گفتنی است که جواز تاسیس، مجوزی است که به افراد مختلفی که شخصیت آن‌ها حقوقی بوده یا می‌توانند شخصیتی حقیقی داشته باشند، داده می‌شود. این جواز برای شروع یک فعالیت اقتصادی یا تولیدی لازم است و بدون آن در ادامه با مشکل مواجه خواهید شد. با اخذ جواز کسب و تاسیس، اشخاص می‌توانند جهت واحد تولیدی، وام‌های بدون بهره دریافت کرده و در شهرک‌های صنعتی، فعالیت خود را شروع کنند. تمام مراحل اخذ جواز تاسیس، اشخاص حقیقی و حقوقی یکسان است؛ اما جهت دریافت وام‌هایی که از ۵ میلیارد بیشتر است؛ بهتر است که اشخاص حقوقی درخواست دهند. ثبت شرکت‌ و افراد در قالب واحد‌های حقیقی و حقوقی، فرصت دارند این جواز را دریافت کنند؛ به این شرط که قصد تاسیس یک واحد مثل کارخانه را داشته باشند. به عبارتی اولین قدم برای راه‌اندازی واحد تولید یا کارخانه، اخذ جواز است.

زمانی که تصمیم به اخذ جواز تاسیس کردید، باید مشخص کنید که کارخانه قرار است برای شرکت خاص یا فرد خاصی تاسیس شود. درصورتی‌که جواز قرار است تحت نام شرکت خاص یا فرد خاصی باشد، باید تعیین شود. اگر اخذ جواز کسب و تاسیس، به نام شرکت خاصی باشد، حقوقی و در غیر این‌صورت حقیقی است. صاحبان این جواز می‌توانند در یکی از شهرک‌های صنعتی که در متن جواز، قید شده است، اقدام به تولید کالاهایی که در جواز ثبت شده، کنند. اگر شرکتی، متقاضی اخذ جواز کسب باشد، باید حوزه فعالیتش با فعالیت تولیدی، یکسان باشد؛ همچنین طبق دستور‌العمل وزارت صنعت، معدن و تجارت، اگر شخصی مجوز دریافت کرد و تا یک سال گزارش فعالیتی ارائه نداد و همچنین خود صنعتگر، هیچ اقدام یا فعالیتی در سایت این وزارت‌خانه نداشت، مجوز وی باطل می‌شود. شما می‌توانید جهت اخذ رتبه و ثبت شرکت خود، به موسسه حقوقی نیک پارس به آدرس اینترنت nikepars.com مراجعه کنید.

شرایط ثبت شرکت و اخذ جواز تاسیس یا کسب نیک پارس

گرفتن جواز تاسیس چه مزایایی دارد ؟

  • گفتنی است که اخذ جواز کسب و تاسیس دارای مزایای زیادی از جمله: تعلق گرفتن زمین صنعتی در شهرک‌های صنعتی به نرخ مصوب دولتی، با پرداخت تنها ۳۰ درصد نقد و ۷۰ درصد به‌صورت اقساط ۳۶ ماهه (هر سه ماه یک قسط)
  • ثبت برند فارسی برای محصولات در اداره ثبت علامت تجاری
  • امکان شرکت کردن در نمایشگاه‌های تجاری داخلی و خارجی
  • امکان دریافت وام و تسهیلات دولتی، با سود دولتی و تنفس یک الی دو سال و دوره بازپرداخت بلندمدت.
  • در دسترس بودن پیش طرح توجیهی تایید شده توسط کارشناسان مرجع صادرکننده، جهت ارائه و جذب سرمایه‌گذاری

شرایط ثبت شرکت و اخذ جواز تاسیس یا کسب نیک پارس

مرجع صادرکننده جواز تاسیس صنایع و ثبت شرکت، کدام وزارت‌خانه یا سازمان است

اگر دنبال اخذ جواز کسب و تاسیس هستید، باید بگوییم که باتوجه به فعالیت اقتصادی سرمایه‌گذار، مرجع صادرکننده جواز ذکر شده، متفاوت است. برای عمده‌ فعالیت‌های صنعتی، مرجع صادرکننده وزارت صنعت و معدن تجارت است؛ اما دیگر سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها از جمله سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری و صنایع دستی وزارت کشور در حوزه NGOها و احزاب، وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولیدات و صنایع کشاورزی و غذایی، وزارت کار و تعاون در حوزه کار‌آفرینی و مشاغل خانگی، اقدام به صدور جواز بر حسب قوانین جاری می‌کنند. شما می‌توانید جهت اخذ رتبه‌ نیک پارس به این موسسه مراجعه کرده و اطلاعات تکمیلی را از آن‌ها دریافت کنید.

شرایط گرفتن جواز تاسیس

به‌طور کلی اگر دنبال اخذ جواز کسب و تاسیس هستید، لازم است که مطابق با مراحل از پیش مشخص شده پیش بروید؛ ضمن اینکه، شرایط خاصی نیز، باتوجه به طبقه‌بندی نوع کالا، جنس محصول و … از سمت وزارت مشخص شده، بررسی و تایید شود. در ادامه به ذکر شرایط عمومی برای اشخاص حقیقی یا حقوقی، می‌پردازیم.

