اسپری رزماری برای رشد مو یک راه حل طبیعی و مقرون به صرفه است که به سلامتی و زیباتر شدن موهای شما کمک می کند. بسیاری از افراد به دلایل مختلف در طول زندگی خود ریزش مو را تجربه می کنند. به عنوان مثال ریزش مو بعد از کرونا یکی از مشکلاتی بود که بسیاری از مردم با آن مواجه شدند. این مشکل می تواند بسیار خسته کننده باشد، به ویژه زمانی که روش های درمانی زیادی مانند کوکتل تراپی مو را امتحان کرده باشید. اما نگران نباشید، زیرا برخی مواد طبیعی و گیاهی وجود دارند که می توانید برای درمان ریزش موی خود از آن ها استفاده کنید.

آموزش صافی و احیای مو



ثبت نام و مشاوره رایگان

رزماری یکی از آنهاست. یک گیاه معطر که بیشتر در آشپزی کاربرد دارد، اما برای تقویت رشد مو و برطرف کردن بسیاری از مشکلات مو نیز می توانید روی آن حساب کنید. اگر موضوع برای شما هم جالب شده است، پس حتما تا انتها همراه ما بمانید. ما در این مطلب طرز تهیه اسپری برای ریزش مو را آموزش می دهیم و فواید و عوارض آن را با هم بررسی می کنیم.

طرز تهیه اسپری رزماری با گیاه رزماری

تهیه اسپری رزماری برای مو خانگی برای تقویت مو بسیار ساده است. کافی است دستورالعمل زیر را دقیقا انجام دهید تا بتوانید با کمترین هزینه یک اسپری کاملا طبیعی و موثر برای موهای خود درست کنید.

مواد مورد نیاز:

برگ رزماری تازه یا رزماری خشک شده

  • آب
  • قابلمه کوچک
  • بطری اسپری
  • صافی
طرز تهیه اسپری رزماری برای مو

طرز تهیه:

حدود ۲ فنجان آب را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. برگ های رزماری تازه را کمی خرد کنید و آن ها را به آب جوش اضافه کنید. خرد کردن برگ ها باعث می شود عصاره آن ها آزاد شود. اگر از رزماری خشک استفاده می کنید، آن ها را همانطور در قابلمه بریزید. سپس حرارت را کم کنید، درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بجوشد.

شعله را خاموش کنید و صبر کنید تا جوشانده رزماری خنک شود. سپس آن را صاف کنید و در یک بطری اسپری بریزید. اکنون اسپری موی شما قابل استفاده است.

خواص جوشانده رزماری برای مو

فواید رزماری برای مو شناخته شده است و تاثیر آن بر تقویت مو بر کسی پوشیده نیست. تاثیرگذاری رزماری بر موها به دلیل وجود فلاونوئیدها، ترپن ها مانند اسید اورسولیک، اسید اولئانولیک، اسید کارنوزیک و کارنوسول، و همچنین ترکیبات فنولیک مانند اسید کافئیک و اسید رزمارینیک است. تحقیقات ثابت کرده است است که ترکیب این عناصر با یکدیگر دارای اثرات ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است و همچنین باعث بهبود جریان خون می شود. این ویژگی های شگفت انگیز رزماری را به یک روش درمانی موثر برای بیماری های مختلف پوست و مو تبدیل می کند. از جمله مهم ترین خواص جوشانده رزماری برای مو عبارتند از:

خواص رزماری برای مو

بهبود گردش خون

رزماری می تواند گردش خون در پوست سر را بهبود بخشد و از همین طریق باعث تغذیه فولیکول های مو شود. زمانی که عصاره رزماری را به پوست سر خود می مالید، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ریشه مو می رسد و باعث تقویت و افزایش رشد مو می شود.

تقویت مو

گیاه رزماری برای تقویت مو بسیار مفید است. این ماده حاوی مواد مغذی ضروری مانند آهن، کلسیم و ویتامین‌هایی است که به تقویت مو کمک کرده و از شکنندگی آن ها جلوگیری می کنند. رزماری استحکام تار موهای شما را افزایش می دهد و مانع از شکستگی و دوشاخه شدن آن ها می شود.

مهار DHT

دی هیدروتستوسترون (DHT) هورمونی است که با اتصال به فولیکول های مو باعث ریزش مو می شود. تحقیقات ثابت کرده است که رزماری از تولید DHT جلوگیری می کند و می تواند از این طریق به حفظ موها کمک کرده و از نازک شدن آن ها جلوگیری کند.

درمان شوره سر با اسپری رزماری

کاهش شوره سر

خواص ضد قارچ و ضد باکتریایی طبیعی رزماری می تواند شوره سر را درمان کرده و خارش پوست سر را تسکین دهد. همچنین سالم بودن پوست سر برای رشد و تقویت مو بسیار ضروری است. همچنین برای آشنایی با روش های درمان مشکلات پوست سر از جمله شوره سر می توانید در دوره آموزش اسکالپ سر شرکت کنید و به تمام روش های درمان و پاکسازی پوست سر مسلط شوید.

