سالانه بر اساس حقوقی که افراد در اصناف مختلف دریافت می کنند مبلغ مشخصی به عنوان حق بیمه تعیین می شود که باید به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود. حق بیمه برای کارگران و مشاغل آزاد متفاوت می باشد که در این مقاله قصد داریم حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۳ برای کارگران و همچنین حق بیمه اختیاری در سال ۱۴۰۳ را به طور کامل و جامع بررسی کنیم.

حق بیمه چیست

بر اساس ماده ۲ قانون بیمه سازمان تامین اجتماعی، حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۳، در واقع به مبلغی گفته می شود که برای استفاده از مزایای بیمه، هر ماه به سازمان بیمه مربوطه پرداخت می‌ شود. لازم است بدانید که، شما به تنهایی نیاز نیست این مبلغ را بپردازید، بلکه بخشی از آن توسط کارفرما پرداخت خواهد شد. درحقیقت کارفرما مشمول به پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۳ مشاغل آزاد می باشد.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید حسابداری را از پایه شروع کنید و با کسب مهارت های تخصصی وارد بازار کار شوید و درآمد عالی کسب کنید، پیشنهاد می کنیم در دوره حسابداری آریا تهران شرکت کنید. آموزشگاه حسابداری آریا تهران به عنوان بهترین آموزشگاه حسابداری در تهران و ایران، برگزارکننده انواع دوره های متنوع آموزش حسابداری از مبتدی تا پیشرفته با حضور اساتید متخصص و برتر حسابداری و همچنین ارائه مدرک فنی حرفه ای قابل ترجمه می باشد.

به طور کلی هر یک از کارمندان یا کارگران، می بایست میزان ۳۰ درصد از حقوق خود را بعنوان حق بیمه، به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند اما همانطور که گفتیم این ۳۰ درصد بین فرد بیمه شده و کارفرما تقسیم خواهد شد. به طوری که فرد بیمه شده، تنها ۷ درصد از ۳۰ درصد را از حقوق خود پرداخت می کند و مابقی آن که ۲۳ درصد حقوق را شامل می شود، توسط کارفرما به بیمه پرداخت خواهد شد.

لازم به ذکر است که حق بیمه تامین اجتماعی آزاد هر ساله با توجه به حداقل دستمزد کارگران، حق مسکن و خوار و بار در حال تغییر است. این امر باعث ایجاد تفاوت هایی در مبلغ حق بیمه، در سال‌ های جدید نسبت به سال‌ های پیشین شده است. در سال ۱۴۰۳ نیز مبلغ حق بیمه افزایش یافته است اما این افزایش حق بیمه، موجب افزایش نسبت پرداخت حق بیمه، برای کارگر و کارفرما نخواهد شد؛ از این رو اگر می‌ خواهید بدانید که با افزایش حق بیمه در سال ۱۴۰۳ نسبت پرداخت حق بیمه کارگران نیز افزایش خواهد یافت یا نه، پاسخ شما خیر است.

از نظر قانونی، کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه می باشد؛ بنابراین در صورتی که کارفرما حق بیمه تامین اجتماعی را در زمان موعد، به سازمان بیمه پرداخت نکند، مشمول جریمه دیرکرد حق بیمه تامین اجتماعی خواهد شد. کارفرما علاوه بر مسئولیت پرداخت حق بیمه، می بایست یک نسخه از لیست حقوق کارکنان، به همراه لیست حق بیمه خود و کارکنانش را، به اداره تامین اجتماعی ارائه دهد.

پیشنهاد ویژه: یکی از مهم ترین مهارت هایی که به شما کمک می کند تا بتوانید در زمینه حسابداری موفق عمل کنید، مهارت حسابداری حقوق و دستمزد است. شما با شرکت در دوره حقوق و دستمزد آریا تهران، توانایی تشخیص اصول و مفاهیم مرتبط حسابداری دستمزد را به طور تخصصی کسب خواهید کرد که این امر در انجام بسیاری از کارها به شما کمک می کند. برای شرکت در دوره کاربردی ویژه بازار کار حقوق و دستمزد، بر روی لینک دوره حقوق و دستمزد کلیک کنید.

نکته قابل توجه درباره حق بیمه این امر می باشد که حق بیمه تامین اجتماعی کارگران، با توجه به نرخ سالانه از حقوقشان کسر شده و به وسیله کارفرما پرداخت می شود. کسورات حقوق و کسورات حق بیمه از مواردی هستند که باید به آن‌ ها توجه داشته باشید.

پیشنهاد ویژه: در صورتی که نمی دانید حسابداری چیست و با انواع حسابداری آشنایی ندارید یا در مورد تحقیق رشته حسابداری و بازار کار نیاز به اطلاعات بیشتری دارید، حتما مقاله حسابداری چیست را مطالعه کنید.

