خواص نارگیل

نارگیل یک میوه از خانواده نخل است که در مناطق گرمسیری جهان کشت و بیشترین نقاطی که این میوه خوشمزه تولید می‌شود، جنوب شرقی آسیا است و بهترین نارگیل دنیا در مالزی، هند، اندونزی و فیلیپین تولید و صادر می‌گردد. خواص نارگیل که مصرف آن برای سلامتی بدن بسیار مفید است، شامل آب کردن چربی شکم، تقویت انرژی، مبارزه با خشکی پوست، درمان ریزش مو، کنترل قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از یبوست، افزایش وزن نوزادان نارس، درمان بیماری‌های مزمن و… است.

اگر می‌خواهید این میوه مقوی و دوست‌داشتنی 🥥 را بیش از گذشته بشناسید و میزان مصرف روزانه و خواص نارگیل و فواید استفاده از آن برای مردان و زنان را بدانید، توصیه می‌کنیم همراه مجله سلامتی نیلماه باشید و خواندن این مقاله را از دست ندهید.

با خواص نارگیل نارگیل آشنا شوید
نارگیل؛ میوه‌ای مقوی و شیرین

نارگیل میوه‌ای شگفت‌انگیز

نارگیل یکی از میوه‌های خوشمزه و بسیار مفید است که از درخت نارگیل و یا جوز هندی بدست می‌آید. این میوه به طور گسترده در مناطق گرمسیری و سواحل کشورهای آسیایی و همچنین آفریقایی تولید و رشد می‌کند. زمانی که میوه نارگیل را خریداری کرده، دیده‌ایم که دارای پوست سخت هست و با پوسته‌ای سبز رنگ پوشیده شده که داخل آن یک لایه نرم و شیرین سفید قرار دارد. این لایه شیرین به عنوان مواد غذایی و همراه با آب نارگیل استفاده می‌شود.

میوه نارگیل غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مغذی مانند پتاسیم، فسفر، آهن و منیزیم است. همچنین، آب نارگیل حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و الکل‌های چربی مونوناستات مفید برای سلامتی است. مصرف نارگیل می‌تواند در کاهش التهاب‌ها، تقویت سیستم ایمنی، افزایش انرژی و تقویت سلامت پوست موثر باشد اما باید به میزانی مناسبی آن را میل کرده که در ادامه توضیحاتی در این خصوص می‌دهیم.

به عنوان یک میوه خوشمزه و مفید، نارگیل می‌تواند به صورت تازه، آب نارگیل، روغن نارگیل، خشک شده یا به صورت محصولات فرآوری شده مانند شیره نارگیل یا پودر نارگیل مصرف شود. از آنجایی که نارگیل‌ها دارای خواص غذایی و آنتی‌اکسیدانی قابل توجهی هستند، توصیه می‌شود که به صورت معقول و به میزان مناسب از این میوه در رژیم غذایی خود بهره ببرید.

چرا نارگیل بخوریم؟

ارزش غذایی نارگیل چقدر است؟

ارزش غذایی نارگیل به دلیل اینکه ویتامین‌ها و مواد معدنی را داراست، بسیار بالا بوده که در ادامه بررسی می‌کنیم.

ارزش غذایی 100 گرم نارگیل به مقدار روبرو است: حدود 354 کیلوکالری انرژی، 15 گرم کربوهیدرات، 3.33 گرم پروتئین، 33 گرم چربی و 9 گرم فیبر می‌باشد.

از سوی دیگر نارگیل حاوی ویتامین‌های A و C، ویتامین‌های گروه B، اسید فولیک و ویتامین E می‌باشد و از جمله مواد معدنی مهمی که در این میوه مقوی وجود دارد، می‌توان به پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن اشاره کرد.

ارزش غذایی نارگیل
جدول ارزش غذایی نارگیل

حالا که درباره یکی از دوست‌داشتنی‌ترین میوه‌ها داریم صحبت می‌کنیم، خوب است که به طبع آن هم اشاره کنیم. طبع نارگیل گرم و مرطوب است و بر اساس طب سنتی، گرما را در بدن افزایش می‌دهد. به عنوان یک میوه گرم، مصرف معتدل آن برای بدن مفید است و می‌تواند در تعادل دمای بدن و حفظ رطوبت مناسب کمک کند. اما از طرفی، به دلیل شیرینی طبیعی آن نباید در مصرف آن زیاده‌روی نمود.

