بخش ایکس‌باکس کمپانی مایکروسافت در شرایط بسیار عجیبی قرار دارد. از زمانی که این کمپانی شرکت اکتیویژن بلیزارد (Activision Blizzard) را خریداری کرده، اتفاقات جالبی در آن رخ داده که باعث شده است سوالات بسیار زیادی حول تصمیمات این شرکت ایجاد بشود. از اخراج کارمندان مختلف تا افزایش قیمت گیم‌پس همگی باعث شدند که مایکروسافت در وضعیتی قرار بگیرد که محبوبیت خود را در میان طرفداران هم از دست بدهد. حال برخی از افراد این اتفاقات اخیر را به علت خرید سنگین مایکروسافت می‌دانند که با بررسی بیشتر تا حدی هم درست است.

از زمانی که کال آو دیوتی ۴ (Call of Duty 4) عرضه شد، این مجموعه تبدیل به یک غول در دنیای گیمینگ تبدیل شد. این روند کال آو دیوتی نیز هرگز متوقف نشده و با عرضه بازی‌های مختلف به صورت سالانه مجموعه کال آو دیوتی به محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین مجموعه در سبک شوتر تبدیل شده است.

کال آو دیوتی سود بسیاری برای شرکت اکتیویژن بلیزارد داشته و این سود همواره به صورت سالانه وجود داشته است. به همین دلیل است که شرکت‌های مختلف به این مجموعه به چشم الگو نگاه کرده و در صورت تصمیم به عرضه یک بازی جدید در سبک شوتر قطعاً از مجموعه کال آو دیوتی الهام می‌گیرند.

برای مایکروسافت کال آو دیوتی چیزی بیش از یک مجموعه برای خرید است. این مجموعه به حدی برای این کمپانی ارزش دارد که تصمیم گرفته هرچیزی را برای آن فدا کند. به این شکل که اشتراک گیم‌پس (Game Pass) که به نوعی توجیه کننده خرید کنسول‌های مایکروسافت بود نیز از این خرید آسیب دیده و در آن تغییراتی ایجاد شده است.

کال او دیوتی ایکس‌باکس

بازی کال آو دیوتی بلک آپس ۶ پتانسیل موفقیت زیادی دارد. به دلیل اینکه چندین سال است از عرضه بازی بلک آپس ۵ می‌گذرد و طرفداران منتظر نسخه جدید این زیر مجموعه از کال آو دیوتی بودند.

افزایش قیمت گیم‌پس باعث ایجاد سؤالات بسیاری شده است

اوایل این هفته بود که شرکت مایکروسافت اعلام کرد قصد دارد قیمت ایکس‌باکس گیم‌پس را افزایش دهد. این افزایش قیمت برای تمامی حالات این اشتراک وجود داشته و به همین دلیل فقط محدود به آلتیمت (Ultimate) نیست. نکته جالب اینجاست که در کنار این افزایش قیمت اعلام شد که برخی از حالت‌های گیم‌پس، دسترسی روز اول (Day One Access) به یک بازی را نخواهند داشت. این یعنی بازی کال آو دیوتی بلک آپس ۶ در روز اول برای ایکس‌باکس در دسترس نخواهد بود و زمان عرضه نسخه ایکس‌باکس آن تفاوتی با دستگاه‌های دیگر نخواهد داشت.

بازی بلک آپس ۶ اولین عنوان مجموعه کال آو دیوتی است که روی اشتراک گیم‌پس حضور داشته و از طرفی در پلتفرم‌های دیگر ۷۰ دلار قیمت دارد. اینکه این بازی در چه شرایطی برای گیم‌پس عرضه خواهد شد هنوز مشخص نیست ولی با توجه به درگیری‌های میان سونی و مایکروسافت قطعاً این شرکت یک نسخه کامل را در اختیار کاربران در اشتراک گیم‌پس قرار خواهد داد. همینطور اینکه با توجه به اهمیتی که این مجموعه دارد، قطعاً محوریت گیم‌پس به سمت کال آو دیوتی تغییر خواهد کرد.

