حسابداری کالای امانی یکی از انواع حسابداری تجاری در شرکت ها و موسسات محسوب می شود که دارای فروش بالایی نسبت به دیگر شرکت ها می باشد و کالاهای خود را برای فروش به شخص یا شرکت های مورد اعتماد دیگری ارسال می کند تا به فروش برسانند. در این مطلب از سایت آموزشی آریا تهران، به آموزش مباحث حسابداری کالای امانی خواهیم پرداخت بنابراین اگر می خواهید بدانید حسابداری کالای امانی چیست و با نحوه ثبت آن آشنا شوید، تا ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

حسابداری کالای امانی چیست
حسابداری کالای امانی چیست

حسابداری کالای امانی چیست

برخی از واحدهای تجاری برای توسعه کسب و کار و همچنین استفاده از موقعیت های شغلی دیگر همکاران خود، برخی از کالاهای خود را به صورت امانی به دیگر نمایندگان آن ها که حق العمل کار نام دارد، ارسال می نمایند. فرد به عنوان حق العمل کار نیز از طرف فرد آمر نماینده می‌ شود تا کالای مورد نظر را به فروش برساند و درصد توافق شده از قبل را از محل فروش محصولات بردارد.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال آموزش حسابداری بازار کار بصورت کاربردی و عملی هستید حتما از خدمات مجتمع فنی آریا تهران استفاده کنید. به این منظور پیشنهاد می کنیم از دوره آموزش حسابداری آموزشگاه آریا تهران دیدن کنید.

کلمه آمر به فرد ارسال‌ کننده کالا و صاحب کالا اشاره دارد و در مقابل وی حق‌ العمل‌ کار می باشد که وظیفه دارد کالا امانی را بفروشد و درصد توافق شده را از آن کسر کند.

این امر کاملا واضح است که کالاهای امانی در حسابداری تا هنگامی که به فروش نرسیده، متعلق به صاحب کالا یا همان آمر است و می بایست تحت عنوان کالای امانی نزد دیگران به بهای تمام شده که شامل هزینه حمل و ارسال کالا، بسته‌ بندی و تخلیه و بارگیری پرداختی توسط حق‌ العمل‌ کار می باشد، جزء موجودی کالای وی منظور شده و در کالای امانی در ترازنامه به‌ عنوان یک قلم جداگانه ارائه داده شود.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید بدانید حسابداری انبار چیست و با انواع آن آشنا شوید، مقاله حسابداری انبار چیست را مطالعه کنید.

تفاوت بین فروش عادی و فروش کالای امانی
تفاوت بین فروش عادی و فروش کالای امانی

تفاوت بین فروش عادی و فروش کالای امانی

یکی از مهم ترین تفاوت بین فروش عادی و فروش کالای امانی می توان به این امر اشاره کرد که فروش عادی به‌ محض انجام شدن فروش، خریدار مالک کالا می‌ شود، این امر در صورتی است که در کالای امانی با این که آمر کالا را با هدف فروش جهت حق‌ العمل‌ کار می‌ فرستد، اما تا هنگامی که کالای ارسالی به فروش نرسد، همچنان بعنوان مالک کالای ارسالی محسوب می شود.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال یادگیری جامع و صفر تا صد حسابداری فروش هستید، می توانید در آموزشگاه فنی حرفه ای آریا تهران دوره آموزش حسابداری فروش را با بهترین اساتید و با بالاترین سطح کیفیت از مبتدی تا فوق پیشرفته بگذرانید. برای شرکت در این دوره کافیست بر روی لینک کلیک کنید.

ضمنا در دفاتر فرستنده کالای امانی، در پایان هر دوره مالی و زمان تنظیم نمودن صورت‌ های مالی، می بایست مقدار کالایی که نزد حق‌ العمل‌ کار موجود می باشد و هنوز به فروش نرسیده است، به قیمت تمام شده به موجودی کالای مؤسسه فرستنده کالا اضافه شود.

