حسابداری بازرگانی یکی از شاخه های اصلی و مهم حسابداری است که به تجزیه و تحلیل دقیق معاملات مالی و اقتصادی شرکت‌ های مختلف تجاری می‌ پردازد و با ارائه بینش های عمیق به مدیران کسب و کارها، آن ها را در مسیر رشد و توسعه قرار می دهد.

حسابداری بازرگانی چیست

در پاسخ به سوال منظور از حسابداری بازرگانی چیست، می توان گفت که همانطور که گفتیم حسابداری بازرگانی یکی از مهم ترین شاخه های حسابداری محسوب می شود که به ثبت، تجزیه و تحلیل و گزارش‌ دهی معاملات مالی شرکت‌ های تجاری می پردازد که در زمینه خرید و فروش کالا و خدمات فعالیت می کنند.

پیشنهاد ویژه: آموزشگاه آریا تهران بعنوان بهترین و معتبرترین آموزشگاه حسابداری در ایران با به کار گیری مجرب ترین اساتید حسابداری آماده ارائه بهترین و کاربردی ترین دوره آموزش حسابداری به شما عزیزان می باشد. آموزش حسابداری آریا تهران با ارائه مدرک فنی و حرفه ای حسابداری برگزار می شود و شما را جهت ورود به بازار کار آماده می کند. برای شرکت در کلاس حسابداری با همکاران ما در آموزشگاه آریا تهران تماس بگیرید.

این نوع حسابداری برای آن دسته از شرکت‌ هایی که به‌ دنبال کسب سود با استفاده از فعالیت‌ های تجاری هستند، بسیار ضروری است و برای آن ها این امکان را فراهم می کند تا بتوانند میزان سود و زیان خود را در دوره‌ های مالی مشخص ارزیابی کنند. از مهم‌ ترین جنبه‌ های حسابداری شرکت های بازرگانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ثبت معاملات: حسابداری شرکتهای بازرگانی شامل ثبت کامل و دقیق همه معاملات مالی است که این امر معمولا شامل خرید و فروش کالا، پرداخت‌ ها و دریافت‌ های نقدی و هزینه‌ های عملیاتی باشد.
  • تجزیه و تحلیل مالی: حسابداران بازرگانی به تجزیه و تحلیل داده‌ های مالی می پردازند تا بتوانند از این طریق بینش‌ های کاربردی درباره وضعیت مالی شرکت ها ارائه دهند.
  • گزارش‌ دهی مالی: تهیه گزارش‌ های مالی از جمله صورت‌ های سود و زیان، ترازنامه و گزارش جریان نقدی که به مدیران کمک می‌ کند که تصمیمات مالی آگاهانه‌ ای بگیرند.
  • مدیریت بودجه: حسابداران بازرگانی نقش مهمی در تهیه و مدیریت بودجه‌ های شرکت ایفا می کنند و به شرکت ها کمک می‌ کنند که منابع مالی خود را به صورت بهینه استفاده کنند.
  • رعایت مقررات مالی: بخش مهمی از حسابداری شرکت بازرگانی مربوط به این امر می باشد که شرکت‌ ها قوانین مالیاتی و مقررات مالی را رعایت کنند.
  • بهای تمام‌ شده: محاسبه بهای تمام‌ شده کالاها و همچنین خدماتی که شامل هزینه‌ های مستقیم و غیرمستقیم مربوط به تولید یا خرید و فروش کالاها است.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال یادگیری انواع نرم افزارهای پرکاربرد مانند نرم افزار هلو یا سپیدار هستید، می توانید با مراجعه به صفحات آموزش نرم افزار سپیدار آریا تهران برگزار کننده بهترین و کامل ترین آموزش نرم افزار هلو کامل ترین دوره آموزش یادگیری نرم افزارهای پرکاربرد حسابداری را بگذرانید.

به‌ طور‌ کلی، پروژه حسابداری بازرگانی به شرکت ها کمک می کند تا بتوانند عملکرد حسابداری مالی خود را به طور دقیقی ارزیابی کرده و برنامه‌ ریزی‌ های مالی موثری را اتخاذ کنند. این امر به‌ خصوص برای آن دسته از شرکت‌ هایی که در بازارهای رقابتی فعالیت می‌ کنند و نیاز به تصمیم‌ گیری‌ های سریع و دقیق دارند، بسیار مهم است.

پیشنهاد ویژه: اکر نمی دانید حسابداری واردات چیست و با انواع آن آشنا نیستید، حتما مقاله حسابداری واردات را مطالعه کنید.

وظایف حسابدار بازرگانی

وظایف حسابدار بازرگانی چیست؟ همانطور که تا به اینجای مقاله متوجه شدید، حسابداری یا مدیریت بازرگانی نقش بسیار مهمی در مدیریت مالی شرکت‌ های تجاری ایفا می کند و دارای وظایف مهمی می باشد که در ادامه شرح داده ایم:

