همانطور که می دانید با گسترش مشاغل و فعالیت های اقتصادی، افراد به دنبال راهی برای تضمین آینده خود و خانواده شان هستند. از این رو بسیاری از افراد به بیمه و پوشش های حمایتی روی آورده اند اما عده زیادی که در دسته مشاغل آزاد و یا بدون سابقه بیمه قرار دارند، می توانند با استفاده از بیمه مشاغل آزاد و یا بیمه اختیاری، گامی مهم در تضمین در جهت تامین امنیت و رفاه خود بردارند. اگر شما هم به دنبال اطلاعات کامل و جامعی درباره نرخ بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳ هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

نرخ بیمه آزاد و اختیاری ۱۴۰۳

اگر بخواهیم به طور خیلی ساده و کلی بیان کنیم، بیمه تامین اجتماعی به بیمه خویش فرما و بیمه اجباری تقسیم می شود. اکنون بیاید به تعریف این دو گروه بپردازیم. بیمه خویش فرما یا غیر اجباری خود شامل دو گروه بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد می باشد و بیمه اختیاری نیز به کسانی تعلق می گیرد که در کارگاه ها و شرکت های مشمول قانون کار، فعالیت می کنند.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و از این طریق کسب درآمد داشته باشید پیشنهاد می کنیم در دوره حسابداری آریا تهران شرکت کنید. آموزشگاه حسابداری آریا تهران به عنوان بهترین آموزشگاه حسابداری در تهران و ایران، برگزارکننده انواع دوره های متنوع آموزش حسابداری از مبتدی تا پیشرفته با حضور اساتید متخصص و برتر حسابداری و همچنین ارائه مدرک فنی حرفه ای قابل ترجمه می باشد.

بیمه اختیاری مشمول اشخاصی می شود که شامل خدماتی مانند فوت، بازنشستگی، ازکارافتادگی، تعهداتی مانند درمان می باشد. بهره مندی از بیمه اختیاری نیز دارای شرایطی می باشد که در زیر آن ها را نام برده ایم:

  • حداکثر سن مجاز ۵۰ می باشد.
  • در صورت داشن سابقه پرداخت حق بیمه بیش از ۱۰ سال، شرط سنی لحاظ نمی شود.
  • حداقل سابقه پرداخت حق بیمه باید ۳۰ سال باشد.

هزینه ای که بابت نرخ بیمه آزاد و اختیاری ۱۴۰۳ به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود مبلغی ۲۷ درصدی که معادل ۱٫۴۸۱٫۰۰۰ تومان است می باشد.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال آموزش ICDL رایگان هستید، در صفحه آموزش icdl فیلم آموزش icdl درجه ۱ و فیلم آموزش icdl درجه ۲ بصورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار گرفته است.

در ادامه این مقاله به بررسی حق بیمه سال ۱۴۰۲ مشاغل آزاد، بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳، مزایای بیمه اختیاری ۲۷ درصد، مبلغ بیمه آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۲ در مقایسه با مبلغ بیمه آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۱ و… پرداخته ایم و به این سوال شما که بیمه آزاد ۱۴۰۲ چقدر است پاسخ کاملی داده ایم. در ادامه نیز جدول مبلغ بیمه اختیاری ۱۴۰۲ (نرخ بیمه اختیاری ۱۴۰۲) و جدول حق بیمه حرف و مشاغل آزاد سال ۱۴۰۲ را می توانید مشاهده کنید.

حق بیمه چیست

حق بیمه چیست؟ حق بیمه اختیاری چیست؟ حق بیمه درواقع به مبلغی گفته می شود که به صورت دوره ای مشخص، توسط افراد تحت پوشش بیمه، به شرکت بیمه پرداخت می‌ شود تا در صورت بروز هر گونه حادثه یا اتفاقات تحت پوشش بیمه، شرکت بیمه هزینه‌ های مربوطه را جبران کند. این مبلغ در واقع نوعی بها محسوب می شود که بیمه‌ گذار در قبال تعهد شرکت بیمه به جبران خسارات، می‌ پردازد.

پیشنهاد ویژه: یکی از مهم ترین مهارت هایی که به شما کمک می کند تا بتوانید مهارت حسابداری را به طور حرفه ای یاد بگیرید، حسابداری حقوق و دستمزد است. شما با شرکت در دوره حقوق و دستمزد آریا تهران، توانایی تشخیص اصول و مفاهیم مرتبط حسابداری دستمزد کسب خواهید کرد که این امر در انجام بسیاری از کارها به شما کمک می کند. برای شرکت در دوره کاربردی صفر تا صد حقوق و دستمزد، بر روی لینک دوره حقوق و دستمزد کلیک کنید.

انواع نرخ‌ بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی

نرخ حق بیمه مشاغل آزاد تامین اجتماعی و اختیاری، به صورت ۱۲، ۱۴، ۱۸ و ۲۷ درصد می باشد که مقدار دقیق آن با توجه به میانگین درآمد و انتخاب افراد متقاضی مشخص می‌ شود. در ادامه می توانید جدول حق بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۳ را مشاهده نمایید.

