بادام‌زمینی برای لاغری یک گزینه ایده‌آل است؛ ولی تنها خاصیت بادام‌زمینی به کاهش وزن خلاصه نشده است. پروتئین، مواد معدنی، مواد مغذی، ویتامین‎ها و دیگر مواد موجود در بادام‌زمینی علاوه بر فواید زیادی که برای بدن دارد، در صورت مصرف بیش از اندازه ممکن است مضراتی هم داشته باشد. به‌هرحال، ما وظیفه داریم اگر در مورد فواید یک محصول با شما صحبت می‌کنیم به عوارض آن‎هم اشاره‎ای داشته باشیم. به‌عنوان‌مثال یکی از عوارض، مصرف بادام‌زمینی برای چاقی است که با مصرف بیش از اندازه این محصول به وجود می‌آید. در ادامه بیشتر به بررسی فواید بادام‌زمینی و ارزش غذایی آن خواهیم پرداخت.

لاغری یا چاقی با بادام زمینی

بادام‌زمینی: دوست یا دشمن تناسب‌اندام؟

مصرف کره بادام‌زمینی برای بدنسازی به‌شدت توصیه شده است. توجه داشته باشید که مصرف هر چیزی به‌اندازه و در حد اعتدال مفید است و در غیر این صورت مشکلاتی را در بر خواهد داشت. در مورد بادام‌زمینی هم همین موضوع صدق می‌کند. بادام‌زمینی به این دلیل که منبع اصلی پروتئین، ویتامین، فیبر و مواد معدنی است در بین دوستداران تناسب اندام از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار است.

پروتئین در بادام‌زمینی

پروتئین برای اینکه بافت‌های بدن را تعمیر می‌کند یا می‌سازد، برای بدن لازم و ضروری است؛ همچنین به‌خاطر اینکه احساس سیری به انسان با وجود پروتئین دست می‌دهد، برای کاهش وزن بسیار ماده مهمی است. بادام‌زمینی علاوه بر پروتئین به‌خاطر اینکه سطح قند خون را کنترل می‌کند برای حفظ تناسب‌اندام گزینه ایده‌آلی در بین دیگر محصولات به شمار می‌آید. چربی سالم موجود در بادام‌زمینی یک منبع انرژی است. به همین خاطر فردی که در زمینه تناسب‌اندام فعالیت می‌کند را مجبور می‌کند تا به مصرف خوراکی‌های ناسالم تمایل کمتری نشان دهد.

ارزش غذایی بادام‌زمینی خام یا آبدار

بادام‌زمینی به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد این‌چنین در بین اهالی تناسب‌اندام محبوبیت پیدا کرده است. البته اینکه این محصول خام یا آبدار یعنی روغنی باشد، ارزش غذایی آن هم متغیر خواهد بود. ارزش غذایی بادام‌زمینی خام و آبدار در ازای ۱۰۰ گرم را در جدول زیر بررسی می‌کنیم.

نوع بادام‌زمینی

ویتامین E

انرژی

پروتئین

چربی

کربوهیدرات

فیبر

قند

کلسیم

آهن

منگنز

مس

فسفر

پتاسیم

منیزیم

نیاسین

بادام‌زمینی خام

۸.۳

میلی‌گرم

۵۶۷

۲۵.۸گرم

۴۹.۲گرم

۱۶.۱گرم

۸.۵گرم

۴.۷گرم

۹۲

میلی‎گرم

۴.۴ میلی‎گرم

۱.۹ میلی‌گرم

۰.۶

میلی‌گرم

۳۷۶

میلی‌گرم

۷۰۵

میلی‌گرم

۱۷۶

میلی‌گرم

۱۲.۱

میلی‌گرم

بادام‌زمینی آبدار

۶۰۰-الی ۶۵۰

۲۵-۳۰ گرم

۴۵-۵۰

گرم

۱۵-۲۰

گرم

۸-۱۰

گرم

همه چیز در مورد فواید و مضرات بادام‌زمینی

بادام‌زمینی مانند دیگر تنقلات دارای یک سری معایب و یک سری فواید است. اگر شما به‌صورت مناسب و در حد اعتدال به مصرف بادام‌زمینی و کره بادام‌زمینی بپردازید، قطعاً از فواید این محصول بهره‌مند خواهید شد. در صورتی هم که زیاده‌روی کنید و بیش از اندازه بخواهید بادام‌زمینی مصرف کنید طبیعتاً با مشکلات ریز و درشتی اعم از جوش و خارش پوستی، حمله قلبی، نوسانات مربوط به فشار و… روبرو خواهید شد. در ادامه با برخی از فواید مهم و رایج مصرف بادام‌زمینی آشنا می‌شویم.

کره بادام زمینی درجه یک گلپسته

· لاغر کننده

یکی از فواید اصلی بادام‌زمینی برای لاغری است. اگر میزان مصرف بادام‌زمینی کنترل شود برای لاغری مناسب خواهد بود. شما باید یک مقدار مشخص را در بین دیگر تنقلات خود به بادام‌زمینی برای لاغری اختصاص دهید؛ چراکه مصرف بیش از اندازه آن مشکل‌ساز است. برای لاغری توصیه ما به شما این است که سعی کنید بادام‌زمینی را به‌صورت خام مصرف کنید. به این دلیل که بادام‌زمینی خام کمترین میزان چربی و نمک را درون خود جای‌داده است.

· پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

مصرف بادام‌زمینی طبق مطالعات انجام شده برای پیشگیری از سنگ کیسه صفرا بسیار توصیه شده است. آقایان و بانوان بهتر است ۵ عدد بادام زمینی در هفته بخورند تا از ابتلا به سنگ کیسه صفرا بتوانند جلوگیری کنند. البته این خاصیت بادام زمینی هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

· حفظ سلامت قلب

مصرف بادام‌زمینی به حفظ سلامت قلب هم کمک می‌کند. بادام‌زمینی دارای چربی‌های سالم اشباع شده است که به همین دلیل می‌تواند LDL کلسترول را کاهش دهد. البته اگر مصرف بادام‌زمینی به‌صورت معتدل باشد انتظار چنین فایده‌ای را می‌توان داشت. بادام‌زمینی همچنین دارای فولات و منیزیم است که برای قلب جزء مواد ضروری به‌حساب می‌آیند.

· بهبود عملکرد مغز

بادام‌زمینی بهترین گزینه برای بهبود عملکرد مغز است. طبق تحقیقات انجام شده، مواد مغذی همچون آنتی‌اکسیدان و ویتامین E که در بادام‌زمینی وجود دارند، به رشد سلامت و عملکرد مغز و تقویت حافظه کمک می‌کند.

· کنترل قند خون

برای کنترل قند خون، منیزیم و چربی‌های سالم بادام‌زمینی غوغا می‌کنند. زنان با مصرف کره بادام‌زمینی یا بادام‌زمینی می‌توانند از دیابت نوع ۲ جلوگیری نمایند. اگر به ارزش غذایی بادام زمینی که پیش‌تر اشاره کردیم، بیشتر توجه کنید متوجه خواهید شد که بادام زمینی تا چه اندازه در کنترل و بهبود قند خون مؤثر است.

نقش بادام‌زمینی در متابولیسم و سوزاندن کالری

همان‌طور که گفته شد بادام‌زمینی برای لاغری بسیار مفید است و نقش این محصول در متابولیسم و سوزاندن کالری هم به این صورت است که به‌خاطرداشتن پروتئین به مقادیر زیاد، بافت‌های بدن را تعمیر می‌کند؛ همچنین آنزیم‌ها را تولید کرده و از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند. پروتئین در مقایسه با چربی و کربوهیدرات به انرژی برای هضم نیاز دارد و به همین خاطر، برای سوزاندن کالری و در نتیجه کاهش وزن، بادام‌زمینی بهترین گزینه است.

نکاتی برای مصرف بادام‌زمینی برای بدنسازان

بادام‌زمینی به‌خاطرداشتن اسیدهای چرب ضروری (همچون امگا ۳) و چربی‌های نیمه گرما برای بدنسازان جزء تنقلات پرطرف‌دار است. اگر بدنسازان و افرادی که در زمینه تناسب‌اندام فعالیت می‌کنند به روشی درست از بادام زمینی استفاده کنند، احساس گرسنگی کمتری خواهند داشت و این‌چنین به‌راحتی وزن خود را کنترل خواهند کرد. باید بدانید که مصرف بادام زمینی برای چاقی به خاطر مصرف بیش از اندازه است. تعادل در تغذیه، مدیریت اندازه سروینگ، فعالیت بدنی منظم و مدیریت استرس از جمله نکاتی هستند که بدنسازان و افراد غیر بدنساز در هنگام مصرف بادام زمینی باید به آن‌ها توجه کنند.

بادام زمینی

اگر به‌صورت ناصحیح بادام‌زمینی را بدنسازان مورد استفاده قرار دهند، احتمال اضافه وزن بسیار بالا خواهد بود. بهتر است بادام‌زمینی که فاقد نمک و روغن کمتری است را مدنظر قرار دهند و با سالاد و غذاهایی که پخته شده‌اند ترکیب شود تا این‌چنین به صورت مناسب بتوانند از ارزش غذایی بادام زمینی استفاده کنند.

سؤالات متداول

۱. آیا مصرف بادام‌زمینی برای چاقی ثابت شده است؟

تنها در صورتی می‌توان مصرف بادام‌زمینی برای چاقی را در نظر گرفت که شما بیش از اندازه به مصرف بادام‌زمینی بپردازید.

۲. آیا افرادی که در زمینه تناسب اندام فعالیت می‌کنند، می‌توانند از بادام‌زمینی استفاده کنند؟

ارزش غذایی بادام‌زمینی بالا است و منبع اصلی پروتئین معرفی شده است. با این حساب، اگر مصرف بادام‌زمینی در حد اعتدال باشد، قطعاً برای تناسب اندام مفید خواهد بود.

جمع‌بندی

بیشترین تأثیر بادام زمینی را مردم در زمینه کاهش وزن شنیده‌اند، درصورتی‌که ارزش غذایی بادام زمینی برای لاغری تنها ثابت شده نیست؛ بلکه بر حفظ سلامت قلب، تقویت حافظه، کنترل قند خون و… هم می‌توان مصرف به‌اندازه و در حد اعتدال بادام زمینی را مدنظر قرار داد. شما اگر به دنبال بادام زمینی باکیفیت و مرغوب هستید، باید خرید آنلاین را در اولویت انتخاب خود قرار دهید. به این دلیل که در خرید آنلاین از گلپسته شما می‌توانید با قیمت کمتر خرید باکیفیت‌تری را تجربه کنید و چه‌بسا از تخفیفات مناسبتی که سایت ارائه می‌دهد هم استفاده نمایید.

source

توسط chehrenet.ir