ترکیه سال هاست که به عنوان مقصد مهم و پرطرفدار گردشگری مخصوصا در فصل گرم تابستان برای ایرانیان شناخته می شود. نزدیک بودن به ایران، آب و هوای مناسب، قیمت منطقی و همچنین نزدیگی فرهنگ غذایی از مهم ترین دلایل سفر به ترکیه است. البته در سال های اخیر با توجه به تحریم های ایران این مقصد با قصد خرید نیز انتخاب می شود. در این مطلب از تحریره شاهسون سیر به عنوان مجری تخصصی تورهای هوایی و زمینی ترکیه مخصوصا به شهرهای کمتر شناخته شده ترابزون و وان بیشتر آشنا می‌شویم.

وان یکی از شهرهای ترکیه است. یک منطقه‌ی مرزی که زیبایی و دیدنی‌های منحصربه‌فردی دارد. اگر بخواهیم به‌غیر از وان جابه‌جایی در شهرهای دیگر ترکیه را درنظر بگیریم، باید بدانید سیستم حمل و نقل عمومی در ترکیه بسیار راحت است و قیمت مناسبی دارد. وسایل حمل و نقل مختلفی مانند هواپیما، اتوبوس، قطار، مینی بوس (یعنی دلموس یا دولموش یا مینی بوس) و مترو (در شهرهای بزرگ) وجود دارد. اما همه این‌ها در همه شهرها نیست.

مثلا اگر با تور استانبول سفر کرده باشید، می‌دانید که مترو، اتوبوس و تراموا، از گزینه‌های خوب و ارزان برای جابه‌جایی هستند. اما شهر وان مترو ندارد. درواقع زیرساخت آن برای این شهر تعریف نشده است.

جدا از گربه های عجیب و غریب، وان به تاریخ ریشه دار خود می بالد که به ۵۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد که شما را به انتخاب تور وان ترغیب می کند. تمدن‌ها و پادشاهی‌های مختلف تاریخ وان را شکل دادند – اورارتویی، ارمنی، بیزانسی، سلجوقی و عثمانی.

هر یک از این دوران سازه‌های قابل توجهی مانند قلعه وان (اورارتویی) و کلیسای صلیب مقدس (ارمنی) بر جای گذاشت. طبیعت همچنین شهر وان را با دریاچه‌ای برکت داده است که بزرگترین حجم آبی ترکیه است.

بازدید از ارگ وان

مشرف به ویرانه‌های شهر ۳۰۰۰ ساله اورارتو، قلعه سنگی عظیمی به نام ارگ وان قرار دارد. ارگ وان که بین قرن‌های ۹ و ۷ قبل از میلاد ساخته شده است، بزرگترین قلعه سنگی است که از سنگ بازالت (پایه) و آجرهای گلی برای مناطق اصلی ساخته شده است.

در مجاورت ارگ، برج سردور قرار دارد که کتیبه‌هایی از آغاز پادشاهی باستانی اورارتو را بر خود داشت. این کتیبه به سه زبان فارسی باستان، بابلی و ایلامی توسط خشایار شاه بزرگ در قرن پنجم قبل از میلاد نوشته شده است. در طول هزاره، کتیبه از تمام عناصر باقی مانده است و در شرایط عالی قرار دارد.

بازدید از کلیسای صلیب مقدس

کلیسای صلیب مقدس به زیبایی در بالای کوه جزیره آکتامار که توسط دریاچه وان احاطه شده است قرار دارد. کلیسای صلیب مقدس که بین سالهای ۹۱۵ و ۹۲۱ توسط معمار ارمنی تردات مندت ساخته شد، بزرگترین جاذبه جزیره است.

همه چیز درباره ترکیه، از وان تا ترابزون

این جاذبه تور وان نه تنها اهمیت دین برای جزیره، بلکه اهمیت عمیق هنر و فرهنگ را نیز منعکس می‌کند. کلیسا تحت یک سری بازسازی قرار گرفته بود که سال ۲۰۰۵ جدیدترین آنها بود. هنوز هم سنگ‌های توفای قرمز زیبایی را که از معادن جزایر مجاور حمل شده‌اند، پیدا خواهید کرد و هنوز چیزهای زیادی برای تحسین در مورد نقاشی‌های دیواری داخل کلیسا وجود دارد.