اگر می خواهید بدانید حق بیمه سال ۱۴۰۳ کارگران چقدر است، در ادامه با ما همراه باشید. همچنین در ادامه می توانید جدول سقف بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۳ را مشاهده نمایید.

حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۳

حق بیمه ۱۴۰۳ چقدر است؟ حق بیمه ۱۴۰۳ مشخص شده برای کارگران در شش ماه اول (ماه‌ هایی که ۳۱ روزه هستند) ۶،۷۹۳،۵۴۰ ریال و در شش ماه دوم (ماه‌ های ۳۰ روزه) ۶،۶۲۶،۳۲۹ در نظر گرفته شده است.

به طور کلی حق بیمه ۱۴۰۳ کارگران، بر اساس حداقل دستمزد محاسبه شده و معادل ۳۰ درصد حقوق و مزایای مشمول بیمه می باشد. با توجه به مصوبه شورای عالی کار ۲۷ اسفند ۱۴۰۲، حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۳ برابر با ۹۴,۶۶۱,۸۴۰ ریال اعلام شده است.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید ههارت حسابداری مالیاتی را به صورت صفر تا صد یاد بگیرید و در زمینه شغلی خود از آن استفاده کنید، پیشنهاد می کنیم دوره آموزش حسابداری مالیاتی آموزشگاه بزرگ آریا تهران را از دست ندهید.

از میزان حق بیمه اعلام شده، ۷ درصد حق بیمه سهم کارگران می باشد که کارفرما از حقوق و مزایای کارگر به صورت ماهانه کسر و ۲۳ درصد نیز خود کارفرما طبق قانون متقبل می‌ شود و به حساب تامین اجتماعی واریز می‌ کند. با محاسبه‌ ای ساده متوجه خواهید شد که ۷ درصد سهم کارگر برابر با ۶،۶۲۶،۳۲۹ ریال یا ۶۶۲ هزار و ۶۳۳ تومان است.

حق بیمه بیکاری نیز یک درصد از حداقل حقوق اعلام شده است. همچنین ۲ درصد حداقل دستمزد نیز به عنوان حق بیمه حوادث ناشی از کار می باشد. لازم است بدانید که حداکثر سقف بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۳، برای ماه های ۳۱ روزه مبلغ ۵۱۸،۳۵۳،۹۷۶ در نظر گرفته شده است.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید اطلاعات کاملی درباره حداقل حقوق وزارت کار در سال ۱۴۰۳ بدست آورید، حتما مقاله حقوق و دستمزد ۱۴۰۳ را مطالعه کنید. همچنین اگر می خواهید بدانید سنوات سال ۱۴۰۳ چقدر است و چگونه محاسبه می شود، مقاله حق سنوات ۱۴۰۳ را از دست ندهید.

انواع حق بیمه تامین اجتماعی

انواع حق بیمه تامین اجتماعی بیمه تامین اجتماعی انواع مختلفی را در بر می گیرد که در ادامه به طور کامل و جامع آن ها را ذکر کرده ایم.

  • بیمه اختیاری
  • بیمه اجباری
  • بیمه خویش فرما
  • بیمه بیکاری
  • بیمه دانشجویی
  • بیمه کارفرمایان
  • مددجویان مشمول یارانه
  • بیمه زنان خانه دار
  • نویسندگان و هنرمندان مشمول یارانه
  • بیمه حرف و مشاغل آزاد
  • کارآفرینان بنیاد شهید
  • مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)
  • زنان سرپرست خانوار مشمول یارانه
  • مربی مهدکودک خود مالک مشمول یارانه
  • بیمه شاغلین کسب وکار خانگی
  • بیمه نخبگان و استعدادهای برتر
  • بیمه کارگران باربر
  • بیمه خادمین ثابت مساجد
  • بیمه خادمین ثابت مساجد فاقد کمک دولت
  • بیمه پدیدآورندگان، نویسندگان کتاب و هنرمندان
  • بیمه صیادان و مشمولان مشمول یارانه
  • بیمه ایرانیان خارج از کشور
  • بیمه کارگران باربر فاقد دولت
  • بیمه رزمندگان و بسیجیان فعال
  • بیمه مداحان و شاعران اهل بیت
  • بیمه پزشکان و پیراپزشکان
  • بیمه هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی
  • بیمه اعضا سازمان نظام دامپزشکی
  • بیمه های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار
  • بیمه اعضا جامع راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی
  • بیمه فعالان حوزه رسانه و مطبوعات
  • بیمه وکلا و کارشناسان قوه قضاییه
  • بیمه راکبین و نمایندگان پیک موتوری
  • بیمه طلاب و روحانیون (مطالعه مقاله بیمه تکمیلی طلاب پیشنهاد می‌ شود.)
  • بیمه شاغلین کسب وکارهای مجازی
  • بیمه اعضا انجمن حمایت از مدیران مزرعه

پیشنهاد ویژه: جهت آشنایی با انواع سیستم های حسابداری و همچنین اطلاع از پرکاربردترین نرم افزار حسابداری رایگان، به صفحه مذکور مراجعه کنید.

