حسابداری واردات و صادرات یکی از پیچیده ترین شاخه های حسابداری به شمار می رود که نیازمند دقت و دانش عمیق در قوانین و مقررات بین المللی می باشد. در این مقاله به بررسی کامل و جامع حسابداری واردات، روش های کدینگ حسابداری واردات و همچنین ثبت های حسابداری واردات و صادرات خواهیم پرداخت؛ بنابراین اگر به دنبال راهنمای جامعی از حسابداری واردات هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

حسابداری واردات چیست
حسابداری واردات چیست

حسابداری واردات چیست

همانطور که گفته شد، حسابداری واردات یکی از پیچیده ترین شاخه های حسابداری محسوب می شود که نیاز به دقت و دانش عمیق در قوانین و مقررات بین المللی دارد. به طور کلی در پاسخ به سوال حسابداری واردات چیست، می توان گفت که حسابداری واردات به مجموعه فرآیندها و روش‌ های مالی مربوط به ورود کالاها و خدمات به کشورهای مقصد گفته می شود.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال آموزش حسابداری بازار کار بصورت کاربردی و عملی هستید حتما از خدمات مجتمع فنی آریا تهران استفاده کنید. به این منظور پیشنهاد می کنیم از دوره آموزش حسابداری آموزشگاه آریا تهران دیدن کنید.

این روش دارای اهمیت بسیاری برای کسب‌ و کارها می باشد چرا که تامین منابع، مدیریت هزینه‌ ها و تعیین قیمت کالاها با توجه به هزینه‌ های وارداتی، همگی از طریق حسابداری واردات انجام می‌ پذیرد.

حال شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که چرا حسابداری واردات مهم است؟ تصور کنید شما صاحب یک فروشگاه الکترونیکی هستید و محصولات مختلفی را از سراسر جهان عرضه می‌ کنید. در این شرایط، حسابداری واردات دارای اهمیت بسیاری می باشد.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال یادگیری جامع و صفر تا صد حسابداری فروش هستید، می توانید در آموزشگاه فنی حرفه ای آریا تهران دوره آموزش حسابداری فروش را با بهترین اساتید و با بالاترین سطح کیفیت از مبتدی تا فوق پیشرفته بگذرانید. برای شرکت در این دوره کافیست بر روی لینک کلیک کنید.

در وهله اول، به دقت هزینه‌ های واردات مانند گمرک، مالیات، حمل و نقل و بیمه را پیگیری می‌ کنید. در قدم بعد، با ثبت دقیق موجودی‌ ها، می توانید کنترل بهتری بر روی موجودی کالاها داشته باشید و برنامه‌ ریزی دقیق تری را ارائه دهید.

در قدم بعد با مقایسه هزینه‌ های واردات و درآمد فروش، می‌ توانید سودآوری واردات را بررسی کرده و در صورت نیاز فرآیندها را بهبود ببخشید. در حالت کلی حسابداری واردات در بهبود عملکرد مالی شرکت‌ ها و جلوگیری از مشکلات مالی بسیار موثر است.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید بدانید حسابداری انبار چیست و با انواع آن آشنا شوید، حتما مقاله حسابداری انبار چیست را مطالعه کنید.

فرآیند حسابداری واردات

فرآیند حسابداری واردات شامل شناسایی هزینه‌ های مربوط به واردات، ثبت هزینه‌ ها در سیستم حسابداری و تخصیص آن‌ ها به محصولات وارداتی می‌ شود. حسابداران موظفند سوابق مالی شرکت‌ ها را ثبت و نگهداری کنند. این امر بدین معناست که تمامی موارد از خرید و فروش و هزینه ها و درآمدها و دریافتی‌ ها و پرداخت‌ ها و… می بایست ثبت شوند.

در صورتی که شما کسب و کار کوچکی داشته باشید، با یک سند اکسل نیز می‌ توانید ثبت را انجام دهید اما افراد دارای کسب‌ و کارهای متوسط تا بزرگ می بایست با استفاده از یک سیستم حسابداری دقیق و منظم، مدیریت مالی و کنترل هزینه‌ های واردات را انجام دهند. .

انواع ثبت حسابداری واردات
انواع ثبت حسابداری واردات

انواع ثبت حسابداری واردات

انواع ثبت حسابداری واردات کالا (ثبت حسابداری واردات در مقابل صادرات)، شامل ثبت خرید کالا، هزینه‌ های مرتبط، مالیات‌ ها و عوارض می باشد. شما برای انجام ثبت‌ های حسابداری به طور دقیق و حرفه ای، نیازمند ارتباط پیوسته و شفاف میان واحدهای بازرگانی و مالی هستید.

