استابلایزر چیست

یک دستگاه الکتریکی با توان‌های مختلف که اگر بر سر راه یک وسیله برقی قرار گیرد، با توجه به تغییرات ولتاژهای ورودی، از بروز خطرات احتمالی و نوسانات جریان و ولتاژ به تجهیزات جلوگیری می‌کند.

استابلایزر چه می‌کند؟

دستگاه استاب لایزر را اغلب به نام تثبیت کننده‌های ولتاژ هم می‌شناسند؛ زیرا لغت استابلایزر به تنهایی به معنای تثبیت‌کننده می‌باشد.

حال اگر از استاب لیزر برای کنترل و محافظت از تجهیزات الکترونیکی یا الکتریکی در مقابل ورود ولتاژ بیش از حد استفاده شود، به آن تثبیت‌کننده ولتاژ نیز می‌گویند.

همانطور که از نامش هم پیداست، این وسیله الکتریکی، نوسانات برق ( ولتاژ، جریان ورودی و…) را تشخیص می‌دهد، اما برای ورود ولتاژ به تجهیزات برقی ولتاژ را ثابت نگه می‌دارد.

این امر سبب می‌شود افزایش و کاهش بیش از حد ولتاژ به دستگاه شما آسیب وارد نکند.

استابلایزر چیست؟

انواع مختلف استاپلیزر

دستگاه‌های استابلایزر با توجه به محل مورد استفادشان به چند گروه تقسیم می‌شوند؛ از جمله استابلایزرهای خانگی، استبلیزرهای خوراکی یا مواد غذایی، استاپلیزر دوربین، استابلیزرهای با توان بالا و…

در ابتدا ب تعریف مختصری از هرکدام میپردازیم، اما در ادامه، مبحث مورد توجه ما دستگاه‌های استایلیزری‌اند که دارای توان و ظرفیت نسبتا بالایی بوده و بر سر راه تجهیزات پزشکیی که دارای ولتاژ بالایی هستند قرار می‌گیرند.

استابلیزر دوربین: در اینجا استپلیزر به معنای لرزشگیر است؛ یعنی زمانی که ما از دوربین استفاده می‌کنیم و دست ما یا محیطی که در آن کار فیلم‌برداری را انجام می‌دهیم لرزش دارد، می‌توانیم از استابلایزر دوربین استفاده کنیم.

استابلایزر خوراکی: این نوع از استاب لیزرها همان معنای تثبیت‌کننده را دارد؛ اما اینبار در صنعت مواد غذایی بکار می‌روند و سبب افزایش ماندگاری مواد غذایی می‌شوند.

استابلیزر خانگی: نسبت به استابلیزرهای ولتاژ بالا دارای منبع تشخیص ولتاژ ضعیف‌تری هستند، به گونه‌ای که مخصوص وسایل برقی خانگی بوده و تا حد لوازم برقی خانه تغییرات ولتاژ را تشخیص می‌دهد و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند.

استابلیزرهای خانگی اغلب وزنی سبک داشته و از حجم کمتری برخوردار است.

استابلایزر چیست؟

انواع فناوری بکاررفته در استاب لایزر

استاپلیزر‌ها که وظیفه‌ی تثبیت و تصحیح ولتاژ را دارند به طور معمول به 3 دسته از نظر نوع تکنولوژی طبقه‌بندی می‌شوند:

  1. تثبیت‌کننده‌های ولتاژ نوع رله (relay)
  2. استابلایزر از نوع سروو (servo)
  3. تثبیت‌کننده‌های ولتاژ نوع ساکن یا استاتیکی

به توضیحات مختصری از هر کدام می‌پردازیم:

استاپلیزر نوع رله

این نوع از تثبیت‌کننده‌های ولتاژ از یک ترانسفورماتور، یک مدار الکترونیکی و مجموعه‌ای از رله‌ها تشکیل شده‌است.

