شیرینی پفکی گرد یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین انواع شیرینی های ایرانی است که با دستورهای متنوعی تهیه می شود و طرفداران بسیاری دارد. دستور پخت این شیرینی خوشمزه ایرانی، بسیار ساده است و به راحتی پحته می شود. اگر می خواهید طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی خوشمزه و ساده به روش قنادی را به صورت مرحله به مرحله یاد بگیرید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

طرز تهیه شیرینی پفکی گرد
طرز تهیه شیرینی پفکی گرد

طرز تهیه شیرینی پفکی گرد

همانطور که گفتیم شیرینی پفکی گرد یا گردویی، یکی از شیرینی های خوشمزه و محبوب به ویژه برای کودکان است که با دستور پخت ساده و کوتاه، این امکان را به شما می دهد تا بتوانید این شیرینی لذیذ و خوش طعم را برای انواع مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی تهیه کنید.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال بهترین دوره آموزش شیرینی پزی و کیک پزی در ایران هستید، پیشنهاد می کنیم از
کلاس شیرینی پزی مجموعه بزرگ آریا تهران دیدن کنید. این دوره به طور کاملا تخصصی برای افراد علاقه مند به یادگیری انواع شیرینی ها طراحی شده، که توسط اساتید برتر این حوزه برگزار می شود. برای اطلاع از قیمت کلاس کیک پزی می توانید همین حالا به صفحه مذکور مراجعه کرده و درباره شرایط و قیمت دوره راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

این شیرینی دارای یک بافت سبک بوده که به سرعت در دهان آب می شود. اصالت این شیرینی متعلق به تبریز است اما در شهرهای مختلف ممکن است به سبک های متفاوتی تهیه شود. در ادامه این مطلب با آموزش طرز تهیه شیرینی پفکی گرد همراه شما عزیزان هستیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی پفکی گردویی عبارتند از:

  • پودر قند: ۷۵ گرم
  • زرده تخم مرغ: ۳ عدد
  • پودر هل: ¼ قاشق چایخوری
  • آب لیمو ترش: ¼ قاشق چایخوری
  • وانیل: ۱ پنس
  • آرد سفید: ۱ قاشق چایخوری
  • گردوی نیم کوب شده: ۱۰۰ گرم پودر پسته برای تزیین

دستور تهیه شیرینی پفکی گردویی به این صورت می باشد که ابتدا باید مواد لازم شیرینی پفکی گردویی را تهیه کنید. پس از این کار برای طرز تهیه شیرینی گردویی با زرده تخمه مرغ، در قدم اول باید یک کاسه مناسب بردارید و زرده تخم مرغ را همراه با وانیل و پودر قند و در صورت تمایل کمی پودر هل در آن بریزید و سپس با همزن برقی به مدت ۵ دقیقه مواد را هم بزنید تا زمانی که به رنگ سفید و کش دار در بیایند.

پیشنهاد ویژه: اگر به یادگیری طرز تهیه انواع دسرهای خوشمزه ایرانی علاقه مند هستید، پیشنهاد می کنیم آموزش انواع دسرهای سنتی را در بهترین آموزشگاه تهران فرا بگیرید. جهت شرکت در دوره آموزش کاربردی دسر ساز، به صفحه
دوره آموزش دسر ساز سنتی مراجعه فرمایید. همچنین اگر به دنبال بهترین دوره های شیرنی پزی و کیک پزی هستید، می توانید سایر دوره های آموزشگاه شیرینی پزی آریا تهران بخصوص آموزش انواع دسر بین المللی را بررسی کنید. برای شرکت در این دوره های کاربردی و جذاب، کافیست همین حالا وارد صفحه
آموزش انواع دسر بین المللی
شوید.

در مرحله بعد، مقداری آبلیموترش را همراه با پودر هل به مواد اضافه کرده و مجددا با همزن برقی در حدی مواد را ترکیب کنید، هم بزنید تا همه مواد با هم یکدست شوند. این امر باعث می شود که طعم شیرینی پفکی خیلی شیرین نشود اما با توجه به سلیقه خود می توانید این مرحله را حذف کنید.

در این مرحله از آموزش طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با پیمانه، آرد را نیز اضافه کنید. نکته ای که باید در این مرحله به آن توجه داشته باشید این است که برای ضخیم تر شدن شیرینی گردویی می توانید از آرد استفاده کنید اما در صورت عدم تمایل می توانید این مرحله را حذف کنید. در آخر گردوهای نیم کوب شده را به مایه شیرینی اضافه کرده و هم بزنید تا گردو در تمام مایه شیرینی پخش شود.

