5 راه درمان حساسیت فصلی در منزل

آیا شما نیز با شروع فصل سرد سال دچار حساسیت های فصلی یا التهاب و سرماخوردگی شده اید؟ آیا شما نیز به دنبال تغییر فصول سال به خصوص فصل تابستان به پاییز یا زمستان به بهار دچار علائم حساسیت یا سوزش چشم، بینی و آبریزش بینی می شوید؟ ما در این مقاله تلاش کرده ایم تا در رابطه با مهم ترین سرفصل های مهم در خصوص با درمان حساسیت فصلی در منزل بدون مراجعه به بیمارستان نکات جالبی را برایتان آماده نماییم، با مطالعه این مطلب قول می دهیم که کمکتان کنیم تا در کوتاه ترین زمان ممکن اصولی ترین روش های درمانی را برای درمان حساسیت فصلی خود اتخاذ نمایید.

پیشنهاد ویژه: برای اطلاع و دریافت طرح درمان در منزل کلیک کنید.

حساسیت فصلی به طور کلی به چه معناست؟

حساسیت فصلی به حالتی گفته می شود که فرد دچار علائم حاد آلرژیک می شود، این علائم می تواند به علل مختلف مانند: آزاد شدن هیستامین های بدن و فعال شدن زنجیره التهابی رخ دهد، البته حساسیت فصلی فقط به عوامل آلرژیک دلالت ندارد بلکه در برخی فصول مانند تابستان به علت در معرض آفتاب قرار گرفتن سبب ایجاد حساسیت هایی نظیر پرخوابی، افزایش اشتهای کربوهیدرات، افزایش وزن و خستگی مفرط نیز می شود، به هر حال آن چیزی که در بین ما مردم ایران از حساسیت یاد می شود اختلالاتی نظیر آبریزش بینی و احتقان سینوس ها و موارد این چنینی است، نام انگلیسی حساسیت فصلی نیز به نام seasonal allergy می باشد، اما خسته نشوید تازه اطلاعات جالبی از درمان حساسیت فصلی برایتان آماده کرده ایم، با ما همراه باشید.

چند عامل آلرژی به طور کلی وجود دارد؟

به طور کلی برای ایجاد آلرژی چندین حالت وجود دارد که از مهم ترین آن ها می توان به:

  • سم حیوانات مانند زنبور، مار، پشه.
  • گرده گل ها.
  • خاک و ریزگرد ها.
  • ویروس ها.
  • باکتری ها.
  • انگل ها در آب و مواد غذایی.

حساسیت فصلی به چه اندام هایی می تواند آسیب وارد کند؟

به طور کلی از اندام های مهمی که می توانند در حساسیت فصلی دچار عوارض و علائم شوند می توان به:

  1. حساسیت فصلی پوستی: که می تواند به صورت کهیر، خارش، قرمزی، پشتشی یا پورپورا خود را نشان دهد.
  2. حساسیت فصلی برای چشم ها: که می تواند سبب ایجاد قرمزی، آبریزش از چشم ها، خارش چشم، کاهش دید، دوبینی و موارد دیگر گردد.
  3. حساسیت فصلی برای مجاری تنفسی: سبب ایجاد تنگی نفس، تشدید آسم، آبریزش از بینی و پر شدن سینوس ها، عطسه می گردد.
  4. حساسیت فصلی برای گوارش: سبب فعال شدن سیستم کولینرژیک و ایجاد اسهال، استفراغ و موارد دیگر می گردد.

۵ درمان حساسیت فصلی در منزل

5 درمان حساسیت فصلی در منزل

تا دیر نشده بیایید ابتدا سراغ راه کار های درمان حساسیت فصلی در منزل و سپس راه کار های پیشگیرانه از وقوع حساسیت فصلی برویم، از مهم ترین درمان های مهم برای حساسیت فصلی در منزل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

رعایت رژیم غذایی مناسب

یکی از راه کار های مناسب برای درمان حساسیت فصلی می توان به استفاده از رژیم غذایی مناسب در دوره ای که دچار آلرژی شده ایم اشاره نماییم، از مهم ترین غذا ها و ترکیبات برای درمان حساسیت فصلی می توان به: پیاز، پودر زردچوبه، میوه ها و مرکبات، گوجه فرنگی، ماست، خیار، زنجبیل و امگا ۳ اشاره نمود، استفاده به اندازه و همراه با غذا به مقدار معین از هر کدام از ترکیبات نام برده شده می تواند در درمان حساسیت و الرژی بسیار موثر و مناسب باشد.

