در طول دهه گذشته، فاینال فانتزی ۱۴ از محصولی ناموفق و شکست خورده به یکی از بزرگترین بازیهای مولتی پلیر در جهان تبدیل شده است. بخش بزرگی از این موفقیت مدیون شکسته شدن چهارچوب استاندارد بازیهای MMO توسط فاینال فانتزی ۱۴ و پیش گرفتن مسیرهای جدیدی است که مشخصاً باعث جذب شدن میلیونها بازیکن به آن شده است. با گذشت بیش از یک دهه از عرضهٔ مجدد A Realm Reborn به نظر میرسد فاینال فانتزی ۱۴ هنوز قصد کنار رفتن از عرصه رقابت را ندارد و اگر شما جز کسانی هستید که از روال عادی MMO ها خسته شده است این بازی شاید گزینه خوبی برای شما باشد.
شاید شروع فاینال فانتزی ۱۴ که شامل یک بازی اصلی عظیم و چندین بستهٔ الحاقی میشود کار دشواری به نظر بیاید اما بیشتر کارهای متفاوتی که بازی انجام میدهد بر روی جذب بازیکنان جدید یا آنهایی که با ژانر آشنایی زیادی ندارند تمرکز دارد. در این مقاله ما قصد داریم به هشت تفاوت بزرگ فاینال فانتزی ۱۴ با سایر بازیهای این ژانر بپردازیم.
داستانی که با داستان بازیهای تکنفره رقابت میکند
برجستهترین شاخصهٔ بازیهای فاینال فانتزی همیشه داستان آنها بوده است و فاینال فانتزی ۱۴ نیز با حرارت و اشتیاق دنباله روی این سنت است. در حقیقت به نظرم میشود گفت که داستان یکی از تمرکزهای اصلی بازی است که در جهان بازیهای MMO اتفاق رایجی نیست. قرار گرفته در سرزمین Eorzea، فاینال فانتزی روایتگر داستانی فراگیر دربارهٔ جنگجوی نور (Warrior of Light) است، قهرمانی برگزیده شده با قدرت دیدن روح افراد با استفاده از چیزی به نام «اِکو». علی رغم چند نفره بودن بازی، فاینال فانتزی ۱۴ تعدادی شخصیت مرکزی دارد که در قالب تیم عمل میکنند. این شخصیتها در کنار جنگجوی نور شما به روشهای شگفت انگیزی رشد و تغییر میکنند و روابط عمیق و پیچیدهای با بازیکن برقرار میکنند.
با اینکه هر بستهٔ الحاقی داستان جدیدی دارد، هر یک از این داستانها عملاً قدم بعدی در یک خط داستانی بزرگتر هستند. آن چیزی که به فاینال فانتزی ۱۴ جذابیت بیش از حد میدهد موضوعات عمیقاً انسانی و احساساتی است که دائماً به سراغ آنها میرود. Heavensward به تب و تاب مذهبی و چرخهٔ انتقام میپردازد، Stormblood روایتگر شورش علیه سرکوب است، Shadowbringers ماهیت قهرمانان را ساختارشکنی میکند و Endwalker سوال های بزرگی دربارهٔ معنای زندگی میپرسد. در حالی که این موضوعات مرکزی در داستانهای بازی رسوخ کردهاند، روایتهای گسترده و فراگیر نیز کار خوبی در پرداختن به جهان بازی و سیاستهای آن انجام میدهند و به سرزمین Eorzea و باقی بخشهای دنیا حس و حال واقعی بودن میبخشند.
میتوانید فاینال فانتزی ۱۴ را به تنهایی بازی کنید
با اینکه فاینال فانتزی ۱۴ یک بازی چند نفره است شما میتوانید بخش قابل توجهی از آن را به تنهایی تجربه کنید. اگر میخواهید بازی را شروع کنید و داستان آن را تجربه کنید سیستمهای فراوانی وجود دارند که به شما اجازه میدهند این کار را با تعامل حداقلی با دیگر بازیکنان به انجام برسانید. اکثر سیاه چالهای مرتبط به داستان را میشود با استفاده از Trust تکمیل کرد که شخصیتهای غیرقابل بازی هستند که در قالب اعضای تیم شما عمل میکنند. البته اغلب ماموریت های داستانی را نیز میشود به تنهایی بازی کرد. این بدین معناست که شما یک جهان بزرگ و داستانی جذاب با صدها ساعت محتویات خواهید داشت. تنها زمانی که نیاز به افراد دیگر دارید وقتی است که میخواهید محتویات هشت نفره را انجام دهیم مثل Trial ها اما اگر کسی را نمیشناسید که فاینال فانتزی ۱۴ را بازی میکند میتوانید از قابلیت matchmaking بازی استفاده کنید و سیستم Roulette به این معناست که همیشه بازیکنانی برای کمک به تکمیل محتویات بازی حضور دارند.
