حسابداری هزینه یا به اصطلاح Cost Accounting یک روش حسابداری است که با هدف جمع آوری هزینه های تولیدی با ارزیابی هزینه های ورودی هر مرحله از تولید و نیز هزینه های ثابت مانند استهلاک تجهیزات سرمایه است. در واقع این نوع حسابداری هزینه ها را به صورت جداگانه اندازه گیری و ثبت می‌ کند و سپس نتایج ورودی را با نتایج خروجی مقایسه می کند تا به مدیریت مجموعه در سنجش عملکرد مالی شرکت کمک کند. اگر می خواهید بدانید هزینه در حسابداری چیست و با انواع آن آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تعریف حسابداری هزینه چیست
تعریف حسابداری هزینه چیست

تعریف حسابداری هزینه چیست

هزینه چیست در حسابداری؟ در پاسخ به سوال حساب هزینه چیست، باید بگوییم که حسابداری هزینه به انگلیسی Cost Accounting، در اصل به مخارجی گفته می شود که یک واحد تجاری برای ایجاد درآمد انجام می دهد. واحدهای تجاری درواقع انواع مختلفی از هزینه‌ ها را متحمل می‌ شوند. هزینه‌ ها در صورت سود یا زیان گزارش شده و از درآمد کسر می‌ شود تا به سود یا زیان خالص برسد. بر اساس مبنای تعهدی در حسابداری، هزینه‌ ها ممکن است هنگام وقوع شناسایی شوند نه لزوما هنگام پرداخت.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال بهترین دوره های آموزش حسابداری در ایران تحت نظر اساتید مجرب حسابداری همراه با ارائه مدرک فنی حرفه ای هستید، پیشنهاد می کنیم از دوره آموزش حسابداری از پایه تا پیشرفته آموزشگاه آریا تهران دیدن کنید.
آموزشگاه حسابداری آریا تهران برگزار کننده بهترین و کامل ترین دوره حسابداری ویژه بازار کار این امکان را برای علاقه مندان به یادگیری حسابداری فراهم کرده است تا بتوانید با یادگیری مهارت های تخصصی ویژه بازار کار، در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید و درآمد کسب کنید.

یکی از اهداف مهم واحدهای تجاری دستیبابی به حداکثر سود است که این امر با افزایش درآمدها و کنترل هزینه‌ ها میسر می شود. کاهش هزینه‌ ها منجر به افزایش سود در شرکت ها می شود. با این حال، اگر هزینه‌ ها بیش از حد کاهش یابند، می‌ تواند سود بیشتری را در بر داشته باشد. به طور مثال،کاهش هزینه تبلیغات و بازاریابی، باعث کاهش هزینه ها می شود و همچنین توانایی شرکت را برای ارتباط با مشتریان بالقوه را کاهش می‌ دهد.

به طور کلی با توجه به مفهوم هزینه و ثبت سند هزینه در حسابداری می توان گفت که در واقع هزینه به معنای بهای اشیا خدماتی است که برای تحصیل درآمد مورد نیاز می باشد به عنوان مثال هزینه حقوق کارمندان و هزینه های قبوض آب و برق و تلفن، هزینه استهلاک ساختمان و غیره همگی بخشی از هزینه های یک شرکت می باشند.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال بهترین و کامل ترین دوره آموزش حقوق و دستمزد در بهترین آموزشگاه حسابداری jivhk هستید، به صفحه دوره حقوق و دستمزد مراجعه کنید.

انواع هزینه ها در حسابداری
انواع هزینه ها در حسابداری

انواع هزینه ها در حسابداری

حسابداری هزینه دارای انواع مختلفی می باشد، هزینه هایی مانند هزینه های اداری و تشکیلاتی هزینه های توزیع و فروش هزینه‌ های مالی، مثل پولی که بانک حواله می کند یا مثلا گرفتن دسته چک، هزینه های کارشناسی و بازرسی، برای هزینه هایی که باید به کارشناس بیمه پرداخت شود و هزینه های حسابداری و حسابرسی، به عنوان مثال بهره ای که به بانک بابت وام پرداخت می‌ کنیم و همچنین هزینه های جرایم و عوارض هم شامل انواع هزینه ها است، مانند هزینه هایی که باید بابت مالیات به اداره مالیات پرداخت شود و یا هزینه هایی که بابت عوارض باید به شهرداری ها پرداخت شود.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید درباره حسابداری مالی اطلاعات کاملی کسب کنید، حتما مقاله حسابداری مالی را مطالعه کنید.

طبقه‌ بندی هزینه ها در حسابداری بر اساس نوع فعالیت اقتصادی

هزینه ها در هر نوع کسب و کار با توجه به نوع فعالیت اقتصادی آن کسب و کار دسته بندی می شود. به طو مثال هزینه های مربوط به یک واحد خدماتی با هزینه های مربوط به یک واحد بازرگانی متفاوت خواهد بود. همچنین تغییرات واحدهای اقتصادی نیز بر روی هزنیه ها تاثیر مستقیم خواهد داشت. در تمامی مجموعه های اقتصادی نیز هزینه ها به دو دسته کلی هزینه های ثابت و هزینه های متغیر در حسابداری دسته بندی می شوند.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید درباره حسابداری تفصیلی اطلاعات کامل و جامعی بدست آورید، حتما مقاله حساب تفصیلی چیست را مطالعه نمایید.

هزینه ثابت چیست

هزینه های ثابت چیست؟ هزینه های ثابت تولید به هزینه هایی گفته می شود که در یک دوره طولانی بدون تغییر باقی می مانند. این نوع هزینه ها، هیچ گونه ارتباطی با میزان تولید یا عرضه کالا و خدمات نداشته که می توان به پرداخت اجاره یا رهن، حقوق، پرداخت‌ های بیمه، مالیات بر دارایی، هزینه‌ های بهره، استهلاک و برخی خدمات آب و برق اشاره کرد.

