آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چه کاری باید انجام بدهیم تا جوش نزنیم؟ 



اصلا دلیل جوش های صورت چی هست؟ 

یکی از مشکلات مهمی که بیشتر افراد درگیر آن هستند، جوش صورت است. این که چه کار کنیم تا صورتمان جوش نزند و یا اصلا علت اصلی جوش زدن صورت چه چیزی می تواند باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در ادامه به دلیل جوش زدن و راهکارهایی برای جلوگیری از جوش صورت می پردازیم، پس با مجله اینترنتی سین دخت همراه شوید.

حتما بخوانید:

انواع جوش صورت و راهکارهای ویژه برای تشخیص علت جوش زدن!

از بین بردن جوش سرسیاه + 14 راهکار ساده!

از بین بردن جای جوش با راهکار ساده و موثر + دستور العمل تهیه ماسک خانگی

 



چرا جوش می زنم؟

ایجاد جوش روی صورت دلایل مختلفی دارد، در صورتی که مواردی که در ادامه بیان می کنیم را رعایت نکنید، این جوش ها ادامه دار خواهند بود.

مشکلات هورمونی

شاید تاکنون از ژل، کرم یا روش های طبیعی زیادی برای رفع جوش های صورت خود استفاده کرده باشید اما بهبودی حاصل نشده باشد. علت این ادامه دار بودن جوش های شما احتمالا می تواند مشکلات هورمونی باشد.

یکی از دلایل پنهان جوش زدن صورت، مشکلات هورمونی است که به دلیل به هم خوردن هورمون های بدن شما اتفاق می افتد.

از دلایل مهم ایجاد جوش های هورمونی: 

  • ایجاد جوش زیر چانه
  • ایجاد جوش به خصوص اطراف لب
  • رشد موهای زیاد و بزرگ روی صورت بانوان
  • ریزش مو

معمولا 50 درصد خانم ها 20 تا 29 ساله، جوش های هورمونی می زنند. این جوش ها در دوران بلوغ اتفاق می افتند و در صورت ظاهر می شوند. ناحیه هایی همچون پیشانی، بینی و چانه بیشتر در معرض جوش زدن هستند.

 

جوش های هورمونی در بزرگسالان در قسمت پایین گونه ها و اطراف چانه ایجاد می شوند. اگر صورت شما زیاد جوش می زند، قبل از درمان های خانگی و طبیعی، ابتدا مطمئن شوید که دلیل جوش هایتان هورمونی نباشد. به این دلیل ابتدا به متخصص پوست رجوع کنید تا از این موضوع اطمینان حاصل کنید.

اگر جوش های صورتتان بر اثر هورمون باشد، با روش های خانگی اصلا جواب نمی گیرید و برای درمان حتما باید به پزشک مراجعه کنید. معمولا در دارویی که پزشک برایتان تجویز می کندف قرص ضدبارداری نیز وجود دارد، که با مصرف یک دوره 6 ماهه این جوش ها کمک کم از بین می روند و دیگر جوش نمی زنید.

علت و درمان جوش، مشکلات هورمونی
علت و درمان جوش، مشکلات هورمونی

استفاده از کرم پودر و پنکک نامرغوب

کرم پودر و پنکک تمام منافذ پوست را می پوشاند و اجازه نمی دهد تا پوست نفس بکشد. اگر از کرم پودر و پنکک زیاد استفاده می کنید، حتما از پس از استفاده صورت خود را با شوینده مناسب و تونر پاکسازی کنید.

استفاده از کرم پودرهای با بافت سبک، مرغوب و باکیفیت انتخاب بهتری برای استفاده روزانه است. سعی کنید از کرم های با بافت سنگین برای مراسم، مهمانی ها و جشن های خود استفاده نمایید.

روزی دو بار شستن صورت با شوینده مناسب، انتخاب فوق العاده ای است.

 

تمیز نکردن فرچه و پدهای آرایشی

پدهای آرایشی و فرچه خود را هفته ای یک بار به خوبی بشویید و یا تعویض نمایید. زیرا به مرور مواد آرایشی، گرد و غبار روی این پدها قرار می گیرد و محل رشد باکتری هاست.

زمانی که این پدها به خوبی تمیز نشوند، موجب ایجاد جوش روی صورت خواهند شد.

علت و درمان جوش، شستن براش های آرایشی
علت و درمان جوش، شستن براش های آرایشی

 

استفاده از مواد آرایشی چرب

یکی از مهم ترین علت های جوش زدن صورت، وجود چربی روی سطح پوست است. افرادی که پوست چربی دارند، احتمال جوش زدن صورت آنها بیشتر می شود.