  • ثبت و ضبط اسناد حسابداری: حسابداران بازرگانی وظیفه دارند در انجام پروژه حسابداری شرکت بازرگانی رایگان، تمامی تراکنش‌ های مالی شرکت که شامل خرید و فروش کالا، پرداخت‌ ها و دریافت‌ های نقدی و هزینه‌ های عملیاتی می باشند را ثبت کنند.
  • تهیه صورت‌ های مالی: ارائه گزارش‌ های دقیق مالی از جمله صورت های سود و زیان، ترازنامه و گزارش جریان نقدی که نشان دهنده وضعیت مالی شرکت می باشد.
  • مدیریت نقدینگی: از دیگر وظایف حسابداران بازرگانی می توان به بررسی و مدیریت جریانات نقدی و همچنین اطمینان از اینکه شرکت برای پرداخت بدهی‌ ها و سرمایه‌ گذاری‌ های آتی دارای نقدینگی کافی می باشد یا خیر، اشاره کرد.
  • تحلیل مالی: ارائه تحلیل‌ های مالی به منظور شناسایی روندها، فرصت‌ ها و چالش‌ های مالی شرکت
  • مدیریت امور بانکی: انجام تراکنش‌ های بانکی و مدیریت حساب‌ های بانکی شرکت از دیگر وظایف حسابدار بازرگانی به شمار می رود.
  • تنظیم گزارش‌ های مالی: تهیه گزارش‌ های مالی که نشان دهنده سود و زیان شرکت می باشد و برای برنامه‌ ریزی‌ های آینده شرکت ضروری خواهد بود.
  • کنترل بهای تمام‌ شده: محاسبه و کنترل بهای تمام‌ شده کالاها و خدمات برای مشخص شدن قیمت فروش و ارزیابی سودآوری
  • رعایت مقررات مالیاتی و بیمه‌ ای: این امر به معنای اطمینان از اینکه شرکت تمامی قوانین مالیاتی و بیمه ای را رعایت می‌ کند، می باشد.
  • پیش‌ بینی و بودجه‌ بندی: ارائه پیش‌ بینی‌ های مالی و بودجه‌ های عملیاتی جهت راهنمایی در تصمیم‌ گیری‌ های مهم شرکت

این وظایف به حسابدار بازرگانی کمک می کند که نقش مهمی در رشد و پیشرفت شرکت‌ های تجاری داشته باشند و در محیط رقابتی بازارهای امروزی موفق عمل کنند.

خرید کالا در حسابداری بازرگانی

فرایند خرید کالا در حسابداری بازرگانی یکی از مهم ترین جنبه های مدیریت مالی به شمار می رود که از چند مرحله و جزئیات تشکیل شده است که به شرح زیر می باشد:

  1. سفارش خرید: در قدم اول حسابدار بازرگانی می بایست سفارشات خرید را با توجه به نیازهای شرکت ثبت کند. این مرحله شامل انتخاب تامین‌ کننده، مذاکره برای قیمت و شرایط پرداخت و تعیین مقدار و کیفیت کالا نیز می باشد.
  2. دریافت کالا: پس از ارسال سفارش، حسابدار بایستی ورود کالاها به انبار را ثبت نماید. این امر شامل بررسی کالاهای دریافتی جهت اطمینان از مطابقت با سفارشات خرید و ثبت هرگونه اختلافات می باشد.
  3. ثبت هزینه‌ های خرید: هزینه‌ های مربوط به خرید کالا، از جمله هزینه حمل‌ و نقل، بیمه و مالیات بر ارزش افزوده، باید با تمام جزئیات ثبت شوند. این هزینه‌ ها به بهای تمام‌ شده کالا اضافه خواهند شد.
  4. پرداخت به فروشندگان: حسابداران بازرگانی موظفند پرداخت‌ های مربوط به خرید کالا را مدیریت کرده که این امر شامل ثبت فاکتورهای فروشنده و برنامه‌ ریزی به منظور پرداخت‌ های نقدی یا اعتباری می باشد.
  5. مدیریت موجودی کالا: حسابداران باید موجودی کالا در انبار را ردیابی کنند و از این امر مطمئن شوند که ثبت‌ های موجودی با واقعیت فیزیکی مطابقت دارند.
  6. محاسبه بهای تمام‌ شده: بهای تمام‌ شده کالای خریداری شده باید محاسبه گردد. این امر شامل جمع کردن هزینه‌ های خرید خالص با هزینه‌ های جانبی مانند حمل‌ و نقل و بیمه می باشد.
  7. ثبت حسابداری: تمامی معاملات مربوط به خرید کالا می بایست در دفاتر حسابداری ثبت شوند. این امر شامل ایجاد سند حسابداری برای هر خرید و ثبت آن در حساب‌ های مربوطه می شود.
  8. تجزیه و تحلیل خرید: حسابداران بازرگانی موطف به تجزیه و تحلیل‌ های دوره‌ ای از خریدها می باشند تا الگوهای خرید، میزان تخفیف‌ ها و مسائل مربوط به کیفیت کالا را شناسایی کنند.

فروش کالا در حسابداری بازرگانی

فرایند فروش کالا در حسابداری بازرگانی نیز یکی دیگر از فعالیت های مهمی است که مستقیما بر سودآوری شرکت تاثیرگذار است. این فرایند دارای مراحل مختلفی می باشد که هر یک نیازمند دقت و توجه حسابداری خاصی هستند:

  1. صدور فاکتور فروش: حسابدار بازرگانی می بایست برای هر فروش کالا، فاکتور فروش صادر کند که این امر شامل جزئیاتی مانند توضیحات کالا، مقدار، قیمت واحد، مالیات بر ارزش افزوده (در صورت وجود) و تخفیفات احتمالی خواهد بود.
  2. ثبت درآمد: درآمد حاصل از فروش کالا باید در دفاتر حسابداری ثبت شود. این امر شامل شناسایی درآمد در زمان فروش و نه در زمان دریافت وجه است.
  3. مدیریت موجودی کالا: پس از فروش، حسابدار بازرگانی موظف است کاهش موجودی کالا را در انبار ثبت کرده و بهای تمام‌ شده کالای فروخته‌ شده را محاسبه کند.
  4. محاسبه سود ناخالص: سود ناخالص از فروش کالا با کسر بهای تمام‌ شده کالای فروخته‌ شده از درآمد حاصل از فروش محاسبه خواهد شد.
  5. ثبت تخفیفات و برگشت از فروش: هرگونه تخفیفات ارائه شده به مشتریان و موارد برگشت از فروش می بایست به طور صحیحی در دفاتر حسابداری ثبت شوند.
  6. گزارش‌ دهی و تحلیل: حسابدار بازرگانی موظف به تهیه گزارش‌ های دوره‌ ای از فروش‌ ها می باشد و باید تحلیل‌ هایی را برای شناسایی روندها، فرصت‌ ها و چالش‌ های مرتبط با فروش ارائه دهد.

مراخل فوق نشان‌ دهنده نحوه تاثیرگذاری فروش کالا بر جنبه‌ های مختلف حسابداری و مدیریت مالی یک شرکت بازرگانی می باشد.

سود و زیان در حسابداری بازرگانی

سود و زیان در حسابداری بازرگانی یکی از مسائل بسیار مهم در گزارش های مالی شرکت هاست که می تواند عملکرد مالی یک کسب و کار را در طی یک دوره مالی نشان دهد. این صورت مالی درآمدها و هزینه‌ های شرکت را گزارش داده و در آخر سود یا زیان خالص را ارائه می دهد.

مراحل تهیه صورت های سود و زیان در حسابداری بازرگانی به شرح زیر می باشد:

  1. درآمد فروش: در وهله اول، درآمد حاصل از فروش کالاها و خدمات ارائه و ثبت می‌ شود.
  2. کسر تخفیفات و برگشت از فروش: در قدم بعدی تخفیفات ارائه شده به مشتریان و موارد برگشت از فروش کسر خواهد شد تا فروش خالص به‌ دست آید.
  3. بهای تمام‌ شده کالاهای فروخته‌ شده (COGS): در مرحله بعد بهای تمام‌ شده کالاهای فروش رفته از فروش خالص کسر خواهد شد تا سود ناخالص محاسبه شود.
  4. هزینه‌ های عملیاتی: هزینه‌ های مربوط به فعالیت‌ های عملیاتی شرکت مانند حقوق و دستمزد، اجاره و هزینه‌ های اداری، از سود ناخالص کسر خواهد شد.
  5. سود یا زیان عملیاتی: این موضوع بیانگر سود یا زیان ناشی از فعالیت‌ های اصلی شرکت قبل از محاسبه هزینه‌ ها و درآمدهای غیرعملیاتی می باشد.
  6. درآمدها و هزینه‌ های غیرعملیاتی: مواردی مانند سودهای سرمایه‌ گذاری، هزینه‌ های بهره و سایر درآمدها یا هزینه‌ هایی که مستقیما به فعالیت اصلی شرکت مربوط نیستند.
  7. مالیات: در‌ آخر، مالیات بر درآمد محاسبه و از سود قبل از مالیات کسر خواهد شد تا سود خالص حاصل شود.

ترازنامه در حسابداری بازرگانی

ترازنامه یا بیلان، یکی از اصلی ترین صورت های مالی محسوب می شود که وضعیت دارایی‌ ها، بدهی‌ ها و حقوق صاحبان سهام یک شرکت را در یک لحظه خاص ارائه می دهد. این صورت مالی به‌ عنوان یک عکس لحظه‌ ای از وضعیت مالی شرکت، اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار تحلیل‌ گران مالی، سرمایه‌ گذاران و ذینفعان دیگر فراهم می کند. از مهم ترین اجزای اصلی ترازنامه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارایی‌ ها (Assets): دارایی ها درواقع منابع اقتصادی هستند که توسط شرکت کنترل شده و انتظار می‌ رود منافع آتی برای شرکت در بر داشته باشند. دارایی‌ ها به دو دسته جاری و غیرجاری تقسیم بندی می‌ شوند. که دارایی‌ های جاری به دارایی های شامل نقدینگی گفته می شود که طی یک سال نقد شده در حالی‌ که دارایی‌ های غیرجاری به دارایی‌ های بلند مدت مانند املاک، ماشین‌ آلات و حق ثبت اختراع گفته می شود.
  • بدهی‌ ها (Liabilities): بدهی های درواقع تعهدات مالی شرکت هستند که باید در آینده پرداخت شوند. بدهی‌ ها نیز به دو دسته بدهی‌ های جاری (کوتاه‌ مدت) و بدهی‌ های غیرجاری (بلندمدت) تقسیم بندی می شوند.
  • حقوق صاحبان سهام (Equity): مقدار سرمایه‌ ای که توسط صاحبان شرکت سرمایه‌ گذاری شده است. این امر شامل سرمایه اولیه، سود انباشته و سایر اجزای سرمایه خواهد بود.

در حالت کلی، ترازنامه اطلاعات مهمی را در مورد سلامت مالی شرکت ارائه می‌ دهد و به تحلیل‌ گران مالی شرکت ها کمک می‌ کند تا بتوانند قدرت و ثبات مالی شرکت را به طور موثری تجزیه و تحلیل کنند. علاوه بر این، صورت مالی، برای تهیه گزارش‌ های مالیاتی و انجام حسابرسی‌ ها نیز مهم است.

