فرش تبریز از مشهورترین قالی‌های دستباف ایرانی است که در شهرها و روستاهای مختلف تبریز و اطراف آن توسط اساتید مجرب بافته می‌شود. تبحر قالی‌بافان تبریز در بافت فرش‌های دستباف سبب شده تا فرش‌های این شهر بسیار مورد توجه خریداران از سراسر جهان قرار گیرند. از انواع طرح‌های محبوب و زیبای فرش‌های تبریز می‌توان به طرح‌‌های سالاری، هریس، خطیبی، ماهی، علیا و گنبد اشاره کرد. گسترده بودن تنوع طرح فرش‌های تبریز در آریاس (https://arias.ir/)سبب گردیده تا خریداران هنگام خرید فرش دستباف تبریز بتوانند باتوجه به نوع دکوراسیون منزل و میزان توان مالی خود، انواع فرش دستباف این شهر را با قیمت مناسب خریداری نمایند.

خرید فرش‌ تبریز از فروشگاه آقای دلجوان

ویژگی ها و مشخصات فرش های دستباف تبریز

فرش‌های دستباف تبریز توسط اساتید بسیار مجرب و بزرگ طراحی و بافته می‌شوند؛ از این‌رو از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. البته بافت فرش‌های تبریز براساس اصول و استانداردهای جهانی انجام می‌گیرد. از دیگر ویژگی‌های فرش تبریز می‌توان به گسترده بودن تنوع رنگی آن اشاره کرد. در واقع شما نمی‌توانید هیچ‌گونه فرشی را با طرح و رنگ مشابه فرش‌های دستباف تبریز در مناطق دیگر بیابید. عمدتاً فرش‌های دستباف در این شهر با رج‌شمار بالا بافته می‌شوند؛ اما شما می‌توانید برای کاهش قیمت فرش، فرش‌هایی با رج‌شمار پایین را تهیه کنید.

برای بافت فرش‌های تبریز از الیاف گران‌قیمت و بسیار باکیفیت استفاده می‌شود که از بهترین الیاف می‌توان به ابریشم و پشم اشاره کرد. همچنین برای زمینه فرش‌های تبریز از ترکیب رنگ‌های روشن و تیره جهت سایه زدن و ایجاد عمق استفاده می‌کنند.

انواع طرح و نقش فرش های دستباف تبریز در فروشگاه آقای دلجوان

فرش‌های تبریز از نظر نقش و نگار از تنوع گسترده‌ای برخوردار هستند. از بهترین طرح‌های فرش تبریز می‌توان به طرح زیبای ماهی، هریس، سالاری و خطیبی اشاره کرد. در ادامه مطالب می‌توانید با بهترین طرح‌های قالی‌های دستباف تبریز آشنا شوید و در مورد هر کدام از آن‌ها اطلاعات مناسبی را کسب نمایید.

طرح هریس

طرح هریس از آن دسته طرح‌هایی است که شهرت جهانی دارد. در طرح هریس از خطوط منحنی استفاده نمی‌شود و عمده شکل‌های آن متشکل از خطوط هندسی و شکسته هستند. فرش‌های تبریز با این طرح در شهرستان اهر توسط قالی‌بافان مجرب بافته می‌شوند؛ از این‌رو این نقش به طرح هریس شهرت یافت. از نقوش مورد استفاده در طرح هریس می‌توان به بته، ترنج، گل و لچک اشاره کرد. در طرح‌های هریس می‌توانید ترکیب ماهرانه‌ای از مجموع رنگ‌های شاد چون آبی، قرمز، لاکی، نارنجی و زرد را مشاهده نمایید.

طرح سالاری

طرح سالاری از قدیمی‌ترین طرح‌های مورد استفاده برای فرش‌های دستباف تبریز است که قدمت آن به ۱۰۰ سال می‌رسد. این طرح در دوران گذشته با ۵۰ رج یا بالاتر از آن به تولید می‌رسید؛ اما امروزه در هنگام خرید فرش دستباف تبریز می‌توانید آن را در ۴۰ رج تهیه کنید. کاهش رج فرش تنها با هدف کاهش قیمت فرش‌ دستباف طرح سالاری انجام گرفته است. طرح سالاری عمدتاً روی زمینه‌ای با تم تیره انجام می‌گیرد. برای این طرح از نقوش اسلیمی ظریف با ترکیب رنگ‌های سبز، نارنجی، کرم، سبز، لاکی و آبی استفاده می‌شود.