میتوانید هر کاری بخواهید با یک شخصیت انجام دهید
یکی از تفاوتهای بزرگ میان فاینال فانتزی ۱۴ و دیگر بازیهای MMO این است که همه چیز در بازی را میشود با یک شخصیت انجام داد: هر ماموریت، هر کار (job)، هر سیاه چال. در فاینال فانتزی ۱۴ شما میتوانید تمامی کارها را با یک شخصیت یاد بگیرید و هر موقع خواستید بین آنها انتخاب کنید. این به این معناست که لازم نیست برای دیدن و تجربهٔ هرکلاس یک شخصیت جدید بسازید یا به فرقههای دیگر ملحق شوید. علاوه بر این، تمامی محتویات فاینال فانتزی ۱۴ به گونهای طراحی شدهاند که تا حد ممکن دسترسی پذیر باشند. به این معنی که اگر میخواهید همه چیز را در قالب یک DPS بدون نیاز به Tank و Healer انجام دهید این کار شدنی است. سیستمهای matchmaking و party در فاینال فانتزی ۱۴ با هدف راحتتر کردن تجربه محتویات برای بازیکنان ساخته شدهاند.
کارها/کلاسها فقط یک بیلد دارند
فاینال فانتزی ۱۴ حاوی کارهای متفاوتی میشود و تنوع زیادی در هر نقش و کار دیده میشود. هر چند، هر کار مجموعه مهارتهای به خصوصی دارد که مشمول هرکس که آن را انتخاب کند میشود. برخلاف دیگر MMOها، هیچ بلید جایگزینی که بتوانید بسازید و یا راههای متفاوت دیگری برای بازی کردن با یک کلاس به خصوص وجود ندارد. پس اگر دارید با کلاس Dragoon بازی میکنید فقط یک مجموعه مهارت وجود دارد که شما آنها را یاد میگیرید. برای تعدادی از بازیکنان این شاید بیشتر یک نقطه ضعف باشد اما برای افرادی که خیلی با ژانر MMO آشنایی ندارد به این معناست که مجبور نیستند بین بیلدها و گزینههای مختلف جابه جا شوند و میتوانند بر روی یاد گرفتن زیر و بم هر کار تمرکز کنند. علاوه بر این در این حالت شما فرصت بیشتری برای انتخاب کارهای دیگر خواهید داشت.
بازی بهخوبی با کنترلر قابل بازی است
بازیهای MMORPG به طور سنتی بازیهای رایانههای شخصی در نظر گرفته میشوند اما در طول سالها تلاش کردهاند تا راه خودشان را بهسوی کنسولها باز کنند. در این مورد هم فاینال فانتزی ۱۴ با پشتیبانی از کنترلر خود گوی سبقت را تقریباً از تمامی بازیهای MMO دیگر ربوده است. تجربهٔ فاینال فانتزی ۱۴ با استفاده از کنترلر به اندازهٔ کیبورد و ماوس شدنی است. اسکوئر انیکس وقت و انرژی زیادی بر روی محقق کردن این ایده کرده که زمان زیادی برای یادگیری از بازیکنان نمیگیرد. بهصورت دیفالت، شما دسترسی سریع به ۱۶ عمل متفاوت در حین استفاده از کنترلر دارید. به جز این، موارد جزئی دیگری مثل Cross Hotbar وجود دارد که میتوانید با استفاده از آن اعمال بیشتری را اضافه کنید. دیگر عناصر مثل چرخیدن بین متحدان برای بازیابی سلامت با فشاردادن دکمههایی که برای بازیکن راحت و سریع هستند قابلانجام است.
