راز داشتن پوستی سالم و درخشان در هر سن و سالی رسیدگی و مراقبت منظم از پوست است که به اصلاح به آن روتین پوست گفته می شود. داشتن یک روال مراقبت پوست تنها به شستشو و پاکسازی آن ختم نمی شود. بلکه باید تمام کارهایی که برای سالم ماندن، جلوگیری از آسیب و برطرف کردن مشکلات پوستی خود نیاز دارید را در آن بگنجانید. همچنین نکته مهم در انتخاب روش ها و محصولات مراقبت از پوست توجه به نوع پوست خودتان است. زیرا هرکدام از انواع پوست ویژگی های خاص خود را دارند و بنابراین روتین روزانه پوست برای هرکدام از آن ها نیز متفاوت خواهد بود.

آموزش پاکسازی پوست صورت



ثبت نام و مشاوره رایگان

اگر تا کنون به پوست خود توجه ویژه ای نداشتید و نمی دانید که برای رسیدگی به آن باید از کجا شروع کنید، این مطلب برای شماست. ما تمام اطلاعات لازم درباره روتین پوستی روزانه برای انواع پوست را در اختیار شما قرار می دهیم و نحوه انجام آن ها را توضیح می دهیم.

روتین پوستی چیست؟

روتین پوستی به زبان ساده به تمام کارهایی گفته می شود که شما به طور منظم و طبق یک برنامه خاص برای مراقبت از پوست خود انجام می دهید. این کارها شامل پاکسازی، آبرسانی، لایه برداری، تغذیه پوست و مراقبت از آن در برابر آفتاب است. روتین پوستی به دو نوع روز و شب تقسیم می شود. پایه و اساس روتین پوستی شب و روز یکی است و تنها در یک سری موارد جزئی با هم تفاوت دارند. در ابتدایی ترین حالت، روتین پوستی روزانه شما باید شامل پاک کننده، آبرسان و ضد آفتاب باشد. اما سایر موارد را می توانید بسته به نوع پوستتان به برنامه روزانه خود اضافه کنید. به عنوان مثال پوست چرب، حساس، خشک، پیر و … هرکدام به محصولات خاصی برای مراقبت و نگهداری نیاز دارند.

روتین پوستی دخترانه

روتین پوستی مناسب چه تاثیری روی پوست دارد؟

زمانی که شما در روز  چند دقیقه از وقتتان را به رسیدگی به پوستتان اختصاص می دهید، از درون احساس بهتری خواهید داشت. بنابراین علاوه بر مزایای زیبایی و سلامتی روتین پوستی برای پوستتان، احساس شادابی و زیبایی از درون می تواند به طراوت چهره شما کمک کند. اما در ادامه بیشتر درباره تاثیر یک روتین پوستی مناسب روی پوست صحبت می کنیم:

۱. پاکسازی پوست

شستشوی منظم پوست سلول های مرده و چربی های اضافه که در منافذ پوست تجمع کرده اند را از بین می برد. بنابراین منافذ پوست شما تمیز شده و می توانند نفس بکشند. همچنین از تجمع باکتری ها، آلاینده ها و سموم در پوست جلوگیری کرده و مانع از بروز آکنه و جوش های سر سیاه و التهابات پوستی می شود.

۲. آبرسانی

آبرسانی به معنای پوستی سالم تر است و علاوه بر این ظاهر و احساس بهتری را نیز به پوست شما می دهد. هرچه سلول های پوست شما سالم تر باشند، روند پیری نیز کنتر می شود. همچنین هیدراته بودن پوست تولید سبوم را نیز کنترل می کند. زیرا زمانی که پوست شما خشک است، پوست برای جبران کمبود آب، چربی بیشتری تولید می کند. محصولات مراقبت پوست مناسب می توانند مولکول های آب را روی سطح پوست ما به دام بیندازند و آن را در طول روز هیدراته نگه دارند.

جدول روتین پوستی

۳. اکسیژن رسانی به پوست

مانند تمام سلول های بدن شما، سلول های پوست شما نیز به اکسیژن نیاز دارند. زمانی که شما با استفاده از محصولات آبرسان پوستتان را هیدراته می کنید، درواقع اکسیژن لازم را به سلول های پوستی خود می رسانید. همچنین نوشیدن آب در طول روز علاوه بر هیدراته نگه داشتن پوست، گردش خون را نیز بالا می برد و از این طریق نیز اکسیژن بیشتری را به بافت ها و سلول ها می رساند. اکسیژن رسانی باعث احیای بافت می شود که در نتیجه پوستی سالم، درخشان و زیبا را به شما می دهد.