ورشکست شدن حق‌ العمل‌ کار موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. در صورتی که برای گیرنده کالا یا همان حق‌ العمل‌ کار این مشکل ایجاد شود، آمر یا همان فرستنده کالا می‌ تواند کالای خود را پس گرفته و در صورتی که به‌ جای ارسال کالا به طور امانی مستقیما و به طور عادی به او فروخته بود، نمی‌ توانست همچین کاری را انجام دهد، بلکه باید همانند مابقی طلبکاران اقدام کرده و چند درصدی از طلب خود را وصول نماید.

مزایای فروش کالای امانی برای حق‌ العمل‌ کار

در ادامه با مزایای فروش کالای امانی برای حق‌ العمل‌ کار آشنا خواهید شد:

  • عدم نیاز به سرمایه کلان جهت خرید کالا
  • اجتناب از ریسک فروخته نشدن یا از مد افتادن کالا
  • جلوگیری از راکد ماندن سرمایه در اثر به فروش نرفتن کالای امانی
  • در صورت تنزل قیمت فروش، زیانی متوجه حق‌ العمل‌ کار نخواهد بود
  • دستیابی به بازارهای بیشتر و فروش زیادتر و درنیجه سود بیشتر
  • تبلیغ و بازاریابی و ایجاد بازار برای محصولات شناخته نشده و جدید
  • اطمینان بیشتر از وصول بهای کالای امانی تا فروش‌ های عادی نسیه

مزایای فروش امانی برای آمر

مزایای فروش کالای امانی برای آمر عبارتند از:

یکی از مزایای فروش امانی برای آمر کسب سود بالا و دستیابی به بازارهای گسترده و فروش بالا که درنهایت منجر به رشد کسب و کار می شود.

داشتن اطمینان از نقد شوندگی مبلغ کالای امانی نسبت به فروش های معمولی نسیه بیشتر خواهد بود چرا که در وهله اول برخی از حق العمل کاران درصدی به عنوان حق التضمین دریافت خواهند کرد که وصول مبلغ کالای فروش رفته را از هر منظر به عهده می گیرند و در ادامه همان گونه که ذکر شد، اگر حق العمل کار دچار ورشکست یا زیان شدید شود، مبلغ یا بهای کالای امانی مفقود نخواهد شد از این رو آمر می تواند عینا آن ها را پس بگیرد.

به منظور معرفی کالا و ایجاد بازار برای محصولات جدید ناشناخته که برخی از تاجران و نمایندگان اقدام به خرید و فروختن آن ها به طور معمولی نیستند، فرستادن کالا برای آن ها به طور امانی مهم ترین ابزاری به شمار می رود تا تاجران و شرکت ها با اطمینان بیشتر اقدام به قبول و فروش این گونه محصولات و کالاها نمایند.

مسئولیت ها و وظایف حق‌ العمل‌ کار

مسئولیتها و وظایف حق‌العمل‌کار به شرح زیر می باشد:

  • مسئولیت دریافت بهای فروش‌ های نسیه
  • حفظ و نگهداری کالا تا زمان فروش به طور امانی
  • دقت در فروش‌ های نسیه و سعی و کوشش در وصول مطالبات
  • ارسال صورت حساب فروش و کلیه هزینه‌ های مرتبط با آن برای آمر و انتقال وجوه حاصل از فروش کالای امانی به آمر

تکلیف کالاهای امانی در پایان دوره مالی چه می‌شود

همانطور که ذکر شد، در پایان هر دوره مالی و هنگام تنظیم نمودن صورت‌ های مالی در دفاتر فرستنده کالای امانی یا آمر، باید مقدار کالایی که نزد حق‌ العمل‌ کار وجود دارد و به فروش نرسیده است، به قیمت تمام شده و به موجودی کالای موسسه فرستنده کالا اضافه شود.

پیشنهاد ویژه: جهت آشنایی کامل و جامع با حسابداری مالی، بر روی لینک کلیک بفرمایید. همچنین با مراجعه به صفحه حسابداری مدیریت نیز می توانید در این باره مطالعه دقیقی داشته باشید.

