پر این مقاله از سایت میکاپ ۱۱۰ میخواهیم به این عنوان بپردازیم که کراتینه مو چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟حتما تا به حال نام کراتین و کاربرد آن در مواردی همچون صافی مو را شنیده‌اید اما آیا میدانید اصلا خود کراتین چیست؟کراتین نام خانواده ای از پروتئین های ساختاری است که در لایه بیرونی پوست انسان، مو و ناخن به وفور یافت می شود. کراتین سرشار از آمینو اسید سیستئین است و این توانایی را دارد که به صورت دسته‌ای از الیاف به خودی خود جمع شود. در این بسته‌های فیبر، رشته‌های جداگانه بیشتر از طریق پیوندهای S-S (گوگرد-گوگرد) که زنجیره‌های جانبی سیستئین را درگیر می‌کنند، به هم متصل می‌شوند. به این ترتیب، کراتین ساختارهای سخت و نامحلولی را تشکیل می دهد که از قویترین بافت های غیر معدنی موجود در طبیعت هستند. تنها بافت غیر معدنی دیگری که به کراتین شباهت دارد، کیتین است (ماده ای که در اسکلت بیرونی حشرات و پوسته بیرونی صدف ها یافت می شود). پس اگر قصد خرید کراتینه مو یا نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد انجام کراتینه مو را دارید با این مطلب مفید از سایت میکاپ ۱۱۰ با ما همراه باشید.

 

مزایای انجام کراتینه مو

انجام کراتینه مو می تواند به دلایل مختلفی نظر افراد را به خود جلب کند. این روش درمانی ممکن است با مزیت های زیادی برای افراد همراه باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • موهای صاف و براق 

با انجام این کار مو ها کاملا صاف و لخت شده و ظاهر بسیار زیبایی به خود می گیرند. تار مو ها ابریشمی شده و بسیار براق می شوند. 

  • نتایج طولانی مدت 

نتایج انجام این کار کاملا طولانی مدت بوده و برای مدت زمان زیادی ماندگاری دارد. شما با انجام این روش برای بازه زمانی زیادی مو های لخت و جذاب خواهید داشت. 

این روش حتی برای افراد با مو های فرفری نیز مناسب است. با این کار فر مو ها صاف شده و تار مو ها کاملا لخت و شلاقی می شوند. 

مزایای انجام کراتینه مو

این روش علاوه بر زیبا تر کردن ظاهر تار مو ها، خاصیت درمانی نیز دارد. با این کار می توان مواد مغذی مورد نیاز مو ها را تامین کرده و آن ها را تقویت نمود. 

  • موهای ضخیم تر 

این روش درمانی تار مو ها را به خوبی تقویت کرده و ضخیم تر می کند. وزی مو ها گرفته شده و تار مو ها زیبا تر به نظر می رسند. 

  • موهای قابل کنترل تر 

مو های شما با انجام این کار حالت پذیر تر شده و می توان آن ها را به هر شکلی که بخواهید حالت دهید. 

با استفاده از این روش رشد مو ها بیش تر شده و مو ها باسرعت بالاتری رشد می کنند. 

یکی از مهم ترین خواص انجام این کار از بین بردن موخوره ها می باشد. شما با این روش می توانید موخوره ها را نابود کنید و مو های سالم تری داشته باشید. 

معایب بالقوه انجام کراتینه مو

انجام کراتینه مو با معایب خاصی همراه است. از این رو قبل از انجام این کار خوب است که با این معایب نیز آشنا شوید. مهم ترین عیوبی که برای این کار می توان در نظر گرفت، عبارتند از:

فرمالدئید 

این محصولات حاوی مقداری فرمالدئید هستند. این ماده یک گاز با بوی تند ایجاد می کند که می تواند فرد را با مشکلات آلرژي نظیر مشکل تنفسی، تورم و قرمزی پوست مواجه کند. این ماده همچنین سرطان زا بوده و می تواند سلامتی انسان را به خطر بیاندازد. 

هزینه 

یکی دیگر از معایب بزرگ این روش، هزینه بالای آن است. البته این هزینه تحت عوامل مختلفی نظیر برند محصول استفاده شده، حجم و طول تار مو ها و … تعیین می شود. در اغلب موارد افراد باید هزینه های زیادی برای انجام این کار بپردازند. 