اگر پوست چرب یا معمولی دارید، به هیچ عنوان از کرم های دارای چربی استفاده نکنید و همیشه ضد آفتاب فاقد چربی و سبک بزنید. در نظر داشته باشید که پس از زدن ماسک های دارای چربی سریع صورت خود را با صابون و آب بشویید.

اگر پوست خشکی دارید، سعی کنید از کرم های با درصد چربی کم استفاده نمایید و از آبرسان و مرطوب کننده حتما استفاده کنید.

 

کم آبی بدن

نوشیدن آب کافی در طول روز، به داشتن بدنی سالم بسیار کمک می کند. نوشیدن آب موجب خون رسانی به پوست می شود و در نتیجه شادابی و سلامت پوست را تضمین می کند.

نوشیدن آب علاوه بر اینکه سبب جلوگیری از جوش صورت می شود، به درمان سریع تر جای جوش نیز می پردازد و از بروز ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری می کند.

برای داشتن پوست سالم، روزانه بین 1.5 تا 2 لیتر آب بنوشید.

علت و درمان جوش، نوشیدن آبی کافی
علت و درمان جوش، نوشیدن آبی کافی

 

مراقبت از پوست در شب

اگر در طول روز زیاد آرایش می کنید، به هیچ عنوان هنگام شب با آرایش نخوابید؛ زیرا منافذ پوستتان با این مواد بسته می شود و پوست نمی تواند نفس بکشد و موجب ایجاد جوش و آکنه خواهد شد.

قبل از خواب صورت خود را با آب ولرم و شوینده مناسب بشویید و پس از آن از کرم آبرسان استفاده نمایید.

رژیم غذایی نامناسب

تغذیه تاثیر زیادی روی بدن دارد. اگر تغذیه نامناسبی داشته باشید، ممکن است جوش بزنید. به همین خاطر سعی کنید مصرف غذاهای سرخ کردنی و فست فود را کاهش دهید.

خوردن برای افرادی که زیاد جوش می زنند، افرادی که زیاد جوش می زنند باید در خوردن شکر، شیر گاو و لبنیات رعایت کنند. شیر به دلیل داشتن هورمون رشد، می تواند موجب رشد بیش از حد سلول های پوستی شود و منافذ پوست را مسدود کند.

غذاهایی که طبع گرم دارند مانند تخمه آفتاب گردان و انواع شکلات کاکائویی می تواند باعث ایجاد جوش شوند. اگر گرم مزاج هستید و پس از خوردن غذاهای گرم، بیشتر جوش می زنید، در خوردن آن غذا احتیاط کنید.

 

چرب شدن موها

اگر موهایتان چرب است یا از روغن های گیاهی برای موهایتان استفاده می کنید، لازم است تا موهایتان را بالا جمع کنید. تا به پوست صورت، شانه و گردنتان آسیبی نرسد.

این امر یکی از دلایل ایجاد جوش روی صورت است، به همین دلیل موهایتان همیشه باید تمیز باشد.

علت و درمان جوش، چرب شدن موها
علت و درمان جوش، چرب شدن موها

 

نشستن رو بالشتی

زمانی که سر خود را روی بالش می گذارید، باکتری ها و گرد و غبار موجود روی بالش به پوست صورت برخورد می کند و موجب ایجاد جوش می شود. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است تا حداقل دو هفته یکبار روبالشتی خود را بشویید.

 

استرس داشتن

استرس عامل و تحریک کننده بیشتر بیماری ها و مشکلات بدن است. استرس زیاد از حد موجب بروز جوش روی صورت می شود. استرس غده های چربی را تحریک می کند و باعث بروز جوش روی پوست می شود.

برای جلوگیری از ایجاد جوش، خوردن یک دمنوش آرامش بخش مثل گل گاو زبان، ورزش و نفس عمیق می تواند به شما کمک کند.

علت و درمان جوش، استرس داشتن
علت و درمان جوش، استرس داشتن

 

آرایش داشتن صورت هنگام ورزش کردن

زمانی که پوستتان آرایش ندارد، بهترین زمان برای ورزش کردن است. در هنگام ورزش، زمانی که عرق می کنید این عرق با مواد آرایشی روی پوستتان ترکیب می شود و موجب بروز جوش می شود.

 

دست کاری کردن پوست صورت

سعی کنید پوستتان را از آلودگی دور کنید. وجود گرد و غبار و آلودگی روی پوست و دست کاری کردن آن می تواند باعث جوش زدن پوست شود.