پیشنهاد ویژه: جهت آشنایی کامل و جامع با حسابداری مالی، بر روی لینک کلیک بفرمایید. همچنین با مراجعه به صفحه حسابداری مدیریت نیز می توانید در این باره مطالعه دقیقی داشته باشید.

ثبت‌ های اولیه واردات

این نوع ثبتهای حسابداری واردات شامل ثبت اطلاعات اولیه و لازم برای واردات کالا می‌ شود. این نوع ثبت، شامل اطلاعات مربوط به خرید کالا، پرداخت به فروشنده و هزینه‌ های گمرکی است.

  • ثبت خرید کالا: این امر مربوط به ثبت جزئیات خرید کالا می‌ باشد که شامل تعداد واحدهای خریداری شده، قیمت واحد، مبلغ کل خرید و هرگونه شرایط خرید مانند تخفیف یا تخفیف‌ های مربوطه می شود.
  • پرداخت به فروشنده: این مرحله مربوط به ثبت پرداخت به فروشنده می باشد که شامل جزئیات پرداخت از جمله تاریخ پرداخت، مبلغ پرداختی و روش پرداخت است.
  • ثبت هزینه‌ های گمرکی: این امر نیز هزینه‌ های مربوط به گمرک مانند مالیات و عوارض گمرکی، هزینه‌ های مربوط به ترخیص کالا و هرگونه هزینه دیگر مربوط به واردات را در بر دارد.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید بدانید حسابداری خدماتی به چه معناست و با نحوه ثبت سند حسابداری خدماتی آشنا شوید، مقاله حسابداری خدماتی چیست را مطالعه کنید.

ثبت‌ های ثانویه

واردات ثبت‌ های ثانویه شامل هزینه‌ های مربوط به حمل و نقل، بیمه و هزینه‌ های متفرقه مرتبط با واردات می باشد که به شرح زیر است:

  • ثبت هزینه‌ های حمل و نقل: این مرحله شامل هزینه‌ های مربوط به حمل و نقل کالا از مبدا تا مقصد (مانند هزینه حمل، بارنامه و هزینه‌ های مرتبط با حمل و نقل دیگر)
  • ثبت هزینه‌ های بیمه: این مرحله مربوط به ثبت هزینه‌ های مربوط به بیمه کالا در طول حمل و نقل می باشد که شامل هزینه بیمه حمل و نقل و هرگونه بیمه دیگر مرتبط با کالاها است.

ثبت هزینه‌ های متفرقه: در این مرحله هزینه‌ های دیگری که ممکن است در مورد واردات کالاها پیش بیاید ثبت می شود که شامل هزینه‌ های بسته‌ بندی و برچسب‌ زنی، هزینه‌ های انبارداری و هزینه‌ های مرتبط با مراجعه به مقامات دولتی است.

مراحل ثبت در حسابداری واردات
مراحل ثبت در حسابداری واردات

مراحل ثبت در حسابداری واردات

نحوه حسابداری واردات چگونه است؟ مراحل ثبت حسابداری واردات و صادرات شامل فرآیندهایی از جمله سفارش تا ترخیص و پرداخت است که در ادامه به ترتیب ذکر شده است:

ثبت پیش‌ فاکتور و پیش‌ پرداخت در صورت نیاز

معمولا در واحدهای بازرگانی، در قدم اول کالا از تامین کنندگان خارجی سفارش داده می شود. ثبت سفارش شامل مشخصات کالا، مقدار، قیمت و شرایط تحویل می باشد. پس از سفارش، تامین‌ کننده پیش‌ فاکتوری صادر خواهند کرد که شامل جزئیات کالا، قیمت‌ ها و شرایط پرداخت خواهد بود.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید بدانید منظور از حسابداری بازرگانی چیست و با کاربرد آن در دنیای حسابداری آشنا شوید، حتما مقاله حسابداری بازرگانی چیست را مطالعه کنید.

از پیش‌ فاکتور به عنوان مدرکی برای شروع فرآیند واردات و ثبت اولیه در سیستم حسابداری استفاده می‌ شود. با ظهور انواع نرم‌ افزارهای حسابداری پیشرفته و پرکاربرد، صدور پیش‌ فاکتور هم دیگر به صورت دستی و با ابزارهای نوشتاری دیگر هیچ معنایی ندارد و شما با استفاده از یک نرم‌ افزار حرفه ای می‌ توانید در کمترین زمان، اطلاعات مربوط به کالا، قیمت، تخفیف، تعداد و… را به‌ صورت آنلاین ثبت کرده و یک پیش‌ فاکتور صادر کنید.