نوع بیمه و درصد نرخ هزینه
بیمه اختیاری با ½ حداقل دستمزد روزهای ۳۱ روزه ۱٫۴۸۱٫۰۰۰ تومان
بیمه مشاغل آزاد با نرخ ۱۲ درصد ۶۵۸٫۰۰۰ تومان
بیمه مشاغل آزاد با نرخ ۱۴ درصد ۷۶۸٫۰۰۰ تومان
بیمه مشاغل آزاد با نرخ ۱۸ درصد ۹۸۷٫۰۰۰ تومان

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید اطلاعات کاملی درباره حداقل حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ و حدول حداقل حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ بدست آورید، حتما مقاله حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ را مطالعه کنید. همچنین اگر می خواهید بدانید سنوات سال ۱۴۰۳ چقدر است و چگونه محاسبه می شود، مقاله حق سنوات ۱۴۰۳ را مطالعه کنید.

شرایط برقراری بیمه مشاغل آزاد و اختیاری در سال ۱۴۰۳

شرایط ثبت نام بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد چیست؟ یکی از سوالاتی که ممکن است در ذهنتان ایجاد شود این است که شرایط برقراری بیمه مشاغل آزاد و اختیاری در سال ۱۴۰۳ به چه صورت است؟ به طور کلی متقاضیان بیمه مشاغل آزاد و اختیاری موظفند مدارک مربوط به نوع شغل و فعالیت خود را به شعبه های سازمان تامین اجتماعی و یا کارگزاری‌ های منتخب ارائه کنند.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال بهترین و کامل ترین دوره آموزش حسابداری مالیاتی کاربردی و عملی ویژه بازار کار هستید، پیشنهاد میکنیم دوره آموزش حسابداری مالیاتی آموزشگاه بزرگ آریا تهران را تجربه کنید.

افراد بر اساس نیاز و تمایلات، نرخ حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳ را با توجه به نرخی از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار انتخاب می‌ کنند. در ادامه به معرفی هر یک از شرایط عمومی و اختصاصی برای ثبت‌ نام و بهره‌ مندی از این خدمات پرداخته شده است.

شرایط عمومی

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • عدم شمول بیمه‌ های اجباری دیگر (به جز بیمه بیکاری)
  • داشتن حداقل سن ۱۸ و حداکثر ۵۵-۶۵ سال
  • ارائه مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی)
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • ارائه دو قطعه عکس پرسنلی
  • تکمیل فرم درخواست بیمه

شرایط اختصاصی

  • مجوز کسب و کار معتبر (در صورت وجود)
  • فیش سابقه پرداخت حق بیمه قبلی (در صورت وجود)
  • تعهد کتبی پرداخت حق بیمه به صورت مستمر و دوره‌ ای

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با طریقه محاسبه مرخصی در قانون کار آشنا شوید، مقاله مذکور را مطالعه کنید. همچنین جهت آشنایی با نحوه محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری و جمعه کاری می توانید بر روی لینک کلیک کنید.

تفاوت بیمه مشاغل آزاد و اختیاری با سایر موارد

بیمه اختیاری و مشاغل آزاد به صورت داوطلبانه و با انتخاب و تمایل فرد متقاضی انجام می پذیرد. این امر یکی از مهم ترین تفاوت این نوع بیمه با سایر بیمه‌ های تامین اجتماعی می‌ باشد. در بسیاری از موارد مانند بیمه کارمندان، کارگران و… توسط کارفرما یا سازمان مربوطه برای افراد تحت پوشش انجام می شود و پرداخت حق بیمه برای آن ها امری اجباری می شود. علاوه بر این حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳ دارای تفاوت‌ های دیگری نیز می باشد که در ادامه به طور کامل به آن پرداخته ایم.

نرخ حق بیمه خویش‌ فرما، به طور تمام و کمال توسط افراد متقاضی و با توجه به درصدی از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در هر سال تعیین می‌ شود. اما در سایر بیمه‌ های اجباری، قسمتی از حق بیمه توسط کارفرما و فقط بخشی از آن توسط کارگر پرداخت می‌ شود.

  • پوشش‌ های بیمه‌

پوشش‌های بیمه‌ای در مقایسه با سایر موارد دیگر، محدودتر هستند. به طور مثال، در بیمه اختیاری، برخلاف بیمه تامین اجتماعی، فرد مشمول بیمه بیکاری نمی‌ شود.

مزایای پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری

آیا می دانید مزایای پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری چیست؟ سازمان بیمه تامین اجتماعی در ازای پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳، تعهدات و مزایای مختلفی را در اختیار بیمه‌ شدگان خود قرار می دهد. مقدار و نحوه ارائه این مزایا مانند بیمه اجباری، با توجه به نرخ حق بیمه انتخابی و سابقه پرداخت حق بیمه می تواند متغیر باشد.

بازنشستگی

یکی از مزایای پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری، درباره بازنشستگی افراد می باشد. شما پس از گذشت ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه، در صورت داشتن سن قانونی بازنشستگی (بانوان ۵۵ و آقایان ۶۲ سالگی)، می توانید از مستمری بازنشتسگی بهره مند شوید. لازم است بدانید که میزان هزینه مستمری بازنشستگی با توجه به میانگین دستمزد ۵-۱۰ سال آخر سابقه بیمه‌ پردازی محاسبه می‌ شود.