پیشنهاد ویژه: اگر نمی دانید حداقل و حداکثر حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و کارگران چقدر است، مطالعه مقاله حداقل حقوق ۱۴۰۳ را به شما پیشنهاد می کنیم.

هزینه متغیر چیست

هزینه متغیر یا هزینه نیمه ثابت چیست؟ هزینه های متغیر به هزینه های وابسته به مقدار تولید یا عرضه کالا و خدمات گفته می شود. این نوع هزینه ها ارتباط مستقیمی با تولید و عرضه محصولات دارند؛ به گونه ای که کاهش و افزایش انواع هزینه در میزان تولید و عرضه منجر به کاهش و افزایش عرضه و تقاضا می شود.

به طور مثال یک کارگاه تولیدی ساعت کاری خود را از روزی ۷ ساعت به روزی ۱۰ ساعت، یعنی به مدت ۳ ساعت افزایش داده است؛ حال مبلغ اضافه کاری که این واحد تولیدی می بایست به کارکنان خود پرداخت کند، جزو هزینه‌ های متغیر به حساب می آید. البته این تغییرات در نرم افزار حقوق و دستمزد نیز ثبت می شود.

به طور کلی هزینه‌ های ثابت و متغیر به دو دسته جزئی‌ تر یعنی طبقه‌ بندی هزینه‌ ها در واحدهای اقتصادی و انواع هزینه‌ ها در واحدهای تولیدی تقسیم‌ بندی می شوند که در ادامه به طور کامل به آن پرداخته شده است.

پیشنهاد ویژه: اگر قصد دارید با مدرک معبتر حسابداری مهاجرت کنید اما نمی دانید بهترین کشور برای مهاجرت حسابداران کجاست، پیشنهاد می کنیم که جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله بهترین کشور برای مهاجرت حسابداران را مطالعه نمایید.

طبقه‌ بندی هزینه‌ ها در واحدهای اقتصادی
طبقه‌ بندی هزینه‌ ها در واحدهای اقتصادی

طبقه‌ بندی هزینه‌ ها در واحدهای اقتصادی

طبقه‌ بندی هزینه‌ ها در واحدهای اقتصادی به شرح زیر می باشد:

هزینه‌ های عمومی و اداری Administrative Costs

هزینه های عمومی چیست؟ هزینه‌ های عمومی و اداری به هزینه هایی گفته می شود که باید به صورت ثابت و دوره ای پرداخت شوند. این هزینه‌ ها عینی بوده و دارای مقدار ثابتی می باشند، اما ممکن است نوسان نیز داشته باشند که بسیار کم و ناچیز است. هزینه‌ های عمومی و اداری در ماهیت هزینه ها در حسابداری، تاثیر مستقیمی بر فروش محصولات نداشته و جزو مخارج عمده یا کلی کسب‌ و کار به شمار می آیند. این هزینه‌ ها به تولید و فروش وابستگی ندارند و در ارتباط با فعالیت‌ های روزمره شرکت محسوب می شوند. برخی از هزینه‌ های عمومی و اداری به شرح زیر است:

  • هزینه قبوض خدماتی شامل برق، آب، گاز، تلفن و…
  • هزینه ایاب‌ و ذهاب، تاکسی و…
  • هزینه‌ های مربوط به پذیرایی، چای، تنقلات و…
  • هزینه‌ های مربوط به پست
  • هزینه‌ های مربوط به ملزومات مصرفی مانند لیوان یکبار مصرف

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید در آزمون فنی حرفه ای حسابداری شرکت کنید، برای اطلاع دقیق از زمان و مکان امتحان فنی حرفه ای حسابداری با همکاران ما در آموزشگاه حسابداری آریا تهران تماس بگیرید.

هزینه توزیع و فروش در حسابداری Distribution Costs

هزینه فروش چیست؟ هزینه توزیع و فروش در شرکت های بازرگانی که منبع درآمد آن ها از طریق فروش کالا می باشد، جزو انواع هزینه در حسابداری به شمار می روند. این هزینه دروافع عیبی هستند و تاثیر مستقیمی بر روی قیمت فروش محصولات دارند.

به عبارتی دیکر، به میزانی که مبلغ این هزینه ها بالاتر باشد، مبلغ فروش نیز افزایش خواهد یافت. هزینه توزیع مربوط به هزینه‌ های مربوط به ارائه خدمات بوده که عینی و متغیر می باشند. برخی از هزینه‌ های توزیع و فروش به شرح زیر است:

  • بسته‌ بندی Packing
  • انبارداری Warehousing
  • حمل و نقل Transportation
  • تبلیغات Promotion
  • بازاریابی Marketing

اگر می خواهید بدانید هزینه های مالی در صورت سود و زیان چیست، در ادامه با ما همراه باشید.

هزینه‌ های مالی در حسابداری Financial Costs

مخارج تامین مالی با توجه به استاندارد حسابداری شماره ۱۳ به شرح زیر می باشد:

  • کارمزد و جرایم دیرکرد وام‌ های مالی بلندمدت و کوتاه‌ مدت و سود تضمین‌ شده آن‌ ها
  • مخارج جنبی وام‌ های دریافتی از جمله حق تمبر اسناد تضمینی و حق ثبت در رابطه با قراردادهای مربوطه
  • مخارج تامین مالی خرید اقساطی و مخارج مربوط به قراردادهای اجاره به‌ شرط تملیک

علاوه بر این به مخارج مربوط به واحد مالی شرکت ها هزینه‌ های مالی گفته می شود. این هزینه‌ ها عینی می باشند و برای کسب درآمد و نظم دادن انجام می‌ پذیرد. هزینه‌ های مالی برای کسب درآمد بیشتر و مدیریت این درآمد انجام می‌ شوند و در صورت حذف آن‌ ها نمی‌ توان مدیریتی روی بخش مالی داشت.