آیا امکان ثبت نمودن کالای امانی در قسمت دارایی‌ ها وجود دارد

در مورد کالای امانی، طبق توافقاتی که بین طرفین معامله انجام می پذیرد، اگر کالا به فروش برسد باید درصدی از فروش را به شرکت پرداخت کرده و اگر کالا به فروش نرسد، کالا به‌ صورت امانت دست حق‌ العمل‌ کار باقی می ماند. به همین خاطر است که کالای امانی به‌ عنوان موجودی کالا محسوب نمی‌ شود و در انبارداری تحت عنوان کالای امانی می‌ ماند.

اکثر کالاها برای فروش در انبار موجود و جزء دارایی‌ های شرکت به شمار می رود، اما کالای امانی به‌ عنوان یک حساب واسطه است و نمی‌ توان آن را در قسمت دارایی‌ها ثبت کرد، چرا که هیچ خریدی صورت نگرفته است. در صورتی که خرید به‌ صورت نسیه انجام شود، می‌ توان آن را در دارایی‌ ها ثبت کرده و متقابلا بدهی ایجاد شده است، ولی متقابلا کالای امانی هیچ موردی ایجاد نشده است.

پروسه حسابداری کالاهای امانی

در پاسخ به سوال پروسه حسابداری کالاهای امانی به چه شکلی است، باید بگوییم که برای اموزش حسابداری کالای امانی یا ثبت‌ های حسابداری باید به این نکته توجه داشته باشید که منظور شما از کالای امانی در حسابداری کدام یک از موارد زیر است:

  1. کالایی که برای فروش در اختیار حق‌ العمل‌ کار قرار گرفته است
  2. کالایی که به دلیل کمبود جا و مکان و برای نگهداری در مدت‌ زمان خاص در اختیار دیگری قرار گرفته است

اگر شما حالت اول را مد نظر داشته باشید، ثبت حسابداری امانی آن به شرح زیر می باشد:

پروسه حسابداری کالاهای امانی
پروسه حسابداری کالاهای امانی

اگر شما حالت دوم را مد نظر داشته باشید، ثبت حسابداری ارسال کالای امانی آن به شرح زیر خواهد بود. در این حالت می بایست اطلاعات آماری آن‌ ها در حساب‌ های انتظامی ثبت شده و در صورت بازگردان آن‌ ها از حساب‌ ها کسر شود. در این بخش ثبت‌ های حسابداری را به شما آموزش خواهیم داد:

پروسه حسابداری کالاهای امانی
پروسه حسابداری کالاهای امانی

جهت اطلاع تز عملیات ثبت های حسابداری کالای امانی در ادامه با ما همراه باشید.

عملیات حسابداری کالای امانی

ثبت حسابداری کالای امانی (ثبت حسابداری فروش کالای امانی) در دفاتر فرستنده کالا به شیوه های مختلفی انجام می پذیرد. یکی از رایج ترین این روش ها استفاده از ثبت عملیات از قیمت تمام شده است که در ادامه توضیحات کامل ارائه شده است.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید بدانید حسابداری خدماتی به چه معناست و با نحوه ثبت سند حسابداری خدماتی آشنا شوید، مقاله حسابداری خدماتی چیست را مطالعه کنید.

ثبت عملیات حسابداری کالای امانی در دفاتر آمر

در ادامه نحوه ثبت سند حسابداری کالای امانی (سند حسابداری دریافت کالای امانی) در دفاتر آمر اشاره شده است:

  • ارسال کالا برای حق العمل کار
  • پرداخت هزینه‌ های ارسال کالای امانی توسط آمر
  • به فروش رساندن کالا توسط حق العمل کار
  • ثبت هزینه‌ های انجام شده توسط حق العمل کار
  • دریافت حواله از حق العمل کار
  • پرداخت حق التضمین و حق العمل
  • بستن حساب کالای امانی در پایان دوره مالی
  • بستن حساب کالای ارسالی
کدینگ حسابداری کالای امانی
کدینگ حسابداری کالای امانی

کدینگ حسابداری کالای امانی

نحوه کدینگ حسابداری کالای امانی به شرح زیر می باشد:

گروه حساب سطح کل سطح معین
فروش کالای امانی کالای امانی – نام حق‎العملکار

پیشنهاد ویژه: جهت آشنایی با نمونه کدینگ انبار، بر روی لینک کلیک کنید.