فرمول محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۳

بر اساس فرمولی که توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه کرده است، فرمول محاسبه حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۳ به شرح زیر می باشد:

((تعداد روزهای کارکرد x پایه حقوق روزانه) + حق مسکن + بن کارگری) x سی درصد

لازم به ذکر است که درصد تعیین شده برای پرداخت مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۳، از طرف کارگران و کارفرمایان متفاوت است. با توجه به فرمولی که در قسمت بالا مشاهده می کنید، می‌ توان تمام حق بیمه سال ۱۴۰۳ به تفکیک سهم کارگر و کارفرما را برای هر کارگر، طبق چیزی که در جدول حق بیمه آورده ایم، محاسبه کرد.

در فرمول محاسبه نرخ هزینه ۱۴۰۳، به خاطر داشته باشید که تعداد روزهای کارکرد در ۶ ماه اول سال با ۶ ماه دوم سال متفاوت خواهد بود. این تفاوت در تعداد روزهای کارکرد، باعث تغییر در میزان حق بیمه ۱۴۰۳ در ماه‌ های گوناگون می‌ شود.

پیشنهاد ویژه: اگر می خواهید با فرمول محاسبه حداقل و حداکثر عیدی سال ۱۴۰۳ آشنا شوید، حتما مقاله مذکور را مطالعه کنید.

جدول حق بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳

در قسمت زیر جدول حق بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۳ برای ماه‌های ۳۰ و ۳۱ روزه، بر اساس حق مسکن در سال ۱۴۰۳ که برابر با ۹۰۰ هزار تومان می باشد، آورده شده است.

عنوان حق بیمه در ماه‌های ۳۰ روزه حق بیمه در ماه‌های ۳۱ روزه
مبلغ کل حق بیمه قابل پرداخت ۲ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۸۵۵ تومان ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۵۱۷ تومان
درصد سهم کارفرما ۲ میلیون و ۱۷۷ هزار و ۲۲۲ تومان ۲ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۱۶۳ تومان
درصد سهم کارگر ۶۶۲ هزار و ۶۳۲ تومان ۶۷۹ هزار و ۳۵۴ تومان

با توجه به جدول بالا مشاهده می کنید که نرخ حق بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است و یک رشد چند درصدی داشته است. توجه داشته باشید که این رشد، تاثیری روی روش محاسبه حق بیمه نخواهد داشت، به عبارتی دیگر، حق بیمه بر اساس درصد‌های مشخص شده، تعیین می‌ شود.

پیشنهاد ویژه: اگر نمی دانید مالیات حقوق بر چه اساسی محاسبه می شود و چه کسانی از مالیات حقوق معاف هستند حتما مقاله مالیات حقوق را مطالعه کنید. همچنین جهت آشنایی با جدول محاسبه مرخصی در قانون کار، می توانید مقاله مذکور را مطالعه کنید.

جدول حق بیمه اختیاری در سال ۱۴۰۳

جدول حق بیمه اختیاری تامین اجتماعی سال ۱۴۰۳ به شرح زیر می باشد:

نوع بیمه و درصد پرداخت تعهدات بیمه مبلغ حق بیمه در ماه‌های ۳۱ روزه
با نرخ ۱۲ درصد بازنشستگی و فوت بعد از آن ۸۸۸.۶۰۰ تومان
با نرخ ۱۴ درصد بازنشستگی و فوت قبل و بعد از آن ۱.۰۳۷.۰۰۰ تومان
با نرخ ۱۸ درصد بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی ۱.۳۳۳.۰۰۰ تومان

لازم به ذکر است که سرانه درمان هر فرد در سال ۱۴۰۳ هنوز مشخص نشده و همان مبلغ ۱۱۹.۶۰۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است.

پیشنهاد ویژه: شما می توانید برای ارزیابی توانایی های خود و همچنین شناخت نقاط قوت و ضعف خود، در آزمون آنلاین حسابداری آموزشگاه آریا تهران شرکت کنید. ما در بهترین سایت حسابداری ایران دور هم جمع شده ایم تا بهترین خدمات آموزش حسابداری را در قالب آموزش های رایگان و برگزاری دوره های آموزشی بازار کار متنوع در دسترس شما عزیزان قرار دهیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر حتما از بهترین مقالات حسابداری رایگان آموزشگاه بزرگ آریا تهران استفاده کنید.