هزینه استهلاک در حسابداری Depreciation Costs

هزینه استهلاک چیست؟ هزینه استهلاک در حسابداری از طریق تقسیم ارزش واقعی آن دارایی بر مدت زمان کارکرد محاسبه می شود که این مدت‌ زمان بر حسب میزان تولید یا زمان می باشد. هزینه استهلاک نامشهود و غیرعینی بوده اما با این‌ وجود بودجه‌ ای مستقل تحت عنوان ذخیره استهلاک در زمان طبقه بندی هزینه ها در حسابداری تعیین می شود تا در صورت بروز هر گونه مشکل، هزینه‌ ای برای حل مشکلات وجود داشته باشد.

برخی از هزینه‌ های استهلاک شامل موارد زیر می شود.

  • هزینه فرسوده شدن اسباب و اثاث شرکت
  • هزینه فرسوده شدن ساختمان
  • هزینه فرسوده شدن وسایل نقلیه
  • هزینه فرسوده شدن ابزارآلات

هزینه حقوق و دستمزد در حسابداری Salary Costs

هزینه حقوق چیست؟ یا هزینه دستمزد چیست؟ هزینه حقوق و دستمزد، یکی از ثابت‌ ترین هزینه‌ ها در تعریف دارایی و بدهی هر شرکت محسوب می شود. این هزینه های پرداخت شده به کارکنان برای جبران کارکرد آن‌ ها که با توجه به قوانین بوده و مبنای آن قراردادی است که در ابتدای سال بین کارفرما و کارکنان منعقد می‌ گردد، که به آن هزینه حقوق و دستمزد گفته می شود.

هزینه حقوق و دستمزد دارای دو جز ثابت و متغیر می باشد از این رو نمی‌ توان آن را در دسته هزینه‌ های ثابت یا متغیر آورد. بخش حقوق پایه، حق مسکن و برخی مزایای دیگر در این هزینه ثابت بوده اما هزینه‌ های مربوط به‌ اضافه کار و پاداش از انواع هزینه‌ های مشابه آن‌‌ ها متغیر خواهد بود.

انواع هزینه در واحدهای تولیدی
انواع هزینه در واحدهای تولیدی

انواع هزینه در واحدهای تولیدی

در واحدهای تولیدی افزون بر هزینه هایی که ذکر کردیم، هزینه های دیگری نیز وجود دارند. در پاسخ به سوال هزینه مالی چیست، می توان گفت که هزینه‌ های مواد مستقیم، هزینه های عملیاتی، کار مستقیم و سربار تولید، برخی از هزینه‌ ها در واحد‌های تولیدی هستند که در ادامه به بررسی آن‌ ها پرداخته می شود.

هزینه مواد مستقیم: هزینه اولیه تولید محصول

هزینه مستقیم چیست؟ هزینه مواد مستقیم، به معنای هزینه‌ تهیه مواد اولیه‌ ای است که برای تولید یک محصول موردنیاز می باشد. به طور مثال می توان به ورقه‌ های آهنی برای تولید اتومبیل و سایر متریال‌ های اولیه برای تولید محصول اشاره داشت.

هزینه کار مستقیم حقوق و دستمزد افراد

هزینه کار مستقیم به حقوق و دستمزد کلیه افرادی گفته می شود که به طور مستقیم نقش موثری در تولید محصول دارند.

هزینه‌ های سربار تولید

هزینه سربار در حسابداری چیست و هزینه سربار شامل چیست؟ برخی از هزینه‌ ها به طور مستقیم در تولید محصول نقش ندارند اما در صورت نبود آن‌ ها کار متوقف خواهد شد. این هزینه‌ ها در حسابداری در اصل مخارجی هستند که در اثر تولید وارد کار می‌ شوند مانند هزینه مصرف برق. به‌ طور کلی برای پاسخ به سوال هزینه سربار چیست، می توان گفت که همه هزینه‌ ها به‌ غیر از هزینه‌ های کار و مواد مستقیم زیر مجموعه‌ های هزینه سربار محسوب می شوند.

ماهیت هزینه ها در حسابداری شرکت‌ های خدماتی

حسابداری شرکت‌های خدماتی از حسابداری سایر شرکت‌ ها جدا می باشد اما شباهت هایی نیز در بین آن ها وجود دارد. در شرکت‌ های خدماتی برعکس شرکت‌ های تولیدی، حسابی بر روی فروش کالا انجام نمی شود بلکه هزینه‌ ها در ازای خدمات ارائه شده است.

برای محاسبه قیمت تعیین شده برای این خدمات در انواع هزینه ها در حسابداری، استانداردهای مشخصی ارائه شده که قانون آن‌ ها را تعیین کرده است. در حالت کلی حسابداری شرکت‌ های خدماتی شامل سه مرحله می باشد:

در اولین مرحله، تمامی اقدامات انجام شده در یک دوره مشخص مالی مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین مدارک بر اساس تاریخ سازمان‌ دهی می شوند.

در دومین مرحله، ترازهای آزمایشی دفاتر موقت و کل حاضر می‌ شوند. در این مرحله گردش حساب و ستون‌ های بستانکار و بدهکار در دفاتر مالی و صورت سود و زیان نیز مورد سنجش قرار می‌ گیرند.

در آخرین مرحله که شامل مجموعه فعالیت‌ های پایان سال مالی نظیر تهیه ترازنامه، سربرگ و بستن حساب‌ های سود و زیان موقت می باشد.

