حسابداری خدماتی یکی از شاخه‌ های تخصصی حسابداری محسوب می شود که نقش بسیار مهمی در ارائه دیدگاه‌ های شفاف و دقیق از عملکرد مالی شرکت‌ های خدماتی ایفا می‌ کند. این شاخه که مربوط به سازمان‌ هایی است که فقط بر ارائه خدمات تمرکز دارند، دارای اهمیت قابل توجهی می باشد. اگر می خواهید بدانید حسابداری خدماتی چیست و چه اهمیتی در دنیای امروزی دارد، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

حسابداری خدماتی چیست
حسابداری خدماتی چیست

حسابداری خدماتی چیست

حسابداری خدماتی چیست؟ حسابداری خدماتی یا به عبارتی دیگر Service Accounting، یکی از شاحه های حسابداری محسوب می شود. دنیای حسابداری متشکل از علوم، فنون و هنر است که هر یک دارای بخش های متنوعی می باشند و هر قسمت چرخه‌ مختص به خود را دارد.

درواقع جامعه امروزی بر بخش های مختلف این چرخه، می‌ چرخد و بخش مهم و قابل توجه آن بر عهده افرادی است که معمولا به عنوان یک حسابدار در جامعه مشغول به کار هستند. حسابداری خدماتی نیز مانند دیگر شاخه‌ های این رشته مبتنی بر اصول حسابداری می باشد. با این حال، به دلیل ویژگی‌ های خاص شرکت‌ های خدماتی، در حسابداری آن‌ ها نیز بعضی‌ تفاوت‌ ها و اختلافاتی نسبت به سایر شرکت‌ ها وجود دارد.

همه اقدامات و تلاش‌ هایی که شرکت های خدماتی به منظور رفع مشکلات، بهبود کارایی، حل چالش‌ ها، نصب و… انجام می‌ دهند، جزو خدمات این شرکت به شمار می رود. از آنجایی که نمی‌ توان اندازه‌ گیری دقیقی از این خدمات را ارائه داد، بسیاری از افراد تصور می کنند که شرکت‌ های خدماتی اهمیتی ندارند و بار فعالیت‌ های اقتصادی کشور بر دوش شرکت‌ های تولیدی است.

لازم به ذکر است که فعالیت‌ های خدماتی علاوه بر این که از اهمیت بیشتری برخوردارند، تعداد بسیاری از فعالیت‌ های اقتصادی رانیز به خود اختصاص می‌ دهند.

اهمیت حسابداری خدماتی

همانطور که گفتیم حسابداری خدمات از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه به برخی از این اهمیت ها پرداخته شده است:

  • ارائه اطلاعات دقیق: حسابداری خدماتی به سازمان‌ ها و شرکت ها کمک می‌ کند تا بتوانند اطلاعات کامل و جامعی را در مورد تراکنش‌ ها و رویدادهای خدماتی خود بدست آورند. این اطلاعات می‌ تواند در اتخاذ تصمیمات بهتر و بهبود عملکرد بسیار تاثیرگذار باشد.
  • تحلیل سودآوری: این نوع حسابداری امکان تجزیه و تحلیل سودآوری خدمات مختلف را برای سازمان‌ ها فراهم می کند و بهترین استراتژی‌ ها را جهت توسعه خدمات ارائه شده تعیین می‌ کند.
  • مدیریت هزینه‌ ها: حسابداری خدماتی به سازمان‌ ها این امکان را می‌ دهد تا هزینه‌ های مربوط به ارائه خدمات را مدیریت کرده و در صورت نیاز بهینه‌ سازی کنند.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید بدانید حسابداری هزینه چیست و با انواع آن آشنا شوید، مطالعه مقاله هزینه چیست را به شما پیشنهاد می کنیم.

