اگر بخواهیم لیست غذاهای بدون روغن ایرانی را نام ببریم؛ دو جلد کتاب می شود، غذاهایی چون آب دوغ خیار، ساندویچ تخم مرغ، مرغ ربی و پیاز، کباب تابه ای، آب گوشت، خوراکی عدسی، نان، پنیر و سبز و … از این دسته اند. در ادامه ضمن معرفی لیستی جامع از این غذاها، طرز تهیه آنها را نیز در اختیارتان قرار داده ایم.

هر چند غذاهای روغن دار خوشمزه هستند، اما اگر راز تهیه غذاهای بدون روغن ایرانی را بدانید، بدون شک ترغیب می شوید که برنامه غذایی خود را تغییر دهید و با این کار قدمی مثبت برای حفظ سلامتیتان بردارید. البته که اگر از روغن های سلامت محور مثل روغن کانولا استفاده کنید، باز هم سلامتی شما حفظ می شود و سبک زندگی سالمی خواهید داشت.

لیست غذاهای بدون روغن ایرانی به شما کمک می کند تا رژیم سالمی داشته باشید. این غذاها وقتی با بهترین ادویه ها ترکیب می شوند، طعمی بی نظیر می گیرند. در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

غذاهای بدون روغن ایرانی

لیست غذاهای بدون روغن ایرانی

چه غذاهایی بدون روغن تهیه می شوند؟ انواع غذاهای بدون روغن ایرانی، عبارتند از:

ساندویچ تخم مرغ عیونی

تخم مرغ آبپز، یک غذای بدون روغن صد در صد سالم است. برای آنکه آن را متفاوت میل کنید. می توانید از مدل زیر استفاده کنید.

طرز تهیه:

ابتدا ۲ نان تست تهیه کرده و ۲ سطح آن را با سس خردل بپوشانید. تخم مرغ های آبپز را بعد از جوشیده شدن به صورت حلقه ای برش دهید. حالا پنیر چدار، پیازچه خردشده و تخم مرغ آبپز را به صورت لایه ای روی یک طرف نان ها بچینید. روی مواد کمی آبلیمو بگذارید و طرف دیگر نان را روی مواد قرار دهید. ساندویچ شما آماده خوردن است.

آب دوغ خیار، غذای اصیل ایرانی

یکی از ساده ترین غذاهای ایرانی آب دوغ خیار است. شما می توانید داخل ماست کمی آب خنک بریزید. حالا کمی فلفل، نمک و در صورت تمایل پودر نعناع نیز داخل مواد ریخته و آنها را هم بزنید. در ظرفی دیگر خیارها را رنده کنید. با ترکیب خیار و مواد ماست آب دوغ خیار شما آماده می شود و می توانید آن را نوش جان کنید.

مرغ ربی، غذایی ساده و مجلسی

مرغ ربی جزو غذاهای آسان و خوشمزه است که برای مهمانی های مجلسی نیز تهیه می شود.

طرز تهیه:

ابتدا پیازها را با ضخامت نیم تا یک سانتی متر برش بزنید. حالا یک قابلمه تهیه کرده و پیازها را داخل آن ریخته و قابلمه را روی گاز بگذارید. مرغ ها را بر روی پیازها بچینید و زیر شعله گاز را کم کنید. اجازه دهید که به مرور پیازها و مرغ ها آب بیندازند. بعد از اینکه مواد آب انداختند؛ نوبت به اضافه کردن زعفران و ادویه ها می رسد. نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، زنجبیل و مقداری پاپریکا و زعفران دم کرده را داخل قابلمه بریزید.

در صورت نیاز کمی آب داخل مواد بریزید. حالا درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید که برای مدتی مواد پخته شوند. شما می توانید برای پخت مرغ ربی در صورت تمایل از روغن کانولا نیز استفاده کنید.

اگر بدانید که روغن کانولا چیست و چه مزیت هایی دارد، قطعاً مجاب به استفاده از آن می شوید. این روغن سلامت و زیبایی موهایتان را به همراه دارد، ضمن اینکه با مصرف آن می توانید کاهش وزن را نیز تجربه کنید. نکته مهم: روغن زیتون هم مانند کانولا برای شما مفید است.

مرغ ربی محبوب ترین غذای بدون روغن

طرز تهیه کباب تابه ای

پیازها را با به صورت کاملا ریز رنده کنید. پیازها را به همراه آب آنها با گوشت چرخ کرده ترکیب کرده و ورز دهید. مواد را حدود نیم ساعت داخل یخچال بگذارید. گوجه ها و پیازها را به شکل حلقه ای برش داده و بعد از گذشت نیم ساعت که از بودن مواد داخل یخچال گذشت، آنها را بیرون بیاورید و مایع مواد را کف ماهیتابه بریزید.