طرح ماهی

طرح ماهی دارای رنگ و لعاب زیبایی است که برای انجام این طرح از نخ‌های ابریشم استفاده می‌شود. از این طرح فرش می‌توان برای راهروها، نشیمن و سایر نقاط منازل استفاده کرد. طرح ماهی را علاوه‌بر فرش دستباف شهر تبریز می‌توانید روی فرش‌های کاشان و کرمان یا حتی اصفهان نیز مشاهده نمایید. برای این طرح از نقوش ماهی در ابعاد مختلف استفاده شده و اغلب برای زیباتر به‌نظر رسیدن حاشیه فرش، از طرح لچک به‌صورت قرینه استفاده می‌شود.

خرید فرش‌ تبریز از فروشگاه آقای دلجوان

طرح علیا

طرح علیا از دیگر طرح‌های اصیل فرش دستباف تبریز است که حدود ۷۰ سال قدمت دارد. این طرح‌ عمدتاً روی زمینه کرم با حاشیه‌های آجری‌رنگ و پیازی‌رنگ به‌کار می‌رود. این طرح در مقایسه با طرح‌های سالاری و خطیبی از قیمت پایین‌تری برخوردار است. در طرح علیا می‌توانید نقوش اسلیمی را مشاهده کنید که با دقت بالا و به‌صورت ماهرانه روی فرش کار شده‌اند. معمولاً برای حاشیه فرش در طرح علیا از طرح گل و بته استفاده می‌کنند. برای خرید انواع فرش دستباف تبریز به سایت آریاس مراجعه کنید.

طرح گنبد

طرح گنبد دارای ترکیبی از رنگ‌های آبی و لاکی بوده و به‌دلیل استفاده از الیاف باکیفیت ابریشمی برای بافت آن، از گزینه‌های عالی برای خرید فرش دستباف تبریز محسوب می‌شود. طرح گنبد از نقطه مرکز فرش آغاز می‌گردد و تا حاشیه‌های فرش امتداد می‌یابد. استفاده از رنگ لاجوردی برای این نوع طرح سبب شده تا این طرح احساس معنویت و آرامش را به انسان القاء نماید.

طرح ‌گلستان

جالب است بدانید که طرح گلستان در دوران صفویه توسط هنرمندانی چیره‌دست طراحی گردید. این طرح بسیار رایج بوده و متشکل از انواع نقوش گل و گیاه، بناهای تاریخی و… است. برای حاشیه‌های این طرح از ترکیب بته و گل استفاده می‌کنند. همچنین طرح گلستان با استفاده از بهترین مواد اولیه چون ابریشم، مرینوس و پشم بافته می‌شود.

طرح خطیبی

طرح خطیبی از طرح‌های اصیل فرش تبریز است که برای بافت آن از الیاف مرینوس و پشم استفاده می‌شود. این طرح اولین بار توسط حاج مهدی خطیبی در سال ۱۳۵۰ طراحی گردید؛ بدین جهت از آن با عنوان طرح خطیبی یاد می‌کنند. این طرح از ترکیب نقوش اسلیمی و طرح‌های ترنج، گل، بته و لچک تشکیل شده است.

قیمت انواع فرش های دستباف تبریز در فروشگاه آقای دلجوان

قیمت فرش‌های دستباف تبریز باتوجه به عواملی چون نوع طرح فرش، نوع الیاف و مواد به‌کار ‌رفته در فرش، نوسانات بازار، میزان تقاضا، تعداد رج‌شمار فرش، ابعاد فرش و… متغییر است. فرش‌های تبریز در چندین طرح و رنگ تیره یا روشن به فروش می‌رسند که شما می‌توانید باتوجه به بودجه خود فرشی متناسب را در طرح دلخواه خریداری نمایید. ابریشم از الیاف گران‌قیمت برای بافت فرش‌های دستباف است؛ از این‌رو فرش‌های دستباف با این نوع الیاف از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

خرید فرش‌ تبریز از فروشگاه آقای دلجوان

سخن پایانی

فرش‌های دستباف تبریز دارای نقش‌ونگارهای متنوعی هستند و از نظر کیفیت در مقایسه با فرش‌های دستباف سایر‌ مناطق در رتبه بالاتری قرار دارند. برای تولید فرش دستباف در این شهر از الیاف باکیفیت چون ابریشم، پشم و مرینوس استفاده می‌شود. طرح‌ هریس از قدیمی‌ترین طرح‌ فرش تبریز بوده که برای آن از ترکیب اشکال هندسی و نقوشی چون لچک، بته و ترنج با رنگ‌های شاد استفاده شده است. در این ‌میان طرح سالاری، علیا، ماهی و گنبد نیز از نظر زیبایی و کیفیت برای انواع دکوراسیون مناسب هستند.‌ برای خرید فرش دستباف تبریز و مشاهده تنوع طرح‌های آن به سایت “آریاس” سری بزنید.

source

توسط chehrenet.ir