فاینال فانتزی ۱۴ برای وقت بازیکنان احترام قائل است
فاینال فانتزی ۱۴ دارای صدها ساعت محتویات است و تجربهٔ تمامی آنها کار سادهای نیست. با این وجود این بازی کار فوقالعاده ای در احترام گذاشتن به زمان بازیکن انجام میدهد و مطمئن میشود شما همیشه به شکلی مورد پاداش قرار گرفته یا مجذوب کاری هستید. خارج از داستان اصلی هیچ چیزی در فاینال فانتزی ۱۴ اجباری نیست و شما همیشه میتواند تصمیم بگیرید تا چه حد میخواهید با دیگر محتویات موجود در بازی سروکله بزنید. بازی به شکلی طراحی شده که شما مجبور نیستید صدها ساعت وقت صرف آن کنید تا بتوانید محتویات به خصوصی را تجربه کنید. البته تنها استثنای این قاعده سختترین ریدهای در دسترس در هر زمان ممکن هستند. اگر میخواهید داستان اصلی را دنبال کنید شما تمامی لولهایی که لازم دارید را با انجام دادن ماموریت ها و سیاه چالهای داستانی به دست میآورید اما تعدادی از ماموریت های جانبی سختتر ارزش انجام را دارند زیرا در آنها داستانها یا مکانیکهای منحصر به فردی وجود دارد. علاوه بر این شما میتوانید تجهیزات جدید را به روشهای متفاوت از raid های جدید تا market board به دست بیاورید. سوای از این موارد، تیم سازنده دربارهٔ اینکه میخواهند بازیکنان به خودشان استراحت دهند نیز صحبت کردهاند و کارگردان نائوکی یوشیدا پیش از این خاطر نشان کرده که هر روز بازی نکردن اشکالی ندارد.
محتویات قدیمی از مد نمیافتند
یکی از ویژگیهای فوقالعادهٔ فاینال فانتزی ۱۴ این است که شما میتوانید تمامی محتویاتی که تاکنون عرضه شدهاند را بازی کنید. هر محتوایی که از زمان عرضهٔ مجدد بازی به عنوان A Realm Reborn تا حال حاضر منتشر شده است هنوز هم در دسترس بازیکنان قرار دارد و اغلب اوقات دچار تغییرات شده یا بهبود یافته است. تنها استثنای این قانون رویدادهای فصلی زمانی یا همکاریها مثل Fall Guys و ماموریت های کراس اور با Final Fantasy 15 هستند. البته این رویدادهای زمانی نیز اکثر اوقات دوباره به بازی بازمی گردند. به جز این، اسکوئر انیکس هیچ محتوای قدیمی را نبسته و از دسترس بازیکن خارج نکرده است و تیم سازنده ماموریت های داستانی قدیمی، ریدها و دیگر محتویات را آپدیت کردهاند تا با آنچه که در آپدیتهای مدرنتر فاینال فانتزی ۱۴ دیده میشوند همخوانی پیدا کنند.
سازندگان به فیدبک هواداران گوش میدهند
یکی از دلایل اصلی موفقیت فاینال فانتزی ۱۴ در طول این سالها شفافیت و تعهد تیم سازندهٔ آن است. این رابطه میان هواداران و تیم سازنده به قدری مستحکم است که بازیکنان به کارگردان و تهیه کننده نائوکی یوشیدا نام خودمانی یوشی پی را دادهاند. بازیهای MMO دیگری وجود دارند که در پاسخ به فیدبک هواداران عالی عمل میکنند اما فاینال فانتزی ۱۴ در طول دهه گذشته باعث شکل گیری این روال شده است. هرچند ماه یکبار یوشیدا لایو استریم Letter From the Producer را برگزار میکند که به جزئیات تغییرات و موارد اضافه شدهای که با هر پچ همراه است میپردازد. اغلب اوقات در طول این استریم یوشیدا و دیگر اعضای تیم به طور مستقیم به فیدبک بازیکنان پاسخ میدهند. البته برقراری تعادل در این شرایط ضروری است زیرا یوشیدا و تیمش نمیتوانند با هرچیزی که بازیکنان میخواهند خودشان را تطابق دهند. با این حال در طول این سالها تغییرات معناداری در تفاوت بین کارها، گزینههای انفرادی بیشتر، محتویات متنوع و موارد دیگر صورت گرفته است. در مصاحبهای با Newsweek در سال ۲۰۱۷، یوشیدا فلسفهٔ تیم سازنده را به «مطمئن شدن از اینکه داریم این بازی را با هم پرورش میدهیم و تیم سازنده دشمن بازیکنان نیست. ما همه فاینال فانتزی ۱۴ را دوست داریم و میخواهیم بهصورت متحدان دور هم جمع شویم. پل ارتباطی باید دو طرفه باشد نه یک طرفه.» توصیف کرد.
منبع: IGN
source