مدار دستگاه استاپلایزر دارای یک مقدار ولتاژ مشخصی است، هنگامی که ولتاژی به منبع تغذیه وارد شود، مقدار ولتاژ را با ولتاژ مشخصی که برای خود تنظیم شده‌، مقایسه می‌کند.

سپس رله مربوطه را سوئیچ می‌کند.

این استابلیزرها به دلیل وزن و هزینه کمی که دارند، برای وسیله‌های برقی سبک‌تر بسیار کاربردی هستند.

اما یکی از نقاط ضعف تثبیت‌کننده رله، عکس‌العمل آهسته آن نسبت به نوسانات است؛ به همین دلیل از اطمینان کمتری برخوردار است.

استابلایزر چیست؟

استاپلایزر نوع SERVO

تثبیت‌کننده‌های سروو، از دو ترانسفورماتور، یک مدار و درایو موتور تشکیل شده است.

این تثبیت‌کننده‌ها توسط یک میکروکنترلر یا پردازنده به مدار کنترل الکترونیکی این امکان را می‌دهد، تا بتواند بطور هوشمند ولتاژ ورودی و خروجی را زیر نظر داشته باشد.

تثبیت‌کننده‌های ولتاژ ساکن یا استاتیک

اجزای تشکیل‌دهنده این نوع از استابلیزرها عبارت‌اند از:

مدار الکترونیکی پر قدرت، یک مبدل توان IGBT، ترانسفورماتور و میکروکنترلر، ریزپردازنده یا کنترل کننده مبتنی بر DSP تشکیل شده‌است.

مشکلات استابلیزر

باید حتما به این نکات توجه داشته باشید، چه خطراتی ممکن است یک دستگاه استبلایزر را تهدید کند.

اولین نکته قابل توجه برای محافظت از دستگاه استابلایزر، دوری آن از گرد و غبار می‌باشد.

به هیچ عنوان استبلایزرها را در محیطی که حس می‌کنید خاک و گرد و غبار وجود دارد، قرار ندهید.

دومین نکته عدم وجود رطوبت است؛ اگر حس می‌کنید جایی که استایلایزر را قرار می‌دهید مرطوب است، باید حداقل 30 سانتی‌متر از محل مرطوب فاصله داشته باشد.

استاپلیزر تک فاز و سه فاز چیست؟

با یک مثال ساده به توضیح استابلایزر تک و سه فاز می‌پردازیم.

معمولا برای مکان‌هایی در حد معمول که دستگاه‌های آن چنان ولتاژ بالایی ندارند، مانند منازل، شرکت‌ها و… از استابلایزرهای تک فاز که معمولا تغییرات ولتاژ تا 220 ولت را پاسخگو می‌باشد، استفاده می‌شود.

برای مکان‌هایی با دستگاه‌های صنعتی و نظامی که دارای برق ورودی با ولتاژهای بالا (400 ولتاژ به بالا) هستند، از استابلایزرهای 3 فاز استفاده می‌شود.

 تفاوت استابلایزر تک فاز و سه فاز؟

این دو استابلایزر همانطور که در تعریفشان هم ذکر شد، مقدار ولتاژ تشخیصی هر کدام با یک دیگر متفاوت است.

تعداد سیم های ورودی که هر کدام نیاز دارند هم متفاوت می‌باشد؛ استابلایزرهای تک فاز 2 سیم و استابلیزرهای سه فاز به 2 تا 4 سیم نیاز دارند.

کلام آخر و نتیجه گیری

همانطور که در طول توضیحات این مقاله بیان شد؛ با استابلایزرهای مختلفی آشنا شدید.

برای خرید هر کدام از استاپلایزرها ابتدا به محل قرار گیری و نوع استفاده از استابلیزر توجه داشته باشید که در چه زمینه‌ای از چه نوع استابلیزرهایی باید استفاده کنید.

برای خرید انواع استابلایزرها با توان‌های مشخص می‌توانید به وب سایت https://www.tebsoo.com مراجعه نمایید.

تیم تحریریه طب سو دات کام

02144102822

source

توسط chehrenet.ir