اگر در معاملهٔ واردات، ملزم به پرداخت هزینه‌ ای تحت عنوان پیش‌ پرداخت هستید، می بایست داده‌ های مربوط به این مرحله (معرفی بدهکار و بستانکار و مبلغ) را نیز ثبت کنید. هنگامی که پیش‌ پرداخت به تامین‌ کننده خارجی انجام می‌ شود، این تراکنش در حساب پیش‌ پرداخت نیز ثبت خواهد شد.

ثبت هزینه‌ های ثانویه

ثبت هزینه‌ های ثانویه شامل موارد زیر می شود:

  • ثبت هزینه‌ های حمل و نقل: هزینه‌ های مرتبط با حمل و نقل کالا از کشور مبدا تا مقصد، تحت عنوان هزینه واردات ثبت می شود.
  • ثبت هزینه‌ های بیمه: هزینه‌ های مربوط به بیمه برای حمل و نقل کالا نیز باید ثبت شود.
  • ثبت هزینه‌ های گمرکی و مالیات: هزینه‌ های گمرکی و مالیات‌ های مربوط به واردات کالا در زمان ترخیص پرداخت شده و باید ثبت شود.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با انواع اصطلاحات حسابداری به انگلیسی آشنا شوید، مطالعه مقاله مذکور را به شما پیشنهاد می کنیم.

ثبت هزینه‌ های فروش

ثبت هزینه‌ های فروش نیز به شرح زیر می باشد:

  • ثبت دریافت کالا: پس از دریافت کالا و انتقال آن به انبار، ارزش کالاهای وارداتی به موجودی انبار اضافه خواهد شد.
  • ثبت پرداخت نهایی به تامین‌ کننده: پس از دریافت کالا و تایید صحت آن، پرداخت نهایی برای تامین‌ کننده انجام می‌ پذیرد.
  • ثبت هزینه‌ های واردات به قیمت تمام شده کالا: در این نوع ثبت، تمامی هزینه‌ های مرتبط با واردات مانند حمل و نقل، بیمه و گمرکی باید به قیمت تمام شده کالا اضافه گردد.
  • مقایسه هزینه‌ های واردات با درآمد فروش: در آخر با فروش کالاها، درآمد حاصل از فروش می بایست با هزینه‌ های واردات مقایسه گردد.
  • فروش کالا: داده‌ های مربوط به اقلام فروش رفته می بایست در سیستم ثبت شوند.
  • هزینه بهای تمام شده کالاهای فروش رفته: هزینه تمام شده کالا از جمله تمام هزینه‌ های مربوط به حمل‌ و نقل، نگهداری و فروش باید در سیستم حسابداری ثبت گردد.

انجام این مراحل باعث می شود تا تمامی هزینه‌ ها و تراکنش‌ های مرتبط با واردات کالاها را با دقت بیشتری ثبت کنید و درنهایت کنترل بهتری بر روی هزینه‌ ها و موجودی‌ ها داشته باشید.

لازم به ذکر است که اگر ابهام یا سوالی درباره ثبت حسابداری خرید ارز برای واردات دارید، می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید و منتطر راهنمایی کارشناسان ما باشید.

کدینگ حسابداری واردات

کدینگ حسابداری واردات شامل یک سیستم تشکیل شده از کدهایی است که به منظور دسته‌ بندی و ثبت هزینه‌ ها و درآمدهای مرتبط با واردات کالاها مورد استفاده قرار می گیرد. به عبارتی دیگر شما توسط کدینگ، مواردی را برای خودتان رمزنگار خواهید کرد. به این ترتیب می‌ توانید هزینه‌ ها را به صورت منظم و دقیق دسته‌ بندی کنید و هر زمان که بخواهید به آن ها دسترسی داشته باشید.

در سیستم کدینگ حسابداری واردات کالا، هر حساب یا مورد هزینه با یک کد یا شماره منحصر به فردی شناسایی خواهد شد. این کدینگ می‌ تواند با توجه به معیارهای مختلفی از جمله نوع هزینه، نوع کالا، منطقه مبدا و مقصد، فعالیت یا پروژه، یا هر معیار دیگری که مورد نیاز شما باشد، تعریف شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این باره می توانید مقاله کدینگ حسابداری را مطالعه کنید.