انواع هزینه‌ های پیمانکاری

انواع هزینه‌ ها در حسابداری پیمانکاری، به ۸ نوع طبقه بندی می‌ شوند که هرکدام برای بخش خاصی از فرایند کار مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه به بررسی این هزینه‌ ها پرداخته شده است:

  1. هزینه‌ های آشکار: به هزینه‌ های معمولی گفته می شود که در سندهای حسابداری ثبت شده و قابل‌ اندازه‌ گیری هستند.
  2. هزینه‌ های پنهان: در پاسخ به سوال هزینه پنهان چیست، باید گفت که هزینه پنهان به هزینه‌ های غیراقتصادی گفته می شود که برخلاف هزینه های آشکار، قابل ثبت و اندازه‌ گیری نیستند. به‌ طور مثال هزینهٔ ساخت جاده‌ ای در وسط جنگل که علاوه‌ بر هزینه‌ های مادی، هزینه‌ های زیست‌ محیطی نیز دارد که این نوع هزینه قابل‌ اندازه‌ گیری نیست اما می‌ تواند در آینده آسیب هایی را در بر داشته باشد.
  3. هزینه‌ های ثابت: این نوع هزینه‌ ها بدون توجه به میزان تولید پرداخت می شوند. به طور مثال هزینه اجاره ماهیانه دفتر کار که باید پرداخت شود چه پروژه در حال اجرا و سود دهی باشد چه تعطیل و در ضرر و زیان، پرداخت این هزینه باید به موقع باید انجام شود.
  4. هزینه‌ های متغیر: این هزینه ها به میزان تولید و فعال‌ بودن کار بستگی دارند، مثلا هزینه خرید سیمان، گچ یا سایر مصالح که به حجم کار بستگی دارد.
  5. هزینه‌ های جاری: به هزینه‌ هایی گفته می شود که در دوره جاری برای کسب درآمد انجام می‌ شوند.
  6. هزینه‌ های سرمایه‌ ای: به هزینه‌ ای می گویند که برای خرید یک دارایی انجام شده و مزایای آن بیش از یک دوره مالی خواهد بود مانند خرید تجهیزات یا لوازم گرمایشی و سرمایشی.
  7. هزینه‌ های عملیاتی: در پاسخ به هزینه عملیاتی چیست، می توان گفت که این هزینه‌ ها به طور مستقیم با تولید کالا و خدمات ارتباط دارند.
  8. هزینه‌ های غیرعملیاتی: برای دانستن هزینه غیر عملیاتی چیست، باید گفت که هزینه‌ های حسابداری غیر عملیاتی برعکس هزینه های عملیاتی، به‌ صورت مستقیم با تولید کالا و خدمات در ارتباط نیستند.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید بدانید مدیریت سرمایه چیست و درباره حسابداری مدیریت نکات مهمی را مطالعه کنید، حتما بر روی لینک های مذکور کلیک کنید.

نحوه ثبت سند هزینه در حسابداری چگونه است
نحوه ثبت سند هزینه در حسابداری چگونه است

نحوه ثبت سند هزینه در حسابداری چگونه است

برای ثبت سند هزینه در حسابداری می توانید از دو روش استفاده کنید. این دو روش عبارتند از ثبت شناسایی هزینه و ثبت هزینه با پرداخت که قبل از ثبت سند پرداخت، هر هزینه می بایست در دفاتر شناسایی هزینه ثبت شود. به خاطر داشته باشید که حتی در صورتی‌ که بخشی از آن باقی‌ مانده و بخشی پرداخت شده باشد، این هزینه می بایست ثبت گردد. نحوه شناسایی هزینه ها در حسابداری توسط حسابدار یا واحد حسابداری تعیین می‌ شود.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید بدانید انواع ثبت های حسابداری به چه صورت است، مطالعه مقاله ثبت های حسابداری را به شما پیشنهاد می کنیم.

ثبت شناسایی هزینه

در نرم‌ افزار حسابداری، هزینه‌ های غیرعینی یا غیر مشهود به‌ عنوان بدهکار ثبت می‌ شوند. حساب استهلاک انباشته که باعث کاهش ارزش دفتری دارایی‌ ها می شود، بستانکار خواهد شد. این هزینه استهلاک پرداخت نخواهد شد اما سازمان به شکلی این مورد را بدهکار خواهد بود.

در صورتی که حقوق پرسنل به‌ صورت دقیق در روز آخر ماه واریز نشود، این امر می بایست در سیستم ثبت شده و شرکت این مبلغ را بدهکار شود. پس از آن به‌ محض پرداخت حقوق پرسنل شرکت بدهکاری خود را پرداخت نموده و هزینه‌ ها را مدیریت خواهد کرد.

ثبت هزینه با پرداخت

در حسابداری این نوع هزینه در صورت پرداخت شدن ثبت می‌ شود به طور مثال حسابداری حقوق و دستمزد که بپس از پرداخت ماهیانه در سیستم حسابداری ثبت می‌ شود. در نرم‌ افزار حسابداری محل پرداخت بستانکار و هزینه موردنظر به‌ عنوان بدهکار ثبت می شود.

پیشنهاد ویژه: اگر شناخت و اطلاعات کافی درباره فرمول تولید در هلو ندارید، مقاله فرمول تولید در هلو را مطالعه کنید.

نحوه ثبت سند حسابداری برگشت هزینه چگونه است

در برخی اوقات ممکن است هزینه اضافی پرداخت شده، برگشت بخورد چرا که ماهیت حساب هزینه بدهکار است. در این صورت می‌ توان حسابی به عنوان درآمدهای ناشی از برگشت هزینه در بخش درآمد ایجاد نمود که ماهیت این حساب بستانکار می باشد اما به دلیل این که حساب درآمد مشمول مالیات خواهد شد بستانکار شدن حساب هزینه با مستندات و مدارک لازم معقول‌ تر است.

منظور از کنترل هزینه چیست

افزایش درآمد کسب و کار شما را به سود می رساند اما در مقابل افزایش هزینه می تواند باعث ضرر و زیان شرکت شما شود. یکی از مهم ترین و اصلی ترین اهداف واحدهای تجاری و اقتصادی، کسب بالاترین میزان سود در هر دوره مالی می باشد که این امر با کنترل و کاهش هزینه‌ ها و همچنین افزایش درآمد میسر است. برای جلوگیری از پرداخت هزینه‌ های اضافی می بایست هزینه‌ ها را بشناسید و سپس آن‌ ها را طبقه‌ بندی کنید.