نحوه کدینگ کالای ارسالی (فقط در صورت استفاده از روش ادواری این حساب ایجاد می‌ شود.)

گروه حساب سطح کل سطح معین
بهای تمام ‎شده کالای فروش ‎رفته کالای ارسالی کالای ارسالی – نام حق ‎العمل کار

نحوه کدینگ حساب حق ‎العمل کار

گروه حساب سطح کل سطح معین سطح تفصیلی
دارایی جاری حساب دریافتنی تجاری حق‎ العمل کار – کالای امانی نام حق العملکار
اموزش حسابداری کالای امانی
اموزش حسابداری کالای امانی

اموزش حسابداری کالای امانی

یکی از مهم ترین اقدامات برای فعالیت در زمینه حسابداری کالای امانی، گذراندن دوره اموزش حسابداری کالای امانی مقدماتی و آموزش حسابداری پیشرفته کالای امانی می باشد. از آنجایی که بسیاری از صاحبان کسب و کار به دنبال افراد کاربلد و متخصص هستند، شما با داشتن مهارت های لازم در این زمینه شانس استخدام بیشتری در مراکز معتبر با حقوق و مزایای عالی خواهید داشت.

دوره اموزش حسابداری کالای امانی با استفاده از انواع سیستم حسابداری پرکاربرد، همراه با ارائه مدرک فنی حرفه ای، فیلم و جزوه حسابداری کالای امانی و همچنین معرفی بهترین کتاب های حسابداری کالای امانی pdf برای شما علاقه مندان عزیز در نظر گرفته شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

استاندارد حسابداری کالای امانی

همانطور که گفته شد، در فروش کالای امانی واحدهای تجاری تولید کننده یا توزیع کننده ممکن است به منظور توسعه فروش، کالاها را به صورت امانی در اختیار فروشندگان قرار دهند. با توجه به قراردادهای امانی صاحب کالا که به آن آمر گفته می‌ شود کالا را برای طرف دیگر قرارداد، که به آن حق العمل کار گفته می‌ شود ارسال می‌ نماید تا به نمایندگی از طرف آمر، کالا را به فروش برساند.

بر اساس استاندارد حسابداری کالای امانی، تا هنگامی که کالای امانی (goods on consignment) به شخص ثالثی فروخته نشده باشد، نباید درآمد شناسایی شود. در قرادادهای امانی، آمر، حق مالکیت قانونی کالا را نزد خود محفوظ نگه می‌ دارد و تنها حق تصرف کالای امانی در اختیار حق العمل کار قرار خواهد گرفت.

ثبت حسابداری کالای امانی دیگران نزد ما
ثبت حسابداری کالای امانی دیگران نزد ما

ثبت حسابداری کالای امانی دیگران نزد ما

ثبت سند حسابداری کالای امانی دیگران نزد ما به چه صورت است؟ یکی از سوالاتی که در زمینه ثبت حسابداری کالای امانی دیگران نزد ما یا سند حسابداری کالای امانی دیگران نزد ما ایجاد می شود این است که برای موجودی کالای امانی دیگران نزد ما چه ثبتی صادر می شود؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بررسی کنید که مالکیت موجودی کالای امانی دیگران نزد ما به چه صورت است که این امر دارای دو بعد می باشد. برای این کار ابتدا باد تعریفی از مالکیت کالا داشته باشم. نقطه مالکیت به معنای نقطه انتقال مزایا و مخاطرات می باشد.

