با پایان یافتن سال مالی اخیر کمپانی مایکروسافت در تاریخ ۳۰ ژوئن، گزارش مالی تازهای از این شرکت منتشر شده و خبر از کاهش درآمد سختافزار ایکس باکس میدهد.
درآمد بخش سختافزار ایکس باکس در کوارتر یا همان سهماههی چهارم این سال مالی نسبت به بازهی مشابهی در سال قبل حدود ۴۲ درصد کاهش داشته است. همچنین به دلیل فروش کمتر کنسولهای ایکس باکس در این سال مالی که گذشت، شاهد کاهش ۱۳ درصدیِ مجموع درآمد بخش سختافزار ایکس باکس به نسبت سال گذشته بودیم.
در حال حاضر بهنظر میرسد این روند در سال مالی جاری هم ادامه داشته باشد؛ به طوری که امی هود (Amy Hood)؛ مدیر مالی مایکروسافت در این رابطه گفت: «درآمد و سود حاصل از بخش سختافزار ایکس باکس نسبت به سال قبل باز هم کاهش مییابد».
با این وجود درآمد بخش محتوا و خدمات ایکس باکس موفق شد یک تعادل نسبی را ایجاد کند. میپرسید چهطور؟ خب درآمد این بخش در کوارتر چهارم این سال مالی نسبت به بازهی مشابهی در سال قبل، حدود ۶۱ درصد افزایش داشت. البته که باید در نظر داشت اضافه شدن اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) به زیرمجموعهی ایکس باکس و مایکروسافت نقش مهمی در اینجا ایفا کرده است.
از سوی دیگر زمانی که به درآمد حاصل از بخش پیسی (شامل تجارت و بیزینس بازیهای ویدیویی مایکروسافت) نگاه بیاندازیم متوجه میشویم سود این بخش در کوارتر چهارم با ۱۴ درصد افزایش به ۱۵.۹ میلیارد دلار رسیده است.
بدین ترتیب مایکروسافت با تجزیه و تحلیل عملکرد کل سال مالی خود اعلام کرد درآمد بازیها نسبت به سال گذشته ۶ میلیارد دلار یا به عبارتی ۳۹ درصد افزایش یافته است؛ افزایشی که با رشد بخش محتوا و خدمات ایکس باکس انجام شد. این کمپانی اضافه کرد: «درآمد بخش محتوا و خدمات ایکس باکس ۵۰ درصد افزایش یافته که تحت تاثیر ۴۴ امتیاز خالصِ حاصل از خرید اکتیویژن بلیزارد بوده است».
جالب است بدانید مایکروسافت زمانی که حرف از برنامههای آینده ایکس باکس شد، اشاره کرد فروش سختافزار تنها هدف آنها برای افزایش درآمد نیست و آنها قصد دارند با ایجاد فرصتهای جدید برای جذب گیمرها در نقاط مختلف از طریق ارائهی محتوا و عناوین فرست پارتی و ترد پارتی (انحصاری و غیرانحصاری) و همچنین تنوع بخشیدن به کسب و کارِ سرویسهای اشتراکی، تبلیغات و فروشگاههای دیجیتالی، گسترهی سود و درآمد خود را رشد دهند.
این شرکت ادعا دارد دستگاههای جدیدی که کمپانیهای ثرد پارتی تولید میکنند به همراه رشد بخش پیسی و موبایل به آنها کمک میکند تا انتخابهای متنوعی پیش روی گیمرها قرار دهند تا آنگونه که برایشان راحتتر است به بازی کردن مشغول شوند. بدین ترتیب رشد پلتفرم ایکس باکس و گسترش آن به سمت اکوسیستمهای جدید برای جذب و درگیر کردن گیمرهای بیشتر به عنوان هدف فعلی این شرکت ذکر شده که قرار است روی آن تمرکز کنند. مایکروسافت در ادامه توضیح داد عمده درآمد ایکس باس تحت تاثیر فروش اشتراکها و محتوای فرست پارتی و ترد پارتی و همچنین تبلیغات است.
در نهایت بد نیست به مواردی اشاره کنیم که مایکروسافت رشد درآمد بخش گیمینگ و ایکس باکس را در آنها میبیند: بازیکنان فعالی که به تجربه محتوای جدید ایکس باکس مشغول میشوند، دسترسیپذیری یا در دسترس بودن بازیها، ارائه بازیهای انحصاریای که گیمرها درخواست دارند، تنوع کنسول و دستگاههایی برای دسترسی داشتن به محتوا و خدمات ایکس باکس و در نهایت توانایی شرکت در ایجاد تجربیات جدید.
منبع: Game Developer
source