بهای تمام‌شده در حسابداری بازرگانی

بهای تمام‌شده در حسابداری بازرگانی به مجموعه هزینه هایی گفته می شود که برای تولید یک محصول یا ارائه خدمات صرف می شود. این هزینه‌ ها شامل تمامی عوامل مستقیم و غیر‌مستقیمی است که در تولید محصول یا ارائه خدمات دخیل هستند.

مهم ترین اجزای بهای تمام‌ شده عبارتند از:

  • مواد مستقیم: هزینه‌ های مربوط به مواد اولیه‌ ای که مستقیما در تولید محصول کاربرد دارند.
  • دستمزد مستقیم: هزینه‌ های مربوط به کارکنانی که مستقیما در تولید محصول نقش دارند.
  • هزینه‌ های سربار تولید: هزینه‌ های غیرمستقیمی مانند اجاره کارخانه، برق و آب مصرفی و استهلاک ماشین‌ آلات که مستقیما به تولید هر واحد محصول اختصاص نمی‌ یابند، اما برای تولید کلی محصولات ضروری هستند.
  • برای محاسبه بهای تمام‌ شده نیز باید هزینه‌ های مستقیم و غیرمستقیم را شناسایی و جمع‌ آوری کنید. سپس، این هزینه‌ ها باید طبق فرمول‌ ها و روش‌ های مختلف حسابداری بهای تمام‌ شده تخصیص داده شده تا بهای تمام‌ شده هر واحد محصول یا خدمت محاسبه شود.

انواع شرکت‌ های بازرگانی

انواع شرکت‌ های بازرگانی می توانند در قالب های مختلفی ایجاد شوند که هر یک دارای ویژگی‌ ها و قوانین خاص خود می باشند. در ایران، انواع شرکت‌ های بازرگانی با توجه به قانون تجارت به شرح زیر می باشند:

  • شرکت سهامی خاص: این نوع شرکت دارای حداقل سه شریک و سرمایه ای است که می‌ تواند از ۱۰۰ هزار تومان شروع شود. شرکت سهامی خاص برای فعالیت‌ های بازرگانی مزایایی مانند امکان دریافت تسهیلات بانکی، شرکت در مناقصات و مزایده‌ ها و امکان افزایش سرمایه را ارائه می دهد.
  • شرکت با مسئولیت محدود: این نوع شرکت دارای حداقل دو شریک می باشد و هر یک از شرکا فقط به میزان سرمایه‌ ای که در شرکت دارند، مسئولیت دارد.
  • شرکت تضامنی: در این نوع شرکت، شرکا به‌ صورت مشترک و برای کل بدهی‌ های شرکت مسئولیت دارند.
  • شرکت نسبی: مشابه شرکت تضامنی عمل می کند با این تفاوت که شرکا تنها به نسبت سهم خود در بدهی‌ ها مسئولیت دارند.
  • شرکت مختلط سهامی: این نوع شرکت ترکیبی از شرکت سهامی و شرکت تضامنی می باشد.
  • شرکت مختلط غیرسهامی: ترکیبی از شرکت تضامنی و شرکت با مسئولیت محدود است.
  • شرکت‌ های تعاونی: به شرکت هایی گفته می شود که با توجه به اصول تعاونی و به منظور رفع نیازهای مشترک اعضا تشکیل می‌ شوند.

در حالت کلی این شرکت‌ ها می‌ توانند در سطوح محلی، منطقه‌ ای، ملی یا بین‌ المللی ایجاد شوند و معاملات در زمینه حسابداری بازرگانی خرید و فروش را تسهیل بخشند. هر‌ یک از این شرکت‌ ها دارای مزایا و محدودیت هایی نیز می باشد که مطابق نیازها و شرایط فعالیت‌ های بازرگانی انتخاب می‌ شوند.

آموزش حسابداری بازرگانی

اگر به دنبال دوره مدیریت بازرگانی یا حسابداری نی نی سایت هستید، ما در ادامه بهترین و کامل ترین دوره مدیریت بازرگانی یا حسابداری را به شما معرفی خواهیم کرد.

اولین قدم برای کسب مهارت های لازم در زمینه حسابداری بازرگانی، شرکت در دوره های آموزش حسابداری بازرگانی می باشد که برای علاقه مندان به یادگیری رشته حسابداری بازرگانی در نظر گرفته شده است. از آنجایی که بسیاری از صاحبان کسب و کار به دنبال افرادی متخصص و حرفه ای در زمینه حسابداری هستند، شما می توانید با شرکت در یک دوره صفر تا صد حسابداری بازرگانی، دانش و مهارت های لازم را کسب کنید و بعنوان یک فرد حرفه ای مشغول به کار شوید.

دوره آموزش حسابداری شرکتهای بازرگانی آریا تهران از صفر تا صد برای عزیزانی در نظر گرفته شده است که به دنبال یک دوره آموزش حسابداری موسسات بازرگانی از مبتدی تا پیشرفته هستند. شما می توانید با استفاده از آموزش حسابداری کارت بازرگانی، آموزش حسابداری بازرگانی واردات و… که در این دوره می آموزید، تبدیل به یک حسابدار متخصص شوید.