از کار افتادگی

فرد بیمه شده در صورت از کار افتادگی کامل یا جزئی، ناشی از بیماری یا حادثه حین کار، می تواند از مستمری از کار افتادگی استفاده کند. مبلغ مستمری از کارافتادگی با توجه به نوع از کار افتادگی (کلی یا جزئی) و همچنین سابقه و میزان دستمزد بیمه‌ شده نیز محاسبه می شود.

فوت

در صورتی که فرد بیمه شده فوت شود، همسر و فرزندان تحت تکلف فرد، می توانند از مستمری بازماندگان بهره مند شوند. میزان هزینه مستمری بازماندگان نیز با توجه به تعداد و سن بازماندگان و همچنین سابقه و میزان دستمزد بیمه‌ شده فرد متوفی می تواند متغیر باشد.

خدمات درمانی

افراد بیمه شده و تحت تکفل آنان می‌ توانند از خدمات درمانی سرپایی و بستری در مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی نیز بهره مند شوند. هزینه‌ های درمانی با توجه به تعرفه‌ های مصوب سازمان تامین اجتماعی محاسبه خواهد شد.

بارداری و زایمان

بانوانی که تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند می توانند از مزایای مرخصی بارداری و زایمان به مدت ۹ ماه با حقوق بهره مند شوند. علاوه بر این کمک هزینه بارداری و زایمان با توجه به نوع قرارداد بیمه، برای آن ها پرداخت خواهد شد.

آموزش محاسبه حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳

نرخ حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳، با توجه به درصد انتخابی فرد متقاضی از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال مذکور تعیین می شود. انتخاب این درصد به میزان تعهدات و مزایای بیمه‌ ای بستگی دارد که فرد متقاضی می‌ خواهد مشمول آن ها شود.

حداقل دستمزد: حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال ۱۴۰۳، مبلغ ۷ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۲۲۳ تومان در نظرگرفته شده است.

فرمول کلی محاسبه: حق بیمه ماهانه = (درصد انتخابی* حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار)

به طور مثال تصور کنید که دستمزد ماهانه فرد متقاضی ۱۰ میلیون تومان است و فرد قصد ایجاد بیمه مشاغل آزاد و اختیاری در سال ۱۴۰۳ دارد. با توجه به نرخ ۲۷ درصدی، هزینه پرداختی به صورت زیر محاسبه خواهد شد.

حق بیمه ماهانه = (۲۷% * ۱۰ میلیون تومان) = ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

درنهایت حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳ برای هر ماه در این شرایط، معادل ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با فرمول محاسبه حداقل و حداکثر عیدی سال ۱۴۰۳ آشنا شوید، حتما مقاله مذکور را مطالعه کنید.

حق بیمه اختیاری و مشاغل آزاد توسط چه کسی پرداخت می‌شود

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است ذهن شما را به خود درگیر کند این است که حق بیمه اختیاری و مشاغل آزاد توسط چه کسی پرداخت می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که به طور کلی پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳، بر عهده شخص بیمه‌ گذار می باشد و می بایست به طور منظم و کامل در زمان مشخص شده پرداخت شود.

اما در بیمه‌ های اجباری، قسمتی از حق بیمه توسط کارفرما و بخشی دیگر توسط کارگر پرداخت می‌ شود. علاوه بر این در برخی از بیمه‌ ها، دولت نیز بخشی از سهم حق بیمه را پرداخت می‌ کند.

پیشنهاد ویژه: اگر به دنبال استعلام مدرک فنی حرفه ای با کد ملی اما نمی دانید مدارک لازم برای تمدید کارت مهارت فنی حرفه ای چیست، مقاله استعلام مدرک فنی حرفه ای با کد ملی را مطالعه کنید.

مهلت پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳

مهلت پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳ تا چه زمانی می باشد؟ همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره کردیم، پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳ در مدت زمان مشخص شده، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

از این رو مشمولین حق بیمه، می بابیست قبل از به اتمام رسیدن موعد زمانی که متناسب با انتخاب اشخاص می‌ تواند ماهانه، ۳ ماهه، ۶ ماهه و یا سالانه باشد، نسبت به پرداخت اقدام کنند. انجام این کار به صورت مستمر و در موعد زمانی مقرر، از مواردی از جمله انباشت بدهی، جریمه دیرکرد و محروم شدن از خدمات درمانی جلوگیری می‌ کند.

روش پرداخت هزینه‌ی بیمه مشاغل آزاد و اختیاری

حال سوال اینجاست که روش پرداخت هزینه‌ی بیمه مشاغل آزاد و اختیاری به چه صورت می باشد یا چگونه باید پرداخت کنیم؟ برای پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳، می توانید از روش های حضوری و آنلاین، در موعد مقرر (تا پانزدهم هر ماه) استفاده کنید.

فرد بیمه شده می تواند برای مراجعه حضوری، به شعبه های سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و با ارائه مدارک لازم، حق بیمه خود را پرداخت نماید. همچنین امکان پرداخت حق بیمه به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری، از طریق درگاه‌ های اینترنتی سازمان تامین اجتماعی، کارت به کارت دستگاه‌ های ATM و هر گونه سامانه‌ های بانکداری الکترونیکی نیز برای افراد فراهم شده است.