۴. احیای پوست

پوست خشک پوستی مرده و کدر است که ممکن است باعث پوسته پوسته شدن و ظاهر ناخوشایندی بشود. با افزایش سن متابولیسم سلولی کندتر می شود که در نتیجه آن پوست ما کدر می شود. همچنین تولید سبوم نیز با افزایش سن کاهش پیدا می کند و همه این عوامل دست به دست هم می دهند تا پوست ما خشک و کدر شود. استفاده از محصولات آبرسان و نرم کننده علاوه بر مرطوب و شاداب کردن پوست، با اکسیژن رسانی به سلول ها متابولیسم سلولی را سرعت می بخشند که به معنای تولید سلول های جوان تر و سالم تر است.

۵. جوانسازی

شما با رسیدگی به پوست خود می توانید علائم پیری مانند خشکی، چین و چروک و افتادگی را کاهش دهید و سن پوست خود را چندین سال کاهش دهید. استفاده از آبرسان ها و محصولات مراقبت پوستی حاوی کلاژن می توانند خطوط و چین و چروک ها را کاهش داده و پوست شما را تا حد زیادی جوان تر نشان دهند.

روتین پوستی روزانه خانگی

چگونه یک روتین پوستی خوب داشته باشیم؟

اگر به دنبال یک روتین پوستی خوب و ایده آل هستید، بهتر است قبل از شروع یکسری نکات را در نظر بگیرید.

۱. پوست خود را بشناسید

تشخیص نوع پوست اولین و مهم ترین قدم در داشتن یک روتین پوستی موفق است. اگر تشخیص نوع پوستتان برایتان دشوار است، توصیه می کنیم که حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید و از او کمک بگیرید. اما به طور کلی می توان گفت که پوست به ۴ دسته چرب، خشک، نرمال و حساس تقسیم می شود. شما باید با توجه به نوع پوستتان وسایل روتین پوستی خود را تهیه کنید و روند مراقبت از پوستتان را تعیین کنید. در غیر این صورت ممکن است به پوستتان آسیب برسانید یا در بهترین حالت نتیجه ای را که انتظار دارید، دریافت نکنید.

۲. از محصولات با کیفیت استفاده کنید

برای پوست خود ارزش قائل باشید. همانطور که برای خرید مواد غذایی یا پوشاک خود هزینه می کنید، برای رسیدگی به پوستتان نیز باید دقت زیادی به خرج دهید. از برندهای مورد تایید سازمان های بهداشتی استفاده کنید، به کیفیت آن ها دقت کنید و محصولی را انتخاب کنید که بیشترین تناسب را با پوست شما دارد. اگر پوست حساسی دارید، از محصولات بدون آروما و مخصوص پوست های حساس استفاده کنید. شاید نیاز باشد بیشتر هزینه کنید، اما مطمئن باشید در درازمدت از این سرمایه گذاری خود پشیمان نخواهید شد.

۳. روتین پوستی شب و روز داشته باشید

مراقبت از پوست در روز و شب با هم تفاوت هایی دارند که در نظر گرفتن آن ها می تواند تاثیر مثبتی بر پوست شما بگذارد. در روتین پوست روزانه شما باید از ضد آفتاب برای جلوگیری از آسیب آفتاب استفاده کنید. همچنین استفاده از آنتی اکسیدان ها برای کاهش اثرات آلاینده های محیطی بسیار می تواند مفید باشد. از طرف دیگر استفاده از محصولات چرب و سنگین برای روز شما را اذیت می کند، به ویژه اگر قصد دارید آرایش کنید. در صورتی که در روتین شبانه می توانید کرم های مغذی چرب و سنگین را به صورتتان بزنید تا در طی شب پوستتان بتواند از فواید این محصولات نیز بهره مند شود.

روتین پوستی شبانه

۴. ترتیب روتین پوستی را رعایت کنید

محصولات مراقبت از پوست دارای فرمولاسیون های مختلفی هستند که میزان جذب و نحوه تاثیرگذاری آن ها را تعیین می کند. بنابراین ترتیب استفاده از روتین پوستی روزانه در دستیابی به هدف مورد نظر شما بسیار مهم است. به طور کلی محصولات پوستی یا بر پایه آب هستند یا بر پایه چربی. کاملا واضح است که اگر سرم های بر پایه آب را روی کرم های روغنی بزنید جذب پوست نمی شوند و هدر می روند. بنابراین حتما ابتدا آبرسان ها و سایر سرم های بر پایه آب را به پوستتان بزنید. سپس محصولاتی که چربی کمتری دارند، و در نهایت به عنوان آخرین لایه از محصولات چرب و سنگین استفاده کنید.