وظایف حسابدار خدماتی چیست

افرادی که به عنوان حسابدار خدماتی مشغول به کار هستند، می بایست اطلاعات مالی مربوط به شرکت را ثبت کرده و تمام امور را طبقه بندی کنند. ارائه گزارشات باید حتما به صورت کتبی و با ارائه توضیحات کامل باشد و در اختیار مدیریت قرار بگیرد.

چرخه حسابداری شرکت خدماتی

حسابداری شرکتی خدماتی نیز مانند دیگر سیستم‌ های حسابداری دارای یک چرخه حسابداری مشخص می باشد که از جمع آوری اطلاعات شروع شده و به گزارشات مالی ختم می‌ گردد. در زیر چرخه حسابداری در شرکت های خدماتی به ترتیب مراحل نام برده شده است:

  • جمع آوری اسناد مالی
  • طبقه‌ بندی اطلاعات مالی
  • اطمینان از صحت اطلاعات مالی
  • ثبت و درج آرتیکل های حسابداری
  • انتقال اطلاعات از دفتر روزنامه به دفاتر کل و معین
  • مانده گیری از حساب‌ ها
  • تهیه تراز آزمایشی
  • اصلاحات در صورت نیاز
  • تهیه تراز آزمایشی اصلاح شده
  • تهیه صورت های مالی
  • بستن حساب‌ ها
کدینگ حسابداری خدماتی
کدینگ حسابداری خدماتی

کدینگ حسابداری خدماتی

با نگاهی به کدینگ حسابداری خدماتی یا Accounting Coding Of The Service Company، خواهید فهمید که در حالت عمومی و استاندارد تهیه‌ شده و نمونه‌ ای پیشنهادی است که با توجه به عناصر اصلی حسابداری و استاندارد تهیه و ارائه شده است.

در این بخش فهرست کدینگ حسابداری شرکت خدماتی pdf را برای شما قرار داده ایم. در صورتی که شرکتی شیوه حسابداری دائمی و استاندارد منطبق بر بودجه‌ ای پیش‌ بینی‌ شده را انتخاب نماید، می‌ تواند هزینه‌ های جذب و انحرافات را به بخش هزینه‌ های عملیاتی در کدینگ حسابداری شرکت‌ های خدماتی اضافه کرده و بدون تغییر در سطح حساب‌های گروه و کل، حساب‌ های موردنیاز خود را بگنجاند.

جهت دریافت کدینگ حسابداری خدماتی اکسل می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

نحوه ثبت سند حسابداری خدماتی

نحوه ثبت های حسابداری خدماتی چگونه است؟ به دلیل عدم خرید مواد اولیه در مجموعه‌ های خدماتی، حسابداری این شرکت‌ ها نسبت به سایر شرکت‌ های بازرگانی و تولیدی متفاوت می باشد.

از این رو نحوه ثبت حسابداری خدماتی نیز تفاوت بسیاری با شرکت‌ های مذکور دارد. خرید دارایی، بدهی ها، خرید لوازم خدماتی و… در شرکت های خدماتی به عنوان هزینه‌ های جاری به شمار می روند. تمامی این موارد در جهت کسب سود و درآمد به کار برده می‌ شوند.

تمامی صنف ها دارای فعالیت های اقتصادی مختلفی می باشند و همین امر باعث تفاوت هایی در روش های مدیریتی، حسابداری، فعالیت‌ های اقتصادی، نحوه ثبت اسناد حسابداری و نحوه نگهداری از اطلاعات مالی شده است.

امروزه توجه اکثر شرکت‌ ها برای به کارگیری نیروهای کارآزموده‌ ای که شرکت‌ های خدماتی از آن‌ ها پشتیبانی می‌ کنند به مقدار بسیار زیادی افزایش یافته است. به همین خاطر فعالیت برای حسابداری در شرکت‌ های خدماتی نیز با افزایش روبرو شده است.