جدول هزینه بیمه آزاد تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳

برای درک بهتر موضوع، جدول هزینه بیمه آزاد تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳ را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

بیمه مشاغل آزاد بیمه اختیاری
نیازمند پروانه کسب بدون نیاز به پروانه کسب
بدون نیاز به سابقه نیازمند حداقل ۳۰ روز سابقه بیمه
با سرانه درمان بدون سرانه درمان
دفترچه درمان اختیاری دفترچه درمان اجباری
سه نرخ ۱۲ درصد، ۱۴ درصد، ۱۸ درصد دارای نرخ ۲۷ درصد
با توجه به نرخ تعهدات از کارافتادگی، فوت و بازنشستگی مشخص می‌شود. شامل از کارافتادگی، فوت و بازنشستگی

پیشنهاد ویژه: اگر برای استعلام مدرک فنی حرفه ای با کد ملی با مشکل مواجه شده اید و نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، حتما سری به مقاله استعلام مدرک فنی حرفه ای با کد ملی بزنید.

جدول حق بیمه تامین اجتماعی کارگران در سال ۱۴۰۳

همان طور که در جدول زیر ارائه شده است، جدول حق بیمه تامین اجتماعی کارگران در سال ۱۴۰۳ و در ماه‌ های ۳۱ روزه برابر با ۷.۹۶۲.۵۳۹ و در ماه‌ های ۳۰ روزه برابر با ۷.۷۹۵.۳۲۸ می‌ باشد. مبلغ حق بیمه برای اسفند ماه کارگران نیز مبلغ ۷.۶۲۸.۱۱۷ در نظر گرفته شده است.

بر اساس این که سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه کارگران در سال ۱۴۰۳ برابر با ۲۳% و سهم کارگر ۷% است، مطابق جدول زیر بیمه اجباری برای کارگران در ماه‌ های ۳۱ روزه برابر ۲۶.۱۶۲.۶۳۰ و در ماه‌ های ۳۰ روز نیز برابر با ۲۵.۶۱۳.۲۲۳ می باشد.

عنوان ماه‌ های ۳۱ روزه ماه‌ های ۳۰ روزه ۲۹ روز اسفند
مبلغ حداقل دستمزد (روزانه: ۲.۳۸۸.۷۲۸) ۹۰.۷۵۰.۵۶۸ ۸۸.۳۶۱.۸۴۰ ۸۵.۹۷۳.۱۱۲
حق خوار و بار ۱۴.۰۰۰.۰۰۰ ۱۴.۰۰۰.۰۰۰ ۱۴.۰۰۰.۰۰۰
حق مسکن ۹.۰۰۰.۰۰۰ ۹.۰۰۰.۰۰۰ ۹.۰۰۰.۰۰۰
جمع مشمول حداقل بیمه اجباری ۱۱۳.۷۵۰.۵۶۸ ۱۱۱.۳۶۱.۸۴۰ ۱۰۸.۹۷۳.۱۱۲
بیمه سهم کارفرما (۲۰ درصد) ۲۲.۷۵۰.۱۱۳ ۲۲.۲۷۲.۳۶۸ ۲۱.۷۹۴.۶۲۲
بیمه بیکاری سهم کارفرما (۳ درصد) ۳.۴۱۲.۵۱۷ ۳.۳۴۰.۸۵۵ ۳.۲۶۹.۱۹۳
جمع بیمه سهم کارفرما (۲۳ درصد) ۲۶.۱۶۲.۶۳۰ ۲۵.۶۱۳.۲۲۳ ۲۵.۰۶۳.۸۱۵
بیمه سهم کارگر (۷ درصد) ۷.۹۶۲.۵۳۹ ۷.۷۹۵.۳۲۸ ۷.۶۲۸.۱۱۷
جمع مبلغ بیمه پرداختنی (۳۰ درصد) ۳۴.۱۲۵.۱۶۹ ۳۳.۴۰۸.۵۵۱ ۳۲.۶۹۱.۹۲۹

حق بیمه تامین اجتماعی رانندگان در سال ۱۴۰۳

در ادامه جدول حق بیمه تامین اجتماعی رانندگان در سال ۱۴۰۳، در ۶ ماه اول سال را با کمک دولت و بدون کمک دولت مشاهده خواهید کرد:

عنوان ۶ ماه اول سال با کمک دولت ۶ ماه اول سال بدون کمک دولت
رانندگان درون شهری ۱.۱۰۰.۰۰۰ تومان ۲.۲۰۰.۰۰۰ تومان
رانندگان برون شهری سبک ۱.۳۵۰.۰۰۰ تومان ۲.۷۰۰.۰۰۰ تومان
رانندگان برون شهری سنگین ۱.۶۵۰.۰۰۰ تومان ۳.۳۰۰.۰۰۰ تومان