مرکز هزینه چیست

در پاسخ به سوال مرکز هزینه چیست یا مرکز هزینه در حسابداری چیست، باید بگوییم که هر بخش یا عملکردی از یک سازمان که در آن هزینه می‌ شود و یا به عبارتی در ایجاد هزینه نقش دارد، اصطلاحا به آن مرکز هزینه گفته می شود.

هزینه بهره چیست

هزینه بهره چیست؟ بهره به معنای هزینه‌ ای است که بابت جبران یا جلوگیری از کاهش ارزش پول پرداختی در امروز و دریافتی در آینده (به‌ دلیل نرخ تورم) به وام دهنده پرداخت می‌ شود یا به عبارتی دیگر به هزینه ای گفته می شود که بابت استفاده از پول طی مدتی مشخص که معمولا یک سال است پرداخت می‌ شود.

تسهیم هزینه چیست

تسهیم هزینه چیست؟ سیستم تسهیم هزینه به شرکت ها که موضوع پروژه و خدمات برایشان مهم است کمک می کند تا هزینه های غیر مستقیم پروژه ها از جمله هزینه های ستادی و هزینه های واحدهای عملیاتی، به محرک های مختلف به پروژه ها تسهیم شود.

محرک هزینه چیست

محرک هزینه چیست؟ در پاسخ به محرک یا عامل هزینه چیست، باید بدانید که محرک هزینه یا همان مولد هزینه به عاملی گفته می شود که بر جمع هزینه ها تاثیر می گذارد. این امر بدین معناست که تغییر در میزان و اندازه محرک هزینه باعث تغییر در جمع مبلغ هزینه های مربوط به موضوع هزینه مورد نظر خواهد شد. اولین قدم مهم برای تفهیم و درک رفتار هزینه ها در هر سازمانی شناسایی محرک های هزینه می باشد.

هزینه جاری چیست

منظور از هزینه های جاری چیست؟ هزینه های جاری، به هزینه های کوتاه مدت یا خریدهایی گفته می شود که کمتر از یک سال مورد استفاده قرار می گیرند و تاثیری بر میزان سود آوری بلند مدت کسب و کار ندارند. این هزینه ها درواقع هزینه های روزانه مورد نیاز برای اداره یک شرکت محسوب می شوند که در صورت سود و زیان شرکت ارائه داده می شوند.

هزینه عملیاتی شامل چیست

برای پاسخ به سوال هزینه عملیاتی شامل چیست باید گفت که هزینه های عملیاتی در حین انجام فعالیت های معمول کسب و کار پیش می آید، مانند اجاره بها، تجهیزات، هزینه موجودی کالا، پرداخت حقوق، بیمه و مزایا و بودجه اختصاص یافته برای تحقیق و توسعه در واقع هزینه های عملیاتی برای اکثر مشاغل ضروری و اجباری هستند.

هزینه فایده چیست

هزینه فایده چیست؟ مفهوم هزینه فایده یک روش نظام‌ مند برای تخمین زدن نقاط قوت و ضعف آلترناتیوهایی به شمار می رود که معاملات، فعالیت‌ ها یا ملزومات کارکردی یک کسب و کار را برآورده می‌ کنند. این روش درواقع یک نوع تکنیک است که برای تعیین گزینه‌ هایی کاربرد دارد که از نظر صرفه جویی در کار، زمان و هزینه بهترین مزایا را ارائه‌ دهند.

هزینه متفرقه چیست

مفهوم هزینه متفرقه چیست درواقع به هزینه هایی گفته می شود که نمی توان آن ها را به یک محصول یا خدمات خاصی ارتباط داد. آن‌ ها به عنوان هزینه‌ های عمومی شناخته می شوند که به طور مستقیم به تولید یا ارائه خدمات مرتبط نیستند. همچنین هزینه متفرقه می‌ تواند تاثیر بسزایی بر سودآوری و عملکرد مالی شرکت داشته باشد.

هزینه یابی چیست

معنی هزینه یابی چیست؟ هزینه یابی معمولا به فرآیند تعیین بهای تمام شده کالا و خدمات گفته می شود. به عبارت دیگر هزینه یابی به مجموعه فعالیت و اقداماتی نامیده می شود که جهت تعیین بهای تمام شده کالاها و خدمات انجام می پذیرد.

پیشنهاد ویژه: جهت مشاهده آموزش حسابداری بهای تمام شده، بر روی صفحه مذکور کلیک کنید.

هزینه از دست رفته

هزینه هدر رفته چیست؟ هزینه از دست رفته به هزینه هایی گفته می شود که قبلا انجام شده اند و با تصمیم گیری حال یا آینده تغییر پیدا نخواهند کرد. هزینه های از دست رفته، غیرقابل اجتناب هستند، مربوط به گذشته می باشند و بین راه حل های مختلف فرق نمی کند و جزو هزینه های نامربوط محسوب می شوند.

هزینه ضایعات

هزینه ضایعات در حسابداری به معنای یکی از هزینه های تولیدی می باشد و مانند هزینه های تولیدی (مواد و تبدیل) به واحدهای سالم تخصیص می یابد. در صورتی که ضایعات عادی به طور یکنواخت به وجود آیند و نتوان مقطع خاصی برای بروز آن معین نمود، در این شرایط هزینه آن به وسیله واحدهای تکمیل شده و انتقال یافته آن مرحله و کالای در جریان ساخت پایان دوره در آن مرحله جذب می شود.

پیشنهاد ویژه: جهت کسب اطلاعات بیشتر مقاله حساب معین چیست را مطالعه نمایید.

هزینه ضمنی

هزینه ضمنی چیست؟ هزینه ضمنی به موارد خرجی گفته می‌ شود که به طور مستقیم پولی بابت آن پرداخت نشده باشد. به طور مثال زمانی که کارگاهی متعلق به خود کارفرما باشد، در این صورت برآورد اجاره برای کارگاه مزبور اجاره ضمنی نام دارد و در واقع هزینه اجاره‌ ای است که هرگاه کارفرما کارگاه را اجاره می‌ کرد، مجبور به پرداخت آن بوده است.