پیشنهاد ویژه: اگر با روش های مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی آشنایی ندارید، مقاله مشاهده سوابق مالیاتی با کد ملی را مطالعه کنید. همچنین اگر می خواهید بدانید مراحل مشاهده سوابق بیمه تامین اجتماعی با کد ملی و مشاهده سهام عدالت با کد ملی به چه صورت است، بر روی لینک های مذکور کلیک کنید.

جریمه دیرکرد حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳

در صورت عدم پرداخت مبلغ بیمه آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۳ در مدت زمان مشخص، مشمول جریمه دیرکرد حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳ خواهید شد. بر اساس بخشنامه شماره ۹۹۵۹/۹۹ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۲ سازمان تامین اجتماعی، این جریمه به صورت زیر محاسبه شده و به اصل بدهی اضافه خواهد شد.

  • تا ۱ ماه: ۲ درصد
  • از ۱ تا ۳ ماه: ۴ درصد
  • از ۳ تا ۶ ماه: ۶ درصد
  • بیش از ۶ ماه: ۱۰ درصد

پیشنهاد ویژه: اگر به یادگیری نرم افزار ورد علاقمند هستید و امکان شرکت در کلاس های حضوری آموزش ورد را ندارید می توانید از پکیج آموزش ورد آموزشگاه کامپیوتر آریا تهران استفاده کنید.

میزان جریمه دیرکرد

میزان جریمه دیرکرد حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳ برای هر ماه، مبلغ ۴ درصد متوسط دستمزد دریافتی در دو سال آخر قبل از پرداخت می باشد. بعلاوه در ازای هر ماه دیرکرد، ۱ درصد به نرخ حق بیمه اضافه خواهد شد.

نحوه محاسبه جریمه دیرکرد به شرح زیر می باشد:

جریمه دیرکرد = (۴% * متوسط دستمزد دو سال اخیر) تعداد ماه‌های دیرکرد

به طور مثال تصور کنید که متوسط دستمزد دریافتی بیمه شده در ۲ سال اخیر، ۱۰ میلیون تومان است و ۳ ماه در پرداخت حق بیمه خود دیرکرد داشته است.

جریمه دیرکرد = (۴% * ۱۰ میلیون تومان) ۳ = ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

همانطور که مشاهده می کنید جریمه دیرکرد برای ۳ ماه تاخیر در پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد و اختیاری ۱۴۰۳، معادل ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان محاسبه خواهد شد.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید بدانید میزان مالیات عیدی ۱۴۰۳ چقدر است، حتما مقاله مالیات عیدی ۱۴۰۳ را مطالعه کنید.

نرخ حق بیمه اختیاری ۱۴۰۳

نرخ حق بیمه اختیاری ۱۴۰۳ چقدر است؟ با توجه به اعلام سازمان تامین اجتماعی، نرخ حق بیمه اختیاری ۱۴۰۳ خویش فرما این سازمان، ۲۷ درصد بوده که با محاسبه حداقل دستمزد، هزینه خرید بیمه اختیاری، مبلغ ۱٫۴۸۱٫۰۰۰ تومان (معادل ۱ میلیون و۴۸۱ هزار تومان) تعیین شده است که در صورت تغییر دستمزد، این مبلغ نیز تغییر خواهد یافت. لازم به ذکر است که بنا بر آخرین بخشنامه‌ های سازمان تامین اجتماعی مبلغ حق بیمه‌ ها منطبق با حرفه و یا شغل می تواند تغییر کند.

پیشنهاد ویژه: اگر قصد دارید وارد رشته تحصیلی حسابداری شوید حتما می خواهید بدانید که معدل لازم برای رشته حسابداری چیست و برای رشته حسابداری چه درس هایی باید قوی باشد. همچنین اگر می خواهید با بهترین کشورها برای مهاجرت حسابداری آشنا شوید، مقاله مهاجرت با رشته حسابداری می تواند بهترین راهنمای شما باشد.

جدول حق بیمه اختیاری ۱۴۰۳

اگر به دنبال جدول حق بیمه اختیاری تامین اجتماعی سال ۱۴۰۳ هستید، در قسمت زیر می توانید جدول حق بیمه اختیاری ۱۴۰۳ را مشاهده نمایید.

نوع بیمه و درصد نرخ هزینه
بیمه اختیاری با ½ حداقل دستمزد روزهای ۳۱ روزه ۱٫۴۸۱٫۰۰۰ تومان
بیمه مشاغل آزاد با نرخ ۱۲ درصد ۶۵۸/۰۰۰ تومان
بیمه مشاغل آزاد با نرخ ۱۴ درصد ۷۶۸/۰۰۰ تومان
بیمه مشاغل آزاد با نرخ ۱۸ درصد ۹۸۷/۰۰۰ تومان

حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲

حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ (قیمت بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲) طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی به طور نسبتی از حقوق ماهانه مشمول بیمه تامین اجتماعی می باشد. نرخ بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ برای کارفرما ۲۳% و سهم حق بیمه کارگر ۷% می باشد. حق بیمه توسط کاگر و کارما مشخص شده و به صندوق تامین اجتماعی پرداخت می شود.