هزینه بیمه خویش فرما در سال ۱۴۰۳

در ابتدا باید بدانید که هزینه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳، برابر با ۱.۴۸۱.۰۰۰ هزار تومان می باشد که این مقدار برای سهم ۲۷ درصد در نظر گرفته شده است. در جدول زیر می توانید هزینه بیمه خویش فرما در سال ۱۴۰۳ مشاهده کنید:

نوع بیمه و درصد نرخ هزینه
بیمه اختیاری با ½ حداقل دستمزد ۱.۴۸۱.۰۰۰ تومان
بیمه مشاغل آزاد با نرخ ۱۲ درصد ۸۸۸.۶۰۰ تومان
بیمه مشاغل آزاد با نرخ ۱۴ درصد ۱.۰۳۷.۰۰۰ تومان
بیمه مشاغل آزاد با نرخ ۱۸ درصد ۱.۳۳۳.۰۰۰ تومان

برای چه پرداخت‌هایی در حقوق باید حق بیمه بپردازیم

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن شما عزیزان را به خود درگیر کند این است که برای چه پرداخت‌هایی در حقوق باید حق بیمه بپردازیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که میزان حق بیمه تامین اجتماعی در بیشتر مزایای حقوقی ما تاثیر خواهد داشت و به نسبت افزایش می‌ یابد.

در حقیقت ما از کارفرما دو نوع مزایا دریافت خواهیم کرد و از هر کدام سهم حق بیمه خود را، به سازمان بیمه می‌ پردازیم. با توجه به بند الف ۴ قانون تامین اجتماعی، تمامی افرادی که بر اساس قانون اداره کار، حقوق و دستمزد می‌ گیرند، مشمول قوانین تامین اجتماعی خواهند شد و باید حق بیمه آن‌ ها، با کمک کارفرما پرداخت شود.

بخاطر داشته باشید که، میزان دریافتی افراد بر روی مبلغ حق بیمه، تاثیر مستقیم خواهد گذاشت و در برخی مواقع از حق بیمه آن‌ ها نیز کم خواهد شد. در ادامه این مطلب مواردی که شامل پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی می‌ شوند را در قالب مزایای مستمر و غیر مستمر حقوق، ارائه داده ایم:

مزایای مستمر حقوق چیست

مزایای مستمر حقوق به حقوقی گفته می شود که به صورت ثابت از کارفرما دریافت می کنید. علاوه بر حقوق، مزایای دیگری وجود دارند که به طور دائم در هر ماه به ما پرداخت می شوند و در دسته مزایای مستمر حقوق به شمار می روند. این مزایا عبارتند از:

  • حق مسکن
  • حق اولاد
  • نوبت کاری
  • کشیک
  • محل خدمت
  • حق ایاب و ذهاب، جذب
  • شرایط محیط کار
  • شرایط فوق العاده آب و هوا
  • محرومیت از تسهیلات زندگى
  • مرزى
  • اشتغال خارج از مرکز

مزایای غیر مستمر حقوق چیست

مزایای غیر مستمر حقوق بر خلاف مزایای مستمر، روال پرداختی ثابتی ندارد و با توجه به شرایط و فعالیت‌ های کارکنان، به آن‌ ها پرداخت می‌ شود. این پرداخت‌ ها ممکن است چند ماه یاچند سال یکبار، به حساب کارکنان واریز شود که معمولا مشمول حق بیمه خواهند شد. این مزایا عبارتند از:

  • پاداش آخر سال
  • اضافه کاری
  • پاداش انجام یک کار
  • عیدی
  • بازخرید خدمت
  • هزینه تهیه لباس
  • خسارت اخراج
  • هزینه مسافرت‌ های کاری
  • بهره‌ وری فوق‌ العاده

مزایای پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی چیست

پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، بر اساس قانون اداره کار دارای مزایای بسیاری می باشد که برخی از آن ها به شرح زیر است:

  • دریافت بیمه بیکاری
  • دریافت کمک‌ هزینه ازدواج
  • برخورداری از بیمه‌ های درمانی، حوادث و بیماری‌ ها و دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری
  • برخورداری از مستمری از کار افتادگی و بازنشستگی
  • برخورداری از کمک هزینه بارداری
  • کاهش هزینه‌ های اروتز و پروتز، سمعک، عینک طبی و ویلچر

حق بیمه شامل چه مزایایی نمی‌شود

یکی از سوالاتی که ممکن است برای شما نیز ایجاد شود این است که حق بیمه شامل چه مزایایی نمی‌شود؟

با توجه به مواردی که گفته شد، برخی مزایا وجود دارند که نیازی به پرداخت حق بیمه سازمان تامین اجتماعی برای کارکنان و کارفرما ندارند. این مزایا که حق بیمه شامل آن ها نمی شود، عبارتند از:

  • عیدی
  • مرخصی
  • حق شیر
  • بازخرید
  • حق التضمین
  • خسارت اخراج و سنوات پایان کار
  • پاداش مربوط به افزایش تولیدات
  • هزینه سفر و ماموریت
  • پاداش نهضت سوادآموزی

حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۲

مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟ درباره مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ باید بدانید که نرخ حق بیمه با تعداد روزهای کاری و حقوق دریافتی رابطه مستقیمی دارد. مبلغ حق بیمه سال ۱۴۰۲ برای شش ماه اول سال (ماه‌ های ۳۱ روزه) و همچنین شش ماه دوم سال (ماه‌ های ۳۰ و ۲۹ روزه) متفاوت می باشد. به طور کلی قیمت بیمه تامین اجتماعی پرداختی در سال ۱۴۰۲ برای ماه‌ های ۳۱ روزه ۲۲.۴۵۵.۶۸۰ ریال و برای ماه‌ های ۳۰ روزه ۱۷.۲۱۶.۰۲۲ ریال می باشد.

جدول حق بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۲

جدول حق بیمه تامین اجتماعی سال ۱۴۰۲ و مبلغ پرداختی کارفرما و سهم کارگر از حق بیمه تامین اجتماعی را می توانید در جدول زیر بررسی کنید:

عنوان شش ماه اول سال (ماه ۳۱ روزه) شش ماه دوم سال (ماه ۳۰ روزه) اسفند (ماه ۲۹ روزه)
بیمه سهم کارفرما (۲۰ درصد) ۱۴.۹۷۰.۴۵۴ ریال ۱۱.۳۵۹.۵۰۰ ریال ۱۴.۲۶۲.۶۸۲ ریال
بیمه بیکاری سهم کارفرما (۳ درصد) ۲.۲۴۵.۵۶۸ ریال ۲.۱۹۲.۴۸۵ ریال ۲.۱۳۹.۴۰۲ ریال
جمع سهم بیمه کارفرما (۲۳ درصد) ۱۷.۲۱۶.۰۲۲ ریال ۱۶.۸۰۹.۰۵۳ ریال ۱۶.۴۰۲.۰۸۵ ریال
سهم بیمه کارگر (۷ درصد) ۵.۲۳۹.۶۵۹ ریال ۵.۱۱۵.۷۹۹ ریال ۴.۹۹‍.۹۳۹ ریال

حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۱

همان طور که میدانید پایه حقوق ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۵۷٫۴ درصد افزایش داشته است و به تبع حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۱ نیز افزایش خواهد داشت. نرخ بیمه اختیاری و آزاد ۱۴۰۱ به صورت زیر خواهد بود:

نوع بیمه و درصد تعهدات مبلغ در ماه های ۳۱ روزه شش ماهه اول سال مبلغ در ماه های ۳۰ روزه شش ماهه دوم سال
مشاغل آزاد ۱۸ درصد از کار افتادگی، بازنشستگی و فوت ۷۷۷/۴۳۳ تومان ۷۵۲/۳۵۵ تومان
مشاغل آزاد ۱۴ درصد قبل و بعد از فوت، بازنشستگی ۶۰۴/۶۷۰ تومان ۵۸۵/۱۶۵ تومان
مشاغل آزاد ۱۲ درصد فوت و بعد از آن، بازنشستگی ۵۱۸/۲۸۹ تومان ۵۰۱/۵۷۰ تومان

در این میان از جانب سازمان تامین اجتماعی مبلغی به عنوان سرانه درمان افراد اعلام نشده است و بر این اساس برای هر فرد مبلغ ۷۱/۶۰۰ تومان در نظر گرفته می شود. همان طور که گفته شد حق بیمه بر اساس حقوق و حق السعی دریافتی تعیین می شود در این راستا پیشنهاد می کنیم مقاله حق السعی چیست را مطالعه کنید.

حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۱

سوالی که برای اقشار مختلف جامعه به وجود میاید این است که حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۱ چقدر است و نرخ بیمه آزاد و اختیاری ۱۴۰۱ بر چه اساسی تعیین میشود.

عوامل مختلفی تعیین کننده نرخ بیمه اختیاری هستند و بر اساس حق مسکن ، میزان حقوق دریافتی و… این نرخ در سال های مختلف تغییر پیدا میکند. فرمول محاسبه حق بیمه اختیاری ۱۴۰۱ تفاوتی با سال ۱۴۰۰ و سال های گذشته ندارد و بر این اساس نرخ بیمه آزاد و اختیاری ۱۴۰۱ به صورت ز یر می باشد:

  • در ماه های ۳۰ روزه حق بیمه به صورت زیر است.
مبلغ کل حق بیمه قابل پرداخت ۱۱/۱۱۶/۴۸۵ ﷼
مبلغ قابل پرداخت برای کارفرما (سهم کارفرما) ۸/۵۲۲/۶۳۹ ﷼
مبلغ قابل پرداخت برای کارگر (سهم کارگر) ۲/۵۹۳/۸۴۷ ﷼
  • در ماه های ۳۱ روزه حق بیمه به صورت زیر است.
مبلغ کل حق بیمه قابل پرداخت ۱۱/۳۸۲/۰۳۵ ﷼
مبلغ قابل پرداخت برای کارفرما (سهم کارفرما) ۸/۷۲۶/۲۲۶ ﷼
مبلغ قابل پرداخت برای کارگر (سهم کارگر) ۲/۶۵۵/۸۰۸ ﷼

با این اوصاف در صورتی که فردی قصد داشته باشد به صورت اختیاری خود را بیمه کند میتواند بر اساس جدول زیر از حق بیمه اختیاری سال ۱۴۰۱ مطلع شود. نرخ بیمه آزاد ۱۴۰۱ به صورت زیر است:

عنوان مبلغ در ۶ ماهه اول سال
مشاغل نرخ ۱۲ درصد ۵۱۸/۲۸۹ تومان
مشاغل نرخ ۱۴ درصد ۶۰۴/۶۷۰ تومان
مشاغل نرخ ۱۸ درصد ۷۷۷/۴۳۳ تومان
بیمه اختیاری با ۱/۲ حداقل دستمزد ۱/۳۹۹/۳۸۰ تومان

به این ترتیب در صورتی که بخواهید از بیمه اختیاری استفاده کنید باید مبلغ ۱/۳۹۹/۳۸۰ تومان را به عنوان حق بیمه آزاد پرداخت کنید.

حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۱ رانندگان

رانندگان درون شهری و برون شهری نیز می توانند از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. بر این اساس حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۱ رانندگان در نیمه اول سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است:

حق بیمه رانندگان با کمک دولت

رانندگان دورون شهری ۶۴۰/۹۶۷ تومان
رانندگان برون شهری سبک ۵۷۵/۵۰۷ تومان
رانندگان برون شهری سنگین ۸۷۴/۰۴۷ تومان

حق بیمه رانندگان بدون کمک دولت

رانندگان دورون شهری ۱/۲۸۱/۹۳۴ تومان
رانندگان برون شهری سبک ۱/۵۱۵/۰۱۴ تومان
رانندگان برون شهری سنگین ۱/۷۴۸/۰۹۴ تومان

بر این اساس رانندگان نیز می توانند با کمک دولت و یا بدون کمک دولت با پرداخت هزینه ای تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند.

حق بیمه کارگران ساختمانی ۱۴۰۱

با راه اندازی این صفحه بیشترین سوالی که با ان رو به رو بودیم این بود که حق بیمه کارگران ساختمانی ۱۴۰۱ چقدر است و نرخ بیمه کارگران ساختمانی ۱۴۰۱ به چه صورت محاسبه می شود.

همان طور که اشاره شد به طور کلی حق بیمه بر اساس میزان حقوق دریافتی تعیین می شود و همان طور که می دانید از حقوق پایه افراد مبلغی نیز به عنوان مالیات کسر می شود اما در اینجا منظور نهایت حقوق دریافتی اشخاص می باشد.

بر اساس قانون حق بیمه کارگران ساختمانی ۱۴۰۱ برای کارگری که به عنوان استاد کار مشغول به کار است ۱/۴ دستمزد، برای کارگر نیمه ماهر حق بیمه برابر با ۱/۳ دستمزد و برای کارگر عمومی حق بیمه کارگر ساختمانی برابر با ۱/۲ دستمزد خواهد بود.

بر این اساس حق بیمه کارگران ساختمانی ۱۴۰۱ به این ترتیب تعیین می شود:

  • حق بیمه کارگران ساختمانی ۱۴۰۱ برای ماه های ۳۱ روزه
نوع کارگر مبنای محاسبه حق بیمه مبلغ حق بیمه کارگر
کارگر ماهر ۱/۴ حداقل دستمزد ۴۲۳۰۰۰ تومان
کارگر نیمه ماهر ۱/۳ حداقل دستمزد ۳۹۳۰۰۰ تومان
کارگر عمومی ۱/۲ حداقل دستمزد ۳۶۳۰۰۰ تومان
  • حق بیمه کارگران ساختمانی ۱۴۰۱ برای ماه های ۳۰ روزه
نوع کارگر مبنای محاسبه حق بیمه مبلغ حق بیمه کارگر
کارگر ماهر ۱/۴ حداقل دستمزد ۴۱۰۰۰۰ تومان
کارگر نیمه ماهر ۱/۳ حداقل دستمزد ۳۸۰۰۰۰ تومان
کارگر عمومی ۱/۲ حداقل دستمزد ۳۵۱۰۰۰ تومان

البته باید دقت داشته باشید که به طور کلی کارگر ساختمانی که در پروژه های ساخت املاک حاضر است مشمول قوانین خاص بیمه ای که به تصویب رسیده است نمی شود. به طور کلی می توان گفت نرخ مبنای کسر حق بیمه برای کارگران ۷ درصد می باشد که این ۷ درصد باید از دستمزدی که کارگران به صورت ماهیانه دریافت می کنند کسر شود و به سازمان بیمه تامین اجتماعی پرداخت گردد.