  • شخص تقاضادهنده باید تابعیت ایرانی باشد.
  • شرایط سنی کسی که تقاضا داده باید حداقل ۲۰ سال باشد.
  • شخص متقاضی لازم است که گواهی پایان خدمت یا فرم معاف از خدمت داشته باشد.
  • داشتن مجوز از شهرداری و اداره دارایی الزامی است.
  • برای اخذ جواز کسب، داشتن گواهی سوءسابقه الزامی است.

نکات مهمی که هنگام گرفتن جواز باید مورد توجه قرار گیرند

لازم است بدانید که برای اخذ جواز کسب و تاسیس نیز مانند هر اقدام دیگری، شما ملزم به رعایت یک سری قوانین هستید که شما را بهتر و سریع‌تر به هدفتان می‌رسانند؛ در ادامه چند مورد مهم را ذکر می‌کنیم.

فاصله ۱۲۰ کیلو‌متری با شهر‌ها و مراکز مسکونی

بنابر قانون هر کسب‌و‌کاری که فعالیت آن به‌صورت تولیدی، کارخانه‌ای و کارگاهی است، برای شروع فعالیت خود، جهت پیشگیری از آلودگی برای افراد، باید از شرکت‌ها و مراکز مسکونی، ۱۲۰ کیلو‌متر دور‌تر باشد.

خرید و استفاده از اراضی صنعتی

بعد از دریافت تاییدیه نهایی و صادر شدن جواز، صاحبین کسب‌و‌کار‌ها (کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و تولیدی‌ها) می‌توانند با دریافت نامه‌ای از سوی صادرکننده جواز، به شهرک‌های صنعتی مراجعه کرده تا از دیگر زمین‌ها و اراضی واقف در شهرک استفاده کرده یا حتی به‌صورت اقساطی زمین‌ها را خریداری کنند.

دریافت جواز تنها برای محصولات مرتبط

هنگام تکمیل مدارک و فرم‌ها جهت اخذ جواز کسب و تاسیس، لازم است که شما محصولات خود را به سازمان مورد نظر اعلام کنید. توجه داشته باشید که محصولات تولیدی شما همگی در یک حوزه‌ مرتبط باشند. به‌عنوان مثال شما نمی‌توانید برای قطعات خودرو، لوازم آرایشی بهداشتی و فرآورده‌های گوشتی به‌طور یک جا جواز دریافت کنید. گفتنی است که گرفتن این مجوز، به منزله‌ تاسیس تولیدی و کارخانه است؛ برای عرضه‌ محصولات به بازار، شما باید کد اقتصادی و پروانه بهره‌‌برداری داشته باشید. شما می‌توانید جهت اخذ جواز، به موسسه نیک پارس به آدرس اینترنتی nikepars.com مراجعه کنید و ضمن تقاضا برای گرفتن جواز، از مشاوره‌های مفید آن‌ها بهره ببرید.

مراحل اخذ جواز تاسیس

جهت ثبت درخواست اخذ جواز کسب و تاسیس، می‌توانید به سایت بهین‌یاب یا موسسه اخذ رتبه نیک پارس، مراجعه کرده و بعد از دریافت کلمه عبور و رمز کاربری، مجددا به سایت و بخش اخذ جواز، وارد شوید. سپس مراحل زیر را تکمیل کرده و در نهایت در خواست خود را ثبت کنید.

  • ثبت‌نام در سامانه
  • دریافت نام کاربری و کلمه عبور
  • تایید و بارگذاری، فرم و برگه‌ای که در آن درخواست اخذ جواز کسب، آمده باشد؛ همچنین شناسنامه و کارت ملی کسی که می‌خواهد جواز را دریافت کند، در سامانه صدور جواز
  • تنظیم طرح توجیهی
  • انجام استعلامات مختلف، از جمله: سازمان حفاظت از محیط زیست
  • رفع نواقص احتمالی اعلام شده از سوی کارشناس مربوطه
  • بعد از تایید نهایی، مراجعه به سازمان و دریافت جواز کسب و تاسیس

شرایط ثبت شرکت و اخذ جواز تاسیس یا کسب نیک پارس

روند آسان کسب مجوز با اخذ رتبه نیک پارس

ما در این مقاله سعی کردیم با توضیح به اینکه مجوز تاسیس چیست و شامل چه افراد حقیقی و حقوقی می‌شود، پاسخگوی سوالات شما باشیم؛ همچنین گفتیم که گرفتن مجوز تاسیس چه مزایایی دارد و مرجع صادرکننده‌ هر مجوز، کدام وزارت‌خانه یا سازمان است که باتوجه به نوع فعالیت اقتصادی سرمایه‌گذار متفاوت هستند. شرایط گرفتن جواز را ذکر کرده و هر نکته‌ای که هنگام گرفتن لازم است رعایت شود را شفاف‌سازی کردیم تا بتوانید روند آسانی داشته باشید؛ از سویی دیگر بیان کردیم که برای گرفتن جواز چه مراحلی باید طی شود. توجه داشته باشید که برای تاسیس واحد صنعتی مجوز تاسیس، نیاز به پرداخت یک و نیم میلیون هزینه است و مدت زمان اخذ جواز کسب و تاسیس نیز به‌طور متوسط نیازمند ۱۴ روز زمان است.

source

توسط chehrenet.ir