در ادامه با جدول حق بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۲ (قیمت بیمه آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۲) همراه شما خواهیم بود.

سرانه درمان در سال ۱۴۰۲ برای هر فرد مشخص نشده است پس همان مبلغ قبلی یعنی ۹۲.۰۰۰ تومان قابل پرداخت می باشد.

قیمت بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲:

عنوان مربوط به ۳۰ روز مربوط به ۳۱ روز
مبلغ کل حق بیمه قابل پرداخت ۲ میلیون و ۱۱۷ هزار و ۴۸۴ تومان ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۵۶۶ تومان
مبلغ قابل پرداخت برای کارفرما ۱میلیون و ۶۲۳ هزار و ۴۰۵ تومان ۱میلیون و ۶۶۴ هزار و ۱۰۱ تومان
مبلغ قابل پرداخت برای کارگر ۴۹۴ هزار و ۷۹ تومان ۵۰۶ هزار و ۴۶۵ تومان

حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲

در بخش قبلی مفهوم بیمه اختیاری را برای شما توضیخ داده ایم، در ادامه به ارئه حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲ همراه با جدول خواهیم پرداخت.

حق بیمه حرف و مشاغل آزاد سال ۱۴۰۲ به صورت زیر می باشد:

نوع بیمه و درصد تعهدات مبلغ در ماه‌های ۳۱ روزه شش‌ماهه اول سال
با نرخ ۱۲ درصد بازنشستگی و فوت بعد از آن ۶۵۸/۰۰۰ تومان
با نرخ ۱۴ درصد بازنشستگی و فوت قبل و بعد از آن ۷۶۸/۰۰۰ تومان
با نرخ ۱۸ درصد بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی ۹۸۷/۰۰۰ تومان

سرانه درمان در سال ۱۴۰۲ برای هر فرد مشخص نشده است پس همان مبلغ قبلی یعنی ۹۲.۰۰۰ تومان قابل پرداخت می باشد.

در ادامه می توانید اطلاعات کاملی درمورد هزینه بیمه آزاد تامین اجتماعی۱۴۰۲ بدست آورید.

حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲
حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲

حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲

جدول بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲ به شرح زیر می باشد:

نوع بیمه و درصد مبلغ در ۶ ماهه اول سال
بیمه اختیاری ۲۷ درصد ۱.۴۸۱.۰۰۰ تومان

حق بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۲ کارگران

از معیار های اصلی که بر حق بیمه کارگران در سال ۱۴۰۲ به صورت مستقیم تاثیر می گذارد بن کارگری، حق مسکن و حقوق روزانه کارگر می باشد. با استفاده از فرمول محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ که در زیر آورده ایم، سهم حق بیمه کارگران در سال ۱۴۰۲ را می توانید محاسبه کنید.

همانطور که می دانید به ازای سال هایی که یک کارگر نزد یه کارفرما کار می کند مبلغی تحت عنوان حق سنوات دریافت می کند که از مزیت های پایان کار محسوب می شود. اگر می خواهید درمورد سنوات سال ۱۴۰۲ اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد می کنیم مقاله سنوات سال ۱۴۰۲ را مطالعه نمایید.

سهم حق بیمه سال ۱۴۰۲ کارگران = ((تعداد روزهای کارکرد × پایه حقوق روزانه) + حق مسکن + بن کارگری) × سی درصد

طبق جدول زیر حق بیمه تامین اجتماعی کارگران در سال ۱۴۰۲ در ماه های ۳۱ روزه ۵.۲۳۹.۶۵۹ و ماه های ۳۰ روزه ۵.۱۱۵.۷۹۹ و همچنین برای ماه های اسفند ۴.۹۹‍.۹۳۹ می باشد.

همانطور که در بخش قبلی گفتیم سهم حق بیمه کارفرما در سال ۱۴۰۲، ۲۳% می باشد یعنی کارفرما می بایست طبق قانون کار حق بیمه کارگر را خود ۲۳% پرداخت کند. مطابق با جدول زیر در سال ۱۴۰۲ حداقل بیمه اجباری کارگران در ماه های ۳۱ روزه معادل۱۷.۲۱۶.۰۲۲ و در ماه های ۳۰ روزه نیز ۱۶.۸۰۹.۰۵۳ می باشد.

همانطور که می دانید مبلغی که بعنوان عیدی در پایان سال به افراد تعلق می گیرد یکی از مزایای کاری کارمندان و کارگران به شمار می رود. اگر شما هم می خواهید بدانید مبلغ عیدی سال ۱۴۰۲ کارمندان و کارگران چقدر است، مقاله عیدی سال ۱۴۰۲ از دست ندهید.