پیشنهاد ویژه: اگر به طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی علاقه مند هستید، حتما طرز تهیه شیرینی گردویی را امتحان کنید.

طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با فر

حال در این قسمت از طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با فر، سینی فر را خارج کرده و فر را روی دمای ۱۳۰ الی ۱۵۰ سانتی گراد روشن کنید و اجازه دهید تا فر به خوبی گرم شود. حال کف سینی فر یک کاغذ روغنی قرار دهید و مقداری از مایه شیرینی را با قاشق چای خوری بر روی کاغذ روغنی بریزید.

پیشنهاد ویژه: اگر به یادگیری طرز تهیه انواع کیک های کافی شاپی علاقه مند هستید یا قصد دارید یک کسب و کار خانگی یا کافی شاپ راه اندازی کنید، پیشنهاد می کنیم حتما از دوره آموزش کیک کافی شاپی آموزشگاه آریا تهران استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید انواع دکور و تزیین کیک را به صورت حرفه ای یاد بگیرید، حتما از دوره آموزش دکور کیک پیشرفته دیدن کنید.

در دستور پخت شیرینی گردویی پفکی، دقت داشته باشید که برای تمیزی کار بهتر است که مایه شیرینی ها را با فاصله حدود ۲ سانتی متری از هم قرار دید و در آخر با کف قاشق، کمی روی مایه را فشار دهید تا شیرینی شما کمی پهن شود. در انتها به دلخواه بر روی شیرینی ها کمی پودر پسته یا گردو بریزید و سینی را در داخل فر قرار دهید.

در آخرین مرحله از طرز تهیه شیرینی گردویی در منزل، اجازه دهید تا شیرینی ها به مدت ۱۵ دقیقه در فر بمانند و پف کنند و کمی حجیم شوند. پس از گذشت این مدت زمان و پخت کامل شیرینی ها، می توانید سینی را از فر خارج کنید. در صورتی که وسط شیرینی ها کمی شل بود، نگران نباشید چرا که این امر پس از سرد شدن حل خواهد شد. در ادامه شیرینی ها را از روی کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرف در بسته و خشک و خنک قرار دهید. نوش جان!

پیشنهاد ویژه: کیک کشمشی و گردویی یکی دیگر از انواع کیک های خوشمزه و پرطرفدار است که می توانید با دستور بسیار ساده در طرز تهیه کیک کشمشی و گردویی با فر و بدون فر تهیه کنید.

فوت و فن شیرینی پفکی گردویی
فوت و فن شیرینی پفکی گردویی

فوت و فن شیرینی پفکی گردویی

اگر می خواهید شیرینی خوشمزه ولذیذی داشته باشید، حتما از فوت و فن شیرینی پفکی گردویی که در ادامه ارائه داده ایم استفاده کنید.

نکته اول درباره طرز تهیه شیرینی پفکی ساده این است که اگر می خواهید شیرینی شما یکدست و بدون برآمدگی باشد، توصیه می کنیم گردوها را به صورت ریز خرد کنید و به مقدار کمی به مواد اضافه کنید. به طور مثال به جای ۴۰ گرم، می توانید از ۳۰ گرم استفاده کنید اما در صورتی که می خواهید شیرینی شما خوشمزه تر شود و طعم گردو در آن حس شود، تا ۵۰ گرم نیز می توانید از گردو استفاده کنید.

پیشنهاد ویژه: باقلوا، یکی از اصیل ترین و محبوب ترین انواع شیرینی هاست که اگر به صورت حرفه ای یاد بگیرید، می توانید به راحتی در منزل این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید. برای یادگیری صفر تا صد شیرینی باقلوا به همراه فوت و فن ها، دوره آموزش باقلوا را تجربه کنید.

یکی دیگر از نکاتی طلایی در پخت شیرینی گردویی پفکی، مربوط به حرارت در هنگام پخت می باشد. شما برای این کار می بایست فر را از قبل روشن کنید تا فر به خوبی گرم شده و پف کند.

همانطور که گفتیم پس از پخت، ممکن است وسط این شیرینی کمی شل به نظر برسد، اما نگران نباشید این امر پس از سرد شدن شیرینی ها برطرف خواهد شد؛ بنابراین دقت داشته باشید که بیش از حد شیرینی ها را در فر قرار ندهید چرا که همانطور که گفته شد، این امر باعث تیره شدن رنگ شیرینی شما خواهد شد.

