شیرآلات توکار
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در مراسم تحویل مدل 3 ساخت تسلا در چین در شانگهای ژست می‌گیرد. – … [+] مدیر عامل تسلا، ایلان ماسک، اولین دسته از خودروهای ساخت چین را در تاریخ 7 ژانویه 2020 در نقطه عطفی برای “گیگا-کارخانه” جدید این شرکت در شانگهای به خریداران عادی ارائه کرد، اما با کاهش فروش همراه شد. در بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان (عکس توسط STR / AFP) / China OUT (عکس توسط STR/AFP از طریق Getty Images)
AFP از طریق Getty Images در طول تقریباً دو دهه که من روی سیستم‌های کنترل الکترونیکی خودرو مانند ترمزهای ضد قفل و کنترل پایداری کار کردم، یکی از اصول اصلی طراحی، عملکرد بدون خطا بود. امروزه، از آنجایی که مهندسان در سرتاسر جهان در حال کار بر روی سیستم‌های رانندگی بسیار خودکار (ADAS) هستند، ایمنی خطا دیگر کافی نیست و قابلیت عملیاتی خرابی حداقل است و برخی از خودروهای تسلا دیگر به این آستانه نمی‌رسند.
تفاوت بین خرابی ایمن و خرابی عملیاتی چیست؟
یک سیستم ایمنی خراب برای ترکیب عیب‌یابی طراحی شده است که می‌تواند هر نوع عیب را در سیستم که ممکن است منجر به عملکرد ناایمن سیستم شود و در حین خاموش کردن زیرسیستم آسیب‌دیده به اپراتور هشدار دهد. فرض اصلی در اینجا این است که در واقع یک اپراتور انسانی وجود دارد که می تواند کنترل را به دست گرفته و سیستم کلی را به یک توقف امن برساند.
نمونه ای از این می تواند در سیستم ترمز ضد قفل باشد. سوپاپ‌های برقی وجود دارند که به مایع ترمز تحت فشار از سیلندر اصلی وارد کالیپرهای ترمز در چرخ‌ها می‌شوند، معمولاً دو عدد در هر چرخ. یکی از آنها یک سوپاپ معمولی باز است که اجازه می دهد وقتی راننده پدال را فشار می دهد، مایع به داخل ترمز جریان یابد. دیگری یک دریچه معمولی بسته است که برای خروج سیال در زمانی که چرخ در آستانه قفل شدن تشخیص داده می شود استفاده می شود.
هنگامی که این دریچه ها روشن می شوند، به ترتیب حالت را از باز به بسته و بسته به باز تغییر می دهند. اگر نقصی مانند خرابی موتور پمپ یا بد بودن سنسور سرعت چرخ رخ دهد، سوپاپ ها خاموش می شوند تا راننده بتواند فشار را به صورت دستی کنترل کند و یک چراغ هشدار در دسته ابزار روشن می شود. اگر سوپاپ معمولی بسته باز نشود، خودرو ترمز نخواهد داشت. در این مثال، راننده سیستم پشتیبان اضافی است که سیستم ترمز را با تعدیل فشار آنها بر روی پدال کنترل می کند.
به طور مشابه، اگر سنسور کمک فرمان برقی از کار بیفتد یا کانکتوری از کار بیفتد، به راننده هشدار داده می شود و سیستم کمکی خاموش می شود. راننده همچنان می تواند وسیله نقلیه را هدایت کند، فقط باید تلاش بیشتری برای فرمان اعمال کند.
اطلاعات بیشتر از بهترین شرکت‌های بیمه مسافرتی توسط مشاور DaniseByAmy DaniseEditorByAmy DaniseEditor بهترین برنامه‌های بیمه مسافرتی Covid-19ByAmy DaniseEditor هنگامی که انتظار می‌رود وسیله نقلیه عملکردهایی مانند شتاب، ترمز و فرمان را بدون دخالت راننده انسانی انجام دهد، این فلسفه طراحی ایمن دیگر قابل قبول نیست. در حال حاضر سیستم باید شکست خورده باشد. این بدان معناست که هنگامی که یک خطا شناسایی می شود، سیستم همچنان باید کار کند، حتی اگر در شرایط تخریب شده باشد. برای یک روباتاکسی، ممکن است هنگام بروز خطا، کسی در وسیله نقلیه نباشد، یا حتی اگر فردی حضور داشته باشد، ممکن است هیچ کنترلی برای گرفتن وجود نداشته باشد. وسایل نقلیه ای مانند ربات تحویل Nuro حتی انسان را حمل نمی کنند.
برای وسایل نقلیه خودکار، همه این سیستم‌های حیاتی ایمنی به سیستم‌های اضافی و ترجیحاً متفاوتی نیاز دارند تا این عملکردها را حتی در صورت تشخیص عیب انجام دهند. برای مثال فرمان، حداقل دو مدار موتور مستقل با منبع تغذیه، سیم کشی و کنترلرهای جداگانه ضروری است. به طور مشابه، چندین ابزار مستقل برای اعمال ترمز باید نصب شود. این افزونگی به وسیله نقلیه اجازه می دهد تا زمانی که به تنهایی به یک توقف ایمن برسد، کار کند.
برخی از تسلاها فاقد قابلیت عملیات خرابی هستند
با توجه به اینکه ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا بارها ادعا کرده است که میلیون‌ها وسیله نقلیه او به زودی تنها با یک به‌روزرسانی نرم‌افزار (هشدار اسپویلر، این اتفاق نخواهد افتاد)، میلیون‌ها وسیله نقلیه او به‌زودی برای عملیات روباتاکسی فعال می‌شوند، همه این خودروها به سطوح مشابهی از افزونگی نیاز خواهند داشت.
