مسکن قوی برای درد ترک اعتیاد

امروزه اعتیاد تبدیل به یکی از معضلات فراگیر در جوامع بشری بویژه در کشورمان ایران شده‌است. کسانی که به مواد مخدر معتاد می‌شوند، پس از مدتی با دیدن آسیب‌های آن، تصمیم به ترک آن می‌گیرند. اما ترک اعتیاد فرایندی پیچیده است که با دردها و عوارض جسمانی و روانی متعددی همراه است. کسانی که تصمیم به ترک اعتیاد می‌گیرند، تجربه دردهای شدید جسمانی را خواهند داشت. این دردها بسیار شدید هستند و نیازمند داروهای مناسب برای کاهش آن‌ها و بازگشت تعادل به سلامت جسم و روان افراد در این مدت وجود دارد.

شناخته شده‌ترین داروها و مسکن‌های ترک اعتیاد، متادون و بوپرنورفین هستند که لازم است در دوزهای مشخص و زیر نظر متخصص مربوطه مصرف شوند. در ادامه شما را با بهترین مسکن قوی برای درد ترک اعتیاد بر اساس نوع مواد مخدر آشنا خواهیم کرد و جوانب مصرف این مسکن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مداخلات دارویی برای ترک اعتیاد و استفاده از مسکن قوی برای درد ترک اعتیاد بهترین راه برای کنترل و تسکین درد دوران ترک است. مسکن‌های قوی برای درد ترک اعتیاد، نه تنها به کاهش شدت دردهای جسمانی کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند از بروز برخی از عوارض جانبی خطرناک نیز جلوگیری کنند.

این داروها توسط متخصصان ترک اعتیاد و یا پزشکان تجویز می‌شود و در صورتی که به صورت هدفمند و با دوزهای کنترل‌شده مورد استفاده قرار گیرد، فرد دوران ترک را با تجربه‌های تلخ کمتری پشت سر می‌گذارد. انتخاب صحیح و استفاده مناسب از این مسکن‌ها، نقش مهمی در موفقیت فرایند ترک اعتیاد و بازگشت فرد به زندگی سالم و بدون وابستگی به مواد مخدر دارد. از جمله رایجترین مسکن‌های قوی برای درد ترک اعتیاد موارد زیر است:

  • متادون

    متادون یک مسکن قوی است که برخی از متخصصان آن را به عنوان یک داروی مخدر نیز می‌شناسند. این مسکن برای درمان وابستگی به هروئین و سایر مواد مخدر مشابه استفاده می‌شود. این دارو کمک می‌کند تا علائم ترک در بیماران کاهش یابد و وسوسه مصرف دوباره مواد مخدر کاهش یابد. با مصرف متادون، افراد درد و خماری کمتری را تجربه می‌کنند و می‌توانند دوره سم‌زدایی را با مصرف متادون با راحتی بیشتری پشت سر بگذارند. متادون معمولاً به صورت شربت یا قرص تولید می‌شود و بسیار مهم است که تحت نظارت دقیق پزشک مصرف شود.

  • بوپرنورفین (سابوکسون)

    مسکن بوپرنورفین نیز یک دارو حاوی اندکی مواد مخدر است که به کاهش علائم ترک و کاهش وابستگی به مواد مخدر کمک می‌کند. این دارو کمتر از متادون عوارض جانبی دارد و احتمال سوء مصرف آن و وابستگی به آن در حین مصرف نیز کمتر از متادون است. بوپرنورفین یا سابوکسون را معمولا به صورت قرص زیرزبانی تولید می‌کنند و فروش آن بدون تجویز پزشک متخصص ممنوع است. این ممنوعیت فروش آن نیز به دلیل احتمال وابستگی افراد به این مسکن در حین استفاده در دوره ترک مواد مخدر است.

  • نالترکسون

    نالترکسون نیز یکی دیگر از انواع داروهای ترک اعتیاد آنتاگونیستی است که حاوی مقداری مواد مخدر برای تثبیت حالات روحی فرد و کاهش دردهای جسمانی در دوران ترک است. این دارو اثرات انواع مواد مخدر را محدود و کنترل می‌کند و سبب کاهش وسوسه مصرف مواد مخدر در افراد درگیر می‌شود. بسیاری از متخصصان این دارو را برای جلوگیری از عود دوباره اعتیاد تجویز می‌کنند زیرا دلزدگی خوبی در فرد پس از ترک نسبت به مواد مخدر ایجاد می‌کند. نالترکسون معمولا به صورت قرص خوراکی یا تزریق ماهیانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • کلونیدین

    کلونیدین از دیگر داروهای ترک مواد مخدر و نوعی مسکن غیرمخدر است که برای کاهش علائم ترک مانند اضطراب، تعریق و تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف این دارو سبب می‌شود شدت علائم ترک در افراد کمتر شود و دردهای عضلانی و فشارهای عصبی تا حدود زیادی برطرف شود. کلونیدین معمولا به صورت قرص خوراکی یا پچ پوستی مصرف می‌شود و لازم است زیر نظر متخصص مربوطه اقدام به استفاده از آن شود.

  • گاباپنتین

    گاباپنتین که مسکنی معروف است، معمولاً برای درمان دردهای عصبی و صرع استفاده می‌شود، اما این دارو و مسکن محبوب، در کاهش برخی از علائم ترک مانند اضطراب و بی‌خوابی نیز مؤثر است. زمانی که استرس و اضطراب در فرد کنترل شود، اسپاسم‌های عضلانی برطرف می‌شود و به صورت طبیعی دردها برطرف می‌شوند. گاباپنتین را معمولا به صورت قرص یا کپسول خوراکی مصرف می‌کنند و لازم است زیر نظر متخصص مربوطه و در دوز‌‌های مشخص مورد استفاده قرار گیرد.

  • ایبوپروفن و استامینوفن

    ایبوپروفن و استامینوفن نیز از دیگر داروهای مسکن قوی برای درد ترک اعتیاد هستند که از دسته داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) ‌می‌باشند. این مسکن‌ها به کاهش دردهای عمومی بدن که در طول ترک مواد مخدر ایجاد می‌شوند،‌ تا حدود بسیار زیادی کمک می‌کنند. ایبوپروفن و استامینوفن معمولا به صورت قرص یا کپسول خوراکی و بدون نیاز به نسخه پزشک ددر دسترس بیماران قرار می‌گیرند.

نکته مهمی که باید حتما پیرامون مصرف این مسکن‌های ضد درد ترک اعتیاد در نظر گرفته شود این است که استفاده از هر یک از این داروها باید تحت نظارت پزشک و بر اساس نیازهای خاص هر فرد انجام شود تا از عوارض جانبی و احتمال سوء مصرف جلوگیری شود. این داروها تنها به منزله بخشی از یک برنامه درمانی جامع بهترین و سریعترین روش ترک اعتیاد در منزل هستند و در کنار مشاوره، حمایت روانی و تغییرات سبک زندگی می‌توانند فرد را از آسیب‌های مواد مخدر رهایی بخشند. پس حتما پیش از مصرف هر یک از این مسکن‌ها لازم است برای عدم وابستگی مجدد به آن‌ها، با پزشک و مشاور ترک اعتیاد با تجربه در این زمینه مشورت‌های لازم انجام گیرد.

source

توسط chehrenet.ir