دریافت مدرک حسابداری بازرگانی فنی حرفه ای قابل ترجمه، آشنایی با انواع مثال حسابداری بازرگانی، نمونه مسئله حسابداری شرکت بازرگانی با جواب، فیلم آموزش حسابداری بازرگانی رایگان، جزوه حسابداری بازرگانی اموزش، آشنایی با بهترین منابع آموزشی مانند کتاب حسابداری شرکتهای بازرگانی pdf از جمله مزایای شرکت در این دوره آموزشی به شمار می رود.

جهت اطلاع از شرایط دوره و همچنین دریافت راهنمایی های لازم برای جزوه حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی علمی کاربردی، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

پیشنهاد ویژه: شما با شرکت در آزمون آنلاین حسابداری، می توانید مهارت خود را در زمینه حسابداری ارزیابی کنید و با دریافت نمونه سوالات مصاحبه حسابداری و نمونه سوالات عملی حسابداری مقدماتی فنی حرفه ای با جواب شانس قبولی خود را در آزمون فنی حرفه ای حسابداری تضمین کنید.

کدینگ حسابداری بازرگانی

با توجه به حسابداری بازرگانی و همچنین نقش حسابداری بازرگانی در خرید و فروش، توجه به کدینگ حسابداری بازرگانی از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید به گونه ای باشد که استاندارد حسابداری بازرگانی به هیچ عنوان نقض نگردد.

کدینگ حسابداری شرکت بازرگانی (کدینگ حسابداری تولیدی و بازرگانی) بر اساس قواعد خاصی انجام می شود و دارای استانداردهای بین المللی می باشد. هر دسته از دارایی ها دارای کد مخصوص به خود می باشند که آموزش و یادگیری آن ها نیازمند تلاش و پیگیری مستمر است.

جهت آشنایی با کدینگ حسابداری بازرگانی سپیدار، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و اطلاعات لازم را دریافت نمایید.

انواع ثبتهای حسابداری بازرگانی

انواع ثبت حسابداری بازرگانی خارجی چیست؟ درباره انواع ثبتهای حسابداری بازرگانی باید بگوییم که در حسابداری بازرگانی بر اساس روش حسابداری، دو نوع ثبت ادواری و ثبت دائمی داریم که از طریق شرکت‌ ها به کار گرفته می‌ شوند. در ادامه درباره این دو نمونه ثبت های حسابداری بازرگانی یعنی حسابداری بازرگانی به روش دائمی و ادواری توضیحات لازم داده ایم.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید بدانید حسابداری خدماتی به چه معناست و با نحوه ثبت سند حسابداری خدماتی آشنا شوید، حتما مقاله حسابداری خدماتی چیست را مطالعه کنید.

ثبت ادواری در حسابداری بازرگانی

ثبت حسابداری بازرگانی ادواری به چه صوت است؟ در این نوع ثبت حسابداری شرکت بازرگانی، هر یک سال، بعنوان یک دوره زمانی ثبت می‌ شود. در حقیقت ثبت‌ ها در این روش سالیانه تثبیت می‌ شوند. از این رو در پایان یک سال، موجودی کالاها و قیمت‌ های آن ها بررسی شده تا درآمد ناشی از فروش حاصل شود. این عدد در دفاتر و ترازنامه‌ ها به عنوان موجودی سال پایان‌ دوره سال قبلی و موجودی اول سال جدید ثبت خواهند شد.

ثبت دائمی در حسابداری بازرگانی

درباره این نوع از ثبت های حسابداری یک شرکت بازرگانی، باید بگوییم که بر خلاف ثبت ادواری که به صورت سالیانه می باشد، اسناد با هر بار فروش کالا به‌ روز خواهند شد. در اصل هر دفعه که کالایی فروخته یا عودت داده می‌ شود، حساب‌ های بدهکار و بستانکار تغییر پیدا خواهند کرد. در این روش می‌ توان موجودی کالاها و جزئیات درآمد از فروش کالاها را به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

ثبت خرید و فروش در حسابداری بازرگانی

در حسابداری بازرگانی موجودی کالا به‌ عنوان دارایی‌ های جاری محسوب می شود زیرا که توقع بر این است که تا پایان سال مالی به فروش برسند. موجودی کالا یکی از بخش‌ های مهم ترازنامه شرکت بازرگانی می باشد. ثبت خرید و فروش در حسابداری بازرگانی نیز به منظور کنترل موجودی کالا انجام شده و در نوع ادواری و دائمی قابل اجرا خواهد بود.

نرم افزار حسابداری بازرگانی چیست

برای پاسخ به سوال نرم افزار حسابداری بازرگانی چیست، می توانیم بگوییم که نرم افزار حسابداری بازرگانی هلو، یکی از انواع سیستم حسابداری پرکاربردی است که به صاحبان مشاغل کمک می‌ کند تا بتوانند با ثبت منظم، تجزیه و تحلیل، تفسیر و ارائه اطلاعات مالی تعهدات مربوط به انطباق خود را برآورده کنند. علاوه بر این به آن ها کمک می‌ کند تا با پول خود تصمیماتی هوشمندانه ای اتخاذ کنند. از دیگر ویژگی های نرم افزار حسابداری بازرگانی رایگان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه گزارش سود و زیان به تفکیک کالا
  • ثبت نقطه سفارش و حداکثر موجودی کالاها
  • تهیه در لحظه صورت حساب طرف مقابل
  • ثبت تمامی عملیات مربوط به چک‌ های دریافتی و پرداختی
  • ثبت ورود و خروج کالا در انبار با ارتباط آنلاین با استفاده از دستگاه باسکول
  • اطلاع دقیق از موجودی قابل فروش و موجودی کالای رزرو در لحظه‌ فروش
  • ثبت ۱۰ مشخصه برای کالا و استفاده از آن در تمامی فرم های انبار و فروش
  • طراحی انواع مختلف مدل های پورسانت و محاسبه‌ خودکار با تسویه یا عدم تسویه