به اعتبار آنها، طی چندین سال گذشته، تسلا افزونگی را در بسیاری از حیاتی ترین سیستم های ایمنی، از جمله فرمان و ترمز، گنجانده است. پیش از این، وسایل نقلیه مجهز به Autopilot فاقد برخی از این موارد بودند.
از آنجایی که زنجیره‌های تامین جهانی در دو سال گذشته، به‌ویژه برای نیمه‌رساناها مختل شده است، خودروسازان تلاش کرده‌اند تا حد ممکن تولید خود را حفظ کنند و تسلا نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حالی که برخی از تراشه‌های مورد استفاده در خودروهای آن با جایگزین‌های موجود بیشتری جایگزین شده‌اند، عملکردهای دیگر مانند سایر خودروسازان حذف شده‌اند. جنرال موتورز وسایل نقلیه بدون صندلی و فرمان گرم کن را ارسال کرده است، برخی از سخت افزارهای غیرفعال کردن سیلندر را حذف کرده و سوپر کروز در دسترس است.
در تسلا، ما شاهد حذف تنظیمات برق برای صندلی سرنشین جلو و تصمیم به توقف استفاده از حسگر رادار به عنوان بخشی از سیستم خلبان خودکار و تمام خودران بوده ایم. حذف رادار اولین نمونه در کاهش قابلیت عملیات خرابی بود. خودروسازان دیگر از انواع مختلفی از سنسورها استفاده می‌کنند که قابلیت‌های متفاوتی برای بررسی متقاطع و عیب‌یابی دارند و در صورت در دسترس نبودن یک یا دیگر نوع سنسور، عملکردی کاهش می‌دهند. ادعای تسلا مبنی بر اینکه آنها می‌توانند عملکرد مشابه یا بهتری را با دوربین‌ها به تنهایی ارائه دهند، امری مشکوک است، اما داشتن یک سنسور فعال اضافی برای تأیید فاصله با سایر کاربران جاده‌ای باید سیستم را قوی‌تر کند.
بر اساس گزارش جدید CNBC، تسلا تغییر سیستم دیگری را در خودروهای ساخت چین خود ایجاد کرده است که باعث کاهش بیشتر قابلیت خرابی آن خودروها می شود. به منظور کاهش تعداد تراشه در آن وسایل نقلیه، سیستم فرمان الکتریکی فوق الذکر تراشه ها را از واحد کنترل ثانویه حذف کرد. در نتیجه، هرگونه خرابی سیستم کنترل کننده اولیه به این معنی است که خودرو دیگر نمی تواند چرخ های خود را هدایت کند.
تا زمانی که یک راننده انسانی هوشیار باشد و به هشدارهای صفحه مرکزی توجه کند، همچنان می‌تواند با کمی تلاش بیشتر خودرو را هدایت کند. با این حال، اگر وسیله نقلیه در حالت خودکار کار می کرد، دیگر نمی توانست جهت خود را کنترل کند.
اگر تسلا با مشتریان خود در مورد قابلیت‌های واقعی FSD و AutoPilot کاملاً صریح بود و سعی نمی‌کرد قابلیتی را بفروشد که وجود ندارد و ممکن است هرگز وجود نداشته باشد، این مشکلی ایجاد نمی‌کرد. همه رانندگان تسلا دست روی فرمان خواهند بود و به کنترل خود ادامه می دهند.
با این حال، برخلاف زمانی که رادار را حذف کرد یا زمانی که جنرال موتورز برخی از ویژگی‌ها را برای صرفه‌جویی در تراشه‌ها حذف کرد، تسلا روشن نکرده است که این وسایل نقلیه نمی‌توانند به قابلیت‌های اسطوره‌ای خودران کامل خود دست یابند مگر اینکه به‌روزرسانی پرهزینه ثانویه را دریافت کنند. کنترل کننده فرمان
افزودن قابلیت‌های رانندگی خودکار به وسایل نقلیه مستلزم رویکردی اساساً متفاوت در طراحی ایمنی با آنچه در این صنعت برای دهه‌ها انجام شده است، دارد. اکثر خودروسازان این کار را انجام می دهند و حتی تسلا نیز در برخی موارد این کار را انجام می دهد. پاسخگویی به کمبود قطعات با حذف برخی از ویژگی‌ها پاسخی کاملاً قانونی است، اما شفافیت با مشتریان حتی مهم‌تر است.
من را در لینکدین دنبال کنید. وب سایت من را بررسی کنید. سام ابولسامید دنبال کردن من زندگی بزرگسالی خود را صرف کار در صنعت خودرو و اطراف آن کرده ام. پس از اخذ مدرک مهندسی مکانیک از GMI، 17 سال آینده را روی سیستم‌های کنترل الکترونیکی کار کردم که به ماشین‌ها کمک می‌کند قبل از اینکه از آنجا دور شوم و در مورد آنچه مهندسان دیگر خلق می‌کنند بنویسم، توقف کنند، بروند و مسیر را تغییر دهند. از آن زمان من سعی کرده ام به خوانندگان، بینندگان و شنوندگان خود درباره نحوه عملکرد جدیدترین فناوری خودرو، کارهایی که می تواند انجام دهد و شاید مهمتر از آن، آنچه که نمی تواند انجام دهد، آموزش دهم. از سال 2014، من دانش مهندسی و ارتباطات خود را به عنوان یک تحلیلگر اصلی با Navigant Research که سوخت های جایگزین، فناوری های رانندگی پیشرفته و وسایل نقلیه متصل را پوشش می دهد، ترکیب کرده ام. من همچنین میزبان پادکست Wheel Bearings هستم و یکی از اعضای هیئت داوران خودرو، کامیون و ابزار سال آمریکای شمالی هستم. “>

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط chehrenet