مراحل روتین پوستی به ترتیب

برنامه مراقبت از پوست شما باید به ترتیب و طبق اصول منظمی انجام شود تا به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. برای انجام روتین پوستی روزانه مناسب طبق مراحل زیر عمل کنید:

مرحله اول: شست و شوی پوست صورت

اولین قدم در انجام روتین پوستی روزانه شست و شوی پوست صورت است. این کار به شما کمک می کند تا چربی، سلول های مرده و مواد زائد از منافذ صورت خود پاک کنید تا پوست تمیز و درخشان شما نمایان شود. همچنین پوست پس از شست و شو کاملا آماده جذب محصولات مراقبت از پوست و آرایشی می شود.

مرحله دوم: استفاده از تونر مناسب

تونرها بیشتر برای روتین پوستی شبانه کاربرد دارند. اما شما می توانید با توجه به نوع و نیاز پوست خود در روز هم از آن ها استفاده کنید. این محصولات با توجه به نوع پوست شما ساخته می شوند و علاوه بر پاک کنندگی، توانایی نرم و آبرسانی به پوست را نیز دارند.

مراحل روتین پوستی روزانه

مرحله سوم: استفاده از مرطوب کننده

بعد از اینکه پوست خود را به طور کامل پاکسازی و آماده کردید، اکنون نوبت به آبرسانی و هیدراته کردن پوست است. این کار را می توانید با انواع آبرسان ها و مرطوب کننده ها انجام دهید. هیدراته کردن پوست در اول صبح می تواند پوست شما را تا پایان روز مرطوب و شاداب نگه دارد. همچنین مرطوب کننده ها می توانند یک سد چربی روی پوست شما ایجاد کنند که رطوبت را بهتر حفظ کرده و محرک های خارجی را دفع کند.

مرحله چهارم: ضد آفتاب

در نهایت و نیم ساعت قبل از خروج از منزل، با زدن ضد آفتاب از پوست خود در برابر آسیب های نور خورشید محافظت کنید. اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند باعث پیری سریع پوست، لکه های پوستی و همچنین مشکلات جدی تری مانند سرطان پوست شود. بنابراین ضدآفتاب یک مرحله ضروری در روتین پوستی روزانه محسوب می شود.

بهترین زمان انجام روتین پوستی روزانه

ساده ترین راه پاسخگویی به این سوال این است که به کاربرد روتین پوستی روزانه خود فکر کنید. روتین پوست روزانه که در صبح انجام می شود، برای محافظت از پوست شما در برابر عوامل و آلاینده های محیطی است. اما روتین پوستی شب بر پاکسازی و ترمیم پوست تمرکز دارد. بنابراین صبح ها که روز خود را آغاز می کنید، بعد از یک شستشوی ساده می توانید به سراغ مرطوب کننده و ضد آفتاب خود بروید و تمام! اما شب ها قبل از خواب و بعد از اینکه ساعت های طولانی در معرض آلودگی های مختلفی قرار گرفتید، بعد از شست و شوی ساده بهتر است که از یک تونر برای پاکسازی عمیق تر نیز استفاده کنید.

روتین پوست چرب

میان همه انواع پوست مراقبت از پوست چرب از همه سخت تر است. زیرا آکنه، منافذ بزرگ و چربی بیش از حد از مشکلاتی هستند که این نوع پوست با آن ها مواجه است و ممکن است ناگهان و بدون علائم ایجاد شود. بنابراین داشتن یک روتین پوستی پوست چرب مناسب می تواند در کنترل این مشکلات به شما کمک کند.

روتین پوستی پوست چرب

مرحله اول: پوستتان را پاکسازی کنید

پاکسازی در روتین پوست جوش دار و چرب از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا منافذ باز این نوع پوست ها مکان مناسبی برای تجمع چربی، سلول های مرده پوست و سایر آلاینده های محیطی هستند. بنابراین بسیار ضروری است که از تمیز شدن عمیق پوست خود مطمئن شوید. برای شستشوی روزانه می توانید از یک شوینده مخصوص پوست های چرب حاوی ویتامین C استفاده کنید تا از خاصیت آنتی باکتریال آن نیز بهره مند شوید. اما شب ها می توانید ابتدا با یک میسلار واتر پوست چرب پوستتان را تمیز کنید و سپس با همان شوینده همیشگی خود دوباره صورتتان را بشویید.

