فیلم آخر فرانسیس فورد کوپولا پس از چالش‌های متعدد و طولانی، بالاخره به اتمام رسید و با نهایی شدن فیلمبرداری «مگالوپولیس» و به پایان رسیدن تدوین آن، امسال در جشنواره فیلم کن به نمایش گذاشته می‌شود. این فیلم هنوز هیچ پخش‌کننده‌ای در آمریکا ندارد. شرکت‌های پخش می‌گویند که سرمایه‌گذاری روی آن هم پرهزینه و هم پرمخاطره است؛ به خاطر اینکه اثر نهایی این کارگردان بسیار شخصی است و تبلیغ کردن آن به مخاطبان امری دشوار است. چالش‌برانگیز بودن آخرین اثر این کارگردان قبلا مطرح شده بود؛ اما آن‌چه اکنون در حال برملا شدن است، اوضاع آشفته‌ی فیلمبرداری «مگالوپولیس» و برخی از داستان‌ها در مورد رفتارهای تعجب‌برانگیز کارگردان است که خود فرانسیس فورد کوپولا آن‌ها را رفتارهایی سنت‌گرا خطاب کرده است؛ رفتارهایی که روزهای فیلمبرداری را تبدیل به یک کابوس تمام عیار کرده بوده است.

رفتار‌های عجیب فرانسیس فورد کوپولا

فیلمبرداری مگالوپولیس

بر اساس گزارشی از مجله‌ی گاردین، کوپولای ۸۵ ساله، زنان را در حین فیلمبرداری به دامان خود می‌کشید و حتی با نزدیک شدن به آن‌ها در مواقعی نامناسب، سعی می‌کرد که آن‌ها را با روش نامتعارف خود، وارد حس و حال صحنه بکند. در دفاع از این موضوع، دارن دیمتر، یکی از تهیه کنندگان اجرایی «مگالوپولیس» گفت که فرانسیس فورد کوپولا با در آغوش‌ گرفتن‌های مهربانانه و بوسیدن گونه‌های عوامل سعی کرده که احساس صمیمیت را میان گروه فیلم‌سازی خود به وجود بیاورد. این کار او برای کمک به الهام بخشیدن و برقراری احساس نزدیکی میان عوامل بود که برای حس و حال فیلم بسیار مهم بوده است. دیمتر در ادامه افزود:

“من هرگز از هیچ شکایتی مبنی بر آزار و اذیت یا رفتار بد در طول پروژه مطلع نشدم.”

نزدیکی نامتعارف کارگردان در طول یک سکانس فیلمبرداری دو روزه که در یک کلوپ شبانه اتفاق می‌افتد، رخ داده است. گزارش گاردین همچنین مسائل دیگری را که در طول فیلمبرداری «مگالوپولیس» باعث فراز و نشیب و بی نظمی فیلمبرداری شده است را شرح داده است. بازیگران اصلی، مانند آدام درایور، تنها در مورد پروسه‌ی ساخت فیلم به شکل مثبت صحبت کرده‌اند؛ اما برخی دیگر از عوامل فیلم می‌گویند که از نظر سخت بودن فیلمبرداری اثر، «مگالوپولیس» می‌تواند با اثر پیشین این کارگردان یعنی «اینک آخرالزمان» رقابت کند! گفته شده که تعداد زیادی از عوامل پشت صحنه در نیمه‌ی راه، فیلمبرداری را ترک کردند؛ در حالی که کوپولا با شروع بازسازی یکی از املاک خود که دقیقا با ساخت فیلم همزمان شده بود، سختی بیشتری را به پروسه‌ی فیلمبرداری اضافه کرده بود. یکی از عوامل پشت صحنه ادعا کرده:

“مثل این بود که روز به روز، هفته به هفته، تصادف یک قطار را تماشا کنیم؛ در حالی که می‌دانیم که همه در آن‌جا تمام تلاش خود را کرده‌اند تا از نابود شدن قطار جلوگیری کنند.”