حساب خرید چیست

بررسی حساب خرید یکی از وظایف حسابداری بازرگانی محسوب می شود که یک حساب با ماهیت بدهکار می باشد که با ثبت بدهکار افزایش و با ثبت بستانکار کاهش خواهد یافت، حساب خرید حسابی است که بهای کالاهای خریداری شده در یک دوره مالی اعم از خرید نقدی و نسیه در آن ثبت می گردد و در واقع با خرید کالا ثبت بدهکار می گردد.

حساب فروش چیست

حساب فروش حسابی است که ماهیت بستانکار دارد و با ثبت پست آن کار افزایش پیدا خواهد کرد و با ثبت بدهکار کاهش داده می شود. موسسات بازرگانی با فروش کالای خود درآمد کسب می‌ کنند که درآمد حاصله در حساب فروش و فروش کالا ثبت می شود و حساب فروش سالی است که معادل قیمت فروش کالاهایی که در طول دوره مالی به صورت نقدی و نسیه به فروش می رسد بستانکار می شود و همچنان که اشاره شد حساب فروش ماهیت بستانکار داشته و با ثبت بستانکار افزایش یافته و با ثبت بدهکار کاهش می‌ یابد.

حساب برگشت از خرید و تخفیفات

این حساب دقیقا همانند نام خود با نام حساب خرید می باشد یعنی ماهیت پستانکار دارد و با ثبت بستانکار افزایش و ثبت بدهکار کاهش خواهد یافت.

حساب برگشت از فروش و تخفیفات

کسی که وظایف حسابداری را انجام می دهد، یاید با مفهوم حساب برگشت از فروش و تخفیفات آشنایی داشته باشد، این حساب بابت قیمت فروش کالای برگشتی از طرف مشتریان و یا تخفیف اعطایی به آنان به علت علوم و نقص کالا می باشد که این حساب با برگشت فروش بدهکار خواهد شد.

همانطور که گفته شد حساب فوق الذکر ماهیت بدهکار داشته و با ثبت بدهکار افزایش می یابد در ضمن باید اشاره کرد که با استفاده مشتریان از تخفیفات نقدی فروش که در فروش های مشروط ایجاد می شود حساب تخفیفات نقدی فروش بدهکار می شود.

تا به اینجا با بخش زیادی از حسابداری موسسات بازرگانی آشنا شدید، اگر چند مطلب دیگر را در ارتباط با موسسات بازرگانی یاد بگیرید حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی علمی کاربردی را هم آموزش خواهید دید و به عنوان یک حسابدار ورزیده می توانید در موسسات بازرگانی کار کنید. شما باید بتوانید سود و زیان را در موسسات بازرگانی محاسبه کنید و دوم آن که بتوانید چرخه حسابداری را در موسسات بازرگانی که با موسسات خدماتی به صورت جزئی اختلاف دارد تکمیل کنید و سوم این که بتوانید با استفاده از کاربرگ صورت های مالی را تهیه کنید.

روش نگهداری حساب موجودی کالا

در موسسات بازرگانی اصولا بخش زیادی از دارایی‌ ها را موجودی کالا تشکیل می‌ دهد بنابراین منطقی است که کنترل موجودی ها و حساب و کتاب آن ها از اهمیت خاصی برخوردار باشد و صاحبان سرمایه در موسسات بازرگانی سعی کنند اطلاعات زیادی در ارتباط با موجودی کالا خریداری داشته باشند و در نتیجه علم حسابداری سعی کرده است نیاز آن ها را به نحو ممکن برآورده سازد و به همین دلیل حسابداری دو روش را برای نگهداری حساب موجودی کالا در موسسات بازرگانی پیشنهاد کرده است.

روش ثبت دائمی موجودی کالا

در این روش همواره خرید و فروش کالا در حسابی به نام موجودی کالا ثبت می‌ شود و دیگر حساب های به نام خرید و فروش استفاده نمی‌ شود بلکه کالای خریداری شده به حساب موجودی کالای بدهکار و قیمت تمام شده کالای فروش رفته از حساب موجودی کالا خارج و بستانکار می شود معمولا این روش در موسساتی که هر لحظه می خواهد حساب موجودی کالای خود را به صورت دقیق داشته باشند مورد استفاده قرار می گیرند.

در این موسسات معمولا قیمت موجودی کالا بسیار گران و یا حجم کالا زیاد و دفعات گردش خرید و فروش آن ها کم می باشد مانند طلا فروشی ها و همانند بنگاه های معاملات اتومبیل در اینجا نکته ظریف و جالب وجود دارد و آن این است که اتومبیل برای یک شرکت تولیدی و خدماتی به عنوان دارایی های ثابت شناخته می شود چون کار اصلی و فعالیت اصلی موسسه خدماتی و تولید است ولی اتومبیل برای بنگاه معاملات موجودی کالا می باشد و باید توجه داشته باشید که برای کلیه موسسات و همین صورت می باشد یعنی هر نوع دارایی که یک موسسه خرید و فروش آن موضوع تجارت و بازرگانی آن موسسه باشد موجودی کالا محسوب می شود.