مرحله دوم: تونر پوست را فراموش نکنید

یکی از تفاوت های روتین پوستی روزانه برای پوست های چرب لزوم استفاده از تونر بعد از شستشو است. تونر پوست می تواند پوست شما را عمیقا پاکسازی کرده و آن را برای جذب بهتر سرم ها و سایر محصولات مراقبت پوست آماده کند. اگر به دنبال یک تونر مناسب برای پوست های چرب می گردید، دقت کنید که حتما تونر شما حاوی اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک یا اسید گلیکولیک باشد.

مرحله سوم: از یک سرم پوست استفاده کنید

گام بعدی در برنامه روزانه برای پوست های چرب استفاده از سرم هاست. سرم های پوست محصولات غلیظ و بر پایه آب هستند که مشکلات خاص پوست را هدف قرار داده و آن ها را برطرف می کنند. به عنوان مثال اگر از لکه های پوستی رنج می برید، می توانید یک سرم حاوی ویتامین C را انتخاب کنید.

محصولات روتین پوستی

مرحله چهارم: مرطوب کننده بزنید

شاید فکر کنید چون پوستتان چرب است به مرطوب کننده ها نیازی ندارید. اما اینطور نیست. پوست های چرب نیز به مرطوب کننده نیاز دارند. زیرا کمبود رطوبت در پوست می تواند منجر به تولید چربی بیشتر شده و اوضاع پوست شما را بدتر کند. بنابراین کرم مرطوب کننده یا آبرسان علاوه بر تامین رطوبت پوست شما به کنترل چربی پوست نیز کمک می کند. علاوه بر این می توانید از انواع ماسک ها مانند ماسک استیکی برای کاهش چربی و آکنه های پوستی استفاده کنید.

مرحله پنجم: ضد آفتاب را نادیده نگیرید

تصور یک روتین پوستی روزانه بدون ضد آفتاب غیرممکن است. مهم نیست که هوا ابری یا بارانی است. استفاده از کرم ضدآفتاب در هر شرایط جوی کاملا ضروری است. اما نکته مهم در خرید کرم ضد آفتاب برای پوست های چرب و منافذ باز این است که مطمئن شوید در فرمولاسیون ضدآفتاب شما از مواد مسدود کننده منافذ مانند آووبنزون ​​ها، بنزوفنون ها و متوکسی سینامات استفاده نشده است.

روتین پوست خشک

مراقبت از پوست خشک حساسیت بسیار زیادی دارد. زیرا این نوع پوست ها دهیدراته، خشک و گاهی پوسته پوسته هستند و رسیدگی به آن ها باید فراتر از یک روتین معمولی باشد. بنابراین لازم است که از یک روتین پوستی مناسب پوست خشک استفاده کنیم. اصول کلی انجام روتین پوستی روزانه دقیقا مانند پوست چرب است. اما در یک سری موارد تفاوت هایی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

روتین پوست خشک

لایه برداری را کم کنید

دقت کنید که شما باید از تحریک پوست خود جلوگیری کنید. به همین دلیل استفاده از لایه بردارها را به حداقل برسانید. لایه بردارهای شیمیایی از اسیدها برای جدا کردن سلول های مرده پوست استفاده می کنند و از این طریق مقداری از رطوبت پوست را نیز از بین می برند. اگر پوست خشکی دارید و قصد دارید صورتتان را لایه برداری کنید،‌ توصیه می کنیم که از ماسک های لایه بردار خانگی استفاده کنید که در آن ها از مواد طبیعی و آبرسان استفاده شده باشد.

از مرطوب کننده استفاده کنید

پوست های خشک و دهیدراته رطوبت کمی دارند. بنابراین یکی از مهم ترین مواردی که باید در روتین پوستی روزانه خود انجام دهید، استفاده از آبرسان ها و مرطوب کننده هاست. این کار به ویژه در فصول سرد سال به شما کمک می کند که از خشک شدن پوستتان جلوگیری کنید.

تست پچ را فراموش نکنید

پوست های خشک اغلب به برخی از محصولات مراقبت پوست حساس هستند. برای جلوگیری از بروز حساسیت، هر محصول جدید را ابتدا روی مچ دست خود امتحان کنید. اجازه دهید محصول چند ساعت روی پوست مچ دست شما بماند و سپس بررسی کنید که آیا پوست شما واکنشی دارد یا خیر.

از شستشوی بیش از حد خودداری کنید

اگر پوست شما خشک است، از شستشوی بیش از حد آن خودداری کنید. در برخی موارد اگر خشکی پوست شدید باشد، پزشکان توصیه می کنند تا بازگشت پوست به حالت طبیعی از شستن صورت با مواد شوینده پرهیز کنید و به جای آن از پاک کننده های ملایم استفاده کنید. علاوه بر این، شستن صورت با آب داغ چربی‌ های طبیعی پوست را از بین می‌ برد. بنابراین آب ولرم بهترین گزینه است. همچنین هنگام استفاده از حوله پوست را به آرامی خشک کنید و هرگز مالش ندهید.