مشکلات فیلمبرداری «مگالوپولیس» تمامی نداشته است

آدام درایور در فیلم کاپولا

فیلم آخر فرانسیس فورد کوپولا یک سفر ۴۰ ساله را تا به امروز طی کرده است. در واقع «مگالوپولیس» فیلمی است که این کارگردان دهه‌‌های متعددی، آرزوی ساخت آن را داشته است. اینکه این کارگردان حتی بسیاری از ثروت و زندگی خود را گرو گذاشته است تا بتواند هزینه‌ی ساخت این فیلم را تأمین کند نیز موضوع عجیبی نیست؛ چون مانند این رفتار را در ساخت فیلم «اینک آخر الزمان» که نه تنها یکی از بهترین فیلم‌های فرانسیس فورد کوپولا است، بلکه یکی از مهم‌ترین آثار تاریخ سینما نیز است، در همان ابتدای کارنامه‌ی هنری خود دارد. با وجود اینکه برخی از او به عنوان یک فیلمساز مؤلف یاد می‌کنند ، برخی از عوامل پشت صحنه مدعی هستند که زمان زیادی به خاطر رفتار خود کارگردان تلف شده است؛ زیرا او برخی روزها حتی برنامه‌ای برای فیلمبرداری نداشته است:

“او اغلب صبح‌ها قبل از فیلمبرداری سکانس‌های سخت فیلم حاضر می‌شد و چون هیچ برنامه‌ای در نظر گرفته نشده بود و به دلیل اینکه به همکارانش اجازه نمی‌داد برنامه‌ریزی کنند، اغلب ساعت‌ها در واگن خود می‌نشست. با کسی صحبت نمی‌کرد، ماری‌جوانا می‌کشید و ساعت‌ها و ساعت‌ها بدون فیلمبرداری تلف می‌شد و عوامل و بازیگران همگی منتظر او می‌ایستادند و ناگهان بعد از مدت‌ها، او با ایده‌ای که اصلا منطقی نبود و هیچ‌کس هیچ برنامه‌ای در مورد آن نداشت و حتی در موردش صحبت نشده بود به سراغ ما می‌آمد و ما فقط با او همراهی می‌کردیم و سعی می‌کردیم بهترین استفاده را از ایده‌ی جدید او ببریم.”

ظاهراً در دسامبر ۲۰۲۲ اوضاع به قدری بد شد که تقریباً در میانه‌ی فیلمبرداری، اکثر مسئولان امور جلوه‌های بصری و هنری یا کنار رفته بودند یا اخراج شدند. مایک فیگیس که یک مستند پشت صحنه از پروسه‌ی ساخت این فیلم را کارگردانی کرده است، ادامه داد:

“او باید سخت کار می‌کرد تا بفهمد چگونه جای عواملی که رفته‌اند را پر کند. من فکر می‌کنم او فقط می‌خواست آزادی عمل داشته باشد. در حالی که او داشت فیلمبرداری می‌کرد، اگر به مشکلی برمی‌خوردیم می‌گفت: اوه، من فلان موضوع را بعدا در پس‌تولید درست می‌کنم؛ و مثل اینکه واقعا در نهایت این کار را کرد.”

دیمتر در مورد رفتار کوپولا در سر صحنه اظهار نظر بیشتری کرده است و در مورد این فیلمساز کهنه کار حسابی صحبت کرده است. او در ادامه افزود:

فیلمبرداری فیلم آخر فرانسیس کاپولا

“من بیش از ۳۵ سال است که فرانسیس و خانواده‌ش را می‌شناسم و با آن‌ها کار کرده‌ام. به عنوان یکی از اولین دستیاران کارگردان و تهیه کننده اجرایی در طول فیلمبردای «مگالوپولیس»، به نظارت و مشاوره‌ی تولید کمک کردم و واحد دوم را نیز اداره کردم. فرانسیس با موفقیت یک فیلم مستقل عظیم را کارگردانی کرده است و تمام تصمیمات دشوار را گرفته تا اطمینان حاصل کند که فیلم به موقع ارائه می‌شود و هم‌زمان به دیدگاه هنری خود نیز وفادار بماند.”

در «مگالوپولیس»، پس از اینکه حادثه‌ای یک کلان‌شهر، که به متروپلیس شباهت دارد را ویران می‌کند، سزار کاتالینا با نقش‌آفرینی آدام درایور که معماری است که توانایی کنترل زمان را دارد، قصد دارد شهر نابود شده را به صورت یک آرمان‌شهر پایدار دوباره بازسازی کند. شهردار فاسد فرانکلین سیسرو مخالف او است که به وضعیت حال حاضر شهر پایبند مانده است. در این فیلم ناتالی امانوئل، آبری پلازا، شیا لابوف، جیسون شوارتزمن، لارنس فیشبرن و داستین هافمن نیز ایفای نقش کرده‌اند.

منبع: movieweb

source

توسط chehrenet.ir