تمامی معاملات و فعالیت‌ های انجام شده در این شرکت‌ ها در حسابداری مجموعه خدماتی نیز ثبت می شوند. از این رو ثبت رویدادها و معاملات مالی در حسابداری خدماتی دارای انواع مختلفی می باشد که عبارتند از:

  • ثبت افزایش سرمایه صاحب یا صاحبان شرکت و افزایش دارایی‌ های شرکت
  • پرداخت انواع هزینه‌ های برق، گاز، آب و… شرکت
  • دریافت وجه خدماتی که قرار است در آینده انجام شوند
  • ارائه خدمات به مشتریان و مراجعه‌ کنندگان و دریافت وجه نقد از آن‌ ها
  • پرداخت صورت‌ حساب‌ هایی که از قبل دریافت شده‌ اند
  • دریافت وجه خدمات ارائه شده در گذشته
  • بستن حساب‌ های موقت در پایان دوره مالی
  • برداشت‌ های صاحب یا صاحبان شرکت از دارایی‌ های نقدی و غیرنقدی برای مصارف شخصی
  • خرید دارایی‌ های مشهود و ارزشمندی نظیر ساختمان، زمین، تجهیزات اداری و… به صورت نقدی و یا نسیه
  • ثبت وام‌ هایی که شرکت از بانک‌ ها و افراد دریافت نموده است
  • دریافت هزینه قبل از ارائه خدمات (پیش دریافت یا بیعانه)
  • سرمایه‌ گذاری‌ های مجدد در راستای افزایش سرمایه شرکت
  • بستن حساب‌ های دائم به منظور صدور سند اختتامیه
آموزش حسابداری خدماتی
آموزش حسابداری خدماتی

آموزش حسابداری خدماتی

در این بخش از آموزش حسابداری خدماتی، باید بگوییم که حوزه فعالیت شرکت خدمات حسابداری به عنوان یکی از گرایش های حسابداری محسوب می شود که امروزه گسترش ‌یافته است چرا که با افزایش تقاضای جامعه برای حضور و استفاده بیشتر از نیروهای کارآزموده مواجه هستیم که مسلما این امر زمینه ‌ساز رونق کسب ‌و کارهای خدماتی شده است.

با توجه به مواردی که ذکر شد، تمام شرکت های خدماتی برای برطرف کردن امور مالی و دارایی های خود، به افرادی نیازمندند که دارای تخصص و مهارت های لازم در زمینه حسابداری شرکتهای خدماتی می باشند. توجه داشته باشید که این عرضه و تقاضا باعث شده است که نقش حسابدار در فرایند فعالیت‌ شرکت های خدماتی پررنگ ‌تر شود.

بخاطر داشته باشید که تاثیر یک حسابدار با تجربه در زمینه حسابداری مالی خدماتی و پیشرفت شرکت‌ های خدماتی کاملا قابل مشاهده و غیر قابل انکار است از این رو برای فعالیت در این زمینه باید تخصص های لازمه را کسب کنید.

در دوره های آموزش حسابداری خدماتی مجتمع فنی آریا تهران، تمامی مهارت های تخصصی جهت حسابداری شرکتهای خدماتی و بازرگانی را کسب خواهید کرد و نحوه استفاده از انواع نرم افزار حسابداری خدماتی و بازرگانی مانند نرم افزار حسابداری خدماتی قیاس، هلو، سپیدار و…را آموزش خواهید دید.

علاوه بر این در طی دوره آموزش حسابداری خدماتی سپیدار با بهترین منابع آموزشی از جمله کتاب و جزوه درس حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی آشنا خواهید شد. جهت استفاده از خدمات آموزش حسابداری خدماتی مجتمع فنی تهران و دریافت جزوه حسابداری خدماتی pdf به صورت رایگان می توانید از طریق پل های ارتباطی با ما در تماس باشید و راهنمایی های لازم را کسب کنید.