سعی کنید زیاد پوست خود را دست کاری نکنید، زیرا پوست دست همیشه دارای گرد و غبار و آلودگی است. همچنین برای خشک کردن صورت خود از حوله تمیز یا دستمال کاغذی استفاده کنید.

علت و درمان جوش، دست کاری کردن صورت
علت و درمان جوش، دست کاری کردن صورت

لایه برداری نکردن پوست صورت

برای اینکه جوش نزنید، ماهی یکبار پوست خود را لایه برداری کنید. لایه برداری پوست موجب رفع سلول های مرده و چربی ها از سطح پوست می شود و پوست به طور طبیعی کلاژن تولید می کند و سبب می شود تا پوست دیگر جوش نزند.

از دیگر مواردی که موجب جوش زدن صورت می شود، می توان به دلایل زیر اشاره کرد:

  • دیر خوابیدن
  • ضد عفونی نکردن تلفن همراه
  • استفاده نکردن از سرم های تقویتی صورت و دارای آنتی اکسیدان
  • نشستن براش های آرایشی

 

درمان سریع و رفع جای جوش صورت (درمان جوش صورت)

پس از اینکه موارد بالا را رعایت کردید، حال باید به فکر درمان سریع و از بین بردن جای جوش های خود باشید.

دست کاری نکردن جوش ها

دست کاری کردن جوش ها، فشار دادن و کندن آنها نه تنها به درمان کمک نمی کند، بلکه موجب گودتر و ماندگاری جای جوش نیز بشود.

زمانی که جوش زدید، صبر کنید تا خودش به مرور زمان خشک و کنده شود.

 

ماساژ صورت

ماساژ صورت باعث بالا رفتن خون رسانی به پوست می شود و به مرور موجب بازسازی دوباره پوست خواهد شد. این کار به رفع جای جوش و شاداب شدن پوست بسیار کمک می کند.

علت و درمان جوش، تاثیر ماساژ صورت
علت و درمان جوش، تاثیر ماساژ صورت

استفاده از کرم ضد آفتاب

اگر ضد آفتاب نزنید، جای جوش هایتان سیاه می شود و به صورت یک لکه گود یا قهوه ای روی صورت بر جای می ماند. اگر روی صورت خود جوش دارید یا از شر جوش هایتان تازه خلاص شده اید، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده نمایید تا جای جوش ها روی صورتتان نماند.

برای جلوگیری از جوش، از کرم ضد آفتاب فاقد چربی استفاده نمایید.

 

استفاده از مواد طبیعی

استفاده از ماسک های طبیعی و خانگی به ما کمک می کند تا جوش نزنیم و پوستی شاداب و زیبا داشته باشیم. استفاده از ماسک های خانگی هفته ای یک بار بهترین گزینه برای کمرنگ شدن جای جوش و بروز جوش روی صورت می باشد.

علت و درمان جوش، استفاده از ماسک های طبیعی
علت و درمان جوش، استفاده از ماسک های طبیعی

 

چه ماسک هایی به جوش نزدن صورت کمک می کنند؟

  • ماسک روغن درخت چای
  • ماسک چای سبز
  • ماسک خیار سبز
  • ماسک گلاب

 

برای رفع جوش چی بخوریم؟

خوردن غذاهای مقوی مانند مغزهای مختلف تاثیر زیادی در رفع جوش صورت دارد. به عنوان مثال آجیل برزیلی سرشار از سلنیوم است و قابلیت ارتجاعی پوست را به خوبی افزایش می دهد و ممکن است احتمال ابتدا به سرطان پوست را در فرد کم کند.

آجیل ماکادمیا سرشار از چربی های با کیفیت و اسیدهای چرب ضروری است. این آجیل موجب جوانسازی و ترمیم پوست خواهد شد.

گردو نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و موجب بهبود جوش ها و کاهش التهاب پوستی می شود.

 

سخن آخر

همان طور که در این مطلب اشاره کردیم، جوش زدن صورت، علت های مختلفی دارد و برطرف کردن موارد گفته شده، به از بین رفتن جوش های صورت و جای آن کمک زیادی می کند.

با رعایت موارد بالا و به کارگیری درست آن می توانید پوستی شاداب، زیبا و باطراوت داشته باشید.

شما چه روشی برای جلوگیری از ایجاد جوش صورت پیشنهاد می کنید؟

امتیاز این نوشته



source

توسط chehrenet.ir