روش ثبت ادواری موجودی کالا چگونه است

در روش ثبت ادواری موجودی کالای موسسات حساب موجودی کالای خود را در اول دور دارند اگر اولین سال فعالیت باشد که حساب موجودی اول دوره صفر می باشد و در طی دوره مالی همچنان که یاد گرفتید خرید کالا به حساب خرید و فروش آن را به حساب فروش به قیمت فروش بازار منظور می‌ نماید.

بهای تمام شده کالای آماده فروش چیست

اگر مبلغ موجودی کالای ابتدای دوره را در موسسات بازرگانی با قیمت تمام شده کالای خریداری شده طی دوره حساب خلیج جمع‌ کنیم بهای تمام شده کالای آماده فروش به دست خواهد آمد، یعنی تعیین می‌ کنیم جمعا چه مقدار کالا برای فروش آماده داریم و می‌ توانیم به فروش برسانیم.

بهای تمام شده کالای فروش رفته چیست

بهای تمام شده کالای فروش رفته از حساب فروش تعیین می‌ شود ولی با حساب فروش اختلاف دارد یعنی در حساب فروش ما مبلغ فروش را ثبت می‌ کنیم و در مفهوم بهای تمام شده کالای فروش رفته به منظور ما بهای خرید کالایی است که فروش رفته است.

هزینه استهلاک چیست

هزینه استهلاک هم جز دیگری از وظایف حسابداری بازرگانی محسوب می شود، دارایی های ثابت با گذشت زمان و با استفاده شدند دچار فرسایش و کهنگی و فرسودگی ناشی از استفاده خواهند شد و به تدریج فایده خود را از لحاظ انجام دادن عملیات یک موسسه از دست می دهند.

استهلاک یعنی سرشکن کردن و تخصیص دادن بهای تمام شده دارایی ثابت به طریقی معقول و منظم به دوره استفاده از آن می باشد البته گفته شد حسابداری سعی می‌ کند هزینه استهلاک دارایی های ثابت را محاسبه کند بنابراین برای محاسبه این هزینه از روش های مختلفی استفاده می کنند که تنها یک روش در آن به صورت مستمر استفاده می شود.

هزینه استهلاک = ارزش اسقاط – بهای تمام شده دارایی ثابت / عمر مفید دارایی

تهیه کاربرگ در موسسات بازرگانی

تهیه کاربرگ در موسسات بازرگانی به طور عمده مانند موسسات خدماتی می باشد و اما چند مورد وجود دارد که باید لزوما به آن ها توجه شود و برخورد خاصی با آن ها شود که ابتدا آن ها را بیان خواهیم نمود، ضمن این که تهیه کاربرگ یک قسمت دیگر از وطایف حسابداری بازرگانی می باشد.

در تهیه کاربرگ موسسات بازرگانی در بخش تراز آزمایشی نکته خاصی وجود ندارد بلکه همانند کاربری موسسات خدماتی اطلاعات تراز آزمایشی را ثبت می کند اما در ستون اصلاحات رعایت نکات زیر ضروری می باشد.

با توجه به اینکه در طی عملیات تغییرات در موجودی کالا در حساب خرید و فروش انجام داده‌ایم و در آخر دور موجودی پایان دوره را شمارش کرده و مقدار موجودی کالای پایان دوره را محاسبه کرده‌ ایم در ستون تراز آزمایشی همیشه حساب موجودی کالا موجودی کالای اول دوره می باشد و ما در تراز آزمایشی اصلاح شده باید موجودی کالا را در پایان دوره بنویسیم یعنی در واقع ثبت به صورت زیر انجام خواهد پذیرفت.

خلاصه حساب سود و زیان xx

موجودی کالای اول دوره xx

و مجددا حساب موجودی کالای پایان دوره را پس از شمارش تعیین و ایجاد کرده و در تراز آزمایشی اصلاح شده مانده و موجودی کالای پایان دوره باید نوشته شود.

تخفیف تجاری چیست

تخفیف تجاری هم برای حسابداری که وظایف حسابداری بازرگانی را بر عهده دارد الزامی می باشد،  گاهی فروشنده کالا را به قیمتی ارزان تر از قیمت مندرج در فهرست بهای و کاتالوگ به خریدار اعطا می‌کند که این می‌ تواند به دلایلی چون جلب مشتری و جذب خریداران عمده باشد در حال اینگونه تخفیفات در دفاتر نشان داده نمی‌ شود بلکه خریدار کالا را به قیمت تمام شده یا در واقع مبلغ پولی که می پردازد در دفاتر ثبت می‌ کند و فروشنده نیز به همین منوال عمل می نماید.

منظور از تخفیف چانه زنی چیست

گاهی خریدار از اسمش پیداست در زمان خرید تخفیف‌ های از فروشنده می گیرد که به آن تعریف چانه زنی روی این و تحقیقات نیز در دفاتر نشان داده نمی شود.

منظور از تخفیف نقدی چیست

گاهی فروشنده کالا را به صورت نسیه به خریدار می فروشند که مهلت برای پرداخت مبلغ فاکتور فروش نمی کند و ما برای تزریق وصول مطالبات خود به مشتریانی که مردم و فاکتور را پیش از موعد و طی مدتی معین از تاریخ صدور فاکتور پرداخت می‌ نمایند تخفیف در نظر می‌ گیرد که با آن تخفیف نقدی می گویند.