پیشنهاد ویژه: شرکت در آزمون آنلاین حسابداری، یک فرصت بی نظیر برای افرادی است که قصد دارند از این طریق مهارت های خود را ارزیابی کنند تا بتوانند شانس قبولی خود را در آزمون تضمین کنند. iهمچنین شما با دانلود نمونه سوالات عملی حسابداری مقدماتی فنی حرفه ای با جواب، می توانید با نمونه سوالات آشنا شده و آمادگی بیشتری برای آزمون کسب کنید.

تفاوت حسابداری خدماتی و بازرگانی
تفاوت حسابداری خدماتی و بازرگانی

تفاوت حسابداری خدماتی و بازرگانی

تقاوت حسابداری خدماتی بازرگانی چیست؟ اصلی ترین تفاوت اصول حسابداری خدماتی و بازرگانی، در روند کاری آن ها می باشد. حسابداری خدماتی همانطور که از اسمش پیداست برای شرکت‌ هایی است که خدمات را ارائه می‌ دهند، در حالی که حسابداری بازرگانی متعلق به شرکت‌ ها و موسساتی است که فروش و خرید کالاها را انجام می‌ دهند.

پیشنهاد ویژه: با مراجعه به صفحه شرح وظایف حسابدار بازرگانی می توانید اطلاعات کامل تری درباره وظایف حسابدار بازرگانی بدست آورید.

نرم افزار حسابداری خدماتی رایگان

نرم افزار حسابداری خدماتی رایگان برای شرکت خدماتی دارای ویژگی‌ هایی از جمله قابلیت تعیین نوع فروش در خدمات متفاوت است. به عبارتی دیگر برنامه حسابداری خدماتی می بایست مدیریت پروژه حسابداری خدماتی و فروش خدمات را به حسابدار واگذار کند. صورت حساب مشتری باید در لحظه آماده شده تا شرکت بتواند ارتباط بهتر و موثرتری با مشتری داشته باشد. مدل های مختلف پورسانت و عدم تسویه فاکتور نیز باید در سیستم حسابداری خدماتی درج شود.

نرم افزار حسابداری خدماتی هلو

برای حسابداری شرکتها خدماتی باید بتوانید در وهله اول برای هر یک از پرسنل و مشتریان، حساب جداگانه ایجاد کنید تا بتوانید از این طریق حقوق و دستمزد کارکنان را محاسبه کرده و در صورت نیاز گزارش آن را برای سازمان بیمه و مالیات ارسال کنید.

از طرفی دیگر داشتن اطلاعات مشتریان در ادامه برای اموری مانند خدمات پس از فروش بسیار مفید است. علاوه بر این می توان باشگاه مشتریان ایجاد کرد و در ادوار مشخص برای مشتریان تبلیغات هدفمند ارسال نمود. در کنار این موارد در نرم افزار حسابداری باید بتوانید تمام تراکنش های تجاری را ثبت کنید تا در ادامه قادر به استخراج گزارشاتی مانند صورت سود و زیان و ترازمامه باشید.

تمام مواردی که ذکر شد، در نسخه خدماتی نرم افزار حسابداری خدماتی هلو گنجانده شده است و شما به راحتی می توانید امور حسابداری مربوط به کسب و کار خود را به آن بسپارید. اگر می خواهید درباره کاربرد و مزایای نرم افزار حسابداری خدماتی هلو یا نرم افزار حسابداری خدماتی اندروید اطلاعات کاملی کسب کنید، می توانید با کارشناسان ما در زمینه حسابداری تماس بگیرید.

علاوه بر این با شرکت در دوره آموزش حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی آریا تهران، می توانید نحوه استفاده از نرم افزار های کاربردی حسابداری خدماتی را به طور تخصصی یاد بگیرید و با انواع نمونه حسابداری خدماتی آشنا شوید.