همه چیز درباره ترکیه، از وان تا ترابزون

ترابزون

ترکیه یک شهر جذاب، آرام، دیدنی و دوست داشتنی است. ترابزون در مقایسه با استانبول آنقدر بزرگ نیست اما به استانبول کوچک معروف است. ترابزون در کنار دریای سیاه، سال‌ها مرکز تجاری بین‌ المللی مهم کشور ترکیه بوده است و در شمال شرقی ترکیه قرار دارد. از ایران پرواز مستقیم به ترابزون وجود ندارد ولی از دیگر شهرهای ترکیه پرواز روزانه وجود دارد. راه زمینی از مرز بازرگان حدود ۵۵۰ کیلومتر بوده و جاده های زیبا و پر از گردنه ای دارد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید ویژه ترین تور ترابزون باتومی را از دست ندهید.

همه چیز درباره ترکیه، از وان تا ترابزون

آب وهوا و بهترین زمان سفر

آب و هوای ترابزون، گرم و معتدل است. میزان بارش باران ترابزون، در زمستان بسیار بیشتر از تابستان است. میزان بارش در تمام سال در ترابزون وجود دارد. حتی در خشک ترین ماه سال نیز بارش باران زیاد است. متوسط دمای سالانه ترابزون حدود ۱۴.۴ درجه سانتی گراد و میانگین میزان بارش سالانه ترابزون حدود ۸۹۱ میلی متر می باشد. بهترین زمان سفر به ترابزون، ماه آخر فصل بهار و تابستان می باشد. بطور کلی آب و هوای ترابزون در فصل تابستان بسیار مطبوع است و بیشتر گردشگران این فصل را برای سفر به ترابزون انتخاب می کنند.

مراکز خرید

در شهر ترابزون دو مرکز خرید در فاصله کمی از شهر قرار دارد که از مرکز شهر دولموش خطی دارند و خیابانی به نام اوزون سوکاک یعنی کوچه دراز در مرکز شهر جایگاه خوبی برای خرید است.

فروشگاه بزرگ فوروم و جواهر یکی از بزرگترین مراکز خرید در شهر ترابزون است که تمامی برندهای موجود در ترکیه در این فروشگاه شعبه دارند.

مراکز دیدنی

طبیعت شهر ترابزون این شهر را در شمار زیباترین شهر های ترکیه قرار داده است. آثار تاریخی متعدد، کوههای سرسبز و ساحل دریای سیاه از جاذبه های این شهر است و گردشگران بواسطه آنها به این شهر وارد می شوند و این شهر را از دیدنی های ترکیه بحساب می آورند.  ترابزون در مسیر جاده ابریشم قرار داشته است و از لحاظ تجارت بسیار مهم بوده است. در دوره امپراطوری عثمانی این شهر به عنوان یک بندر بسیار مهم شناخته شد و نقش بسیار مهم در امور بازرگانی و تجاری در آن دوره داشته است.

 اوزون گل

اوزون گل محبوب‌ترین جاذبه گردشگری ترابزون، با آب و هوا و طبیعت و آبشارهای زیبای خودش محیطی فرح‌ بخش و آرامش‌ دهنده را برای گردشگران فراهم می‌کند که از آن به سادگی نمی توان گذشت. اوزون گل در لغت به معنای دریاچه طولانی ست و  بدون شک یکی از زیباترین دریاچه های ترکیه میباشد.

در زمستان کوه های اطراف یکدست سفیدپوش می شوند و چشم اندازهای تازه ای را برای دریاچه بوجود میاورند. در کنار دریاچه مسجدی با معماری عثمانی می بینید که با پس زمینه کوه های سرسبز جذابیت چشم اندازها را دوچندان کرده. این مسجد سفید رنگ با دو مناره بلند و گنبد زیبا یکی از جالب توجه ترین بناهای اطراف دریاچه است که می توانید به داخل آن هم بروید.

اگر قصد سفر به ترکیه را دارید با مشاوران شاهسون سیر به شماره ۰۲۱۸۸۳۴۴۳۴۱ تماس بگیرید یا اطلاعات این سفرها را در وب سایت آن ها به آدرس shahsavanseir.com مشاهده نمایید. این شرکت از تور مسکو تا تور برزیل برای شما برنامه های ویژه دارد.

source

توسط chehrenet.ir