هزینه متوسط ثابت چیست

هزینه متوسط ثابت چیست؟ هزینه ثابت متوسط به انگلیسی Average fixed cost، در علم حسابداری به معنای هزینه ثابت تقسیم بر میزان تولید محصول می باشد.

برآورد هزینه چیست

برآورد هزینه چیست؟ برآورد هزینه به معنای شناسایی تمامی هزینه‌ هایی است که مرتبط با پروژه به منظور تخصیص مناسب آن و تهیه فایل زمان‌ بندی است. به هر میزانی که این تخمین دقیق‌ تر باشد، می‌ توان پروژه را مطابق با برنامه ریزی از پیش تعیین شده و به طور صحیح‌ تر به انجام رساند. نقاط قوت و ضعف در مهارت برآورد، می‌ تواند در موفقیت یا شکست پروژه‌ های بزرگ، سهم قابل توجهی داشته باشد.

جذب هزینه چیست

جذب هزینه چیست؟ جذب هزینه یا هزینه یابی جذبی کامل، یک روش حسابداری به شمار می رود که برای جمع آوری تمام هزینه‌ هایی که برای تولید یک محصول خاص صرف می شود، در نظر گرفته شده است. هزینه یابی جذبی برای اظهار مالیات و صدور سایر گزارش‌های رسمی نیز بسیار ضروری است.

درآمد هزینه چیست

هزینه درآمد چیست؟ درآمد هزینه یا هزینه درآمد عبارتند از مجموع هزینه های تولید و ارائه یک محصول یا خدمات به مصرف کنندکان می باشد که اطلاعات مربوط به بهای تمام شده درآمد در صورت سود و زیان شرکت را ارائه می دهد. این معیار مورد علاقه صنعت خدمات می باشد چرا که یک حساب جامع تر از هزینه های مرتبط با فروش یک کالا یا خدمات است.

درآمد و هزینه چیست

رابطه درآمد و هزینه چیست؟ درآمد و هزینه دو مفهوم اساسی در علم حسابداری به شمار می روند که در فعالیت‌ های مالی و اقتصادی بیشتر شرکت‌ ها و سازمان‌ ها دخیل هستند که در مقاله به طور کامل به توضیح این دو مفهوم کلی پرداخته ایم.

رفتار هزینه چیست

رفتار هزینه چیست؟ طبقه بندی هزینه ها بر اساس رفتار هزینه ها به چگونگی واکنش هزینه ها در برابر تغییر در سطح فعالیت اشاره دارد. به عبارتی دیگر منظور از رفتار هزینه ها مدلی است که با توجه به آن یک هزینه مشخص نسبت به نغییر در سطح فعالیت واکنش نشان می دهد.

ساختار هزینه چیست

ساختار هزینه چیست؟ ساختار هزینه یا اصطلاحا Cost Structure، از جمله مباحث کلیدی در طراحی و تحلیل مدل کسب و کار می باشد. لازم است بدانید که این اصطلاح با مطرح شدن موضوع کارآفرینی و مدل کسب و کار به وجود نیامده است و متخصصان حسابداری و مدیریت مالی، همواره به آن توجه داشته‌ اند.

هزینه ایاب ذهاب چیست

هزینه ایاب و ذهاب چیست؟ هزینه ایاب و ذهاب یکی از مهم ترین وظایف کارفرماها درباره کارکنان می باشد و در قوانین کار و حقوق کار مورد توجه قرار می گیرد. دراقع حق ایاب و ذهاب به معنای پرداخت هزینه ‌های حمل و نقل کارکنان بین خانه و محل کار می باشد.

هزینه بازاریابی چیست

هزینه بازاریابی چیست؟ هزینه بازاریابی به هزینه هایی گفته می شود که یک کسب و کار برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود به مشتریان بالقوه متحمل می شود. این امر شامل هزینه های مختلفی از جمله تبلیغات، روابط عمومی، تبلیغات فروش، بازاریابی مستقیم و سایر کمپین های بازاریابی می باشد.

هزینه بالاسری چیست

هزینه بالاسری چیست؟ هزینه بالاسری در واقع به قسمتی از مجموع طرح یا پروژه که در بر گیرنده هزینه های جاری و سود پیمانکار گفته می شود و به صورت سود درصدی از هزینه های مستقیم کار محاسبه می شود. هزینه بالاسری، از جمله هزینه هایی است که بین اقلام مختلف یک کار، مشترک می باشد و نمی توان آن را به طور مستقیم به هر یک از اقلام کارها نسبت داد.

هزینه بانک چیست

هزینه بانک چیست؟ در پاسخ به سوال هزینه خدمات چیست، می توان اینطور گفت که هزینه خدمات بانکی، یکی از مهم ترین بخش های استفاده از خدمات بانکی محسوب می شود. مشتریان بانک ها همواره به دنبال مبلغ کارمزدها هستند. کارمزدها برای بانک ها نیز ابزار مهمی جهت جذب مشتری محسوب می شوند. آن ها می توانند با تغییر در نرخ کارمزدها رضایت مشتریان بسیاری را جذب کنند.

هزینه بدهی چیست

هزینه بدهی چیست؟ هزینه بدهی در واقع به هزینه ای گفته می شود که شرکت بابت وجوه تامین شده از طریق وام یا انتشار اوراق مشارکت بلند مدت متحمل می‌ شود. این هزینه بیانگر بازده مورد انتظار وام دهندگان نیز می باشد.

هزینه بروکری چیست

هزینه بروکری چیست؟ بروکر در لغت به‌ معنای دلال یا واسطه معاملات بازرگانی می باشد که به معنای شخص یا شرکتی گفته می‌ شود که نقش واسط را در میان خریدار و فروشنده ایفا می‌ کند.