نحوه اطلاع از سوابق بیمه تامین اجتماعی

گاهی پیش می آید که از حقوق کارگران مبلغی به عنوان حق بیمه کسر می شود اما بعد از مدتی با بررسی های صورت گرفته مشخص بیمه برای شخص رد نشده است. یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای بررسی سوابق بیمه تامین اجتماعی از آن استفاده کنید بررسی سایت رسمی بیمه تامین اجتماعی است.

شما با ورود و ثبت نام در سایت account.tamin.ir می توانید با کد ملی خود یک پروفایل در این سایت ایجاد کنید که بر اساس سوابقی که برای این کد ملی حق بیمه رد شده است سوابق بیمه خود را مشاهده کنید. در هنگام ثبت نام در این سایت از شما اطلاعات هویتی دریافت می شود و شما با وراد کردن این اطلاعات می توانید پروفایل شخصی بسازید و به آن دسترسی پیدا کنید.

برای مشاهده سوابق بیمه خود باید بعد از ثبت نام گزینه خدمات سابقه > کلیه سوابق را از منو انتخاب کنید. صفحه ای برای شما باز می شود که می توانید دراین صفحه کلیه سوابق بیمه تامین اجتماعی خود را مشاهده کنید. شما میتوانید از این صفحه تعداد ماه هایی که برای شما بیمه رد نشده است را بررسی کنید و از راه های قانونی علت آن را جویا شده و پیگیری لازم را به عمل آورید.

نحوه محاسبه حق بیمه سال ۱۴۰۱

همان طور که اشاره کردیم نحوه محاسبه حق بیمه در سال های مختلف یکسان می باشد و فرمول محاسبه نرخ بیمه در سال های مختلف تفاوتی ندارد و آنچه سبب تفاوت حق بیمه در سال های مختلف می شود تفاوت پایه حقوق ها در سال های مختلف است.

فرمول محاسبه حق بیمه ۱۴۰۱ به صورت زیر است:

(( تعداد روز های کارکرد * پایه حقوق روزانه ) + حق مسکن + بن کارگری ) * سی درصد

شما می توانید از این فرمول برای محاسبه حق بیمه در سال های مختلف استفاده کنید.

جمع بندی

در این صفحه به ارائه توضیحات کامل و جامع درباره این موضوع که حق بیمه تامین اجتماعی چیست و چگونه محاسبه می شود؟ (۱۴۰۳) پرداخته شده است تا شما عزیزان بتوانید درباره مبحث نرخ پرداخت بیمه‌های تامین اجتماعی اطلاعات لازم را بدست آورید. اگر همچنان سوال یا ابهامی در ذهن شما باقی مانده است، کافیست در قسمت نظرت مطرح کنید و منتظر راهنمایی کارشناسان ما باشید.

سوالات متداول
حق بیمه چیست؟

حق بیمه به مبلغی گفته می شود که بر اساس فرمول های ارائه شده در مقاله محاسبه می شود و در ازای پرداخت این هزینه به سازمان بیمه تامین اجتماعی افراد می توانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. بر این اساس کارفرما موظف است بخشی از حقوق کارگر را کسر کند و در مقابل هزینه ای را نیز به عنوان حق کارفرما در بیمه کارگر به این مبلغ اضافه کند و به سازمان بیمه تامین اجتماعی این مبلغ را پرداخت کند. حاصل جمع این مبالغ تحت عنوان حق بیمه تعریف می شود.

حق بیمه سال ۱۴۰۳ کارگران چقدر است؟

همانطور که در مقاله به طور کامل درباره حق بیمه کارگران در سال ۱۴۰۳ مشخص شده توضیح داده شد، حق بیمه تامین اجتماعی ۱۴۰۳ برای کارگران در شش ماه اول (ماه‌ هایی که ۳۱ روزه هستند) ۶،۷۹۳،۵۴۰ ریال و در شش ماه دوم (ماه‌ های ۳۰ روزه) ۶،۶۲۶،۳۲۹ در نظر گرفته شده است.

نحوه محاسبه حق بیمه سال ۱۴۰۳ به چه صورت است؟

مبلغ حق بیمه ۳۰ درصد از حقوق کارگران می باشد که ۲۳ درصد آن توسط کارفرما به اداره بیمه پرداخت می‌ شود و ۷ درصد مابقی آن از حقوق فرد کسر خواهد شد. شما می توانید برای آشنایی با فرمول محاسبه حق بیمه، این مطلب را مطالعه کنید.

source

توسط chehrenet.ir