انواع هزینه ها در حسابداری خدماتی

انواع هزینه ها در حسابداری خدماتی شامل موارد زیر می باشد:

  • هزینه مستقیم
  • هزینه غیر مستقیم
  • هزینه متغیر
  • هزینه ثابت
  • هزینه سربار

حسابداری پیمانکاری خدماتی

حسابداری پیمانکاری خدماتی یکی از انواع حسابداری به شمار می رود که به ثبت و گزارش انواع معاملات مربوط به پروژه‌ های پیمانکاری ازجمله هزینه‌ ها، درآمدها و پیشرفت پروژه‌ ها می‌ پردازد. حسابداری پیمانکاری خدماتی به تهیه گزارش‌ های قانونی، تهیه گزارش درآمد، هزینه و سود پروژه و ثبت اطلاعات صورت‌ حساب‌ ها می پردازد.

کتاب حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی

اگر به مطالعه کتاب حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی یا دریافت کتاب حسابداری خدماتی pdf علاقه مند هستید، می توانید از جزوه حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی علمی کاربردی آریا تهران استفاده کنید. درواقع انواع کتاب های حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی pdf، بهترین منابع برای یادگیری این نوع حسابداری به روش حرفه ای می باشد.

همچنین برای دانلود رایگان کتاب حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی، می توانید به سایت های معتبر مراجعه بفرمایید.

نمونه سوال حسابداری خدماتی با جواب

نمونه سوال حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی را از کجا دریافت کنیم؟ اگر به دنبال نمونه سوالات حسابداری موسسات خدماتی و بازرگانی با جواب هستید، مجموعه آریا تهران نمونه سوال حسابداری خدماتی با جواب و همچنین جزوه مسئله حسابداری شرکت خدماتی با جواب را برای شما عزیزان آماده کرده است تا بتوانید از این طریق برای آزمون های فنی حرفه ای آشنا شده و شانس خود را برای آزمون تضمین کنید.

فایل اکسل حسابداری خدماتی

اگر به دنبال فایل اکسل حسابداری خدماتی رایگان هستید، می توانید فایل اکسل حسابداری خدماتی را از تیم ما دریافت کنید. برای دریافت فایل اکسل حسابداری خدماتی رایگان کافیتست در قسمت نظرات عبارت دانلود حسابداری خدماتی را سرچ کنید.

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم که حسابداری مالی خدماتی چیست و به ارائه دوره آموزش حسابداری شرکتهای خدماتی برای علاقه مندان به کسب مهارت های تخصصی در زمینه حسابداری خدماتی پرداخته ایم. اگر به دنبال بهترین منابع آموزشی مانند کتاب حسابداری شرکتهای خدماتی pdf یا ویدیو آموزشی هستید، می توانید بع کارشناسان ما تماس بگیرید و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول
حسابداری شرکت های خدماتی چیست؟

حسابداری خدماتی، یکی از شاخه های حسابداری به شمار می رود که فرآیندهایی از جمله ثبت، تحلیل و ارائه گزارش‌ های مالی را در شرکت‌ های خدماتی، پوشش می‌ دهد. این عملکرد حسابداری برای سازمان‌ هایی که به‌ جای تولید کالا، خدماتی مانند مشاوره، خدمات بانکی، مراقبت‌ های بهداشتی و آموزشی ارائه می‌ دهند، می تواند بسیار کاربردی باشد.

تفاوت حسابداری خدماتی و بازرگانی چیست؟

مهم ترین تفاوت اصول حسابداری خدماتی و بازرگانی، در فرایند کاری آن ها می باشد. حسابداری خدماتی برای شرکت‌ هایی کاربرد دارد که خدمات را ارائه می‌ دهند، در حالی که حسابداری بازرگانی برای شرکت‌ ها و موسساتی است که فروش و خرید کالاها را انجام می‌ دهند.

وظایف حسابدار خدماتی چیست؟

حسابدارن خدماتی می بایست اطلاعات مالی مربوط به شرکت ها را ثبت کرده و تمام امور را طبقه بندی کنند. ارائه گزارشات به صورت کتبی و با ارائه توضیحات کامل از دیگر وظایف این افراد محسوب می شود.

source

توسط chehrenet.ir