بعد اول: موجودی کالای امانی تنها در مکانی متعلق به شرکت مانند انبار، فروشگاه و… نگهداری می شود و مالکیت منتقل نشده زیرا که مزایای مواد و کالای مربوطه منتقل نشده است و در این شرایط در دفاتر به عنوان موجودی کالا ثبت نخواهد شد و تنها در حساب های انتظامی جهت کنترل آماری آن ها ثبت صادر می شود.

حساب های انتظامی – کالای امانی دیگران نزد ما × طرف حساب های انتظامی

این ثبت با توجه به تعداد یا مقدار کالای مربوطه یا یک مشخصه دیگر ثبت خواهد شد و فقط جنبه آماری خواهد داشت.

بعد دوم: موجودی کالای امانی با توجه به نیت دیگری اخذ شده و نه صرفا نگهداری در انبار و …

به طور مثال شرکت برای اجرای تولید خود نیاز به یک نوع خاص از مواد دارد که به آن دسترسی ندارد. از این رو یکی از شرکت های هم گروه که فعالیت مشابهی نیز دارد، مقداری موجودی مواد مربوطه را دریافت کرده و در تولید استفاده می کند تا هنگامی که مواد مربوطه را تهیه کرده و به شرکت مذکور بازگرداند.

در چنین شرایطی مالکیت موجودی کالای امانی منتقل شده و از دو جهت نیز باید بررسی شود. یکی از این جهت که در حساب های انتظامی مانند ثبت بالا از نظر مقداری ثبت شود تا اقدامات کنترلی آن به سادگی انجام پذیرد.

از طرف دیگر باید با توجه به مصرف مواد و لحاظ ان در عوامل تولید و لزوم لحاظ شدن آن در بهای تمام شده کالاهای تولید شده ثبت دیگری نیز می بایست صادر شود که بیانگر شناسایی کالای امانی دیگران نزد ما در حساب ها خواهد بود.

موجودی کالا – کالای امانی دیگران نزد ما × حساب های پرداختنی – شخص مربوطه

که این ثبت به مبلغ ارزش روز مواد و کالای امانی ثبت می شود.

برای تصفیه کردن مواد و کالای امانی یا شرکت مواد و کالای مربوطه را خریداری کرده و به شرکت امانت دهنده واگذار می نماید که در این حالت ثبت خرید کالا مانند ثبت های معمول صادر خواهد شد و ثبت صادر شده بالا نیز برگشت می شود. در صورتی که مبلغ خریداری شده موجودی کالا متفاوت از بهای صدور ثبت مابه التفاوت آن در بهای تمام شده اعمال می شود.

از آنجایی که کالای امانی دیگران نزد ما در بهای تمام شده تولید منظور شده و کالای خریداری شده به شرکت امانت دهنده عودت داده می شود، به میزان بهای ثبت بالا از موجودی کالا در مقابل حساب های پرداختنی خارج خواهد شد و در صورت تغییر بهای خرید در مقایسه با بهای ثبت بالا مابه التفاوت در بهای تمام شده تولید اعمال می شود.

از طرفی دیگر این احتمال وجود دارد که شرکت امانت دهنده توافق کند که مبلغی را جهت کالای امانی دریافت کند که از این رو حساب های پرداختنی در ازای وجه پرداخت شده تا میزان مانده کاهش خواهد یافت و کالای امانی دیگران نزد ما نیز در بهای تمام شده تولید لحاظ می شود. در صورت پرداخت مبلغ بیش تری از مانده (یعنی همان ثبت بالا) مابه التفاوت در بهای تمام شده تولید منظور می شود.

لازم به ذکر است که درباره ثبت سند حسابداری کالای امانی ما نزد دیگران (ثبت حسابداری کالای امانی ما نزد دیگران) یا کالای امانی شرکت نزد دیگران نیز می توانید نظرات کاربران را در سایت های مختلف بررسی کنید یا با کارشناسان ما در زمینه حسابداری تماس بگیرید و راهنمایی های لازم زا دریافت نمایید.