تزریق سرم در منزل

انجام تزریق سرم در منزل برای افرادی که دچار حساسیت حاد شده اند با استفاده آمپول ضد حساسیت می تواند اثرات بالقوه بر درمان علائم بیماری داشته باشد، استفاده از آمپول بتامتازون و بتامتازون ال آ می تواند در درمان علائم حاد آلرژیک فصلی بسیار کمک کننده باشد، مرکز درمان نو مرکزی است که می تواند خدمات سرم تراپی را برای شما عزیزان اجرایی نماید.

استفاده از ترکیبات طب سنتی

استفاده از طب سنتی برای درمان حساسیت فصلی از دیرباز تاکنون بسیار ارزشمند و مفید بوده است، به طور مثال استفاده از آب نمک به صورت غرغره شده یا شستشوی بینی می تواند علائم حاد تنفسی و احتقانی را کاهش دهد، همچنین استفاده از روغن بنفشه و مالیدن آن بر روی شقیقه ها می تواند در درمان علائم حاد آلرژی موثر باشد.

نوشیدن مایعات کافی

یکی از راه های دفع هیستامین های آزاد شده در دوره آلرژی نوشیدن آب به اندازه کافی می باشد، به طور معمول ۳ الی ۴ لیوان آب در دوره آلرژی و حساسیت فصلی باید بیشتر از قبل مصرف نمود.

اجتناب از غذاهای تحریک کننده آلرژی

استفاده از غذاهایی که سبب ایجاد آلرژی و تحریک آلرژی فصلی می گردند می تواند در تشدید علائم بسیار مهم باشد، از مهم ترین این لیست غذایی می توان به: الکل، کافئین، لبنیات، شکلات، قند و شیرین کننده‌ های مصنوعی، بادام زمینی، غذا های فراوری شده، خربزه، موز، خیارها، دانه‌ های آفتابگردان، حلزون صدف ‌دار، آب ‌میوه بطری، بابونه، گندم، سویا اشاره نمود (ما برای جمع آوری اطلاعات مفید این قسمت از وبسایت درمانکده استفاده کرده ایم)

برای مقابله با حساسیت فصلی چه راه کار هایی پیشنهاد می شود؟

پیشگیری از حساسیت فصلی

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است! شما نیز به این مورد اعتقاد دارید؟ برای اینکه نخواهیم دچار علائم حاد آلرژیک شویم بهتر است راه کار های پیشگیرانه را پیش بگیریم، از مهم ترین راه کار های پیشگیرانه برای مقابله با حساسیت فصلی می توان به موارد زیر توجه نمود:

  1. کمتر کردن سیگار در طول حساسیت برای کاهش علائم
  2. زدن ماسک به خصوص در اوایل فصل پاییز و بهار
  3. قرارنگرفتن مستقیم جلوی باد کولر و پنکه
  4. تمیز سازی محیط منزل و کار
  5. استفاده از سیستم تهویه هوای موثر
  6. استفاده از رژیم غذایی تقویتی و پرویتامینه
  7. استفاده از خدمات تزریقات در منزل دوره ای و دریافت آمپول های ویتامینی مانند ویتامین های گروه ب به خصوص در افرادی که رژیم نامناسب غذایی دارند
  8. تمیز کردن لباس های آلوده به صورت مرتب
  9. تمیزسازی سطوح و کف منزل در اولیل فصل بهار و پاییز از گرده های گل و گیاه
  10. اضافه کردن سطوح غیر آلرژن روی ملحفه و بالش ها
  11. بسته نگه داشتن پنجره ها به خصوص در فصول پاییز و بهار
  12. استفاده از عینک آفتابی برای مقابله با حساسیت تابشی خورشید در فصل تابستان

جمع بندی و گرفتن نتایج نهایی

در جمع بندی باید خدمتتان بگوییم که آلرژی فصلی را می توان فقط یک حالت بیماری دانست، یعنی خود بیماری نمی باشد، در فصل های پاییز و بهار استفاده از ماسک می تواند در کاهش علائم آلرژیک بسیار موثر باشد، از طرفی در فصل گرما استفاده از کرم های ضد آفتاب ضد حساسیت و استفاده از عینک آفتابی می تواند در کاهش علائم حساسیت بسیار مناسب و موثر باشد، اگر راه کار های پیشگیرانه را در پیش بگیریم برای درمان نیاز به اقدام خاصی وجود ندارد، از طرفی برای درمان نیز می توان از رژیم غذایی مناسب به همراه حمایت های دارویی استفاده نمود.

source

توسط chehrenet.ir