به طور مثال، یک کدینگ مبنی بر نوع هزینه می تواند در دسته های زیر قرار بکیرد:

  • – ۱۰۰۱: هزینه‌ های گمرکی
  • – ۱۰۰۲: هزینه‌ های حمل و نقل
  • – ۱۰۰۳: هزینه‌ های بیمه

استفاده از کدینگ حسابداری بازرگانی واردات و صادرات برای شما این امکان را فراهم می کند تا به طور دقیق و کامل هزینه‌ های مرتبط با واردات را ثبت کرده و اطلاعات لازم برای تحلیل‌ های مالی و ایجاد تصمیمات بهتر را در اختیار داشته باشید.

آموزش حسابداری واردات و صادرات
آموزش حسابداری واردات و صادرات

آموزش حسابداری واردات و صادرات

بدون شک یکی از لازمه های فعالیت در شرکت ها و سازمان ها بعنوان یک حسابدار متخصص با درآمد عالی، شرکت در دوره های تخصصی آموزش حسابداری بازرگانی واردات می باشد.

دوره حسابداری واردات و صادرات یک دوره کاملا جامع و کاربردی است که برای افرادی که به یادگیری اموزش حسابداری واردات کالا علاقه مند هستند در نظر گرفته شده است. این دوره با حضور اساتید متخصص این حوزه برگزار شده و دارای مزایایی از جمله کسب مهارت های تخصصی در زمینه حسابداری شرکتهای واردات و صادرات، دریافت مدرک داخلی و فنی حرفه ای معتبر، دریافت جزوه حسابداری صادرات و واردات و فیلم آموزش حسابداری واردات به صورت رایگان و… می باشد.

شما با شرکت در کلاس های آموزش حسابداری واردات و صادرات، می توانید به تمامی مباحث ثبت سند حسابداری واردات و صادرات و ثبت سند حسابداری واردات کالا مسلط شوید و بعنوان یک حسابدار حرفه ای مشغول به کار شوید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط دوره اموزش حسابداری صادرات و واردات، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

کتاب حسابداری واردات و صادرات

بهترین کتاب حسابداری واردات و صادرات چیست؟ شما در طی دوره های آموزشی علاوه بر دریافت جزوه حسابداری واردات، با بهترین منابع آموزشی مانند کتاب های حسابداری واردات و صادرات pdf آشنا خواهید شد که این امر به شما کمک می کند تا بتوانید مهارت های خود را تقویت کرده و بهبود ببخشید. جهت دریافت حسابداری واردات pdf و همچنین دانلود کتاب حسابداری واردات و صادرات، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

نرم افزار حسابداری صادرات و واردات

انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری صادرات و واردات در فرآیند ثبت سند حسابداری واردات، بسیار مهم و حائز اهمیت است. استفاده از نرم افزار حسابداری صادرات و واردات، با افزایش ارسال پیش‌ فاکتور آنلاین و ارسال لینک به مشتریان، سرعت ثبت حسابداری را سرعت می بخشد.

یک نرم افزار حسابداری واردات ثبت، می بایست از ویژگی پشتیبانی از بارکدخوان با افزایش سرعت و دقت در فرآیندهای مرتبط با مواد و انبار، به بهبود کارایی و کاهش خطاها برخوردار باشد.

نرم افزار حسابداری واردات در سپیدار، با صدور فایل گزارش فصلی و همچنین بارگذاری مستقیم باعث سهولت در دسترسی به گزارشات مالی و فرآیند بارگذاری آن‌ ها می‌ شود که این امر امکان مدیریت بهتر و کنترل دقیق‌ تر بر روی اطلاعات را فراهم می‌ کند.

استاندارد حسابداری واردات

استاندارد حسابداری واردات شامل قواعد و دستورالعمل‌ هایی است که برای حسابداری و روش‌ های گزارش‌ دهی مربوط به واردات کالا و خدمات کاربرد دارد. این استانداردها به طور معمول با توجه به قوانین و مقررات مربوط به واردات در هر کشوری که فعالیت می‌ شود تدوین شده و برای اطمینان از صحت و دقت اطلاعات مالی واردات در مقابل مخاطرات مالی و قانونی مورد استفاده قرار می کیرد.

پیشنهاد ویژه: جهت آشنایی با انواع استاندارد های حسابداری ایران، بر روی لینک کلیک کنید.

استاندارد حسابداری واردات کالا شامل مواردی از جمله محاسبه هزینه‌ های واردات، ارزش‌ گذاری کالاها و خدمات، روش‌ های ثبت اطلاعات مالی واردات، گزارش‌ دهی مالیاتی و مالی واردات و سایر موارد مربوط به حسابداری واردات می‌ باشند.

مهم ترین هدف استانداردهای حسابداری واردات، ایجاد یک روند حسابداری دقیق، شفاف و قابل اعتماد برای واردات کالا و خدمات می باشد. به کارگیری این استانداردها به بهبود کنترل داخلی و مدیریت ریسک‌ های مالی و قانونی مربوط به واردات کمک می کند.