روتین پوست جوش دار

شوینده های ملایم را انتخاب کنید

حتما از شوینده های مخصوص پوست های خشک استفاده کنید تا چربی پوست شما را از بین نبرد. همچنین سایر محصولات روتین پوستی روزانه شما نیز باید مخصوص پوست های خشک و عاری از افزودنی های حساسیت زا باشد.

روتین پوست مختلط

اگر شما هم در تشخیص نوع پوست خود دچار تردید شده اید، احتمالا پوست مختلط دارید. این نوع پوست ها در ناحیه T (پیشانی، بینی، چانه) چرب و در سایر نقاط مانند گونه ها خشک هستند. برای انتخاب روتین پوست مناسب پوست مختلط از دستورالعمل های زیر پیروی کنید:

پوست مختلط نیاز به یک رژیم متعادل دارد. در اینجا چند توصیه خاص وجود دارد:

  • از یک لایه بردار ملایم استفاده کنید. لایه بردارها هم برای نقاط چرب و هم نقاط خشک پوست مفید هستند. اما دقت کنید که از لایه بردارهای شیمایی برای نقاط خشک صورتتان حداکثر ۲ بار در هفته استفاده کنید.
  • پوستتان را عمیقا رطوبت رسانی کنید. هم قسمت چرب و هم قسمت خشک پوستتان به آبرسانی عمیق نیاز دارد.
  • روی ناحیه T از ماسک های ضد چربی استفاده کنید تا چربی اضافه آن را کنترل کند.
  • برای ناحیه خشک صورتتان از مرطوب کننده های قوی استفاده کنید تا به خوبی هیدراته شوند.
  • برای ناحیه چرب تر صورتتان می توانید از تونر استفاده کنید. اما قسمت های خشک نیازی به تونر ندارند.

سوالات متداول

آبرسان بر پایه آب است و هیچگونه
چربی در فرمولاسیون آن ها بکار نرفته است. اما مرطوب کننده ها بر پایه چربی هستند و رطوبت پوست را به دام می
اندازند. بنابراین ابتدا باید آبرسان بزنید تا کاملا جذب پوست شود و بعد از یک الی ۲ دقیقه از مرطوب کننده خود
استفاده کنید.

پوست ما نیز مانند سایر اعضای بدنمان به رسیدگی
روزانه و مداوم نیاز دارد. همانطور که هرروز غذا و آب می خوریم، لازم است که به پوستمان نیز رطوبت و مواد مغذی
موردنیاز را برسانیم تا بتواند سالم بماند و اصلی ترین وظیفه خود که محافظت از بدن در برابر عوامل خارجی است را به
خوبی انجام دهد.

بعد از حمام. زیرا در حمام
صورت به خوبی شسته شده و منافذ پوست در اثر بخار آب گرم کاملا باز شده و آماده جذب محصولات مراقبت از پوست می شود.

ممکن است به یکی از محصولاتی که در روتین پوستی خود
استفاده می کنید، حساسیت داشته باشید. مهم است که محصولات پوستی با کیفیت و متناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید. به
ویژه اگر پوست خشک و حساسی دارید.

بله. شما می توانید از انواع مواد
گیاهی و مفیدی که در منزل دارید برای تهیه ماسک های لایه بردار، مرطوب کننده، آبرسان، ضد چروک و … استفاده کنید و
روتین پوستی روزانه خانگی خود را داشته باشید.

برای اینکه روتین پوستی روزانه مناسب
خود را داشته باشید، باید به نوع پوست و نیاز پوست خود دقت کنید. اگر محصولات یا روند مراقبت از پوست شما مناسب
نباشد، مشکلات پوستی شما برطرف نمی شود یا بدتر می شود. به عنوان مثال،‌ اگر بعد از شست و شو در پوست خود احساس
کشیدگی داشتید، به این معنی است که باید شوینده ملایم تری را انتخاب کنید. یا اگر احساس می کنید پوستتان به خوبی
تمیز نمی شود، نیاز است که شوینده قوی تری استفاده کنید و بعد از آن از تونرهای پاک کننده نیز برای پاکسازی عمیق تر
کمک بگیرید. به مرور زمان و با آزمون و خطا متوجه می شوید که کدام روتین پوستی برای شما بهتر است.

source

توسط chehrenet.ir