تعمیر لپ‌تاپ در کل کار چندان راحتی نیست و به غیر از رم، حافظه و شاید کارت وای‌فای، باقی قطعات را عملا نمی‌توان به راحتی تعویض کرد. با توجه به اینکه هر ساله بدنه‌ی لپ‌تاپ‌ها باریک‌تر و سبک‌تر می‌شوند، تعداد قطعاتی که مستقیما به مادربرد لحیم می‌شوند، رو به افزایش است. در نتیجه در این شرایط تعمیر‌پذیری لپ‌تاپ‌های موردنظر کاهش پیدا می‌کند.

به همین خاطر اگر لپ‌تاپ قدیمی شما با چنین شرایطی با مشکل جدی روبرو شود، بسیاری از کاربران چاره‌ای جز خرید لپ‌تاپ جدید ندارند. اما اگر می‌خواهید طول عمر مفید لپ‌تاپ را افزایش دهید، باید به تعمیرپذیری آن هم قبل از خرید توجه نشان دهید. به طور کلی قبل از خرید یک لپ‌تاپ باید موارد زیادی را در نظر بگیرید که یکی از آن‌ها، همین آسان بودن تعمیر لپ‌تاپ است که در ادامه به ۵ ویژگی که قبل از خرید باید بررسی کنید، می‌پردازیم.

۱۰,۹۶۹,۰۰۰

تومان

۳۲,۹۰۰,۰۰۰

تومان

چرا ساده بودن تعمیر لپ‌تاپ اهمیت زیادی دارد؟

اکثر لپ‌تاپ‌های باریک و سبک قدرتمند، چندان قابل تعمیر نیستند. برای ساخت لپ‌تاپ‌هایی باریک‌تر و سبک‌تر، تولیدکنندگان اجزای اصلی را تا حد ممکن فشرده می‌کنند. این بدان معناست که تقریباً همه چیز به مادربرد لحیم شده و به گونه‌ای بسته‌بندی می‌شود که تعمیر یا ارتقای آن را بسیار دشوار می‌کند.

تعمیر لپ‌تاپ

خرید یک لپ‌تاپ قابل تعمیر، هم برای کاربر و هم برای محیط زیست مزایای بسیاری دارد. در صورت بروز هرگونه نقص در دستگاه، به جای خرید یک رایانه جدید، امکان تعویض قطعه معیوب وجود دارد که طبیعتاً هزینه بسیار کمتری را در پی خواهد داشت. همچنین، این امر منجر به کاهش قابل توجه حجم زباله‌های الکترونیکی و در نتیجه کمک به حفظ محیط زیست می‌شود.

به طور کلی، لپ‌تاپ‌های قدیمی‌تر معمولاً قابلیت تعمیر بیشتری دارند. در صورت تمایل به خرید یک لپ‌تاپ جدید، لپ‌تاپ‌های سری Framework بهترین گزینه از نظر تعمیر محسوب می‌شوند که البته در بازار ایران نمی‌توانید این مدل‌ها را پیدا کنید.

چگونه یک لپ‌تاپ مناسب قابل تعمیر را انتخاب کنیم؟

فرض کنید قصد خرید لپ‌تاپ دارید و برایتان مهم نیست که دستگاه کمی سنگین‌تر باشد یا عملکرد آن چندان فوق‌العاده نباشد، تنها می‌خواهید لپ‌تاپتان به راحتی قابل تعمیر باشد. اگرچه موانعی بر سر راهتان وجود دارد، زیرا تنها با نگاه کردن به تصاویر یا خواندن نقدهای آنلاین نمی‌توان به راحتی تشخیص داد که آیا یک لپ‌تاپ قابل تعمیر است یا خیر.

تعمیر لپ‌تاپ

هیچ لپ‌تاپ غیرقابل تعمیری وجود ندارد و یک فرد ماهر ممکن است بتواند حتی سخت‌ترین لپ‌تاپ‌ها را تعمیر کند. با این حال، اگر می‌خواهید بدانید که آیا لپ‌تاپ بعدی شما به راحتی قابل تعمیر است یا خیر، پنج نکته زیر را مدنظر قرار دهید.

جدا کردن قسمت‌های مختلف لپ‌تاپ چقدر راحت است؟

اگرچه همیشه این‌گونه نیست، اما به طور کلی لپ‌تاپ‌هایی که باز کردن آن‌ها آسان‌تر است، معمولاً قابل تعمیرتر هستند. تولیدکنندگان نمی‌خواهند شما یا تعمیرگاه‌های غیرمجاز به لپ‌تاپ‌های آن‌ها دسترسی پیدا کرده و آن‌ها را تعمیر کنید، بنابراین باز کردن آن‌ها را دشوار می‌کنند. برای مثال، ممکن است به جای پیچ‌های تورکس معمولی، از پیچ‌های امنیتی تورکس استفاده شود تا باز کردن لپ‌تاپ برای افراد عادی مشکل شود.

تعمیر لپ‌تاپ

اگر برای دسترسی به بخش داخلی لپ‌تاپ تنها نیاز به باز کردن تعداد کمی پیچ باشد، احتمالاً قادر به انجام برخی تعمیرات اولیه خواهید بود. اگر پیچ‌های بیشتری مشاهده کردید که به شما امکان جداسازی سیستم خنک‌کننده یا کل مادربرد را می‌دهند، بدان معنی است که می‌توانید تعمیرات پیشرفته‌تری مانند تعویض خمیر حرارتی یا حتی تعویض کیبورد را انجام دهید.