پیشنهاد ویژه: جلبی و خجور یکی دیگر از محبوب ترین انواع شیرینی های افغانی است که در بسیاری از مراسم های مختلف از جمله نوروز و عروسی ها سرو می شود. اگر می خواهید طرز تهیه این دو شیرینی خوشمزه را یاد بگیرید، حتما صفحات طرز تهیه جلبی و طرز تهیه خجور را بررسی کنید.

نکته دیگری که باید در طرز تهیه شیرینی گردویی به آن توجه داشته باشید این است که مقدار هم زدن زرده‌ تخم مرغ و پودر قند را به درستی رعایت کنید، چرا که این کار بر کیفیت دسر شما تاثیر خواهد گذاشت. نکته مهم تر این است که اگر زرده تخم مرغ را به خوبی هم نزنید، شیرینی شما بوی زهم تخم مرغ می گیرد. از طرفی دیگر اگر تخم مرغ ها را به خوبی هم نزنید، باعث می شود که مایه شیرینی کف سینی فر پهن شود و شکل پفکی به خود نگیرد.

در طرز تهیه شیرینی گردویی پفکی ترد، دقت کنید که قبل از پخت شیرینی، باید مواد خام مانند تخم مرغ به مدت چند دقیقه در دمای محیط قرار بگیرند. همچنین توجه داشته باشید که به جای پودر قند، به هیچ وجه از پودر شکر استفاده نکنید.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید صفر تا صد تهیه شیرینی زولبیا را به صورت حرفه ای توسط اساتید برتر در حوزه شیرینی پزی یاد بگیرید، پیشنهاد می کنیم آموزش زولبیا را از دست ندهید.

برای جدا کردن و برداشتن شیرینی از کاغذ روغنی، عجله نکنید و اجازه دهید تا شیرینی در سینی کاملا خنک شود و سپس آن را جدا کنید. همچنین نیازی نیست که کاغذ روغنی را چرب کنید، فقط کافیست برای جدا کردن شیرینی ها عجله نکنید و اجازه دهید خنک شود.

در حین پخت شیرینی، در فر را به هیچ وجه باز نکنید تا زمانی که پخت شیرینی کامل انجام شود، در غیر این صورت، این کار باعث از بین رفتن پف شیرینی ها می شود.

یکی از دلایل مهم شل شدن مایه شیرینی، مربوط به مواد آن می باشد. توجه داشته باشید که مایه این شیرینی باید غلیظ باشد. اگر پس از اضافه کردن گردو احساس کردید که مایه شیرینی شما شل است، می توانید مقدار بیشتری گردو به مایه شیرینی اضافه کنید. اگر شیرینی در فر پهن شد یا اصطلاحا وا رفت، یعنی گردوی مواد کم است و باید گردو اضافه کنید.

به خاطر داشته باشید که در طرز تهیه شیرینی پفکی عید، برای استفاده از شکر در شیرینی می بایست آن را حتما سه بار الک کنید چرا که این کار بر کیفیت نهایی شیرینی شما تاثیر خواهد گذاشت.

پیشنهاد ویژه: شیرینی دانمارکی یکی از پرطرفدارترین انواع شیرینی ها محسوب می شود که در بسیاری از مجالس و مهمانی ها سرو می شود. اگر می خواهید خودتان در منزل به سادگی، این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید، حتما از فوت و فن هایی که در صفحه شیرینی دانمارکی کارگاهی قرار داده ایم استفاده کنید.

یکی از دلایل ترک خوردن و تیره شدن شیرینی پفکی گرد، قرار گرفتن شیرینی به مدت طولانی در فر می باشد. برای جلوگیری از این امر بهتر است به محض این که شیرینی به رنگ طلایی درآمد، می بایست سینی فر را خارج کرده و اجازه دهید تا شیرینی ها خنک شود.

یکی از نکاتی که درباره طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی با سفیده باید بدانید، درباره نگهداری آن می باشد. شما می توانید این شرینی را در ظرف در دار و در جای خنک تا سه هفته نگهداری کنید.

یکی از نکات و فوت و فن های تهیه شیرینی پفکی گردویی، مربوط به طعم شیرینی است که به ویژه برای کودکان باید کمی متفاوت باشد. به همین خاطر برای خوش طعم شدن شیرینی می‌ توانید کمی زعفران دم کرده اضافه کنید تا علاوه بر رنگ زیبا، طعم خوشایندی به شیرینی شما ببخشد. اما دقت داشته باشید که زعفران نباید به مقدار زیاد اضافه شود چرا که این کار باعث خراب شدن مایه شیرینی خواهد شد. همچنین می توانید برای جذابیت بیشتر برای کودکان، با شکلات کمی روی شیرینی را تزیین کنید تا ظاهر جذاب تری برای کودکان داشته باشد.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال فوت و فن های طرز تهیه انواع شیرینی های خوشمزه شکری هستید، حتما مقاله طرز تهیه شیرینی شکری را بررسی کنید.

طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی بدون فر
طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی بدون فر

طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی بدون فر

اگر فر ندارید و به دنبال طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی بدون فر می گردید، نگران نباشید. ما در این قسمت با ارائه طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی بدون فر این نگرانی را برای شما رفع خواهیم کرد.

شما با استفاده از یک قابلمه می توانید این شیرینی خوشمزه را بدون فر درست کنید. برای این کار ابتدا یک قابلمه مناسب بردارید و روی حرارت گاز قرار دهید و سپس حرارت را روشن کنید تا قابلمه کمی گرم شود. سپس درون قابلمه یک پایه قرار دهید تا بتوانید ظرف اصلی را بر روی آن بگذارید.

سپس ظرف اصلی حاوی شیرینی پفکی را بر روی آن قرار داده و سپس سر قابلمه را با یک دمکنی بپوشانید. در ادامه زیر قابلمه یک شعله پخش کن قرار دهید و اجازه دهید تا قابلمه به مدت ۱۸ الی ۲۰ دقیقه بر روی حرارت ملایم باقی بماند.

لازم به ذکر است که شما می توانید این کار را با قابلمه نیز انجام دهید. در آخر شیرینی را با سلیقه دلخواه خود تزیین کرده و در ظرف مورد نظر سرو کنید. نوش جان!

ارزش غذایی و کالری شیرینی پفکی گرد

شیرینی پفکی گردویی چقدر کالری داره؟ درباره ارزش غذایی و کالری شیرینی پفکی گردویی باید بدانید که ۱۰۰ گرم شیرینی پفکی گردویی با توجه به دستور آن حدودا بین ۲۸۸ تا ۳۳۶ کالری انرژی دارد که بخش اعظم آن را کربوهیدرات و چربی تشکیل داده است. با این حال به دلیل وجود گردو و زرده‌ تخم‌ مرغ، این شیرینی بسیار مقوی بوده و در صورتی که سابقه‌ چاقی یا دیابت نداشته‌ باشید، یک عصرانه‌ بسیار مفید و مقوی خواهید داشت.

جمع بندی

از آنجایی که شیرینی پفکی گردویی یکی از محبوب ترین انواع شیرینی های ایرانی است، در این مقاله به ارائه توضیحات کامل و جامع درباره طرز تهیه شیرینی پفکی گردویی ساده مرحله به مرحله پرداخته شده است که به شما کمک می کند تا بتوانید این شیرینی خوشمزه را در منزل به راحتی تهیه کنید.

سوالات متداول
علت شل شدن مایه شیرینی چیست؟

همانطور که گفتیم مهم ترین دلیل شل شدن مایه شیرینی مربوط به مواد آن می باشد. به طور کلی مایه شیرینی باید غلیظ باشد. اگر پس از اضافه کردن گردو احساس کردید که مایه شیرینی شما شل است، می توانید مقدار بیشتری گردو به مایه شیرینی اضافه کنید. اگر شیرینی در فر پهن شد یا اصطلاحا وا رفت، یعنی گردوی مواد کم است و باید گردو اضافه کنید. در این مقاله طرز تهیه شیرینی گردویی پفکی مخصوص عید به روش قنادی همراه با فوت و فن ها را می توانید مطالعه کنید.

چرا شیرینی پفکی گردویی پف نمی کنه؟

این امر به دو دلیل ممکن است اتفاق بیفتد، دمای فر که بهتر است آن را از قبل گرم کرده باشید یا باز کردن در فر هنگام پخت که باعث می‌ شود پف شیرینی از بین برود. همچنین این امر به دلیل خوب هم نزدن زرده ها اتفاق می افتد.

علت ترک خوردن و تیره شدن شیرینی پفکی گردویی چیست؟

یکی از مهم ترین دلایل ترک خوردن و تیره شدن شیرینی پفکی گرد، مربوط به قرار گرفتن طولانی مدت شیرینی در فر می باشد. برای جلوگیری از این امر بهتر است به محض اینکه شیرینی به رنگ طلایی درآمد، می بایست سینی فر را خارج کرده و اجازه دهید تا شیرینی ها خنک شود.

source

توسط chehrenet.ir