ردیف عنوان ماهیانه ۳۱ روز ماهیانه ۳۰ روز اسفند (۲۹ روز)
۱ مبلغ حداقل دستمزد (روزانه: ۱.۷۶۹.۴۲۸) ۵۴.۸۵۲.۲۶۸ ۵۳.۰۸۲.۸۴۰ ۵۱.۳۱۳.۴۱۲
۲ حق خوار و بار ۱۱.۰۰۰.۰۰۰ ۱۱.۰۰۰.۰۰۰ ۱۱.۰۰۰.۰۰۰
۳ حق مسکن ۹.۰۰۰.۰۰۰ ۹.۰۰۰.۰۰۰ ۹.۰۰۰.۰۰۰
۴ جمع مشمول حداقل بیمه اجباری ۷۴.۸۵۲.۲۶۸ ۷۳.۰۸۲.۸۴۰ ۷۱.۳۱۳.۴۱۲
۵ بیمه سهم کارفرما (۲۰ درصد) ۱۴.۹۷۰.۴۵۴ ۱۴.۶۱۶.۵۶۸ ۱۴.۲۶۲.۶۸۲
۶ بیمه بیکاری سهم کارفرما (۳ درصد) ۲.۲۴۵.۵۶۸ ۲.۱۹۲.۴۸۵ ۲.۱۳۹.۴۰۲
۷ جمع بیمه سهم کارفرما (۲۳ درصد) ۱۷.۲۱۶.۰۲۲ ۱۶.۸۰۹.۰۵۳ ‍۱۶.۴۰۲.۰۸۵
۸ بیمه سهم کارگر (۷ درصد) ۵.۲۳۹.۶۵۹ ۵.۱۱۵.۷۹۹ ۴.۹۹‍.۹۳۹
۹ جمع مبلغ بیمه پرداختنی (۳۰ درصد) ۲۲.۴۵۵.۶۸۰ ۲۱.۹۲۴.۸۵۲ ۲۱.۳۹۴.۰۲۴

معمولا در دوره های حسابداری تمامی نکات و اطلاعات مربوط به حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۲، نرخ بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲، مبلغ بیمه آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۲ و… به شما آموزش داده می شود.

حال اگر شما میخواهید به یک حسابدار حرفه ای تبدیل شوید و در این زمینه هیچ اطلاعاتی ندارید و یا میخواهید به صورت تخصصی سرفصل های حسابداری را یاد بگیرید میتوانید در کلاس های آموزش حسابداری آریا تهران شرکت کنید. با شرکت در دوره های آریا تهران می توانید مدرک فنی حرفه ای نیز دریافت کنید و در کوتاه ترین زمان وارد بازار کار شوید و درآمد کسب کنید.

حق بیمه کارگران ساختمانی ۱۴۰۲

ممکن است این سوال برایتان پیش آید که بیمه کارگران ساختمانی چیست؟

در جواب به این سوال باید بگوییم که بیمه کارگران ساختمانی به بیمه ای گفته می شود که سازمان تامین اجتماعی برای حمایت از کارگران به دلیل خطرات و حوادث احتمالی موجود در این نوع شغل ها پرداخت می کند.

اگر می خواهید بدانید حداقل حقوق و دستمزد کارگران، کارمندان و بازنشستگان در ۱۴۰۲ چقدر می باشد، می توانید به صفحه حداقل حقوق سال ۱۴۰۲ مراجعه کنید.

حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ رانندگان

در ادامه به ارائه حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ مشاغل آزاد مانند حق بیمه تامین اجتماعی رانندگان درون شهری و برون شهری در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲ با کمک دولت و بدن کمک دولت خواهیم پرداخت.

حق بیمه تامین اجتماعی رانندگان با کمک دولت در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲:

عنوان شش ماهه اول سال
رانندگان درون شهری ۸۱۴/۵۰۰  تومان
رانندگان برون شهری سبک ۸۸۸/۶۰۱ تومان
رانندگان برون شهری سنگین ۱/۱۱۱/۰۰۰ تومان

حق بیمه تامین اجتماعی رانندگان بدون کمک دولت در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۲:

عنوان شش ماهه اول سال
رانندگان درون شهری ۱/۶۲۹/۰۰۰ تومان
رانندگان برون شهری سبک ۱/۷۷۷/۲۰۲ تومان
رانندگان برون شهری سنگین ۲/۲۲۲/۰۰۰ تومان

نرخ بیمه رانندگان پایه یک سال ۱۴۰۳

نرخ بیمه رانندگان پایه یک سال ۱۴۰۳ بین شهری و درون شهری اعلام شده است که به شرح زیر می باشد. لازم به ذکر است که این مبالغ برای شش ماه اول سال ۱۴۰۳ تنظیم گردیده است.

حق بیمه رانندگان پایه یک سال۱۴۰۳ بدون کمک دولت:

عنوان شش ماهه اول سال
حق بیمه رانندگان پایه یک درون شهری ۲.۲۰۰.۰۰۰ تومان
حق بیمه رانندگان پایه یک برون شهری سبک ۲.۷۰۰.۰۰۰ تومان
حق بیمه رانندگان پایه یک برون شهری سنگین ۳.۳۰۰.۰۰۰ تومان

حق بیمه رانندگان پایه یک سال ۱۴۰۳ با کمک دولت:

عنوان شش ماهه اول سال
حق بیمه رانندگان پایه یک درون شهری ۱.۱۰۰.۰۰۰ تومان
حق بیمه رانندگان برون شهری سبک ۱.۳۵۰.۰۰۰ تومان
حق بیمه رانندگان برون شهری سنگین ۱.۶۵۰.۰۰۰ تومان

هزینه بیمه اختیاری تامین اجتماعی

حال که با نرخ بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ (مبلغ بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲) آشنا شدید، بهتر است کمی درمورد هزینه بیمه اختیاری تامین اجتماعی صحبت کنیم. همانطور که گفتیم هزینه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ به سازمان تامین اجتماعی که ۲۷ درصد می باشد معادل ۱ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۳۸۰ تومان است.