هزینه تحقق نیافته چیست

هزینه تحقق نیافته چیست؟ در برخی مواقع ممکن است ارزش یک ارز دیجیتال از زمانی که خریداری شده تا زمانی که به فروش می رسد، چندین بار دچار تغییر و تحول شود. تا قبل از فروش دارایی ها، سود یا ضرر به صورت تحقق نیافته و فقط بر روی کاغذ می باشد چرا که هنوز نقد نشده است. هزینه سود یا ضرر تحقق‌ نیافته که ‌اصطلاحا به آن کاغذی گفته می‌ شوند، به قیمت دارایی ها از زمان خرید تا فروش اشاره دارد.

هزینه تفاضلی چیست

هزینه تفاضلی چیست؟ هزینه تفاضلی به هزینه ای می گویند که به دلیل جایگزین نمودن یک راهکار به جای راهکار دیگر ایجاد می شود و می تواند به شکل افزایشی و یا کاهشی باشد.

هزینه تنخواه چیست

هزینه تنخواه چیست؟ این نوع هزینه شامل مبالغی کم و جزئی می باشد که اگر در آخر ماه یا سال محاسبه شوند، مقدار تقریبا زیادی را به خود اختصاص خواهند داد. این نوع هزینه‌ های کم مربوط به شرکت را تن‌خواه می نامند. تن‌ خواه (Petty Cash) در حسابداری و مدیریت مالی یک اصطلاح پرکاربرد محسوب می شود و مزیت‌ ها و معایب مختلفی را نیز به همراه دارد.

هزینه تنزیل چیست

هزینه تنزیل چیست؟ درواقع کلمه تنزیل در لغت به معنای کسر مبلغ می باشد و تنزیل کردن برای تعیین ارزش فعلی مبلغی که در یک دوره زمانی مشخص در آینده قابل دریافت است، کاربرد دارد؛ از این رو می‌ توان گفت با افزایش میزان نرخ تنزیل، ارزش فعلی دارایی شما کاهش خواهد یافت.

هزینه تولید چیست

هزینه تولید چیست؟ هزینه تولید، به کل مبالغ پرداخت شده برای منابع به کارگرفته شده جهت تولید محصول یا ارائه خدمات گفته می شود که از جمله این موارد می‌ توان به مواد اولیه و نیروی کار اشاره کرد. محصول تولید شده یا خدمت ارائه‌ شده بوجود می آید تا به مصرف‌ کنندگان فروخته شود.

هزینه جانبی چیست

هزینه جانبی چیست؟ هزینه‌ های جانبی شامل هزینه هایی از جمله بنگاه و انتقال سند، هزینه‌ های مربوط به عوارض و مالیات، هزینه‌ های دفترخانه و… می‌ شود. در حالت کلی خرید خانه به طور قطعی پس از انتخاب ملک و انجام معامله، به یک بازده زمانی یک ماهه نیاز خواهد داشت.

هزینه جذب نشده چیست

هزینه جذب نشده چیست؟ در پاسخ به سوال هزینه های جذب نشده چیست، باید گفت که هزینه های جذب نشده به هزینه هایی گفته می شود که جزو بهای تمام شده کالای تولیدی به شمار نمی روند و جزو سایر هزینه های عملیاتی محسوب می شوند.

این هزینه جذب نشده در تولید کالا، تنها به سربار ثابت مربوط می شود و هزینه سربار متغیر را در بر نمی گیرد. در حقیقت می توان گفت که سربار جذب نشده در تولید با مقدار ظرفیت استفاده شده مرتبط است.

هزینه جذب چیست

هزینه جذب چیست؟ هزینه جذب مشتری یا Customer Acquisition، به کل فرایندها و اقداماتی گفته می شود که شما از همان ابتدا برای جذب مشتری بالقوه تا هدایت و رساندن او به مرحلهٔ خرید انجام می‌ دهید.

هزینه سالانه چیست

هزینه سالانه چیست؟ هزینه سالانه به هزینه ای گفته می شود که برای یک دوره ۱۲ ماهه در نظر گرفته شده است. بودجه سالانه درآمد و مصارفی را مشخص می‌ کند که اپیش بینی می شود در طول سال دریافت شده و پرداخت گردند.

هزینه سرانه چیست

هزینه سرانه چیست؟ هزینه سرانه به مبلغی گفته می شود که ماهانه برای نگهداری و خدمات کاشانه از ساکنان آن دریافت شود.

هزینه سرشکن چیست

هزینه سرشکن چیست؟ تحلیل سرشکن در طراحی الگوریتم، شیوه ای برای تجزیه و تحلیل هزینه ساختمان داده یا الگوریتمی می باشد که میانگین بدترین هزینه عملیات در مدت زمان را ارائه می‌ دهد.

هزینه عمومی چیست

هزینه عمومی چیست؟ هزینه عمومی به هزینه ای گفته می شود که دولت یک کشور برای تامین نیازهای اجتماعی و خواسته‌ هایی از جمله حقوق بازنشستگی، زیرساخت‌ ها و… صرف می کند.

هزینه غیر نقدی چیست

هزینه غیر نقدی چیست؟ هزینه نقدی به هزینه هایی گفته می شود که خدمات را دریافت کرده‌ ایم و وجه آن را نیز پرداخت کرده‌ ایم، هزینه غیر نقدی به زمانی می گویند که خدمات را دریافت کرده‌ ایم اما وجه آن را هنوز پرداخت‌ نکرده‌ ایم.

هزینه فوب چیست

هزینه فوب چیست؟ فوب به معنی قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی می باشد. البته بنابر قوانین بین‌ المللی در شرایط فوب فروشنده موظف است تمامی هزینه‌ های کالا را تا محل حمل اصلی (با کشتی یا هواپیما یا راه آهن) را متقبل شود و همه هزینه‌ های بعد از این مرحله اعم از کرایه حمل، بیمه، تعرفه‌ های وارداتی و… را خریدار متقبل می‌ شود.