حسابداری کالای امانی در دفاتر حق العمل کار

درباره خلاصه حسابداری کالای امانی در دفاتر حق العمل کار (گیرنده کالای امانی) باید بدانید که معمولا حق‎‌ العمل کار پس از دریافت کالا، بهای آن را در دفاتر خود ثبت نمی کند اما مقدار و قیمت هر واحد و دیگر مشخصات کالا را در دفاتر آماری خود ثبت می ‎نماید. به طور کلی حق ‎‌العمل کار در دفاتر خود از حساب‌ های زیر استفاده می‌ نماید:

حساب آمر: این حساب یک حساب دائمی می باشد و حساب شخص آمر است. مانده آن بیانگر طلب یا بدهی حق‎ ‌العملکار به آمر می ‎باشد. بدین معنا که مانده بستانکار آن نشان دهنده بدهی حق‎ العمل کار به آمر و مانده بدهکار آن نشان ‎دهنده طلب حق العمل کار از آمر است.

لازم به ذکر است که هزینه‌ های پرداختی توسط حق العمل کار بابت کالای امانی، حق کمیسیون حق‌ العمل کار در بدهکار این حساب نیز ثبت خواهد شد.

حساب درآمد حق ‎العمل: این حساب یک حساب سود و زیانی می باشد و بیانگر حق کمیسیون دریافتی توسط حق ‎العمل کار از آمر است.

کالای امانی در سپیدار

یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهنتان ایجاد شود درباره ثبت کالای امانی در سپیدار می باشد. در حالت کلی باید بدانید که سیستم سپیدار یکی از بهترین و کاربردی ترین نرم افزارهای حسابداری شرکتی و فروشگاهی در ایران به شمار می رود.

از طریق نرم افزار حسابداری شرکتی و فروشگاهی سپیدار سیستم برای مدیریت هزینه‌ های مالی خود، می توانید دقت و صحت انجام امور مالی کسب و کارتان را افزایش دهید. جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر درباره ثبت کالای امانی در هلو و سپیدار، می‌ توانید با شماره تلفن درج شده تماس بگیرید. همکاران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان خواهند بود.

جمع بندی

در این صفحه به طور کامل و جامع توضیح دادیم که حسابداری کالای امانی چیست و نحوه ثبت آن چگونه است؟ اگر شما هم می خواهید اطلاعات کامل و جامعی درباره عملیات حسابداری کالای امانی بدست آورید، این مقاله برای شماست.

سوالات متداول
معنی کالای امانی در حسابداری چیست؟

کالای امانی به کالاهایی گفته می‌ شود که از یک شرکت به طرف دیگری منتقل می گردد در حالی که معایب و مزایای آن همچنان حفظ می‌ شود. از این رو در معامله کالای امانی دو طرف وجود دارد، فرستنده و گیرنده. ما در این سری از مقالات آریا تهران تمامی نکات مهم در رابطه با حسابداری کالای امانی را برای شما به طور کامل و جامع توضیح داده ایم.

نحوه ثبت سند حسابداری کالای امانی چگونه است؟

نحوه ثبت سند حسابداری کالای امانی به صورت ارسال کالا برای حق العمل کار، پرداخت هزینه‌ های ارسال کالای امانی توسط آمر، به فروش رساندن کالا توسط حق العمل کار، ثبت هزینه‌ های انجام شده توسط حق العمل کار و… می باشد که در این مقاله به طور کامل شرح داده ایم.

تفاوت بین فروش عادی و فروش کالای امانی چیست؟

در فروش عادی به محض انجام عملیات فروش، خریدار مالک کالا می ‏گردد و تمام مزایا و مخاطرات کالا به وی انتقال پیدا می کن در صورتی که در کالای امانی با اینکه آمر کالا را به منظور فروش برای حق ‏العمل کار می‏ فرستد اما تا زمانی که کالای ارسالی فروخته نشود، همچنان مالک کالا خواهد بود.

source

توسط chehrenet.ir