میزان مصرف نارگیل

تمام میوه‌های جنوب شرقی آسیا مثل نارگیل و موز و استار فروت و… خوش‌طعم هستند اما اگر در خوردن آنها زیاده‌روی نماییم، می‌تواند برای سلامت بدن مضر باشد. طبق بررسی‌ها مصرف نارگیل برای سلامتی به روش رایج و توصیه شده در یک روز 200 گرم نارگیل است، اما استفاده روزانه متعدد توصیه نمی‌شود.

همچنین برای کاهش چربی شکمی و تقویت انرژی به مدت 12 هفته، استفاده روزانه 100 گرم می‌تواند موثر واقع گردد؛ نکته اینجاست که مصرف هیچ ماده غذایی به تنهایی نمی‌تواند سبب کاهش وزن به میزان زیادی شود و بهتر است از رژیم غذایی استفاده کنید.

خواص میوه نارگیل

خواص نارگیل چیست؟

نارگیل برای هیچ بدنی مضر نبوده و تمامی افراد با شرایط خاص می‌توانند از آن میل کرده تا به سلامتی خود کمک کنند. اگر می‌خواهید فواید و خواص نارگیل را بدانید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها: میوه نارگیل حاوی مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند در مقابله با آسیب‌های DNA در بدن موثر باشد و به حفظ سلامتی سلول‌ها کمک کند.

پشتیبانی از سیستم ایمنی: مصرف اصولی نارگیل می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و در پیشگیری از بیماری‌ها و التهاب‌ها موثر باشد.

افزایش انرژی: نارگیل حاوی کربوهیدرات طبیعی است که به بهبود انرژی و استقامت بدن کمک فراوانی می‌نماید و این مورد، برای ورزشکاران بسیار ویژه است.

حفظ سلامت پوست: یکی دیگر از خواص نارگیل حفظ سلامت و زیبایی پوست است زیرا حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی هست که به پوست نرمی و شادابی می‌بخشند.

ارتقای سلامت مغز و سیستم عصبی: مواد مغذی موجود در نارگیل می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک کرده و سلامت سیستم عصبی را تقویت کند.

جلوگیری از بیماری‌های مزمن: میوه نارگیل به علت بالا بودن اسیدهای چرب آن پس از مصرف تا مدت طولانی انرژی بدن را بالا نگه داشته و باعث افزایش سوخت‌وساز گردیده و از بیماری‌های مزمن و کم‌خونی جلوگیری به عمل می‌آورد.

استفاده از نارگیل
20 مورد از خواص نارگیل

بخش‌هایی از بدن که خاصیت نارگیل تاثیر مثبتی بر آنها دارد را نام بردیم، و حالا در ادامه به صورت تیتروار خواص های نارگیل را ذکر می‌کنیم تا وقت کمتری از شما گرفته شود. در مجموع توصیه می‌کنیم این میوه مفید را به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود مصرف کنید تا از بهره‌وری آن برای سلامتی بدن‌تان بهره‌مند شوید.

  1. نارگیل، خاصیت کنترل دیابت دارد.
  2. با پیری و سرطان مبارزه می‌نماید.
  3. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.
  4. کاهش چربی شکم را در پی دارد.
  5. به افزایش انرژی منجر می‌شود.
  6. فیبر لازم بدن را تولید می‌کند.
  7.  در درمان بیماری صرع مفید است.
  8. از عفونت دستگاه ادراری جلوگیری می‌کند.
  9. کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوید.
  10. نارگیل کلسترول خون را بهبود می‌دهد.
  11. دارای آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی است.
  12. کنترل قند خون را در پی خواهد داشت.
  13. برای کاهش وزن بسیار مفید می‌باشد.
  14. از سرطان پوست پیشگیری می‌نماید.
  15. پوست را پاک‌سازی و جوان خواهد کرد.
  16. برای سلامت مو بسیار لازم است.
  17. دستگاه گوارش را تقویت می‌کند.
  18. به سلامت دندان‌ها و دهان کمک می‌نماید.
  19. سوزش سر معده را تسکین می‌بخشد.
  20. برای کم‌خونی بسیار مفید و مقوی است.

خواص نارگیل برای مردان

خواص نارگیل برای مردان

نارگیل تازه می‌تواند به افزایش سطح تستوسترون در بدن مردان کمک کند، که این هورمون برای سلامتی و عملکرد بهتر بدن مردان بسیار مهم است. همچنین خواص آنتی اکسیدان نارگیل در به حفظ سلامت پوست مردان تاثیرگذار بوده و از پیری زودرس پوست نیز جلوگیری می‌کند.