قبل از اینکه شرکت مایکروسافت به طور کامل اکتیویژن بلیزارد را خریداری کند، مشخص بود که قصد دارد یک مجموعه خاص را به عناوین انحصاری خود اضافه کند. مجموعه کال آو دیوتی همواره محبوبیت زیادی در ایکس‌باکس داشت و برای مایکروسافت این مجموعه اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده بود.

کال آو دیوتی ایکس‌باکس

بازی‌های بلک آپس همیشه سبک خاصی داشتند که باعث شد محبوبیت بسیار زیادی در میان طرفداران سبک شوتر داشته باشند.

قرار دادن کال آو دیوتی در اشتراک گیم‌پس باعث می‌شود که این اشتراک افزایش کاربری که چندین سال مایکروسافت انتظار آن را می‌کشید، را تجربه کند. اگر هم این کار را نکند کال آو دیوتی چیزی را به ایکس‌باکس می‌دهد که هرگز نداشته است. یک مجموعه شکست ناپذیر که موفقیت آن تضمین شده است.

مجموعه کال آو دیوتی هرگز به تعداد کاربران و طرفداران وابسته نبوده است. دقیقاً این موضوع بر خلاف چیزی است که مجموعه هیلو (Halo) یا گیرز آو وار (Gears of War) درگیر آن هسند. به این شکل که این دو مجموعه به شدت درگیر نظرات و انتقادات طرفداران و کاربران هستند و این در صورتی است که کال آو دیوتی اصلاً به این شکل نیست.

کال آو دیوتی توسط چند شرکت مختلف ساخته می‌شود و مهم نیست که عنوان قبلی چگونه عمل کرده است. شرکت جدید در تلاش است تا ایده خود را در بازی پیاده کرده و یک عنوان خاص را در سبک کال آو دیوتی عرضه کند. همین موضوع باعث شده که با وجود اینکه کیفیت عناوین مختلف کال آو دیوتی متفاوت باشد، همچنان در زمینه فروش موفق عمل کرده و طرفداران خود را داشته باشد. این موضوع در مورد هیچ کدام از مجموعه‌های انحصاری مایکروسافت به جز فورتزا صدق نمی‌کند. دلیل موفقیت فورتزا هم همین است که نه تنها کیفیت بسیار بالایی دارد بلکه طرفداران منحصر به فرد خود را داشته و این افراد به فکر داشتن بازی دیگری نیستند.

مشکلات عناوین انحصاری ایکس‌باکس

کیفیت بازی‌های انحصاری ایکس‌باکس نسبت به آنچه که سونی و نینتندو تولید می‌کنند، به شدت متغیر است. این مشکل چیزی است که مایکروسافت به طور کامل به آن آگاه است و در دادگاه نیز از آن استفاده کرده است. به این شکل که فیل اسپنسر و مسئولین دیگر ایکس‌باکس در دادگاه اعلام کردند که یکی از دلایل خرید اکتیویژن بلیزارد عدم ثبات بازی‌های انحصاری خود ایکس‌باکس است.

مشکل اینجاست که ایکس‌باکس چندی پیش یک تعدیل نیروی بسیار گسترده در شرکت بتسدا داشت و این موضوع باعث عصبانیت افراد بسیار زیادی شد. به دلیل اینکه این شرکت برای چندین سال انواع مختلفی از استودیوهای گیمینگ راخریداری کرده و این حجم از اخراج کاملاً غیر منطقی به نظر می‌رسد. مخصوصاً اینکه مایکروسافت شرکت زنی مکس (Zenimax) شرکت اصلی صاحب بتسدا را خریداری کرده و پس از آن چندین استودیوی کوچک آن را بسته است. با توجه به اینکه مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین ناشرهای دنیای گیمینگ را اخیراً خریداری کرده این کشتن شرکت‌های کوچک اصلاً منطقی به نظر نمی‌رسد.