اگر شما به هر دلیلی فرصت شرکت در کلاس های ICDL را ندارید و می خواهید اقدام به دریافت مدرک ICDL نمایید می توانید در سریع ترین زمان، یکی از معتبر ترین مدرک های ICDL را که قابل استعلام می باشد با مراجعه به صفحه مدرک icdl از آٰریا تهران دریافت نمایید.

در ادامه می توانید اطلاعات جامعی درمورد نرخ بیمه خویش فرما ۱۴۰۲ بدست آورید.

هزینه بیمه خویش فرما ۱۴۰۲

در این بخش قصد داریم درمورد مبلغ بیمه خویش فرما ۱۴۰۲ (هزینه بیمه خویش فرما ۱۴۰۲) توضیحات مهمی به شما ارئه دهیم.

از اشتباهاتی که ممکن است مخاطبان انجام دهند این می باشد که بیمه آزاد را با بیمه اختیاری اشتباه می گیرند و فکر می کنند که بیمه اختیاری و بیمه آزاد تامین اجتماعی نیز بیمه خویش فرما می باشند که با مشاهده جدول حق بیمه خویش فرما ۱۴۰۲ می توانید درک بهتری از این موضوع پیدا کنید.

در جدول زیر نرخ هزینه بیمه خویش فرما سال ۱۴۰۲ ( بیمه خویش فرما ۱۴۰۲) را برای شما ارائه داده ایم.

نوع بیمه و درصد نرخ هزینه
بیمه اختیاری با ½ حداقل دستمزد ۱٫۳۹۹٫۳۸۰ تومان
بیمه مشاغل آزاد با نرخ ۱۲ درصد  ۶۵۸/۰۰۰  تومان
بیمه مشاغل آزاد با نرخ ۱۴ درصد ۷۶۸/۰۰۰  تومان
بیمه مشاغل آزاد با نرخ ۱۸ درصد ۹۸۷/۰۰۰ تومان

در دوره آموزش کامپیوتر صفر تا صد در هر سطح و هر حوزه ای آموزش های تخصصی ارائه میشود و شما میتوانید با دریافت مدرک بین المللی فنی حرفه ای برای ورود به بازار کار و کسب درآمد آمادگی لازم را پیدا کنید.

محاسبه آنلاین حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲

در این قسمت قصد داریم برای راحت تر کردن کار شما مخاطبان عزیز یک بخش محاسبه آنلاین تعرفه بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲ و همچنین نرخ بیمه آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۲ راه اندازی کنیم. به همین دلیل اگر به محاسبه حق بیمه آنلاین نیازمند هستید در قسمت نظرات آن را برای ما مطرح کنید تا تیم برنامه نویس آریا تهران این امکان را در اسرع وقت برای شما در این مقاله فراهم کنند.

آیا می خواهید تبدیل به یک حسابدار حرفه ای شوید اما نمی دانید حقوق حسابداری در ایران چقدر است و به چه عواملی بستگی دارد؟ برای پاسخ به این سوال ما مطالعه مقاله حقوق حسابدار را به شما پیشنهاد می دهیم.

مبلغ بیمه آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۱

مبلغ بیمه آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۱ در گروه‌ های مشاغل آزاد و بیمه اختیاری برای هر نفر در ماه مشخص نشده است و همان مبلغ ۷۱.۶۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

در ادامه کامل ترین راهنمای پرداخت حق بیمه مشاغل آزاد را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری

نحوه پرداخت بیمه تامین اجتماعی مشاغل آزاد چگونه است؟ در بخش های قبلی راجب قیمت بیمه اختیاری ۱۴۰۲، هزینه بیمه مشاغل ازاد ۱۴۰۲ و هزینه بیمه خویش فرما در سال ۱۴۰۲ پرداختیم. در ادامه نیز به نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری به صورت تصویری و گام به گام که ممکن است سوال خیلی از کاربران باشد خواهیم پرداخت.

اگر برای ثبت نام بیمه اختیاری اقدام کرده اید می بایست در مهلت مقرر به پرداخت حق بیمه بپردازید. در صورت اقدام نکردن بیمه شما باطل می شود و باید به ثبت نام بیمه اختیاری مجددا اقدام کنید.

در سال ۱۴۰۲ مهلت پرداخت حق بیمه اختیاری برای هر ماه تا روز آخر دو ماه آینده می باشد. اگر در این بازه زمانی اقدام به پرداخت حق بیمه اختیاری خود نکنید از اولین روز آن ماهی که پرداخت نکرده اید قرارداد بیمه باطل می شود و به همین برای ثبت نام باید دوباره اقدام کنید که در ادامه توضیح داده ایم.

در ابتدا برای پرداخت حق بیمه اختیاری مرورگر خود را باز کنید و وارد سایت تامین اجتماعی یعنی samt.tamin.ir شوید.