هزینه مالی شامل چیست

هزینه مالی شامل چیست؟ هزینه های مالی شامل حسابداری و حسابرسی، سود اقساط بانکی، جرائم مالیاتی و مشاوره های مالی می باشد.

هزینه نهایی چیست

هزینه نهایی چیست؟ هزینه نهایی (MC) به معنای تغییر در هزینه کل در ازای تغییر یک واحد اضافی تولید در هر واحد زمان می باشد. در این نوع هزینه فقط هزینه‌ های متغیّر دخیل هستند. به‌ طور مثال، تولید یا عدم تولید یک واحد اضافی محصول، تغییری در هزینه‌ های ثابت ایجاد نخواهد کرد. به این معنا که در ازای یک واحد تغییر در تولید هزینه ثابت تغییری نخواهد کرد.

هزینه های ثبتی چیست

هزینه های ثبتی چیست؟ هزینه های ثبتی به هزینه هایی گفته می شود که در دفاتر اسناد رسمی در ازای ارائه خدماتی مانند ثبت کردن سند، ثبت املاک و غیره پرداخت می شود. تفاوت هزینه با حق التحریر اسناد مالی در این است که حق الثبت با هدف ثبت و حق التحریر برای تنظیم کردن اسناد دریافت می شود.

هزینه های جذب شده چیست

هزینه های جذب شده چیست؟ در واقع هزینه‌ یابی جذبی (Absorbtion Costing) به هزینه‌ هایی گفته می‌ شود که در آن تمام هزینه‌ های تولیدی همچون کار مستقیم، دستمزد، سربار ثابت و متغیر در ارزش‌ گذاری لیست موجودی کالا اعمال و محاسبه می شود.

هزینه های غیرعملیاتی چیست

هزینه های غیرعملیاتی چیست؟ هزینه‌ های غیرعملیاتی، به هزینه هایی گفته می شود که به فعالیت عمده و اصلی یک سازمان یا شرکت مرتبط نمی شود. این هزینه‌ ها، با فعالیت های اصلی سازمان ها و شرکت ها ارتباطی ندارد. در این شرایط، این نوع هزینه ها باید به صورت جداگانه ثبت شوند.

هزینه واحد چیست

هزینه واحد چیست؟ هزینه هر واحد نوعی محاسبه است که اکثر کسب‌ و کارهای مبتنی بر محصول از فروشگاه‌ های کوچک گرفته تا شرکت‌ های ملی استفاده می‌ کنند. کسب‌ و کارهای مبنی بر خدمات نیز می‌ توانند از هزینه هر واحد برای تجارت خود استفاده نمایند اما به طور معمول محاسبه آن کمی ساده‌ تر خواهد بود.

هزینه هر واحد که به بهای تمام شده کالای فروخته شده یا بهای تمام شده فروش نیز می گویند، میزان پولی گفته می شود که یک شرکت برای تولید یک واحد از محصولی که می فروشد خرج می کند. شرکت ها این رقم را در صورت های مالی خود لحاظ می کنند.

هزینه پرسنلی چیست

هزینه پرسنلی چیست؟ هزینه های پرسنلی در واقع به هزینه هایی گفته می شود که به کارکنان یک سازمان داده میشود که شامل دستمزد و مزایا خواهد بود. این نوع هزینه ها مستقیما از بودجه عملیاتی سازمان کسر شده و در کیفیت زندگی کارکنان نقش موثری دارد.

انواع کتاب و مباحث درسی در زمینه هزینه در حسابداری

  • هزینه چیست چهارم دبستان (هزینه چیست کلاس چهارم)
  • هزینه چیست مطالعات چهارم (هزینه چیست اجتماعی چهارم)
  • هزینه چیست اجتماعی ششم
  • هزینه چیست کلاس ششم (هزینه چیست ششم)
  • هزینه چیست مطالعات هشتم
  • هزینه تولید چیست اقتصاد دهم
  • هزینه پنهان چیست اقتصاد دهم
  • هزینه هدر رفته چیست اقتصاد دهم

هزینه به انگلیسی چی میشه

هزینه به انگلیسی چی میشه؟ همانطور که گفته شد هزینه به انگلیسی به معنای Cost می باشد.

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل و جامع توضیح داده ایم که حسابداری هزینه چیست و شما را با انواع آن آشنا کرده ایم. اگر همچنان درباره هر یک از مباحثی مانند قیمت هزینه چیست، خرید هزینه چیست، انحراف هزینه چیست، هزینه در گردش چیست و… سوال یا ابهامی در ذهن شما باقی مانده است، می توانید همین حالا در قسمت نظرات مطرح کنید و منتظر راهنمایی مشاورین ما باشید.

سوالات متداول
هزینه یعنی چه؟

در پاسح به سوال معنی هزینه چیست، باید بگوییم که تمامی واحدهای اقتصادی و تجاری می بایست برای رسیدن به درآمد در طول فعالیت‌ های اقتصادی خود اعم از خدمات، بازرگانی، تجارت و… مخارجی را متحمل شوند که به این مخارج هزینه گفته می شود.

نحوه ثبت سند هزینه در حسابداری چگونه است؟

برای ثبت سند هزینه در حسابداری می توانید از دو مرحله ثبت شناسایی هزینه و ثبت هزینه با پرداخت استفاده کنید که در مقاله به طور کامل توضیح داده ایم.

تعریف هزینه ثابت چیست؟

هزینه ثابت به هزینه ای گفته می شود که با افزایش یا کاهش تعداد کالاها یا خدمات تولید شده، تغییر نمی‌ کند. در حقیقت این نوع هزینه که مستقل از میزان فعالیت تجاری باید در تاریخ سررسید آن توسط شرکت پرداخت شود که این نوع هزینه یکی از دو جزء هزینه کل کالا یا خدمت، در کنار هزینه متغیر می باشد.

source

توسط chehrenet.ir