کال آو دیوتی ایکس‌باکس

کال آو دیوتی از هر نظر در دنیای گیمینگ اهمیت زیادی دارد. شرکت سازنده همواره از این بازی پشتیبانی بسیار خوبی کرده و در تلاش بوده تا آن را ارتقاء دهد.

شرایط گیم‌پس متفاوت است

اما بحث در مورد گیم‌پس به چه شکل است. این اشتراک حدود ۷ سال است که در دنیای گیمینگ حضور داشته و اینطور که به نظر می‌رسد به تنها راه نجات مایکروسافت در دنیای گیمینگ تبدیل شده است. این اشتراک به حدی برای مایکروسافت اهمیت دارد که تمام تلاش خود را کرده تا بازی‌های شرکت‌های مختلف را وارد آن کرده و از روش‌های مختلف برای جذب کاربر استفاده کرده است.

نکته جالب اینجاست که با وجود این ۷ سال سابقه هنوز اطلاعات زیادی از این اشتراک مشخص نیست. برای مثال اینکه هنوز معلوم نیست این پلتفرم تا چه حد به بازی‌ها آسیب می‌زند یا تا چه حد برای شرکت‌های حاضر در آن سود دارد. برای مثال مایکروسافت می‌تواند بگوید که افراد زیادی به بازی های فای راش (Hi-fi Rush) در اشتراک گیم‌پس دسترسی داشتند اما آیا این دسترسی به معنای فروش است؟ مشکل اینجاست که پاسخ مشخصی برای این سوال ارائه نشده و همین موضوع باعث شده که شرکت مایکروسافت به سمت تبدیل شدن به یک شرکت چند پلتفرمه حرکت کند.

عرضه کال آو دیوتی روی گیم‌پس قطعاً نتیجه بسیار خوبی داشت ولی به هویت این مجموعه آسیب خواهد زد. به دلیل اینکه اکتیویژن بلیزارد همواره علاقه داشت که به آمار فروش خود افتخار کند و حال با دخالت گیم‌پس چنین کاری کمی دشوار است. به نوعی عرضه این مجموعه روی گیم‌پس سلطه مجموعه کال آو دیوتی را در سبک شوتر کمتر از قبل می‌کند.

مهم‌تر از آن مجموعه کال آو دیوتی به حدی بزرگ شده است که بسیاری از افراد تنها به صورت سالانه آن را خریداری می‌کنند و تمایلی به عناوین دیگر ندارند. با توجه به اینکه تنوع اشتراک‌های گیم‌پس بسیار زیاد است و قیمت‌های آن‌ها هم متفاوت است، امکان دارد که بیشتر افراد تصمیم بگیرند بازی کال آو دیوتی را به صورت مستقیم از فروشگاه خریداری کرده و به گیم‌پس تمایلی نداشته باشند.

از زمانی که شرکت تری آرک (Treyarch) تصمیم به ساخت بازی بلک آپس ۶ گرفت، موفقیت آن تضمین شده بود ولی آیا این موفقیت ارزش این حجم از فداکاری مایکروسافت را داشت؟ این موفقیت قطعاً باعث افزایش تعداد کاربران گیم‌پس و حتی ایکس‌باکس خواهد شد ولی آیا این افزایش به حدی هست که شرکت مایکروسافت تمام تمرکز سال ۲۰۲۴ میلادی خود را روی آن بگذارد؟

در دیدگاه بسیاری از افراد پاسخ به این سوال خیر است. با این حال شرکت مایکروسافت همچنان روی تصمیم خود بوده و بر این باور است که کال آو دیوتی باعث می‌شود ایکس‌باکس رشد بسیاری داشته و حتی از رقبا پیشی بگیرد. چیزی که به شدت به آینده وابسته بوده و امکان دارد حقیقت داشته باشد.

منبع: Gamedeveloper

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

source

توسط chehrenet.ir