بالا بردن میل و قدرت جنسی، کنترل چربی شکم، کنترل باکتری‌ها، کنترل باکتری‌های پوست و… هم از دیگر مزیت‌های استفاده از نارگیل تازه برای آقایان است.

خواص نارگیل برای زنان

خواص نارگیل برای زنان

خانم‌های عزیز حتما توصیه می‌کنیم از این میوه استفاده نموده تا از خاصیت‌های نارگیل بهره ببرید. تنظیم هورمون‌ها یکی از خواص نارگیل است که می‌تواند به تنظیم هورمون‌های زنان به ویژه در دوره‌های مختلف سیکل قاعدگی کمک نماید.

اگر می‌خواهید از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کنید، مصرف نارگیل تازه را فراموش نکنید چرا که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. از سوی دیگر، حفظ زیبایی و مراقبت پوست برای هر خانمی بسیار مهم است و نارگیل، با خواص آنتی اکسیدان و ضد‌التهابی که دارد، در حفظ زیبایی و سلامت پوست زنان بسیار مفید است.

همچنین نارگیل تازه حاوی ترکیبات ضد التهابی است که در کاهش التهاب‌های داخلی و خارجی در بدن بانوان، می‌تواند نقش مثبتی را ایفا کند. در مجموع، اگر به دنبال تقویت انرژی، افزایش فیبر، کمک به افزایش گردش خون و مقابله با باکتری‌های پوست هستید، نارگیل را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

خواص نارگیل برای پوست

خاصیت نارگیل برای پوست و مو

تا اینجای مقاله، متوجه خواص فوق‌العاده نارگیل شدیم. روغن نارگیل نیز خواص زیادی برای پوست است. این روغن مرطوب کننده و آبرسان عمیق پوست است و بهترین گزینه برای درمان سلول‌های خشک پوست می‌باشد.

همچنین، خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند در درمان التهاب‌های پوستی مانند جوش و خارش کمک کند. روغن نارگیل همچنین می‌تواند به تقویت تارهای مو و ریشه موها کمک کرده و درمان ریزش مو را تسهیل می‌نماید. برای استفاده از روغن نارگیل برای پوست، کافی است یک قاشق چای‌خوری روغن را روی پوست ماساژ داده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست نگه داشت.

همچنین، این روغن حاوی ویتامین E است که به سلامت پوست کمک می‌کند و خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد که باعث کاهش چین و چروک‌های پوستی و جوان‌تر شدن پوست می‌شود. میوه نارگیل هم دارای خواص و فواید بسیاری برای پوست و مو، از جمله تقویت انرژی، مبارزه با خشکی پوست، درمان پوست چرب و رشد موها می‌باشد.

فواید روغن نارگیل

خواص نارگیل برای مو در همین مقدار تمام نمی‌شود! از یک سو، نارگیل حاوی اسیدهای چرب مفید و ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد و تقویت مو است. مصرف منظم نارگیل می‌تواند به تقویت، تغذیه و جلوگیری از ریزش مو کمک کند. از سوی دیگر، استفاده از این میوه، باعث افزایش نرمی، لطافت و براقیت موها می‌شود.

اگر موهایتان قارچ و شوره دارد، برای رفع آنها نارگیل می‌تواند موثر باشد و با خواصی که داشته به کنترل شوره و بهبود وضعیت پوست سر منجر خواهد شد.

نارگیل برای اعصاب مفید است؟

نارگیل برای اعصاب و روان مفید است؟

استفاده از این میوه مقوی و یا روغن آن، در کاهش استرس و اضطراب مفید است و در نتیجه، بهبود خلق و خوی فرد را به دنبال خواهد داشت. همچنین، این میوه حاوی مواد مغذی مفیدی است که به بهبود عملکرد مغز و اعصاب کمک کرده و مصرف روغن نارگیل هم می‌تواند بهبود عملکرد مغز در بیماران آلزایمر را به همراه داشته باشد.

لازم است بدانید که ترکیبات آرام‌بخش و ضداضطراب موجود در نارگیل می‌تواند به تسکین اعصاب و روان کمک کند و مصرف منظم آن در افزایش انرژی و تقویت عملکرد مغز تاثیرگذار است. ارتقای خلق و خو، افزایش احساس رضایت و آرامش، کاهش خستگی و خواب آلودگی از جمله تاثیرهای دیگر میوه نارگیل برای اعصاب می‌باشد.

