پس از آنکه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور رجب طیب اردوغان، طرح غیرمتعارف خود برای مبارزه با افزایش قیمت ها با نرخ های بهره پایین تر را دو چندان کرد، لیر ترکیه به ارزش بی سابقه ای سقوط کرد – این نگرانی را تشدید کرد که بی اعتنایی ظاهری دولت به تورم سرسام آور می تواند مشکلات ارزی چند ساله ترکیه را تشدید کند.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آنکارا، پایتخت ترکیه سخنرانی می کند.
خبرگزاری فرانسه از طریق Getty ImagesKey Facts لیر در روز سه شنبه 9 درصد کاهش یافت و به 0.08 دلار یا 13.45 دلار آمریکا رسید که باعث افزایش زیان به بیش از 19 درصد در هفته گذشته و 23 درصد در ماه گذشته شد.
اردوغان روز سه شنبه پس از سخنرانی که در آن از کاهش اخیر نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه دفاع کرد و قول داد در «جنگ اقتصادی استقلال» پیروز شود، جرقه سقوط تاریخی یک روزه را زد.
در یادداشت اخیر، تحلیلگران جی پی مورگان کاهش تصاعدی لیر را ناشی از سه کاهش متوالی نرخ بهره بانک مرکزی ترکیه دانستند که اردوغان در تلاش برای تقویت صادرات، سرمایه‌گذاری و مشاغل از آن استقبال کرده است – بی شباهت به استدلال پشت سیاست فدرال رزرو ایالات متحده که نرخ بهره را حفظ کرده است. نرخ ها در طول همه گیری و بیشتر دهه گذشته در سطوح نزدیک به صفر است.
با این حال، استراتژی تهاجمی در ترکیه در مواجهه با سیاست پولی سنتی با استفاده از نرخ‌های بهره بالاتر برای مهار افزایش قیمت‌ها انجام شده است: نرخ تورم این کشور در ماه اکتبر به نزدیک به 20 درصد افزایش یافت – سه برابر بالاترین تورم در دهه‌های اخیر که نگرانی‌های اقتصادی گسترده‌ای را برانگیخته است. ایالات متحده آمریکا.
اگرچه از نرخ‌های بالاتر برای مهار تورم استفاده می‌شود، اردوغان مدت‌هاست که نسبت به نرخ‌های بهره که پس از کاهش نرخ‌های اخیر از 20 درصد به 15 درصد کاهش یافته است، ابراز تحقیر کرده است و حتی آنها را «مادر و پدر همه شرارت‌ها» می‌خواند زیرا آنها از بین می‌روند. کاهش رشد اقتصادی
بانک مرکزی جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای صبح پنجشنبه اعلام کرد که تعهدی به نرخ ارز ندارد و کاهش ارزش لیر را "غیر واقعی و کاملاً جدا از مبانی اقتصادی" توصیف کرد و گفت: تنها در صورت "بیش از حد" مداخله خواهد کرد. نوسان."
من را در توییتر یا لینکدین دنبال کنید. یک نکته ایمن برای من بفرست جاناتان پونچیانو شش سال را به عنوان خبرنگار در فوربس با تمرکز بر بازار و امور مالی سپری کرد. من از دانشگاه مدیپول کارولینای شمالی در چپل هیل فارغ التحصیل شدم، جایی که در رشته روزنامه نگاری تجاری و اقتصاد در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به کار شدم و در عین حال برای دانشکده تجارت کنان-فلاگلر UNC به عنوان دستیار بازاریابی و ارتباطات کار می کردم. قبل از فوربس، تابستانی را در مورد بخش خصوصی لس آنجلس برای کسب و کار ژورنال لس آنجلس گزارش می‌کردم و در مورد شرکت‌های تجاری کارولینای شمالی برای NC Business News Wire نوشتم. به لینکدین متصل شوید و من را در X @Jon_Ponciano دنبال کنید.">

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط chehrenet