بهترین مواد غذایی برای مراقبت از پوست صورت

پوست زیبا و درخشان نشانه سلامت و شادابی است. اگر از پوست خود ناراضی هستید، ممکن است بخواهید پول زیادی را برای کرم‌ها، سرم‌ها و روش‌های درمانی خرج کنید تا صورتی زیبا و درخشان داشته باشید. اما استرس، رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل، استعمال دخانیات، کم خوابی و سایر عوامل سلامتی بدون توجه به محصولاتی که استفاده می‌کنید، بر کیفیت و ظاهر پوست شما تأثیر می‌گذارد. برای داشتن پوستی سالم و درخشان، باید از درون خود شروع کنید.

ظاهر و سلامت پوست شما می‌تواند تحت تاثیر رژیم غذایی شما باشد. به عنوان مثال، تحقیقات به ارتباط احتمالی بین لبنیات و آکنه در برخی اشاره می‌کند و مصرف آب می‌تواند بر هیدراتاسیون پوست تأثیر بگذارد.

احتمالاً جای تعجب نیست که غذای کمتر فرآوری شده به طور کلی برای بدن شما بهتر است. غذاهایی که با میزان بسیار کمتری فرآوری شده‌اند، نمک، شکر، مواد نگهدارنده و مواد افزودنی کمتری دارند که می‌تواند روی پوست و سلامت کلی شما تأثیر بگذارد. هنگام بهبود رژیم غذایی خود برای سلامت پوست، روی مواد غذایی طبیعی تمرکز کنید. میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، آجیل، دانه‌ها و برخی روغن‌ها نمونه‌هایی از مواد غذایی هستند که مواد افزودنی کمی دارند یا بدون مواد افزودنی هستند. اگر مواد غذایی سالم مصرف می‌کنید، در مسیر بهبود کیفیت غذا هستید که می‌تواند سلامت و ظاهر پوست شما را تقویت کند.

در این مقاله از سایت مجله قرمز، بهترین مواد غذایی برای مراقبت از پوست صورت را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید پوستی زیبا و ایده‌آل داشته باشید.

بهترین مواد غذایی برای پوست

به طور کلی، باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل پر از میوه‌ها و سبزیجات داشته باشید. دوری از غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده، نوشابه‌ها و آبمیوه‌های شیرین به سلامت کلی شما و همچنین سلامت پوست شما کمک می‌کند. اما رژیم غذایی برای داشتن پوستی سالم فقط به این نیست که کدام غذاها را از رژیم غذایی خود کم می‌کنید، بلکه به غذاهایی که به رژیم غذایی خود اضافه می‌کنید نیز مربوط می‌شود. برخی از میوه‌ها، سبزیجات، گوشت‌ها، حبوبات و سایر غذاها طیف وسیعی از مواد مغذی، از ویتامین‌ها و مواد معدنی گرفته تا چربی‌های سالم و آنتی اکسیدان‌ها را فراهم می‌کنند که از سلامت پوست شما حمایت می‌کنند. با طیف گسترده‌ای از غذاهای خوشمزه و مقوی به راحتی می‌توانید آن‌ها را در برنامه‌های غذایی روزانه خود بگنجانید که به شما کمک می‌کند تا پوستی لطیف، صاف و درخشان داشته باشید.

مواد غذایی برای مبارزه با التهاب

التهاب ریشه بسیاری از مشکلات پوستی و همچنین مشکلات کلی سلامتی است. التهاب مزمن با عوامل داخلی و خارجی مرتبط است، از جمله غذاهایی که می‌خورید و محیطی که در آن زندگی و کار می‌کنید. تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی معمولاً اولین رویکرد برای درمان التهاب مزمن است. مواد غذایی مختلفی وجود دارند که به مبارزه با التهاب کمک می‌کنند، از جمله:

  • زنجبیل
  • گردو
  • ماهی قزل آلا
  • دانه چیا
  • زغال اخته

مواد غذایی برای کمک به گردش سلولی و تولید کلاژن

هنگامی که سلول‌های پوستی آسیب دیده با سلول‌های جدید پوست جایگزین می‌شوند، به آن گردش سلولی می‌گویند. هرچه این فرآیند سریعتر اتفاق بیفتد، پوست جوان‌تر و درخشان‌تر به نظر می‌رسد. تغذیه خوب می‌تواند به بهبود گردش سلولی، به ویژه غذاهای حاوی آنتی اکسیدان کمک کند. برخی از غذاها همچنین می‌توانند با افزایش تولید کلاژن بدن به مبارزه با روند پیری کمک کنند. سعی کنید این غذاها را بخورید تا پوستی محکم‌تر، قوی‌تر و جوان‌تر داشته باشید.