نگهداری سخت 

مراقبت و نگهداری مو ها بعد از انجام این کار کمی سخت و وقت گیر است. شما برای آن که مو های لخت و شلاقی داشته باشید باید بعد از هر بار حمام کردن پس از انجام این کار، مو ها را با دقت سشوار بکشید. برای این کار باید از شامپو های بدون سولفات استفاده کرده و حتما ماسک موی بدون سولفات نیز مصرف کنید. 

معایب بالقوه انجام کراتینه مو


خطر فرمالدئید چقدر جدی است؟

کرتینه مو ممکن است خطرات جدی برای فرد به همراه داشته باشد. علت اصلی این امر وجود فرمالدئید در این محصولات می باشد. طبق تحقیقات انجام شده قرار گرفتن در معرض ۱ تا ۵ قسمت در میلیون این ماده می تواند باعث تحریک بینی و چشم، اثرات عصبی، افزایش خطر آسم و آلرژي شود. غلظت های بالا تر این ماده می توانند مشکلات ریوی را برای فرد به همراه داشته باشد. این مواد به خصوص برای آرایشگر ها که دائما با این مواد سر و کار دارند بسیار خطرناک بوده و مضر است. این افراد باد حتما از ماسک های مخصوصی استفاده کنند و فرآيند سشوار کشی بعد از استفاده از این مواد را در فضایی باز انجام دهند. 

در مورد گزینه های بدون فرمالدئید چطور؟

امروزه نمونه های بدون فرمالدئید این محصولات تولید می شوند که نسبت به بقیه نمونه ها بی ضرر تر هستند. البته دقت داشته باشید که این محصولات نیز مقدار کمی فرمالدئید دارند و نمونه ۱۰۰ درصد بدون فرمالدئید آن ها وجود ندارد. بنابراین در زمان خرید باید به ترکیبات آن ها توجه کرده و نمونه هایی را خریداری کنید تا جای ممکن فرمالدئید کم تری دارند. البته این ماده با نام های دیگری نیز معرفی می شوند که عبارتند از:

  • آلدهید
  • فرمالین 
  • متانال 
  • متیلن گلیکول 
  • متیلن اکسید 
  • آلدهید پیوندی 
  • و … 

جایگزین کراتینه مو 

اگر به دلیل عوارض کرتینه مو به دنبال یک محصول جایگزین هستید، باید بدانید که موادی با این خاصیت وجود دارد. شما می توانید برای این کار از سشوار و یا اتو های حرارتی استفاده کنید. با این کار به طور موقت مو های شما صاف و لخت می شوند. از طرفی برای این کار می توانید مو های خود را روغن تراپی کنید. برای این منظور باید از روغن هایی مانند روغن زیتون، روغن آرگان، روغن نارگیل، شی باتر و یا روغن آفتابگردان استفاده کرد. 

عوارض کراتینه مو 

همان طور که گفتیم کراتینه مو می تواند با مزیت های زیادی همراه باشد. این روش درمانی در کنار مزایایی که برای افراد دارد، می تواند با معایبی نیز همراه باشد. همین امر سبب شده است تا اجازه انجام این کار بیش از ۲ بار در طول سال به افراد داده نشود. مهم ترین عوارض احتمالی انجام این کار عبارتند از:

  1. سوزش چشم
  2. سر درد 
  3. سرگیجه 
  4. گلو درد 
  5. سرفه کردن 
  6. خس خس سینه 
  7. حالت تهوع 
  8. درد قفسه سینه 
  9. استفراغ 
  10. کهیر 
  11. ایجاد حساسیت های پوستی 
  12. بروز دانه های قرمز 
  13. ریزش مو ها 
  14. افزایش چربی پوست سر
  15. و … 

عوارض کراتینه مو 


انواع درمان های حرفه ای 

شما برای صاف و لخت کردن مو های خود می توانید از روش های مختلفی مانند انجام این کار استفاده کنید. کراتینه مو یکی از روش های مهم برای رسیدن به این هدف می باشد. علاوه بر این، شما می توانید از روش های موثر دیگری نیز برای صاف کردن مو های خود استفاده کنید که مهم ترین آن ها عبارتند از:

صاف کردن دائمی 

امروزه موادی تولید می شوند که تار موهای شما را به طور دائمی صاف می‌کنند. بسیاری از افراد از فر بودن موهای خود ناراحت هستند. از این رو می‌توانند با این روش موهای خود را برای همیشه صاف کنند. البته این روش بعد از گذشت چند ماه به تمدید نیاز دارد. 

