخصصی با جدیدترین ابزارهای شنوایی سنجی آماده خدمات دهی به شما عزیزان است.

source

توسط chehrenet.ir