تقویت ضخامت مو

اگر به طور طبیعی از اسپری رزماری استفاده کنید، موهایی زیباتر و درخشان تر خواهید داشت. همچنین این گیاه ضخامت بافت تار موهای شما را افزایش داده و به پرپشت شدن آن ها کمک می کند.

نحوه استفاده از اسپری رزماری برای مو

اکنون که اسپری رزماری خود را درست کردید، می توانید از آن به روش های مختلفی استفاده کنید. برای اینکه تاثیر رزماری بر ریزش مو را مشاهده کنید، باید طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

موهایتان را بشویید

تمیز بودن موها برای گرفتن نتیجه مناسب بسیار ضروری است. پوست سر و تار موهای شما باید عاری از هرگونه چربی و آلودگی باشد تا جوشانده رزماری بتواند به راحتی نفوذ کند و تاثیر خود را بگذارد. بنابراین قبل از استفاده از رزماری موهایتان را با شامپوی مناسب موهای خود و نرم کننده معمولی بشویید.

طرز استفاده اسپری رزماری برای مو

رزماری را روی موهایتان اسپری کنید

قبل از مصرف بطری حاوی عصاره رزماری را خوب تکان دهید تا مواد تا نشین شده آن به طور یکنواخت در کل محلول پخش شود. موهای خود را تقسیم کنید و محلول را مستقیماً روی پوست سر خود اسپری کنید. همچنین می توانید محلول را روی کل موهایتان اسپری کنید، به ویژه قسمت هایی که نازک تر است و بیشتر دچار ریزش و خارش می شود.

پوست سرتان را ماساژ دهید

برای جذب بهتر رزماری و افزایش گردش خون در پوست سرتان، چند دقیقه با نوک انگشتانتان به آرامی پوست سر را ماساژ دهید. دقت کنید که به آرامی این کار را انجام دهید تا پوستتان را بیش از حد تحریک نکنید.

صبر کنید تا اسپری تاثیر خود را بگذارد

برای اینکه رزماری تاثیر خود را بگذارد، باید حداقل نیم ساعت صبر کنید. برای گرفتن نتیجه بهتر می توانید اجازه دهید از شب تا صبح روی سرتان بماند.

موهای خود را بشویید

با آب گرم موهایتان را به طور کامل بشویید. یک آبکشی ساده کافی است و نیازی به استفاده از شامپو ندارید. اما می توانید برای حالت دهی به موهایتان از نرم کننده استفاده کنید.

برای گرفتن نتیجه بهتر می توانید ۲ تا ۳ بار در هفته از این محلول استفاده کنید. مداومت و نظم در انجام این کار کلید اصلی در درمان ریزش موهای شماست. طبق برخی گزارش ها ممکن است برای مشاهده اثر درمان به ۶ ماه انتظار نیاز داشته باشید.

عوارض اسپری رزماری برای مو

جوشانده رزماری تا چند روز قابل استفاده است؟

محلول رزماری خود را در یخچال نگهداری کنید. در این صورت می تواند تا ۲ هفته ماندگاری داشته باشد. اما بهترین زمان استفاده از جوشانده رزماری برای جلوگیری از رشد باکتری ها تا یک هفته بعد از تولید است. بنابراین دقت داشته باشید که هر بار مقداری از این جوشانده را درست کنید که برای مصرف ۲ هفته شما کافی باشد، نه بیشتر.

عوارض رزماری برای مو

رزماری به طور کلی یک معجون بی خطر محسوب می شود و عوارض جانبی آن بسیار نادر است. اما به این حال ممکن است منجر به مشکلاتی شود که در ادامه بیشتر به آن ها می پردازیم:

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی نوعی مشکل پوستی است که منجر به التهاب، قرمزی، و خارش پوست می شود. اگر پس از استفاده از اسپری رزماری دچار این علائم شدید، حتما آن را متوقف کنید و به پزشک خود مراجعه کنید.

آلرژی شدید

این گیاه می تواند برای افرادی که حساسیت شدید دارند مناسب نباشد. اگر به رزماری یا گیاهان خانواده نعنا آلرژی شدید دارید، بهتر است که از یک روش دیگر برای درمان ریزش موی خود استفاده کنید.

اسپری رزماری برای رشد مو

تیره شدن احتمالی مو

گاهی مشاهده شده است که جوشانده رزماری لک هایی را روی موهای روشن به جا می گذارد. اگر موهای شما خیلی روشن است و نگران لکه دار شدن آن هستید، بهتر است که هنگام تهیه جوشانده رزماری از برگ های رزماری کمتری استفاده کنید تا رنگ محلول شما تیره نشود.

نکته: رزماری حاوی موادی است که می تواند باعث بروز تغییرات هورمونی شود. از این رو استفاده از اسپری رزماری برای مو در بارداری و دوران شیردهی توصیه نمی شود.

بر اساس تحقیقات و مطالعاتی که تا کنون انجام شده است، رزماری به عنوان یک درمان موثر برای ریزش مو در نظر گرفته شده است. اما با این حال به تحقیقات بیشتری نیاز است. همچنین به خاطر داشته باشید که ریزش مو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بنابراین بسیار مهم است که قبل از هر اقدامی از علت اصلی ریزش موهای خود مطلع شوید.

source

توسط chehrenet.ir