در ادامه گوجه ها و پیازها را نیز در اطراف ماهیتابه چیده و روی گوشت ها نیز زعفران دم کرده بریزید. حالا درب ماهیتابه را گذاشته و منتظر بمانید تا غذا پخته شود.

امکان استفاده از روغن زیتون نیز برای پخت کباب تابه ای وجود دارد. روغن زیتون برای مو و پوست مزیت های زیاد داشته و یک روغن سلامت محور است.

سالاد نخود و سبزیجات

یکی از غذاهایی که به فرهنگ ما نزدیکی دارد، سالاد نخود و سبزیجات است؛ به همین دلیل دستور تهیه آن را در این لیست آوردیم. برای تهیه این غذا از شب قبل نخودها را داخل آب بخیسانید و هر چند ساعت یک بار آب آنها را تعویض کنید.

روز بعد نخود ها را داخل قابلمه بریزید و به آن ادویه و آب بیفزایید. زیر قابلمه را روشن کرده و اجازه دهید که نخودها کاملا پخته شوند. بعد از پختن کامل نخودها به آنها سبزیجات اضافه کرده و از خوردن این غذای خوشمزه لذت ببرید. امکان استفاده از آب نخود به عنوان سس برای این سالاد نیز وجود دارد.

خوراک عدسی لعابدار

خوراک عدسی طرز تهیه راحتی دارد و در لیست غذاهای بدون روغن ایرانی به عنوان یکی از مقوی ترین ها شناخته می شود. پیازها را به صورت خلالی برش دهید و داخل قابلمه بگذارید. زیر قابلمه را روشن کرده و اجازه دهید که پیازها آب بیندازند. ادویه ها و کمی رب را به مواد اضافه کنید و بگذارید تا تفت بخورند. عدس ها را به قابلمه بیفزایید و داخل آن آب بریزید. حالا بین ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت منتظر باشید تا عدس ها پخته و آماده خوردن شود.

خوراک عدسی غذایی کم روغن

لقمه نان، پنیر و سبزی

نان، پنیر و سبزی یکی از خوشمزه ترین غذاهای ایرانی است که به عنوان صبحانه سرو می شود. این غذای خوشمزه طرز تهیه خاصی ندارد؛ کافیست کمی سبزی تازه را به همراه چند تکه نان و پنیر در سفر بچینید. یک فنجان چای داغ به همراه کمی شکر می تواند چاشنی این صبحانه خوشمزه باشد.

خوراک لوبیا چیتی

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی کاملا شبیه طرز تهیه عدسی است، با این تفاوت که این بار به جای عدس، لوبیا چیتی داخل قابلمه می ریزید. البته برای گرفتن نفخ لوبیا چیتی ها باید از شب قبل آنها را در آب بخیسانید و چندین بار آبشان را تعویض کنید.

غذای سنتی ایرانی آبگوشت

یکی از غذاهای اصیل ایرانی آبگوشت است. کافیست از شب قبل نخودها را در آب بخیسانید و چند بار تا روز بعد آب آنها را عوض کنید. حالا داخل قابلمه ای آب ریخته و یک پیاز را به همراه نخودها و کمی گوشت آبگوشتی داخل قابلمه بگذارید.

بعد از اینکه مطمئن شدید گوشت ها و نخودها پخته شده اند، داخل ظرفی جدید چربی های گوشت ها را جدا کرده و به همراه پیاز پخته شده له کنید. در این مرحله ادویه ها را به همراه کمی رب گوجه فرنگی بیفزایید. بعد از اینکه مواد را کمی تفت دادید، داخل قابلمه بریزید.

آبگوشت غذایی مقوی، اصیل و بدون روغن ایزانی

لیست غذاهای بدون روغن ایرانی با طعمی عالی

لیست غذاهای بدون روغن ایرانی با طعمی عالی و فوق العاده می تواند بهترین برنامه برای حفظ سلامتی شما باشد. شما می توانید غذاهای این لیست را تهیه کرده و با خوردن آنها نه تنها لاغر شده، بلکه سلامتتان را نیز حفظ کنید. غذاهایی چون آبگوشت، خوراک عدسی و لقمه نان و پنیر و سبزی با کمی گردو برای شما بسیار مفید خواهند بود.

source

توسط chehrenet.ir