مضرات استفاده از میوه نارگیل

در نظر داشته باشید که استفاده از این میوه خوشمزه و دوست‌داشتنی در کنار مزایا و خواص، به دلایلی هم امکان دارد که مضراتی را به همراه داشته باشد. در ادامه این مضرات را بیان می‌کنیم:

  • احتمال حساسیت: برخی افراد ممکن است به مصرف نارگیل حساسیت نشان داده و علائم ناخوشایندی مانند حساسیت پوستی، افزایش خطر حساسیت آلرژیک را حس کنند.
  • افزایش کلسترول: مصرف بیش از حد و زیاد نارگیل باعث افزایش کلسترول در بدن شده که برای افراد با مشکلات قلبی خطرناک است.
  • افزایش وزن: نارگیل حاوی مقدار قابل توجهی کالری است؛ اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید، شاهد افزایش وزن و چاقی خواهید بود.

نکات مهم میوه نارگیل

این نکات را درباره نارگیل بدانید

🥥 نارگیل حاوی مواد مغذی مهمی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که برای سلامتی بسیار مفید هستند.

🥥 مصرف معتدل نارگیل می‌تواند به بهبود سلامت قلب، سیستم ایمنی و سلامت مغز کمک کند.

🥥 قسمت‌های مختلفی از نارگیل وجود دارد، از جمله آب نارگیل، روغن نارگیل و گوشت نارگیل که هر کدام خواص خاص خود را دارند.

🥥 مصرف نارگیل به میزان معقول و در چارچوب رژیم غذایی سالم، در بهبود وضعیت سلامت نقش مهمی دارد.

🥥 افرادی که به نارگیل حساسیت داشته یا مشکلات هضمی دارند، باید از مصرف آن پرهیز کرده و بهتر است با متخصص تغذیه مشورت کنند.

سخن آخر

نارگیل میوه‌ای مقوی و خوشمزه است که اگرچه قیمت آن شاید بالا باشد اما میل نمودن و یا استفاده از نارگیل در غذا و کیک تاثیرات بسیاری را برای سلامت بدن به همراه دارد. توجه کنید که مصرف نارگیل تازه و طبیعی نسبت به نارگیل کنسروی یا بسته‌بندی شده بهتر است، زیرا خواص و مواد مغذی آن حفظ می‌شود و از خواص نارگیل به صورت کامل بهره‌مند خواهید شد.

در این مقاله از فروشگاه نیلماه به مهم‌ترین خواص نارگیل نظیر: مبارزه با سرطان‌ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان چربی پوست، افزایش اکسیژن، کنترل قند خون، پیشگیری از یبوست، درمان ریزش مو، مبارزه با باکتری‌ها و… اشاره کردیم.

در پایان توصیه می‌نماییم اگر دارای آلرژی به نارگیل هستید، یا از مصرف آن پرهیز کنید یا اینکه با نظر متخصص تغذیه از آن میل کنید. همچنین زیاده‌روی نکنید زیرا مصرف بیش از حد نارگیل به مشکلات هضمی منجر می‌شود. از اینکه با مجله زیبایی و سلامت نیلماه همراه بودید، ممنونیم.

نارگیل

سوالات متداول

1. نارگیل چه خواصی برای سلامتی دارد؟

نارگیل حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی است که می‌تواند در مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو DNA و و پیری زودرس کمک نموده و نقش مهم در ایمنی بدن ایفا می‌کند.

2. روغن نارگیل چه تاثیراتی برای پوست و موی انسان دارد؟

مصرف نارگیل و یا روغن آن می‌تواند به بهبود وضعیت پوست و مو کمک کرده و باعث تقویت آنها شود و از چربی بالای پوست جلوگیری کند.

3. آیا مصرف نارگیل برای کاهش وزن مفید است؟

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف معقول نارگیل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما باید به میزان مصرف مراقبت کرد.

4. چگونه می‌توان نارگیل را در رژیم غذایی خود گنجاند؟

می‌توانید نارگیل را به صورت تازه یا آب نارگیل به رژیم غذایی خود اضافه کنید و یا در در غذا و دسرها بکار برد.

5. آیا نارگیل برای افراد دارای دیابت مناسب است؟

بستگی به میزان استفاده از آن دارد. افراد دیابتی قبل از مصرف نارگیل باید با پزشک خود مشورت کنند چرا که مصرف نارگیل امکان دارد بر میزان قند خون تأثیر بگذارد.

source

توسط chehrenet.ir