نوع حافظه رم

حافظه LPDDR5X سرعت بسیار بالایی را ارائه می‌دهد، اما به طور مستقیم روی مادربرد لحیم می‌شود، به این معنی که نمی‌توانید حافظه را تعویض یا ارتقا دهید. علاوه بر این، احتمال دارد که هرگونه راه‌حل خنک‌کننده‌ای که لپ‌تاپ شما استفاده می‌کند، حافظه را پوشش دهد و تعمیرات احتمالی را دشوار کند.

نوع و سرعت رم اغلب از جمله مشخصات پر سر و صدای یک لپ‌تاپ است، بنابراین اگر لپ‌تاپ با رم LPDDR5X با سرعت بیش از ۷۰۰۰ MT/s مشاهده کردید، احتمالاً تعمیر آن بسیار آسان نخواهد بود. لپ‌تاپ‌هایی که از ماژول‌های SODIMM قابل تعویض استفاده می‌کنند، معمولاً کار با آن‌ها آسان‌تر است، اگرچه با کاهش سرعت رم همراه هستند، یا می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی با رم LPCAMM2 جدید را در نظر بگیرید.

بررسی مدل حافظه داخلی

تقریباً تمام لپ‌تاپ های جهان، صرف نظر از دشواری تعمیر، احتمالاً دارای فضای ذخیره‌سازی قابل تعویض هستند. با این حال، برخی از لپ‌تاپ‌ها و شاید بدنام‌ترین آن‌ها، مک‌بوک‌ها، اکنون دارای SSD لحیم‌شده هستند. بله، این امر عملکرد را بهبود می‌بخشد، اما همچنین ارتقا یا تعویض فضای ذخیره‌سازی را تقریباً غیرممکن می‌کند.

بهترین کار این است که به دنبال لپ‌تاپ‌هایی با حداقل یک اسلات PCIe یا SATA باشید تا بتوانید فضای ذخیره‌سازی را اضافه یا ارتقا دهید. اگر از لپ‌تاپ ویندوزی استفاده می‌کنید، احتمالاً مشکلی نخواهید داشت. در مورد مک‌بوک‌ها، تعمیر یا ارتقای فضای ذخیره‌سازی غیرممکن نیست، اما هزینه زیادی خواهد داشت.

کارت وای‌فای

با توجه به گذار لپ‌تاپ‌های جدید به وای‌فای ۶E و ۷، احتمال لحیم شدن کارت وای‌فای لپ‌تاپ شما به مادربرد وجود دارد. با این وجود، هنوز تعداد قابل توجهی لپ‌تاپ با کارت‌های وای‌فای قابل تعویض در بازار یافت می‌شود.

به طور کلی، کارت وای‌فای همراه با لپ‌تاپ شما ایده‌آل نخواهد بود و در طول عمر مفید لپ‌تاپ با مشکلاتی در ارتباط با وای‌فای مواجه خواهید شد. گاهی اوقات، به‌روزرسانی درایورها مشکل را حل می‌کند، اما در غیر این صورت، با تعویض کارت قدیمی با کارت جدید، از خرید یک لپ‌تاپ با تعمیر آسان رضایت خواهید داشت.

باتری

باتری نیز یکی از بخش‌های لپ‌تاپ است که اغلب به راحتی قابل تعویض است، زیرا معمولاً آسان‌ترین قطعه برای خراب شدن است. حتی ممکن است بتوانید درگاه شارژ لپ‌تاپ خود را بسته به پیکربندی آن تعمیر کنید.

بنابراین، مگر اینکه با چیزی مانند مک‌بوک سر و کار داشته باشید، احتمالاً مشکلات باتری شما به راحتی قابل حل خواهد بود. صرف نظر از ویژگی‌های باتری، تعمیر مشکلات باتری در هر لپ‌تاپی باید با جدا کردن باتری قدیمی و قرار دادن باتری جدید کار ساده‌ای باشد.


با صرف زمان اضافی و خرید یک لپ‌تاپ با تعمیر آسان، لطف بزرگی به خودتان خواهید کرد. لپ‌تاپ هایی که راحت‌تر تعمیر می‌شوند، معمولا عملکرد فوق‌العاده‌ای ندارند، اما واقعیت این است که بسیاری از کاربران هم به چنین عملکرد‌هایی نیاز ندارند و در عوض بهتر است به آسان بودن تعمیر لپ‌تاپ موردنظر دقت کنید تا در آینده با مشکلات کمتری روبرو شوید.  در نهایت اگر به دنبال خرید لپ‌تاپ هستید، می‌توانید به سایت دیجی‌کالا سر بزنید و از بین مدل‌های متنوعی انتخاب کنید.

۱۰,۹۶۹,۰۰۰

تومان

۳۲,۹۰۰,۰۰۰

تومان

منبع: MakeUseOf

سوالات متداول

آیا تعمیر تمام لپ‌تاپ‌ها کار راحتی است؟

خیر برخی مدل‌ها در این زمینه هیچ حرفی برای گفتن ندارند.

برای اینکه از تعمیرپذیر بودن لپ‌تاپ مطمئن شویم باید به چه ویژگی‌هایی توجه کنیم؟

در این زمینه می‌توانیم به نوع حافظه رم و حافظه داخلی استفاده شده اشاره کنیم.

source

توسط chehrenet.ir