استاندارد حسابداری واردات معمولا در سطوح ملی و بین‌ المللی تعریف می شوند. در سطح جهانی، استانداردهای بین‌ المللی حسابداری یا همان IFRS، به عنوان مجموعه ای از استانداردهای عمده و معتبر برای حسابداری واردات و صادرات معرفی می شوند. برخی از موارد مطرح شده در استانداردهای حسابداری واردات عبارتند از:

تاریخ تراکنش: هنگامی که هر تراکنشی ثبت می شود، باید مشخص و واضح باشد. معمولا این تاریخ زمانی است که کالا یا خدمات وارد شده در اختیار واردکننده قرار می‌ گیرد.

نرخ ارز: اگر تراکنش واردات با ارز خارجی انجام مشود، باید نرخ تبدیل ارز به ریال (یا واحد پول ملی) در زمان تراکنش مشخص باشد.

مالیات و عوارض: هر نوع مالیات و عوارضی که بر روی واردات کالا و خدمات وضع می‌ شود، می بایست به طور صحیح محاسبه و در حسابداری واردات ثبت شود.

گردش حساب‌ های مربوطه: حساب‌ های مرتبط با واردات کالا و خدمات، از جمله حساب‌ های تامین کننده، پرداخت‌ های پیش از سررسید و هزینه‌ های واردات به طور اصولی گردش داده شوند.

ارزش‌ گذاری کالا و خدمات: ارزش کالا و خدمات وارد شده می بایست به صورت اصولی برآورد و ثبت شود. این ارزش با توجه به قیمت قیمت خرید، هزینه‌ های حمل و نقل، بیمه و هر گونه هزینه دیگری که در رابطه با واردات انجام می‌ گیرد محاسبه خواهد شد.

اصطلاحات حسابداری واردات

مهم ترین اصطلاحات حسابداری واردات عبارتند از:

  • کالای مجاز: کالای مجاز به کالایی گفته می شود که صدور یا ورود آن با رعایت ضوابط و قوانین، نیاز به کسب مجوز نخواهد داشت.
  • کالای ممنوعه: کالای ممنوعه، همانطور که از اسمش پیداست، به کالاهایی گفته می شود که صادرات و واردات آن با توجه به مصالح ملی و یا قانون ممنوع می گردد.
  • کالای مشروط: کالای مشروط نیز به کالایی می گیوند کالایی که صدور یا ورود آن، به کسب مجوز از نهادهای دولتی نیاز دارد.
  • صادرات: کلمه صادرات به معنای خرید انواع کالا از کشورهای دیگر و ورود آن به کشور مبدا از راه تجاری می باشد.
  • واردات: خرید انواع کالا از کشورهای دیگر و ورود آن به کشور مبدا از راه تجاری واردات گفته می شود.

جمع بندی

همانطور که گفتیم دقت و سرعت یکی از مهم‌ ترین فاکتورها در حسابداری شرکتهای وارداتی به شمار می روند. بنابراین پیشنهاد می کنیم با شرکت در دوره های پیشرفته حسابداری بازرگانی واردات و همچنین مطالعه مستمر، در این زمینه اطلاعات خود را به روز نگه دارید. در این مقاله به ارائه توضیحات کامل درباره واردات در حسابداری، کدینگ حسابداری واردات و صادرات، ثبت حسابداری ۴ درصد مالیات واردات و… پرداخته شده است. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر دربارهه هریک از مطالب ذکر شده سوال یا ابهامی دارید، کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

سوالات متداول
حسابداری واردات صادرات چیست؟

حسابداری واردات به مجموعه فرآیندها و روش‌ هایی اشاره دارد که برای ثبت، پردازش و دسته‌ بندی هزینه‌ ها و درآمدهای مربوط به واردات کالا و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد که به منظور ثبت دقیق و کامل هزینه‌ های مربوط به واردات کالا و خدمات و همچنین محاسبه مالیات‌ های مربوط به آن‌ ها صورت می گیرد.

نحوه ثبت حسابداری واردات و صادرات چگونه است؟

نحوه ی ثبت حسابداری واردات کالا شامل فرآیندهایی از جمله سفارش تا ترخیص و پرداخت می باشد که در این مقاله به طور کامل و جامع ذکر شده است.

انواع ثبت حسابداری واردات چیست؟

انواع ثبت حسابداری واردات شامل ثبت‌ های اولیه واردات و ثبت های ثانویه می باشد که در باره هر یک از آن ها توضیحات کامل ارائه شده است.

source

توسط chehrenet.ir