منظور از تخفیف به علت عیب و نقص چیست

یکی دیگر از تخفیفات که در حسابداری نشان داده می‌ شود و در دفاتر به ثبت می‌ رسد تخفیف به علت عیب و نقص می باشد گاهی بعد از معامله آشکار می شود که کالای مورد معامله ای داشته است و خریدار در زمان معامله از آن اطلاع نداشته و یا گاهی کالا قبل از تحویل خریدار آسیب می بیند که خریدار حق دارد معامله را فسخ کند و کالا را برگرداند و در چنین حالی بعضی اوقات خریدار سنگ کند با گرفتن تخفیف از فروشنده کالا را بپذیرد و معامله را فسخ کند و کالا را برگرداند و در چنین حالی بعضی اوقات خریدار سنگ کند با گرفتن تخفیف از فروشنده کالا را بپذیرد و معامله را فصل نکنند این نوع تخفیف را به علت عیب و نقص گویند که مانند تخفیف نقدی با آن برخورد می‌شود و در دفاتر نشان داده می شود.

کتاب حسابداری بازرگانی

همانطور که گفتیم یکی از مزایای شرکت در دوره های آموزشی آریا تهران، علاوه بر دریافت مدرک فنی حرفه ای معتبر و جزوه حسابداری بازرگانی pdf، آشنایی با بهترین منابع آموزشی مانند کتاب های حسابداری شرکت های بازرگانی pdf می باشد.

کتاب حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی و کتاب های کدینگ حسابداری بازرگانی pdf تلاش دارد که به حسابداران بازرگانی کمک کند تا وظایف مهم خود را به بهترین شیوه ممکن انجام دهند.

کتاب های حسابداری بازرگانی دهم و کتاب حسابداری بازرگانی هنرستان از جمله کتاب های درسی مربوط به حسابداری بازرگانی می باشند که علاقه مندان در طی دوران تحصیل آن را می آموزند.

جهت دانلود رایگان کتاب حسابداری بازرگانی، می توانید از مجموعه ما مشاوره های لازم را دریافت کنید.

نمونه سوالات حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی با جواب

داشتن نمونه سوالات حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی با جواب، یکی از مهم ترین فاکتورها برای قبولی در آزمون فنی حرفه ای و دریافت مدرک فنی حرفه ای می باشد. اگر قصد دارید در آزمون فنی حرفه ای شرکت کنید و شانس قبولی خود را در آزمون افزایش دهید، پیشنهاد ما به شما دریافت نمونه سوال حسابداری بازرگانی با جواب (سوالات حسابداری بازرگانی) است.

همچنین شما با تماس با مجموعه آریا تهران می توانید درباره دانلود نمونه سوالات حقوق بازرگانی رشته حسابداری علمی کاربردی و دانلود نمونه سوالات حقوق بازرگانی رشته حسابداری پیام نور (دانلود نمونه سوال حقوق بازرگانی رشته حسابداری پیام نور) راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

فیلم آموزشی حسابداری بازرگانی

اگر به دنبال حسابداری بازرگانی اپارات هستید، باید به اطلاع شما عزیزان برسانیم که شما علاوه بر جزوه حقوق بازرگانی رشته حسابداری، در پایان هر دوره آموزشی فیلم آموزشی حسابداری بازرگانی نیز در اختیار شما قرار گرفته می شود تا از این طریق بتوانید مهارت های خود را تقویت کرده و بهبود ببخشید.

حسابداری بازرگانی به انگلیسی

حسابداری بازرگانی به انگلیسی به معنای Business Accounting می باشد.

جمع بندی

از آنجایی که حسابداری بازرگانی یکی از اصلی ترین شاخه های حسابداری به شمار می رود، در این مقاله به معرفی حامع و کامل این مفهوم که رشته حسابداری بازرگانی چیست پرداختیم و شما را با انواع روشهای حسابداری بازرگانی آشنا کرده ایم. امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

سوالات متداول
تعریف حسابداری بازرگانی چیست؟

حسابداری بازرگانی به عنوان یکی از زیرشاخه‌ های مهم حسابداری شناخته شده است که نقش بسیار مهم و موثری در مدیریت مالی و اقتصادی شرکت‌ ها و سازمان‌ های تجاری دارد. این نوع حسابداری به بررسی و تحلیل دقیق فعالیت‌ های مالی شرکت‌ های بازرگانی می‌ پردازد و با ثبت، طبقه‌ بندی و گزارش‌ دهی اطلاعات مالی، به مدیران در تصمیم گیری های مهم کمک می کند.

تفاوت حسابداری بازرگانی و تولیدی چیست؟

در حسابداری تولیدی تمرکز بر هزینه‌ های تولید مانند هزینه‌ های مواد اولیه، نیروی کار و سربار تولید است در صورتی که در حسابداری بازرگانی، تمرکز بر هزینه‌ های عملیاتی مربوط به خرید و فروش کالاها و خدمات می باشد و این امر یکی از کلیدی ترین تفاوت حسابداری بازرگانی و تولیدی محسوب می شود.

حقوق حسابداری بازرگانی چقدر است؟

معمولا حقوق حسابداران بازرگانی بسته به شرایط مختلفی مانند نوع شرکت، میزان تجربه و تخصص، میزان سابقه کار، مدرک تحصیلی و… متفاوت است و می تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد.

source

توسط chehrenet.ir