برس های خانگی 

این برس ها تار مو ها را لخت تر کرده و ظاهر زیبا تری به مو ها هدیه می دهند. البته که اثرات این دستگاه ها موقتی بوده و بعد از شستشوی مو ها، ظاهر تار مو به حالت اولیه خود باز می گردد. 

صاف کننده کراتینه 

این مواد که برای صاف کردن مو ها مورد استفاده قرار می گیرند، دارای فرمالدئید هستند. شما با این روش می توانید مو هایتان را به صورت موقت و برای مدت چند ماه صاف و لخت کنید. 

صاف کننده حرارتی ژاپنی 

این روش برای مو های فر و حجیم بسیار موثر است. البته دقت داشته باشید که اگر مو هایی با فر ریز دارید این روش برای شما مناسب نمی باشد. برای انجام این کار باید ابتدا مو های خود را با یک محلول شیمیایی بشویید و در مرحله بعد باید از یک خنثی کننده استفاده کنید. با استفاده از این دستگاه ها مو ها به طور دائمی صاف شده و هر شش ماه یک بار تجدید می شود. البته دقت داشته باشید که این روش برای مو های رنگ شده مناسب نمی باشد. 

مراقبت‌های لازم بعد از کراتین


ریباندینگ مو 

این روش صاف کردن موها نیز کاملا دائمی می باشد. با انجام این کار موها کاملا صاف و لخت شده و تا زمانی که ریشه‌ها رشد کنند، مو به همین حالت باقی می‌ماند. در این شیوه همه فر مو ها از بین رفته و مو ها کاملا لخت و صاف می شود. 

مراقبت و نگهداری لازم بعد از انجام کراتین 

میزان ماندگاری کراتینه مو تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می شود. شما بعد از انجام این کار باید اقداماتی را انجام دهید که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • موهایتان را خشک کنید

اگر این روش را انجام داده اید، باید پس از استحمام کردن سریعا مو های خود را خشک کنید. رطوبت می تواند میزان تاثیر این ماده را کاهش دهد. 

  • مو هایتان را نبندید 

چند روز اول بعد از انجام این کار مو هایتان را باز گذاشته و هرگز آن ها را نبندید. بعد از گذشت سه روز می توانید از کش مو های نرم و شل و یا گیر مو ها برای بستن مو های خود استفاده کنید. 

  • استفاده از شامپو و نرم کننده بدون سولفات 

شما بعد از انجام این کار باید حتما از شامپو و نرم کننده های بدون سولفات استفاده کنید. با این کار ماندگاری این مواد بیش تر شده و برای مدت زمان طولانی تری بر روی تار مو ها باقی می مانند. 

  • رنگ و دکلره را کنار بگذارید 

بعد از استفاده از این روش، باید رنگ کردن و یا دکلره مو ها را کنار بگذارید. در غیر این صورت ماندگاری این موادبه شدت کم شده و مو ها در بازه زمانی کوتاهی به حالت اولیه خود باز می گردند. 

کلام آخر 

کراتینه مو برای افراد زیادی قابل استفاده است. افراد از این طریق می توانند مو های خود را لخت کرده و صاف کنند. از طرفی این کار ساقه مو ها را تقویت کرده و وز مو ها را به خوبی می گیرد. در زمان خرید این محصولات باید برند های معتبری را انتخاب کنید که فرمالدئید کمی داشته باشند. 

سوالات متداول 

۱-آیا نسبت به سایر درمان های مو گزینه بهتری است؟

اگر به دنبال لخت شده و صافی زیاد تار مو های خود هستید، این روش بهترین گزینه است. 

۲-آیا کراتینه درمانی برای مو های شما مضر است؟ 

اگر از مواد با کیفیتی استفاده کنید و این کار را در آرایشگاه انجام دهید، هیچ گونه آسیبی به مو هایتان وارد نمی کند. 

۳-آیا کراتینه می تواند به رشد مو کمک کند؟ 

با توجه به تقویت تار مو ها در این روش، احتمالا رشد مو ها نیز بیش تر می شود. 

 

لطفا به این مطلب امتیاز بدین ☺️

source

توسط chehrenet.ir