  • مرکبات
  • تخم مرغ
  • کلم پیچ
  • کلم بروکلی
  • ماهی ساردین

مواد غذایی برای نرم نگه داشتن پوست

غذاهایی با سطح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳، رطوبت پوست شما را نرم می‌کنند و آن را هیدراته نگه می‌دارد. غذاهای غنی از بیوتین همچنین به حفظ سلامت پوست، ناخن و مو کمک می‌کنند. این غذاها را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا پوست خود را صاف، هیدراته و انعطاف‌پذیر نگه دارید.

  • آووکادو
  • ماهی قزل آلا
  • چای سبز
  • بادام
  • عدس

بهترین مواد غذایی برای مراقبت از پوست صورت

مواد غذایی برای افزایش محافظت در برابر آفتاب

برخی از غذاها حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که وقتی در پوست انباشته می‌شوند، نور خورشید را جذب می‌کنند و محافظت شما را در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش افزایش می‌دهند. مطالعات نشان داده است که کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن که در سیب زمینی شیرین یافت می‌شود و لیکوپن موجود در گوجه فرنگی می‌توانند خطر آفتاب سوختگی را کاهش دهند. البته مهم است که همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید، اما مصرف منظم غذاهای زیر ممکن است یک لایه محافظتی اضافی برای شما ایجاد کند.

  • سیب زمینی شیرین
  • هویج
  • گوجه فرنگی
  • شکلات تلخ
  • تخمه آفتابگردان

البته همه مشکلات پوستی ناشی از غذاهایی نیست که می‌خورید. ژنتیک، روند پیری، سموم محیطی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و عوامل دیگر می‌تواند منجر به لک، چین و چروک، جوش، رنگ ناهموار پوست، لکه‌های تیره، تغییر رنگ و سایر مشکلات پوستی شود. در برخی موارد، محصولات مراقبت از پوست مشکل ساز هستند.

بهترین مواد غذایی برای مراقبت از پوست صورت

جراحی بینی، یکی دیگر از راه‌های افزایش زیبایی صورت

علاوه بر مصرف مواد غذایی سالم و مقوی، می‌توانید از جراحی‌های پلاستیک برای بهبود ظاهر خود در صورت نیاز استفاده کنید. جراحی بینی، یکی از پرتقاضاترین عمل‌های زیبایی در کشور است که برای رسیدن به بهترین نتیجه می‌توانید آن را بهترین جراح بینی در تهران مراجعه کنید.

بعد از عمل بینی از کدام مواد غذایی استفاده کنیم؟

به طور کلی، جراحان پلاستیک توصیه می‌کنند پس از انجام عمل زیبایی، از مواد غذایی مقوی برای رسیدن به نتیجه بهتر استفاده کنید. برخی از مواد غذایی می‌توانند التهاب صورت را پس از عمل کاهش دهند و برخی نیز آثار کبودی را کمتر می‌کنند. پس از انجام جراحی‌های صورت، علاوه بر اینکه خواب اولویتی برای بهبودی سریع‌تر است، یک رژیم غذایی بعد از عمل سرشار از فیبر، چربی‌های سالم، پروتئین و ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز به تسریع بهبودی کمک می‌کند. به عنوان مثال، فیبر به کاهش احساس خستگی کمک می‌کند.

غلات کامل، تمشک و سیب، کلم بروکلی و اسفناج و لوبیا سرشار از فیبر هستند. پروتئین موجود در تخم مرغ، ماهی و مرغ به ترمیم بافت، ماهیچه‌ها و پوست کمک می‌کند. ویتامین K لخته شدن خون را تقویت می‌کند و در جگر، ماهی و سبزیجات با برگ سبز یافت می‌شود. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و پر از غذاهای گیاهی از جمله سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، مغزها و دانه‌ها برای سلامت پوست مفید است. ماهی‌های چرب مانند ماهی قزل آلا و استفاده از نوشیدنی‌هایی مانند آب و چای سبز نیز بسیار مفید است.

جمع‌بندی

در این مقاله، شما را با بهترین مواد غذایی برای مراقبت از پوست صورت آشنا کردیم. امیدواریم با مصرف این مواد غذایی پوستی شاداب‌تر داشته باشید.

منبع : پزشک خوبه

source

توسط chehrenet.ir