سپس پس از ورود به سایت مانند تصویر زیر نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید و سپس روی دکمه ورود کلیک کنید.

نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری
نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری

در صفحه جدیدی که باز می شود تیک باکس را بزنید و سپس روی دکمه تایید و ادامه کلیک کنید.

نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری
نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری

در ادامه ی پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی آزاد پس از باز شدن پنجره جدید اطلاعاتتان را داخل باکس های ستاره دار پر کنید. سپس روی ثبت نام کلیک کنید.

نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری
نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری

در این مرحله باید در منوی بالا روی عملیات بیمه شدگان خاص کلیک کنید و سپس روی درخواست برگ پرداخت کلیک کنید.

نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری
نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری

در صفحه ای که باز می شود می توانید مشخصات بیمه خود را مشاهده کنید. همانطور که در شکل زیر ملاحضه می کنید در کادر تعداد ماه هایی که قصد دارید حق بیمه خود را پرداخت کنید را وارد نمایید. سپس روی ثبت درخواست کلیک کنید.

نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری
نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری

در ادامه این مرحله از مراحل پرداخت حق بیمه اختیاری در سال ۱۴۰۲ پنجره ای باز می شود که در شکل زیر می توانید آن را مشاهده کنید. در این صفحه شماره پیگیری و تاریخ درخواست قابل مشاهده است.

نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری
نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری

در این مرحله برای دریافت برگه پرداخت در منوی بالا از بخش عملیات بیمه شدگان خاص روی دریافت برگ پرداخت کلیک کنید.

نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری
نحوه پرداخت حق بیمه اختیاری

تفاوت بیمه اختیاری ۲۷ درصد با ۱۸ درصد

تفاوت بیمه اختیاری ۲۷ درصد با ۱۸ درصد چیست؟ بیمه اختیاری ۲۷ درصد، تعهدات بیمه‌ ای برای مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی، فوت، درمان، هزینه پروتز، آرتریت و هزینه‌ های دفن را تحت پوشش قرار می‌ دهد در حالی که بیمه ۱۸ درصد، از کارافتادگی جزئی مانند نقص عضو را پوشش نمی‌ دهد.

فرق بیمه اختیاری با مشاغل آزاد

تفاوت بین بیمه اختیاری و بیمه مشاغل آزاد در چیست؟ فرق بیمه اختیاری با مشاغل آزاد به این صورت می باشد که در نوع بیمه اختیاری ۲۷ درصد، به تمامی خدمات تعلق می گیرد که این خدمات شامل مستمری از جمله بازنشستگی، خدمات کفن و دفن، از کار افتادگی و هزینه پروتز و اروتز می باشد اما در خدمات صاحبان مشاغل آزاد همانطور که گفته شد تمامی آن ها تقسیم شده و بر اساس درصد به هر کدام هزینه ای تعلق می گیرد.

بهترین بیمه برای مشاغل آزاد

بهترین بیمه برای مشاغل آزاد بیمه ۱۸ درصدی می باشد. این نوع بیمه به صورت ۱۸ درصد از درآمد بیمه‌ گذار تعیین می‌ شود که خود فرد نیز می بایست آن را به طور کامل پرداخت کند. مزایای این نوع بیمه شامل شرایط بازنشستگی، فوت و نقص عضو می‌ شود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به شرح موضوعاتی مانند نرخ بیمه آزاد و اختیاری ۱۴۰۳، مبلغ حق بیمه اختیاری ۱۴۰۲، قیمت بیمه آزاد تامین اجتماعی ۱۴۰۲، حق بیمه مشاغل آزاد ۱۴۰۲ (نرخ بیمه مشاغل آزاد ۱۴۰۲)، حق بیمه خویش فرما سال ۱۴۰۲ و نرخ بیمه ی آزاد تامین اجتماعی بپردازیم. اگر همچنان سوالی در این مورد که بیمه آزاد ۱۴۰۲ چقدر است دارید، می توانید در قسمت نظرات مطرح کنید، تیم آریا تهران در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

سوالات متداول
نرخ بیمه آزاد و اختیاری ۱۴۰۳ چقدر است؟

در این مقاله نرخ بیمه آزاد، هزینه بیمه تامین اجتماعی آزاد و اختیاری ۱۴۰۳ را در ماه های ۳۱ روزه، ۳۰ روزه و ۲۹ روزه با جدول به طور کامل قرار گرفته است.

حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟

حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۳ کارگران در سال ۱۴۰۳ در شش ماه اول ۶،۷۹۳،۵۴۰ ریال، در شش ماه دوم ۶،۶۲۶،۳۲۹ مشخص شده است. همانطور که گفتیم حق بیمه کارگران، بر اساس حداقل دستمزد محاسبه می‌ شود و معادل ۳۰ درصد حقوق و مزایای مشمول بیمه است.

نرخ بیمه رانندگان پایه یک سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

در این مقاله با کمک جدول به ارائه حق بیمه تامین اجتماعی رانندگان درون شهری و برون شهری در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۳ با کمک دولت و بدن کمک دولت پرداخته ایم.

source

توسط chehrenet.ir